Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #1 Skrevet 16. april 2020 får vondere kropp, sykdommer osv.. Er det sant? Jeg har vondt og smerter i kroppen og min mor sier at det er fordi jeg ikke har født. Er det sant? Anonymkode: 40f3f...bb3
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #2 Skrevet 16. april 2020 Hæ? Nei, har det er sammenheng? Ville tro det var omvendt? Anonymkode: eb6fb...209
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #3 Skrevet 16. april 2020 Det høres ut som gammel overtro. Anonymkode: aaaba...d26
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #4 Skrevet 16. april 2020 Nei, det har nok ingen sammenheng! Eneste jeg kan si for meg, er at menssmertene ble sterkt redusert etter at jeg fødte. Det er nå 14 år siden sist, og menssmertene jeg hadde som ung var mye verre enn de er nå. Jeg var tidvis sengeliggende av magekramper under mensen, da jeg var ung. Anonymkode: 6de8b...daf
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #5 Skrevet 16. april 2020 Det er nok heller omvendt. Samtidig, det er jo ofte en grunn til at kvinner velger å ikke føde, eller ikke få barn i det hele tatt. Det er gjerne den grunnen der som gjør at man har vondt i kroppen. Så det kan være en sammenheng, uten at det er den mest intuitive årsakssammenhengen. Anonymkode: 4f66e...25f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #6 Skrevet 16. april 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det har nok ingen sammenheng! Eneste jeg kan si for meg, er at menssmertene ble sterkt redusert etter at jeg fødte. Det er nå 14 år siden sist, og menssmertene jeg hadde som ung var mye verre enn de er nå. Jeg var tidvis sengeliggende av magekramper under mensen, da jeg var ung. Anonymkode: 6de8b...daf Ja, man kan også oppleve at astmaen forsvinner, har jeg hørt. Så noen fordeler finnes det, selv for a mor. Samtidig, hvis man skal ta med all belastningen som skjer på kroppen i løpet av svangerskap og fødsel - en prosess som til nå har vært så livsfarlig at det eneste som er like farlig, er å bli født, og det kun er i siviliserte land at man har høy overlevelse - samt perioden en stund etter, så er det ingen tvil om hvem som opplever størst belastning på kroppen. Anonymkode: 4f66e...25f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #7 Skrevet 16. april 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er nok heller omvendt. Samtidig, det er jo ofte en grunn til at kvinner velger å ikke føde, eller ikke få barn i det hele tatt. Det er gjerne den grunnen der som gjør at man har vondt i kroppen. Så det kan være en sammenheng, uten at det er den mest intuitive årsakssammenhengen. Anonymkode: 4f66e...25f omvendt, hvorfor det? Er ikke alle som får fistel av fødsler Anonymkode: 301d9...0c5
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #8 Skrevet 16. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: omvendt, hvorfor det? Er ikke alle som får fistel av fødsler Anonymkode: 301d9...0c5 Nei, det er det ikke. Men er du klar over hvor farlig svangerskap og fødsel er for mor og barn? FN har som tusenårsmål å få ned dødeligheten på dette området. Her i Norge er vi heldig og har gode systemer, god økonomi og god ekspertise, men fremdeles skjer mødredødsfall i Norge. Og det settes lite fokus på dette. Ikke så rart, kanskje, når målet er å få flere til å føde? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dOjVzB/moerketall-i-moedrehelse Anonymkode: 4f66e...25f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #9 Skrevet 16. april 2020 Stemmer ikke.. mulig at kvinner som he født har hendene fulle med andre ting enn å tenke på hvor de har vondt.. jeg er i allefall sist til lege med meg selv, i forhold til med barnas behov.. jo flere menneskers behov man skal ta hensyn til, dess mer smerte, wear and tear aksepterer man som naturlig og «medregnet» 🙈 jeg har 3, går som ei gammel krekse første timen om morgenen, har ellers vondt «overalt» etter elendige svangerskap.. Anonymkode: 44a4d...0b4
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #10 Skrevet 16. april 2020 Aner ikke. Jeg har hørt at kvinner som har ammet er mindre utsatt for brystkreft. Men det er sikkert en myte det også. Anonymkode: 527f9...f2f
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #11 Skrevet 16. april 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stemmer ikke.. mulig at kvinner som he født har hendene fulle med andre ting enn å tenke på hvor de har vondt.. jeg er i allefall sist til lege med meg selv, i forhold til med barnas behov.. jo flere menneskers behov man skal ta hensyn til, dess mer smerte, wear and tear aksepterer man som naturlig og «medregnet» 🙈 jeg har 3, går som ei gammel krekse første timen om morgenen, har ellers vondt «overalt» etter elendige svangerskap.. Anonymkode: 44a4d...0b4 Det er jeg også, men samtidig er jeg oftere til lege enn før jeg fikk barn. Det er viktigere å ta vare på helsa nå som jeg har noen som trenger meg. Anonymkode: c5420...a9d
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: får vondere kropp, sykdommer osv.. Er det sant? Jeg har vondt og smerter i kroppen og min mor sier at det er fordi jeg ikke har født. Er det sant? Anonymkode: 40f3f...bb3 Nei Anonymkode: e5f44...b1c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aner ikke. Jeg har hørt at kvinner som har ammet er mindre utsatt for brystkreft. Men det er sikkert en myte det også. Anonymkode: 527f9...f2f Nei, det er faktisk bevist av forskning. Anonymkode: 32378...62d
Gjest Skrevet 16. april 2020 #14 Skrevet 16. april 2020 17 timer siden, Anonym bruker skrev: får vondere kropp, sykdommer osv.. Er det sant? Jeg har vondt og smerter i kroppen og min mor sier at det er fordi jeg ikke har født. Er det sant? Anonymkode: 40f3f...bb3 Nei, det er da ikke sant? Mange får mye mer plager og smerter FORDI de har født, som f eks hardnakkede bekkenløsningssmerter, urinveisinfeksjoner og urinlekkasje, søvnforstyrrelser, forstoppelse, hemorroider, skader på halebein, riftskader i anus eller skjede; ryggsmerter, isjas, delte magemuskler/brokk... mye snadder en fødsel kan påføre deg! Noen unntak fins det, der man har fordel av å være gravid, ha vært gravid eller å ha ammet. Kvinner som har ammet får sjeldnere brystkreft. Kvinner som er gravide, og som har visse revmatiske lidelser, føler seg bedre i den perioden svangerskapet varer, fordi alle ligamenter og leddbånd er mykere i denne perioden. Noen sier at migrene og visse autoimmune sykdommer plager dem mindre under svangerskapet enn ellers. Men ut over dette tror jeg din mor må lenger ut på landet med den forklaringa, altså!
Anonym bruker Skrevet 17. april 2020 #15 Skrevet 17. april 2020 Nei. Alt er like smertefullt, men har alltid i bakhode at "det var verre å føde". Jeg har etter fødsel blitt holdt våken av neglebet., øyebettendelse og øreverk. Papirkutt svir like mye, og jammen er migrene forsatt migrene. Menssmerter har blitt bedre, mens jeg enda 6 år etter fødsel har bekken smerter. Anonymkode: 9ca74...0d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå