Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #1 Skrevet 12. april 2020 Ja, jeg føler meg dum no. Men, jeg har aldrig spist særlig med salat. Men er nå i ferd med en livsstils endring. Favoritt salaten er kinakål. Men altså, tar dere av ett og ett blad og vasker det og kutter det opp?? Det har jeg gjort. Men så såg jeg ei veninne lage salat. Hun tok av de 3-4 ytterste bladene, og så bare skar hun opp hele kinakålen. Ikke ett og ett nyvasket blad. Hvordan behandler dere kinakålen?? Anonymkode: e37ea...f79
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #2 Skrevet 12. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg føler meg dum no. Men, jeg har aldrig spist særlig med salat. Men er nå i ferd med en livsstils endring. Favoritt salaten er kinakål. Men altså, tar dere av ett og ett blad og vasker det og kutter det opp?? Det har jeg gjort. Men så såg jeg ei veninne lage salat. Hun tok av de 3-4 ytterste bladene, og så bare skar hun opp hele kinakålen. Ikke ett og ett nyvasket blad. Hvordan behandler dere kinakålen?? Anonymkode: e37ea...f79 Gjør som din venninne. Tar av det ytterste, skjærer/hakket resten Anonymkode: 13271...8bd
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #3 Skrevet 12. april 2020 Gud for en tittel, her måtte man bare se hva spørsmålet var 😂 Jeg pleier å ta alle blader fra hverandre og skylle, skjærer opp og tørke i håndkle. I enkelte tilfeller gjør jeg som din venninne, vurdert etter hvor ren ting (kinakål, purre, etc) ser ut. Anonymkode: 8284c...677
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #4 Skrevet 12. april 2020 Samme som venninnen din, tar av de ytterste bladene. Etterpå skjærer jeg den opp og vasker den i en salatslynge. Anonymkode: c571e...3da
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #5 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Gud for en tittel, her måtte man bare se hva spørsmålet var 😂 Jeg pleier å ta alle blader fra hverandre og skylle, skjærer opp og tørke i håndkle. I enkelte tilfeller gjør jeg som din venninne, vurdert etter hvor ren ting (kinakål, purre, etc) ser ut. Anonymkode: 8284c...677 Du har mye tid til overs skjønner jeg😅 Tørker med håndkle? Seriøst? Jeg tar av evt stygge blad, skjærer opp hele hodet og skyller i et dørslag. Anonymkode: c24d6...628
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #6 Skrevet 12. april 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gud for en tittel, her måtte man bare se hva spørsmålet var 😂 Jeg pleier å ta alle blader fra hverandre og skylle, skjærer opp og tørke i håndkle. I enkelte tilfeller gjør jeg som din venninne, vurdert etter hvor ren ting (kinakål, purre, etc) ser ut. Anonymkode: 8284c...677 Ja, når det kommer til purreløken, så tar jeg også alle bladene fra hverandre, stort sett er det en del jord i den purren jeg kjøper og eneste måten å få den ren på er å plukke den fra hverandre Anonymkode: c571e...3da
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #7 Skrevet 12. april 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gud for en tittel, her måtte man bare se hva spørsmålet var 😂 Jeg pleier å ta alle blader fra hverandre og skylle, skjærer opp og tørke i håndkle. I enkelte tilfeller gjør jeg som din venninne, vurdert etter hvor ren ting (kinakål, purre, etc) ser ut. Anonymkode: 8284c...677 Må bare si at jeg er imponert over at du orker Jeg tar av de ytterste bladene, ser an hvordan de er, er de daffe kaster jeg dem (eller legger dem i kaldt vann en stund om de ellers er fine), skyller dem om de er ok, og så kutter jeg opp resten, slik His venninne gjør. Jeg spiser mye salat og grønnsaker, og må innrømme at noe av det absolutt kjedeligste jeg vet er å vaske salat og purre. Sluttet nesten å kjøpe purreløk i flere år fordi jeg synes det er så kjedelig, og når jeg kjøpte det så skar jeg fra bunnen og kastet resten. Helt håpløst! Så tok jeg en alvorsprat med meg selv, fikk snudd holdningen min til å vaske purre, og nå bruker jeg alt. Men salat... der sliter jeg fremdeles. Jeg hadde blitt splitter pine gal om jeg måtte vaske og tørke hvert enkelt blad! Så du har min dypeste respekt Når vi er inne på salat... jeg bruker mye isbergsalat. Skjærer jeg av stilken under, eller der jeg har skåret av et stykke, blir det alltid rosa. Er det bare en kjemisk prosess i kålen, eller er det spesielle bakterier som følger isbergsalaten? Et spørsmål til - blir poteter grønne skal man ikke spise dem. Hva med grønnfargen sellerirot får innimellom, er det det samme eller noe helt annet? Beklager avsporingen, HI Anonymkode: d17ff...b7c
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #8 Skrevet 12. april 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har mye tid til overs skjønner jeg😅 Tørker med håndkle? Seriøst? Jeg tar av evt stygge blad, skjærer opp hele hodet og skyller i et dørslag. Anonymkode: c24d6...628 Tid til overs...etter hva da? Å sitte og glane på TV, å lese blogg, å shoppe, å ta selfies, å ominnrede stuen, å henge på treningssenter, å le av andre? Ja, noen av oss bruker tid på å lage mat. Anonymkode: 8284c...677
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #9 Skrevet 12. april 2020 Tar av de ytterste bladene og kutter opp resten, skyller/vasker i en salatslynge og slynger. Anonymkode: 7d528...ad7
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #10 Skrevet 12. april 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg spiser mye salat og grønnsaker, og må innrømme at noe av det absolutt kjedeligste jeg vet er å vaske salat og purre. Sluttet nesten å kjøpe purreløk i flere år fordi jeg synes det er så kjedelig, og når jeg kjøpte det så skar jeg fra bunnen og kastet resten. Helt håpløst! Så tok jeg en alvorsprat med meg selv, fikk snudd holdningen min til å vaske purre, og nå bruker jeg alt. Men salat... der sliter jeg fremdeles. Jeg hadde blitt splitter pine gal om jeg måtte vaske og tørke hvert enkelt blad! Så du har min dypeste respekt Altså, jeg tørker ikke bladene som om de er tær og fingre, liksom. Jeg legger de bare på et håndkle og klemmer et annet håndkle over. Bare for å slippe veldig mye vann i salaten. Gjør litt samme med purren, skjærer i ringer og hakker før jeg skyller i et dørslag og deretter klemmer mellom håndklær (for at dere ikke nå skal tro at jeg tørker en og en bit ) Kult at du tok en prat med deg selv! Det ligger mye god næring i det man ofte kaster. 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når vi er inne på salat... jeg bruker mye isbergsalat. Skjærer jeg av stilken under, eller der jeg har skåret av et stykke, blir det alltid rosa. Er det bare en kjemisk prosess i kålen, eller er det spesielle bakterier som følger isbergsalaten? Det er nok ikke bakterier, men sikkert en slags oksideringsprosess, vil jeg tro, etter at man har skåret den av, litt som et eple som blir brunt når man har spist eller skåret i det. 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Et spørsmål til - blir poteter grønne skal man ikke spise dem. Hva med grønnfargen sellerirot får innimellom, er det det samme eller noe helt annet? Godt spørsmål. Det vet jeg ikke. Finner heller ikke noe om dette umiddelbart, men skal holde øynene åpne. Anonymkode: 8284c...677
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #11 Skrevet 12. april 2020 Kinakål bruker vi sjelden her, kun i wok i så fall - men kan jo overføres til annen salat - som jeg tar vekk de ytterste (slappe) bladene på, river opp for hånd og vasker og tørker i salatslynge. Anonymkode: e7e48...f78
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #12 Skrevet 12. april 2020 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, når det kommer til purreløken, så tar jeg også alle bladene fra hverandre, stort sett er det en del jord i den purren jeg kjøper og eneste måten å få den ren på er å plukke den fra hverandre Anonymkode: c571e...3da Lag et snitt på langs av purreløken, så den åpner seg, så skyller du ut jorda og snittet den opp. Mye enklere 😅😎 Anonymkode: b1b5a...3a5
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #13 Skrevet 12. april 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tid til overs...etter hva da? Å sitte og glane på TV, å lese blogg, å shoppe, å ta selfies, å ominnrede stuen, å henge på treningssenter, å le av andre? Ja, noen av oss bruker tid på å lage mat. Anonymkode: 8284c...677 De færreste diller så mye med en kinakål da, tørke hvert blad med håndkle... men nå skjønner jeg jo at du er mindre intelligent så da forklarer det jo litt...🙄 Anonymkode: c24d6...628
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #14 Skrevet 12. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lag et snitt på langs av purreløken, så den åpner seg, så skyller du ut jorda og snittet den opp. Mye enklere 😅😎 Anonymkode: b1b5a...3a5 Ja, trodde det var det alle gjør jeg? Men noen er glad i å stulle mer med grønnsakene skjønner jeg. Anonymkode: c24d6...628
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #15 Skrevet 12. april 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, jeg tørker ikke bladene som om de er tær og fingre, liksom. Jeg legger de bare på et håndkle og klemmer et annet håndkle over. Bare for å slippe veldig mye vann i salaten. Gjør litt samme med purren, skjærer i ringer og hakker før jeg skyller i et dørslag og deretter klemmer mellom håndklær (for at dere ikke nå skal tro at jeg tørker en og en bit ) Kult at du tok en prat med deg selv! Det ligger mye god næring i det man ofte kaster. Det er nok ikke bakterier, men sikkert en slags oksideringsprosess, vil jeg tro, etter at man har skåret den av, litt som et eple som blir brunt når man har spist eller skåret i det. Godt spørsmål. Det vet jeg ikke. Finner heller ikke noe om dette umiddelbart, men skal holde øynene åpne. Anonymkode: 8284c...677 Ok, da er du litt mindre supermenneske enn jeg trodde, he-he Takk for svar! Jeg forsøker stadig å utfordre meg selv på områder hvor jeg ser jeg kan bli bedre, så har innimellom noen sånne skjerp-deg-samtaler med meg selv, eller motiverer meg selv på anre måter til å snu fra negative tanker til positive rundt noe. Det er morsomt at det kan fungere Jeg heller også mest mot at det kanskje er en oksideringsprosess i salaten, har bare lurt på det. Skrik ut om du hører noe om selleriroten Anonymkode: d17ff...b7c
