Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 Er det viktig å følge opp søknaden? Og evt hva syns du at man skal spørre om da? Anonymkode: 996f9...db6
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Nei, det er ikke viktig. Det som er viktig er å skrive en god søknad. Dersom du skal ringe å plage en travelt opptatt leder, ha noe smart, fornuftig og ikke minst relevant å spørre om, som du ikke enkelt kan finne i stillingsannonsen eller på nettside/SoMe-profiler til bedriften. Anonymkode: cecad...e07
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 Nei, virkelig ikke. Skal man få 200 telefoner med et tilfeldig spørsmål som er funnet på for å "følge opp" søknaden blir det travle dager altså. Skriv en god søknad, så blir du kontaktet om du er aktuell. Anonymkode: 44fbe...871
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 Og hva er en god søknad? Søker lærerstillinger nå, etter å ha flyttet til en annen kommune. Sist ble jeg tilbudt jobb uten søknadsprosess og den har jeg hatt i 7 år. Nå skal jeg altså skrive en god søknad. Lærerutdannelse til tross, kan noen komme med tips? Anonymkode: d69c6...869
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke viktig. Det som er viktig er å skrive en god søknad. Dersom du skal ringe å plage en travelt opptatt leder, ha noe smart, fornuftig og ikke minst relevant å spørre om, som du ikke enkelt kan finne i stillingsannonsen eller på nettside/SoMe-profiler til bedriften. Anonymkode: cecad...e07 Dette!!! Anonymkode: b19d3...506
HeiteH Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 Nei, det er ikke viktig. Det er viktig å skrive en god søknad der motivasjon for stillingen du søker tydelig fremgår. Altfor ofte skriver folk om egen fortreffelighet, helt uten å evne å formidle hvordan den kompetansen man mener å inneha kan nyttes i stillingen man søker.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 Nei det er det ikke. Vi legger ikke vekt på det å ringe. Ofte ringer folk som ikke har noe spesielt på hjertet, det virker bare masete og plagsomt. Bruk heller kreftene på å forberede et godt intervju. Jeg er svært overrasket over hvor mange som kommer uforberedt. Anonymkode: d2ac6...572
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Og hva er en god søknad? Søker lærerstillinger nå, etter å ha flyttet til en annen kommune. Sist ble jeg tilbudt jobb uten søknadsprosess og den har jeg hatt i 7 år. Nå skal jeg altså skrive en god søknad. Lærerutdannelse til tross, kan noen komme med tips? Anonymkode: d69c6...869 En viktig egenskap er å klare å tilegne seg informasjon på egen hånd. Feks ikke spørre om ting man enkelt kan finne selv via Google. Anonymkode: d2ac6...572
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke viktig. Det som er viktig er å skrive en god søknad. Dersom du skal ringe å plage en travelt opptatt leder, ha noe smart, fornuftig og ikke minst relevant å spørre om, som du ikke enkelt kan finne i stillingsannonsen eller på nettside/SoMe-profiler til bedriften. Anonymkode: cecad...e07 Hun skriver "ringe for å følge opp søknaden", ikke å ringe i forkant med spørsmål. Det er to helt ulike ting. Anonymkode: efd3b...6f0
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 Jeg har både selv søkt mye og selv ansatt. Jeg vil ikke anbefale å ringe før du søker, med mindre du har viktige spørsmål du ikke kan søke deg frem til svaret på selv. Og selv da vil jeg anbefale å sende mail. Jeg vil heller ikke anbefale å ringe like etter at du har sendt søknaden. Har du spørsmål om arbeidstid eller innholdet i jobben da, så kommer de på et helt feil tidspunkt. Og ringer du bare for å gjøre deg bemerket, så vil det raskt merkes og oppfattes som sløsing av sjefenes tid. Jeg kan derimot anbefale deg å ringe noen dager etter at søknadsfristen har gått ut, og spørre om mange har søkt og når de tenker å begynne å kalle inn til intervju. Har du et annet morsmål, og er vant til at de er usikre på om du snakker godt nok norsk, så er det også en god anledning til å få vist at du gjør det. Anonymkode: efd3b...6f0
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #11 Skrevet 16. april 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun skriver "ringe for å følge opp søknaden", ikke å ringe i forkant med spørsmål. Det er to helt ulike ting. Anonymkode: efd3b...6f0 Samme greia. Unngå masing. Har du skrevet en god søknad og har adekvat utdanning og erfaring, så blir du kontaktet. Anonymkode: ce117...0ea
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun skriver "ringe for å følge opp søknaden", ikke å ringe i forkant med spørsmål. Det er to helt ulike ting. Anonymkode: efd3b...6f0 Ja. Det var akkurat det jeg svarte på; ringe etter at søknaden var sendt. Anonymkode: d2ac6...572
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hun skriver "ringe for å følge opp søknaden", ikke å ringe i forkant med spørsmål. Det er to helt ulike ting. Anonymkode: efd3b...6f0 Nei, som regel ikke ulike ting i praksis. Men opplys meg gjerne: hva mener du «å følge opp søknaden» innebærer? Anonymkode: cecad...e07
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du et annet morsmål, og er vant til at de er usikre på om du snakker godt nok norsk, så er det også en god anledning til å få vist at du gjør det. Anonymkode: efd3b...6f0 Denne her var virkelig genial! «Hei du, det er ... som ringer. Jeg har sendt en søknad til dere, og ønsket bare å bekrefte at jeg snakker godt norsk!» Så enkelt! Det ville i alle fall gitt meg et godt inntrykk. Det å være forberedt på hva som kan bli et problem, og komme det i forkjøpet, må være en av de mest ettertraktede egenskapene jeg kan komme på. Anonymkode: c67b6...29b
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #15 Skrevet 16. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Samme greia. Unngå masing. Har du skrevet en god søknad og har adekvat utdanning og erfaring, så blir du kontaktet. Anonymkode: ce117...0ea Nei, slik fungerer det ikke alltid. Det kommer helt an på både bransje (i salg og markedsføring gjør du deg selv muligens uaktuell ved å ikke følge opp med en telefon), antallet kvalifiserte søkere, og om du har noe ved CV'en din som gjør deg til et mer usikkert kort enn andre søkere (usikkerhet rundt språk, hull i CV'en) selv om du er kvalifisert. Anonymkode: efd3b...6f0
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #16 Skrevet 16. april 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Denne her var virkelig genial! «Hei du, det er ... som ringer. Jeg har sendt en søknad til dere, og ønsket bare å bekrefte at jeg snakker godt norsk!» Så enkelt! Det ville i alle fall gitt meg et godt inntrykk. Det å være forberedt på hva som kan bli et problem, og komme det i forkjøpet, må være en av de mest ettertraktede egenskapene jeg kan komme på. Anonymkode: c67b6...29b En tidligere kollega av meg hadde faktisk søkt en høyere stilling der jeg jobber og blitt vurdert som uaktuell fordi han bare hadde bodd to år i Norge og de antok at han umulig kunne snakke språket så godt som jobben krevde. Da han ringte og snakket med sjefen fikk han vist at han snakket veldig godt norsk, innkalt til intervju og ansatt selv om de egentlig hadde kommet langt i ansettelsesprosessen før han tok kontakt :). Anonymkode: efd3b...6f0
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #17 Skrevet 16. april 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: En tidligere kollega av meg hadde faktisk søkt en høyere stilling der jeg jobber og blitt vurdert som uaktuell fordi han bare hadde bodd to år i Norge og de antok at han umulig kunne snakke språket så godt som jobben krevde. Da han ringte og snakket med sjefen fikk han vist at han snakket veldig godt norsk, innkalt til intervju og ansatt selv om de egentlig hadde kommet langt i ansettelsesprosessen før han tok kontakt :). Anonymkode: efd3b...6f0 Så kult! 😃 Anonymkode: c67b6...29b
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #18 Skrevet 16. april 2020 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, som regel ikke ulike ting i praksis. Men opplys meg gjerne: hva mener du «å følge opp søknaden» innebærer? Anonymkode: cecad...e07 Oppfølgning kommer etter noe. Man kan ikke følge opp noe før det er utført. https://nb.glosbe.com/nb/nb/følge opp Anonymkode: efd3b...6f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå