Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 Min arbeidsplass er stengt så jeg har hjemmekontor. Jeg arbeider deltid og mye av jobben min er arbeidsplass avhengig så jeg har ikke fulle 8 timers dag. Men jeg gjør alt jeg skal og sitter gjerne på kveld om noe dukker opp eller søndag feks. Men på mine «fridager» legger jeg gjerne opp avtaler som lege osv. I morgen har jeg en avtale - sjefen legger opp møte midt i denne tiden og blir dritsur fordi jeg har en legetime. Men det er min «fridag». Skal jeg ikke kunne planlegge noenting? Det er greit at jeg ikke fyller 8 timers dager - men det sånn sett ikke min feil? Anonymkode: 88a6b...614
Himmel og hav Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Jeg jobber også deltid, og er veldig tydelig i kalenderen på når jeg er på jobb og ikke. I starten av hjemmekontorperioden, så var jeg innom og sjekka teams og mail flere ganger, også de dagene jeg har fri, men det har jeg nesten slutta med nå. Jeg er allikevel fleksibel og kan godt delta på et møte på en fridag, og jeg tar telefonen om noen fra jobb ringer meg på privatnummeret, men jeg er også tydelig på når jeg ikke kan det. Sjefen din burde forstå at hun/han i utgangspunktet ikke disponerer deg på de dagene du ikke er på jobb, og at en forventning om at du allikevel skal være tilgjengelig er urimelig. Du kan jo spørre om det i en normalsituasjon ville vært forventet at du reiste til arbeidsplassen på fridagen for å bli med på dette møtet. Min sjef spør pent om jeg har mulighet om det er noe, men har aldri blitt sur om det ikke går.
Sommerkroppen 2029 Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 (endret) Jeg tenker det kanskje ikke er så lett i disse tider, der mye er forandret. Alle må jo være fleksible, og det er nok ikke så enkelt for ledere rundt om, å huske på hvem som jobber når og til hvilke tider, når man ikke fysisk er "på jobb". Sjefen din kan jo ikke kreve at du jobber når du har fri, men likevel synes jeg at alle bør bidra med det de kan akkurat nå. Mange bedrifter går dukken og vi har jo alle et felles ansvar for å holde oss og arbeidsplassen vår flytende. Endret 16. april 2020 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 Men du har vel faste arbeidstider fra før? Du kom jo ikke slentrende inn alt ettersom tidligere heller? Jeg mener du må ha faste arbeidstider, og at sjefen din må forholde seg til disse når vedkommende setter opp møter hvor du må være med. Anonymkode: df38c...196
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 Du har vel faste arbeidstider? Eller kan du skalte og valte med arbeidstiden din som du vil? Du må være tydelig og klar på når du er på jobb og når du har fritid - avtale dette med din leder og deretter markere dette i din kalender. dersom fredager er din faste fridag kan ikke leder forvente at du skal delta på møter. Det er OK å spørre, men ikke OK å forvente. Dersom du skal jobbe torsdager kan leder forvente at du jobber hele den dagen. Ikke at du på egenhånd forkorter arbeidsdagen din Anonymkode: 36f0f...3e4
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 Det er jo juks å lønne noen halvtid og kreve 100 prosent tilgjengelighet Anonymkode: 0f426...d08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå