Gå til innhold

Her er en gåte jeg absolutt trenger hjelp til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt hele påsken på å gruble🤔

IMG_2546.PNG

Anonymkode: cfd15...4a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 🤣

Anonymkode: dfd09...425

Skrevet

Ha-ha... takk... tror jeg... ;)

Jeg satte meg ned og laget flere lister og tegnet og eliminerte.

Tyskeren har sauer, mener jeg :D Men det satt langt inne!!

Anonymkode: 271f5...65e

Skrevet

Husene der har lik farge.

Anonymkode: 63cf1...b1f

Skrevet

Tyskeren :)

Anonymkode: c389b...ef5

Skrevet

Hi her, hvordan kom dere fram til tyskeren?

Skrevet

Er det et av dyrene som drikker vann? Hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ha-ha... takk... tror jeg... ;)

Jeg satte meg ned og laget flere lister og tegnet og eliminerte.

Tyskeren har sauer, mener jeg :D Men det satt langt inne!!

Hehe, tenkte bare at sau ikke er et kjæledyr. Men det er kanskje slik i gåten at alle må ha et dyr? 

Anonymkode: dfd09...425

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her, hvordan kom dere fram til tyskeren?

Det er omtrent det siste du finner ut, men skal forsøke, om jeg husker det...

Nordmannen bor i det første huset og bor ved siden av det blå huset, så det andre huset må være blått. I det midterste (tredje) huset bor den som drikker melk.

Så begynte jeg å gruppere resten. Vi vet at nordmannen ikke kan bo i det grønne huset, for han bor i det første huset, ved siden av det blå, og det grønne skal ligge til venstre for det hvite. Ergo må det grønne ligge enten som tredje eller fjerde hus. Men siden den som bor i det grønne huset drikker kaffi så kan det ikke være det tredje. Siden det grønne ligger til venstre for det hvite må det grønne være det fjerde huset, da må det femte være hvitt. Da har du plassert andre hus som blått, fjerde er grønt og femte er hvitt, og har igjen gult og rødt som da må være første eller tredje. Nordmannen bor i det første huset, ergo må briten bo i det tredje og dermed det røde huset. Da er kun det gule igjen til nordmannen.

Eieren av det gule huset, nordmannen, spiller tennis. Den som bor ved siden av den som spiller tennis har hester. Ergo har eieren av det blå huset hester.

Hm... ikke helt enkelt å huske fremgangsmåten. Tror jeg deretter så på drikke.

Tredje huset drikker melk, fjerde drikker kaffi. Vi vet at dansken drikker te. Den som drikker øl spiller curling. Ergo kan hverken første hus, som spiller tennis, eller tredje eller fjerde drikke øl, det kan heller ikke tyskeren som svømmer. Ergo må dansken bo i enten andre eller femte hus. Og nordmannen må drikke enten vann eller øl, men siden nordmannen spiller tennis kan den ikke spille curling, ergo drikker nordmannen ikke øl. Da er det bare vann igjen til nordmannen. Første drikker vann, tredje melk, fjerde kaffi. Da har du andre og femte igjen til den som drikker øl og spiller curling.

Den som spiller fotball bor ved siden av den som drikker vann, ergo må den i blått hus spille fotball. Dette betyr også at den som bor i andre hus og spiller fotball ikke kan spille curling/drikke øl. Ergo må den som bor i femte hus være den som drikker øl og spiller curling. Da er det bare te igjen til det andre huset, og vi har fått opplyst at det er dansken som drikker te. Ergo bor dansken i det andre, blå, huset, spiller fotball og drikker te og har hester.

Den som spiller fotball bor ved siden av en som har katt, ergo må første hus eller tredje ha katter.

Søren, virkelig ikke lett å tenke rekkefølgen i dette på nytt ;)

Husker ikke om jeg skrev det, men briten bor altså i det midterste huset.

Men, vi vet at nordmannen i først spiller tennis, dansken i andre spiller fotball og den i femte spiller curling. Den som spiller håndball og har fugler må dermed bo i tredje eller fjerde hus. Tyskeren svømmer, ergo kan han ikke bo i hverken tredje eller femte, og første og andre er opptatt. Ergo bor tyskeren i fjerde. Da må det også være svensken som bor i femte huset. Og svensken har hund, har vi fått opplyst. Svensken/femte hus spiller curling, nordmannen/første spiller tennis, briten/tredje fotball og tyskeren svømmer, ergo må den som bor i det tredje, briten, være den som spiller håndball og har fugler. Så vet vi at det blå er nabo med den som har katt, men nå har tredje huset fått fugler, ergo må det være nordmannen som har katt. Da har alle unntatt tyskeren fått et kjæledyr - og da er bare sauen igjen.

Anbefaler deg å tegne husene og plassere opplysningene inn etterhvert, så ser du det lettere.

Phu, tror kanskje jeg fikk det - har jeg glemt noe underveis så bare beklager ;)

Skrevet

Eliminasjonsmetoden! Hilsen alene i sofaen med rødvin.image.thumb.jpg.23cbc2699a210b160b4446353919e970.jpg

Skrevet

Mener det er tyskerne 

Anonymkode: c0639...9cf

Skrevet

Tusen takk alle sammen, dere er snille! Den var ikke lett! Hi

Skrevet

Danskene drikker definitivt ikke te😂

Anonymkode: d8e93...7a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...