Gå til innhold

Klarer ikke si K og G lyder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutt 6 år som ikke klarer å si K og G i de fleste ord (høyres ut som han sier det i noen ord).Grunn til bekymring?. Er dette vanskelige lyder å si?

Anonymkode: 66c02...091

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge har ikke sier sjylling, sjøre, sjøtt o.l tror jeg ikke du skal bekymre deg riktig enda. 

Anonymkode: dae1a...53b

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutt 6 år som ikke klarer å si K og G i de fleste ord (høyres ut som han sier det i noen ord).Grunn til bekymring?. Er dette vanskelige lyder å si?

Min fikk logoped i bhg når han var fem pga samme. Øv på munnmotorikk!

Anonymkode: e06e4...dbf

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge har ikke sier sjylling, sjøre, sjøtt o.l tror jeg ikke du skal bekymre deg riktig enda. 

🙄

Hi, hva sier læreren hans? Jeg tenker at logoped kanskje ikke er en dum idé. 

Anonymkode: a10a6...7aa

Skrevet

Logoped er lurt, gjorde det samme her. 

Og et tips er tungebåndet. Hos endel som sliter med dette er tungebåndet stramt. Ikke bare den fremre strengen, men også den bakre. Vi fikk klippet jr sitt i narkose hos en ønh lege som kan endel om dette (PS forbausende få leger kan noe om dette), og det frigjorde bevegelse i tungen som gjorde at han lettere fikk trent den opp til å si de rette lydene. 

Anonymkode: e11d3...5b1

Skrevet

... du kjenner det forresten selv, at å si de to bokstavene krever en bevegelse i tungen som spesielt de med stramt (bakre) tungebånd sliter med, de får ikke løftet tungen. 

Skrevet

Helt enig med de andre, en pogoled er løsningen.

Anonymkode: 8b885...d85

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🙄

Hi, hva sier læreren hans? Jeg tenker at logoped kanskje ikke er en dum idé. 

Anonymkode: a10a6...7aa

Han går siste år i bhg. Har snakka om å få tips av logoped. Men så kom koronaen..HI

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

... du kjenner det forresten selv, at å si de to bokstavene krever en bevegelse i tungen som spesielt de med stramt (bakre) tungebånd sliter med, de får ikke løftet tungen. 

Høyrte litt mens vi lekte og han sier glidelås (kanskje fordi G er først i ordet), men eg blir ed. Sier og kanskje. Men i mange andre ord blir K til T.  HI

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høyrte litt mens vi lekte og han sier glidelås (kanskje fordi G er først i ordet), men eg blir ed. Sier og kanskje. Men i mange andre ord blir K til T.  HI

Etter min erfaring så taler det godt for at det er mulighet til å trene opp, hvis han allerede fysisk klarer bokstaven. Men når det er "tungt" for tungen (for de fleste av oss går det jo automatisk) så enter man fort opp med å bruke fremre delen av tungen isteden for bakre på de bokstavene. 

En logoped er et fint sted å starte. Vår begynte med det i 1. klasse. De har pedagogiske øvelser osv 🙂 Du finner sikkert på nettet også, men jeg tenker litt som med annen trening så er det lurt å gå til en PT først og få treningsprogram tilpasset seg 😉 Uansett så er det jo ikke brå hast som regel, mtp å vente til logoped blir tilgjengelig. Men lurt å få bhg til å sende inn skjemaer osv før skolestart, da det kan være litt ventetid noen steder. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han går siste år i bhg. Har snakka om å få tips av logoped. Men så kom koronaen..HI

Logoped kan han møte likevel. 
Og husk at det er mange ting som retter seg etter hvert. Min eldste kunne ikke si skj-lyder og ikke retroflekse lyder før langt opp i småskolen. «Ski» ble til «si», «smart» ble til «smat» og «Arne» ble til «Ane». Aller verst var «skjorta» som ble til «sotta».

Han snakker feilfritt nå, både norsk og engelsk

Anonymkode: e3f49...cfb

Skrevet

Høres ut som stramt bakre tungebånd ja

Anonymkode: 76f09...0fa

Skrevet

Min seksåring fikk dette på plass for ikke så lenge siden. Har hatt logopedoppfølging. Trodde aldri han skulle få det til 🙈, men plutselig en dag kom lydene. Nå er han veldig bevisst på dem og fremhever de veldig når han sier feks jaKKe🥰.

Anonymkode: 54276...e91

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min seksåring fikk dette på plass for ikke så lenge siden. Har hatt logopedoppfølging. Trodde aldri han skulle få det til 🙈, men plutselig en dag kom lydene. Nå er han veldig bevisst på dem og fremhever de veldig når han sier feks jaKKe🥰.

Så bra ❤️ Hvordan fikk han det til? Øvde dere på noe? HI

Skrevet

Samme som vår sønn.  En logoped som var i bhg plukket det opp før oss foreldrene og de ansatte i bhg. Istedetfor K sa han T og istedetfor G sa han D.  Men hadde logoped en gang pr uke siste året i bhg og de første 3 mnd i 1. klasse. Han går fortsatt i 1. klasse og snakker ganske vanlig. Han har Nystart nå og tett oppfølging, men ligger ganske likt med resten av klassen sin. 

Anonymkode: c3680...d16

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra ❤️ Hvordan fikk han det til? Øvde dere på noe? HI

Ikke vi, men logopeden hadde nok en del øvelser de gjorde. Hun sa faktisk at det var en del tom 1 klassinger som strevde med k og g , det var visstnok ikke så uvanlig.

Skrevet

Noe du også kan få undersøkt, er hørselen. Unger med f eks væske i mellomøret, kan utvikle talefeil i barndommen fordi de rett og slett ikke hører forskjell på lydene. Kan se for meg at "eg" og "ed" klinger likt hvis man mangler noen frekvenser av hørselen. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anonymkode: 8b885...d85

Skrevet

Noe du også kan få undersøkt, er hørselen. Unger med f eks væske i mellomøret, kan utvikle talefeil i barndommen fordi de rett og slett ikke hører forskjell på lydene. Kan se for meg at "eg" og "ed" klinger likt hvis man mangler noen frekvenser av hørselen. 

Han er innom ØNH. Skal på ny kontroll i juni og dersom fortsatt væske i ørene skal han ha dren. HI

Skrevet

Samme som vår sønn.  En logoped som var i bhg plukket det opp før oss foreldrene og de ansatte i bhg. Istedetfor K sa han T og istedetfor G sa han D.  Men hadde logoped en gang pr uke siste året i bhg og de første 3 mnd i 1. klasse. Han går fortsatt i 1. klasse og snakker ganske vanlig. Han har Nystart nå og tett oppfølging, men ligger ganske likt med resten av klassen sin. 

Takk, slik som her. Bytter de ut med D og T. Godt han ikke er den eneste 🙈 HI

Skrevet

Men har ikke logoped i kommunen, men i nabokommunen (45 minutters kjøretur),. Det gjør det vanskeligere. HI

Skrevet

Min klarer ikke å si S, er det "normalt" ? 

Anonymkode: 9fca3...d2f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er innom ØNH. Skal på ny kontroll i juni og dersom fortsatt væske i ørene skal han ha dren. HI

Det kan faktisk løse seg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...