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #16 Skrevet 12. april 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok, da er du litt mindre supermenneske enn jeg trodde, he-he Takk for svar! Jeg forsøker stadig å utfordre meg selv på områder hvor jeg ser jeg kan bli bedre, så har innimellom noen sånne skjerp-deg-samtaler med meg selv, eller motiverer meg selv på anre måter til å snu fra negative tanker til positive rundt noe. Det er morsomt at det kan fungere Jeg heller også mest mot at det kanskje er en oksideringsprosess i salaten, har bare lurt på det. Skrik ut om du hører noe om selleriroten Anonymkode: d17ff...b7c Jeg har en venninne som flår paprikaen. Der går grensen for min del. Men det er temmelig fascinerende å se på når hun holder på. Det å lage den perfekte risotto er jo en meditasjon i seg selv. Will do Anonymkode: 8284c...677
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #17 Skrevet 12. april 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: De færreste diller så mye med en kinakål da, tørke hvert blad med håndkle... men nå skjønner jeg jo at du er mindre intelligent så da forklarer det jo litt...🙄 Anonymkode: c24d6...628 Kjære deg da, har du ikke kommet deg på do i det siste? Anonymkode: 8284c...677
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #18 Skrevet 12. april 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjære deg da, har du ikke kommet deg på do i det siste? Anonymkode: 8284c...677 Mens hos deg fosser det ut i andre enden🤣 Anonymkode: c24d6...628
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #19 Skrevet 12. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mens hos deg fosser det ut i andre enden🤣 Anonymkode: c24d6...628 OK, enjoy! Anonymkode: 8284c...677
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #20 Skrevet 12. april 2020 Jeg tar av alle bladene, studerer ett og ett og vasker de. Jeg har funnet mark, lus, flått og små biller laaangt inni salathodet. Inni en purre fant jeg også en flått en gang. Derfor deler jeg den nesten helt på langs, og vasker omhyggelig alle bladene. Velbekomme alle dere som ikke er så nøye, mulig dere ikke er så kresne selv på hva dere putter i munnen, men hva med de som deler måltid med dere? Æsj 😅 Anonymkode: eafe4...0a9
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #21 Skrevet 12. april 2020 Smaken er som baken, men jeg er vel også en av de "mindre intelligente" som diller litt for mye med grønnsakene jeg skal spise. Hadde folk bare visst hvor mye som finnes inni salat og grønnsakene og for ikke å snakke om sprøytemidlene på frukten. Her vaskes alt. Kunne sikkert slakket på kravene når det kommer til all denne vaskingen, men så lenge jeg ikke har problemer med det, så er det ikke så viktig hva andre mener 😊 Folk må gjøre det de selv synest er best for seg og sine. Anonymkode: c571e...3da
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #22 Skrevet 12. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Smaken er som baken, men jeg er vel også en av de "mindre intelligente" som diller litt for mye med grønnsakene jeg skal spise. Hadde folk bare visst hvor mye som finnes inni salat og grønnsakene og for ikke å snakke om sprøytemidlene på frukten. Her vaskes alt. Kunne sikkert slakket på kravene når det kommer til all denne vaskingen, men så lenge jeg ikke har problemer med det, så er det ikke så viktig hva andre mener 😊 Folk må gjøre det de selv synest er best for seg og sine. Anonymkode: c571e...3da Tipper det blir like rent av å skylles i dørslag ferdig oppskjært slik jeg beskrev; salaten trenger ikke frottetørkes altså. Men det går jo an å gjøre ting på en effektiv måte, for oss som faktisk har andre ting å gjøre enn å ha spa dag for grønnsakene før tilberedning. Anonymkode: c24d6...628
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #23 Skrevet 12. april 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Smaken er som baken, men jeg er vel også en av de "mindre intelligente" som diller litt for mye med grønnsakene jeg skal spise. 😂 Vi får kalle oss Kålhodene 🥬🥔🥦🥗 Anonymkode: 8284c...677
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #24 Skrevet 12. april 2020 Fant en liten, sammenkrøllet edderkopp inne i en salat engang, så ja, jeg vasker veldig nøye (dog uten å frottere hvert blad etterpå). Anonymkode: 9fb72...4b8
Anonym bruker Skrevet 13. april 2020 #25 Skrevet 13. april 2020 Jeg vasker hvert blad før jeg skjærer opp kinakålen. Akkurat kinakål er med utsatt for små larver innimellom bladene. Bruk salatslynge så går jobben raskere. Anonymkode: ce5bd...b6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå