Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 Jeg skulle hjelpe familien min rett over grensen. Hadde helt glemt at grensen går der da vi snakker bare om noen meter fra eller til. Jeg hjalp de til ettermiddag på vei tilbake fikk jeg beskjed om 2 uker karantene. Kjipt. Men forstår dette, jeg jobber på sykehus så de slettet alle vaktene mine og sa jeg ikke får betalt for de. Har de lov til dette? Jeg kan begynne å jobbe igjen den 23. Men hvordan skal jeg forsørge barna mine nå. Jeg var ikke klar over at grensen var stengt. Leser sjeldent nyheter for å være ærlig. Anonymkode: 8ef88...0f8
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Så dum som jeg er trodde jeg det var fly grensene. Dette var ikke harryhandel. Anonymkode: 8ef88...0f8
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 Man er faktisk pliktig til å sette seg inn i lover og regler, og de har selvsagt lov å ikke betale deg når du har stilt deg i denne situasjonen. Anonymkode: 73f38...527
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 Du kan lese denne https://www.nrk.no/innlandet/kan-miste-lonn-og-sykepenger-hvis-man-padrar-seg-karantene-etter-svenskehandel-1.14984344 Anonymkode: a65bd...3f1
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 Dette burde du visst. Regner med du vet at du krysset grensen? Regelen gjelder uansett ørend. Anonymkode: 996ad...b00
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 Ja, men da har du kanskje lært? Anonymkode: 99412...200
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man er faktisk pliktig til å sette seg inn i lover og regler, og de har selvsagt lov å ikke betale deg når du har stilt deg i denne situasjonen. Anonymkode: 73f38...527 Vedkommende har ikke gått ut med en intensjon om å bli arbeidsløs i to uker. Ikke lat som om en gang. Det er snakk om uvitenhet. Det er mye du ikke vet. Jeg kan garantere at der er en rekke lover du ikke kjenner til som du sikkert har brutt noen av, i ren uvitenhet. HI har vært uheldig. Empati er en fin bil. Anonymkode: 2b508...1a8
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, men da har du kanskje lært? Anonymkode: 99412...200 Lært å holde seg hjemme og ikke sette sin fot utenfor døren, i fare for at det plutselig er oppstått en lov som gjør henne arbeidsløs? Anonymkode: 2b508...1a8
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skulle hjelpe familien min rett over grensen. Hadde helt glemt at grensen går der da vi snakker bare om noen meter fra eller til. Jeg hjalp de til ettermiddag på vei tilbake fikk jeg beskjed om 2 uker karantene. Kjipt. Men forstår dette, jeg jobber på sykehus så de slettet alle vaktene mine og sa jeg ikke får betalt for de. Har de lov til dette? Jeg kan begynne å jobbe igjen den 23. Men hvordan skal jeg forsørge barna mine nå. Jeg var ikke klar over at grensen var stengt. Leser sjeldent nyheter for å være ærlig. Anonymkode: 8ef88...0f8 Så du straffes ut fra en regel som ikke er ferdig enda?? Særlig. Arbeids- og velferdsdirektoratet har levert et utkast til en ny forskrift til Arbeids- og sosialdepartementet i dag. Det melder NRK. – Den skal tydeliggjøre konsekvensene av å pådra seg karantene med vitende og vilje, for eksempel ved å reise til Sverige for å handle, sier fungerende NAV-direktør i Innlandet, Hans Petter Emilsen til NRK. Forslaget kommer etter at over 2000 personer ble satt i karantene etter å ha dratt over grensen til Sverige i påsken. Anonymkode: e1844...115
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så du straffes ut fra en regel som ikke er ferdig enda?? Særlig. Arbeids- og velferdsdirektoratet har levert et utkast til en ny forskrift til Arbeids- og sosialdepartementet i dag. Det melder NRK. – Den skal tydeliggjøre konsekvensene av å pådra seg karantene med vitende og vilje, for eksempel ved å reise til Sverige for å handle, sier fungerende NAV-direktør i Innlandet, Hans Petter Emilsen til NRK. Forslaget kommer etter at over 2000 personer ble satt i karantene etter å ha dratt over grensen til Sverige i påsken. Anonymkode: e1844...115 haha takk! Da hører vi plutselig ikke et ord mer fra HI i denne tråden, av noen mystisk anledning. Anonymkode: 2b508...1a8
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #11 Skrevet 16. april 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skulle hjelpe familien min rett over grensen. Hadde helt glemt at grensen går der da vi snakker bare om noen meter fra eller til. Jeg hjalp de til ettermiddag på vei tilbake fikk jeg beskjed om 2 uker karantene. Kjipt. Men forstår dette, jeg jobber på sykehus så de slettet alle vaktene mine og sa jeg ikke får betalt for de. Har de lov til dette? Jeg kan begynne å jobbe igjen den 23. Men hvordan skal jeg forsørge barna mine nå. Jeg var ikke klar over at grensen var stengt. Leser sjeldent nyheter for å være ærlig. Anonymkode: 8ef88...0f8 Hvem tror du at du lurer? Som helsepersonell skal du være 100% oppdatert. Har du ikke penger til mat og husleie og ingenting oppspart, så må du søke sosialhjelp. Anonymkode: e30a3...9ef
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vedkommende har ikke gått ut med en intensjon om å bli arbeidsløs i to uker. Ikke lat som om en gang. Det er snakk om uvitenhet. Det er mye du ikke vet. Jeg kan garantere at der er en rekke lover du ikke kjenner til som du sikkert har brutt noen av, i ren uvitenhet. HI har vært uheldig. Empati er en fin bil. Anonymkode: 2b508...1a8 Hun har ikke vært uheldig, hun er helsepersonell. Anonymkode: e30a3...9ef
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 Jeg har venner med grensen. De pleier å handle i Sverige. Men dette har ikke de våget siden mars. Med andre ord, ikke noe nytt. Anonymkode: 996ad...b00
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 Jeg vil tro dere har fått info om dette på jobb også? Det er jo helt logisk at man ikke skal kunne få betalt for å være i hjemmekarantene når man har satt seg selv i den situasjonen. At du ikke har lest nyhetene og fått med deg at alle som krysser grensen til utlandet må 14 dager i karantene, er jo din egen risiko. Jeg jobbet selv i staten, og vi har fått mye info underveis og bla om hva som gjelder ved karantene, der det er poengtert at man ikke har rett til fri med lønn dersom man selv velger å reise til utlandet og dermed gjør slik at man settes i karantene. Anonymkode: 23fd4...256
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #15 Skrevet 16. april 2020 Selvfølgelig har du ikke krav på lønn. Det her burde du skjønt.... Anonymkode: c6261...f1f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #16 Skrevet 16. april 2020 Tror ikke på deg. Tror du visste dette og likevel dro. Dessuten tenker jeg at du sikkert trodde du ville få lønn i karantene. Håper du har lært. Mest håper jeg du er et troll. Anonymkode: 73066...681
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #17 Skrevet 16. april 2020 Nå har helsepersonell blii veldig godt informert om at de ikke har lov til å reise til utlandet og dwtte ble innført i mars. Dette er over en måned siden, og du kan ikke skylde på andre enn deg selv for at du ble satt i karantene. Anonymkode: 1dcc1...9c1
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #18 Skrevet 16. april 2020 Om du ikke troller, HI, så er du helsepersonell. Som helsepersonell er du LOVPÅLAGT å holde deg oppdatert. Når landet står i sin verste helsemessige krise på hundre år, da plikter du faktisk å følge med på det som skjer. Å "sjelden lese nyheter" er faktisk ikke et alternativ i en slik situasjon når du har det yrket du har! Du har ikke vært uheldig. Du har vært svært uforsvarlig! Du har brutt forbudet helsepersonell har vært underlagt noen uker, nemlig å forlate landet. Så du har absolutt brutt helsepersonelloven og også det nye forbudet - som DU er LOVPÅLAGT å holde deg oppdatert om! Det er en dyr lærdom om du nå mister lønnen din. Lær av det! Og kan du ikke greie deg uten den lønnen, da må du neste kontakte sosialkontoret. Men jeg vil tro den stønaden vil bli gitt under forutsetning av at du betaler tilbake. Anonymkode: 6c40d...9c8
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #19 Skrevet 16. april 2020 Dette er bare eg forsøk på å illustrere at den nye loven kan ramme urettferdig. Noe den selvsagt ikke gjør. Loven er helt på sin plass. Anonymkode: 2940c...d40
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #20 Skrevet 16. april 2020 Og du mistet ikke lønn pga svenskegrensen. Du mistet lønn fordi du ikke vet om familien din bor i Norge eller Sverige. Merkelig nok i seg selv.. men Som helsepersonell burde du i alle fall ha holdt deg oppdatert., Så her kan du ikke skylde på en utydelig grense til et annet land Anonymkode: 2940c...d40
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #21 Skrevet 16. april 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har ikke vært uheldig, hun er helsepersonell. Anonymkode: e30a3...9ef Akkurat! Går ikke an å fungere som helsepersonell og ikke følge med i nyhetene. Anonymkode: 8b984...74c
Himmel og hav Skrevet 16. april 2020 #22 Skrevet 16. april 2020 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skulle hjelpe familien min rett over grensen. Hadde helt glemt at grensen går der da vi snakker bare om noen meter fra eller til. Jeg hjalp de til ettermiddag på vei tilbake fikk jeg beskjed om 2 uker karantene. Kjipt. Men forstår dette, jeg jobber på sykehus så de slettet alle vaktene mine og sa jeg ikke får betalt for de. Har de lov til dette? Jeg kan begynne å jobbe igjen den 23. Men hvordan skal jeg forsørge barna mine nå. Jeg var ikke klar over at grensen var stengt. Leser sjeldent nyheter for å være ærlig. Anonymkode: 8ef88...0f8 Jeg har ikke så veldig vondt av deg. Du skriver at du skulle hjelpe dem over grensen, og plutselig glemte at grensen var der?Hm...Du passerte ikke noen skilter på veien der det sto noe om "Riksgrense", da? Eller gikk dere gjennom skogen? Om arbeidsgiver har lov til å slette vaktene dine, vet jeg ikke, men moralsk sett er det helt på sin plass at de ikke skal betale deg for å sitte på terrassen i 14 dager fordi du velger å ikke lese nyheter og at du glemmer hvor landegrensene går. Uansett, nå har du 14 dager på deg til å lese deg opp på karantenereglene. De bør du i det minste forstå og holde nå, om du ikke har satt deg inn i dem før.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #23 Skrevet 16. april 2020 1 minutt siden, Himmel og hav skrev: Uansett, nå har du 14 dager på deg til å lese deg opp på karantenereglene. Tenkte det samme Anonymkode: 8b984...74c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #24 Skrevet 16. april 2020 Når du er så dum får du ha det så godt. Anonymkode: 26301...93e
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #25 Skrevet 16. april 2020 så klart det er lov Anonymkode: 78d9c...bc1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå