Anonym bruker Skrevet 14. april 2020 #1 Skrevet 14. april 2020 Jeg har tidligere skrevet om min håpløse eks. Jeg sliter blant annet med å få barnebidrag, selv om dette går gjennom nav, og jeg har rundt 15 000 kr utestående i bidrag. Det store dilemmaet for meg nå, er at jeg vet jo 100% sikkert at han går på aap (arbeidsavklaringspenger). Dette har han sagt selv, og Nav innkreving har opplyst om det i telefonsamtaler. Men jeg vet også med tilnærmet 100% sikkerhet at han driver og jobber svart. Som sagt går han på aap etter lengre sykemelding fra sin arbeidsgiver, så han er jo ikke arbeidsfør (i følge lege, seg selv osv). Men han er så godt som aldri hjemme, han drar av gårde med verktøy og materialer nesten daglig (i følge barna), og han sier til barna at han jobber/drar på jobb osv. I tillegg har han en uendelig lang historie med svart jobbing (fra tiden vi bodde sammen), og han har et høyt pengeforbruk - bruker mest kontanter, så sannsynligheten for svart arbeid er udiskutabel. Jeg er forbannet på at han jobber svart, og både snylter på samfunnet, og unndrar barnebidrag. Bidraget hadde vært satt høyere om han hadde oppgitt all inntekt han har hatt. MEN om jeg varsler nav kontroll, så vil de kanskje stoppe aap, og da får jeg jo aldri de pengene jeg har utestående. Det synes jeg jo heller ikke er riktig. Jeg har tidligere varslet både NAV kontroll (om utenlandsturer og svart arbeid) før han gikk over på aap, og skatteetaten og arbeidstilsynet, men det skjer jo ikke noe. Dette er såpass lenge siden, at da fikk jeg bidragsforskudd, dermed ville ikke jeg bli økonomisk berørt uansett. Men det vil jeg jo nå. Jeg synes dette er vanskelig, og et dilemma for meg. Hva gjør jeg? Anonymkode: 08421...a06
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #2 Skrevet 15. april 2020 Varsle likevel, de kan etterutregne hva de mener er den sannsynlige summen han faktisk har tjent. Min eks prøvde seg med at han var «helt arbeidsledig» og dermed ikke skulle betale bidrag. Men jeg visste at han tok oppdrag som frilanser, og meldte fra. Han ble nøye gjennomgått i alle sømmer, og de slo fast at han hadde en inntjeningsevne på MINST 50%, og regnet ut bidrag som stemte med dét. Sannsynligvis hadde han dekning for både 70 og 75% av tida si, men på denne måten ble han i alle fall trukket noe. Anonymkode: ab6c3...263
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #3 Skrevet 15. april 2020 Meld fra uansett! Anonymkode: 3c09d...72f
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #4 Skrevet 15. april 2020 la det gå, du virker som en sjalu og bitter eks Anonymkode: b2687...ac1
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #5 Skrevet 15. april 2020 Svart arbeid er ulovlig. Enda mer ulovlig er det å motta ha annen inntekt enn stønaden han får uten å melde fra. Blir han tatt for dette havner han garantert i fengsel i tillegg til en klekkelig bot samt at han må betale all aap tilbake til nav. Så ja.. Du mister selvsagt bidraget. Barna dine mister også samvær med faren sin mens han er i fengsel. Han får større vanskeligheter med å finne seg jobb etter å ha vært i fengsel. Han vil dermed garantert finne tilbake til det å jobbe svart. Det er altså ikke håp for denne mannen såfremt du ikke snakker med ham. Det beste hadde vært om du fikk overtalt ham til å slutte med den svarte jobbingen og bli et bedre menneske. Syns det skurrer at han må betale bidrag når han får aap. Det kan han jo ikke. Fyren er og blir uten bidragsevne. Hadde jeg vært deg hadde jeg glemt alt som har med bidrag fra ham og ta imot det lille nav kan tilby deg. Slutter du å forvente noe fra den kanten får du det bedre selv. Anonymkode: eb748...bee
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #6 Skrevet 15. april 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Varsle likevel, de kan etterutregne hva de mener er den sannsynlige summen han faktisk har tjent. Min eks prøvde seg med at han var «helt arbeidsledig» og dermed ikke skulle betale bidrag. Men jeg visste at han tok oppdrag som frilanser, og meldte fra. Han ble nøye gjennomgått i alle sømmer, og de slo fast at han hadde en inntjeningsevne på MINST 50%, og regnet ut bidrag som stemte med dét. Sannsynligvis hadde han dekning for både 70 og 75% av tida si, men på denne måten ble han i alle fall trukket noe. Anonymkode: ab6c3...263 Det er forskjell på å motta aap og dagpenger. Nav kan skjønnsfastsette dersom folk går på dagpenger og du selv er skyld at su står uten arbeid. Samme hvis en driver egen næring. Går du på aap er du ansett som for syk til å stå ordinært arbeid... ergo svært sjeldent man får gjort noe med når det er sykemelding og aap i bildet.kan ikke skjønnsfastsette inntekt etter tidligere arbeid når du går på aap... så det er ikke sammenlignbart .... Anonymkode: 74da4...654
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #7 Skrevet 15. april 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Svart arbeid er ulovlig. Enda mer ulovlig er det å motta ha annen inntekt enn stønaden han får uten å melde fra. Blir han tatt for dette havner han garantert i fengsel i tillegg til en klekkelig bot samt at han må betale all aap tilbake til nav. Så ja.. Du mister selvsagt bidraget. Barna dine mister også samvær med faren sin mens han er i fengsel. Han får større vanskeligheter med å finne seg jobb etter å ha vært i fengsel. Han vil dermed garantert finne tilbake til det å jobbe svart. Det er altså ikke håp for denne mannen såfremt du ikke snakker med ham. Det beste hadde vært om du fikk overtalt ham til å slutte med den svarte jobbingen og bli et bedre menneske. Syns det skurrer at han må betale bidrag når han får aap. Det kan han jo ikke. Fyren er og blir uten bidragsevne. Hadde jeg vært deg hadde jeg glemt alt som har med bidrag fra ham og ta imot det lille nav kan tilby deg. Slutter du å forvente noe fra den kanten får du det bedre selv. Anonymkode: eb748...bee Du kan ha bidragsevne når du har aap. Hvis han deler bolig, eller mottar barnetillegg eller har høy aap. Dagsatsen til folk er forskjellig. Anonymkode: 74da4...654
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #8 Skrevet 15. april 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: la det gå, du virker som en sjalu og bitter eks Anonymkode: b2687...ac1 Er det å være «sjalu og bitter» at man mener ungene fortjener den levestandarden de skal ha? Anonymkode: ab6c3...263
Anonym bruker Skrevet 15. april 2020 #9 Skrevet 15. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er forskjell på å motta aap og dagpenger. Nav kan skjønnsfastsette dersom folk går på dagpenger og du selv er skyld at su står uten arbeid. Samme hvis en driver egen næring. Går du på aap er du ansett som for syk til å stå ordinært arbeid... ergo svært sjeldent man får gjort noe med når det er sykemelding og aap i bildet.kan ikke skjønnsfastsette inntekt etter tidligere arbeid når du går på aap... så det er ikke sammenlignbart .... Anonymkode: 74da4...654 Haha! Nei, det er feil, går du på AAP er du nettopp ikke regnet som «for syk». AAP eksisterer fordi man ikke kan si om folk er uføre eller ikke, før det er blitt avklart om de har liten eller stor arbeidsevne, om de kan omskoleres og skifte jobb, om de blir bedre på sikt osv osv osv. Det er derfor dette kalles «arbeidsavklaringspenger». Det er ikke det samme som uføretrygd. Og dette vet jeg fordi jeg har AAP selv, men er ikke ufør, og skal tilbake i jobb. Det kan skje med HIs mann også, han kan komme til å bli yrkesaktiv i en jobb han greier å stå i. Og i tillegg: verken AAP eller uføretrygd betyr at man er uten bidragsevne. Ingen av ytelsene er en bestemt kronesum. Begge relaterer til hva du tjente som frisk, og tjente du godt da, får du høyere sum også som ufør. Anonymkode: ab6c3...263
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå