Gå til innhold

Hvordan forberede eit barn til skolestart i august?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe han bør kunne sånn fagmessig? Har eit navn på seks bokstaver, kan de 2 første (nesten 3). Liker matte. Andre ting? Kan ikke sei G (det blir d). 🤔 Eg=ed

Anonymkode: 5083c...573

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaske hender, gå på do og Tørke seg selv, kle av og på seg selv, henge opp klærne sine, skifte sokker

bokstaver og tall vil han lære på skolen 

Anonymkode: 9b255...78b

Skrevet

Ikke press han på bokstaver, tall osv, det lærer han om han er interessert, er han ikke det så lærer han det på skolen.

Som forrige taler sa så bør han klare å kle seg selv, gå på do selv, skifte om han blir våt og slike ting. Læreren kan ikke bruke masse tid på å hjelpe alle elevene med disse praktiske tingene. Sier læreren at i dag er det litt kaldt så alle bør ta på votter og lue før de går ut så bør han kunne ta en slik beskjed og finne votter og lue på plassen sin og ta det på før han løper ut i friminuttet.

Så det som bør øves på er praktiske ting og det å kunne ta imot en kollektiv beskjed.

Anonymkode: 3a19c...84c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vaske hender, gå på do og Tørke seg selv, kle av og på seg selv, henge opp klærne sine, skifte sokker

bokstaver og tall vil han lære på skolen 

Anonymkode: 9b255...78b

Men hvordan lære han å si g?🤔 skulle egentlig få litt oppfølging fra logoped i bhg, men alt er satt på vent. Hadde og en time til ØNH som er utsatt til juni. Har vore på timer før det han har hatt væske i Øyra. Dersom fortsatt væske i juni, vil han få dren (han snakker veldig høyt, om det bare er tillært eller om det er fordi han ikke høyrer godt nok er ikke godt å si). HI

Anonymkode: 5083c...573

Skrevet

Takker for svar👍

Anonymkode: 5083c...573

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan lære han å si g?🤔 skulle egentlig få litt oppfølging fra logoped i bhg, men alt er satt på vent. Hadde og en time til ØNH som er utsatt til juni. Har vore på timer før det han har hatt væske i Øyra. Dersom fortsatt væske i juni, vil han få dren (han snakker veldig høyt, om det bare er tillært eller om det er fordi han ikke høyrer godt nok er ikke godt å si). HI

Anonymkode: 5083c...573

Snakk med helsesøster. Hvordan han skal lære å si G vil en logoped hjelpe med, sikkert øvelser dere skal gjøre med tunga, lyder dere skal lage osv, så vanskelig å tipse deg der før logoped faktisk har hørt han prate og kommet med tips til dere.

Regner med helsesøster kan svare litt på hvordan videre oppfølging blir med barnehage og logoped.

Anonymkode: 3a19c...84c

Skrevet

Øv på skoleveien. 
gå på do selv

kle på seg, tenke selv hvilke klær som passer i forhold til været.

vente på tur

spille spill, lære å tape

sitte litt stille å høre på feks lydbok

les bøker for han (viktig)

Anonymkode: ca810...75e

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Øv på skoleveien. 
gå på do selv

kle på seg, tenke selv hvilke klær som passer i forhold til været.

vente på tur

spille spill, lære å tape

sitte litt stille å høre på feks lydbok

les bøker for han (viktig)

Anonymkode: ca810...75e

Her tar de skulebuss så den er grei 😊 takk for tips.Leser bøker, men har ikke hatt opprydning i bøkene på lenge så flere av de er han for stor til 🤔goboken bøker. Hva kan fenge for alderen? Emil?

Anonymkode: 5083c...573

Skrevet

De behøver ikke å kunne lese eller skrive noenting før de begynner, men hvis han har interesse for det kan han lære litt bokstaver og skrive navnet sitt. Det viktigste er at de er mest mulig selvstendige. Stor fordel om de kan kle av og på seg selv, ta i mot beskjeder, rydde sammen sakene sine, tørke seg selv etter toalettbesøk osv. Det er også en stor fordel at man har jobbet litt med ting som å ikke avbryte andre, vente på tur, enkle regler i lek og spill. Ikke tenk at du må øve på noe faglig stoff, men fokuser heller på å la han få være med og delta i det du gjør i det daglige. La han skjære opp grønnsaker, måle og røre når dere lager mat. Studer og snakk om alt dere ser ute på tur, det lærer de masse av. Du kan også la han spikke og være med på å skru eller snekre ting. Spill forskjellige spill med han og les litt for han hver dag, det er god investering og veldig hyggelig.

Anonymkode: 44762...626

Skrevet

Gi blaffen i bokstaver og tall, det lærer han på skolen. Lær ham å tørke seg selv på do, skifte vått tøy og snyte seg. Lær ham å sitte rolig, holde munn over litt tid og ta i mot beskjed. Er han i tillegg en hyggelig og grei gutt, så tar skolen seg av resten. 

Anonymkode: 0b3fc...772

Skrevet

Enig med de over. Kle av og på seg, klare seg selv på do, ta i mot enkle beskjeder. Rydde etter seg og henge opp klærne sine. Kunne vente på tur, kunne tåle å tape i spill, kunne tåle litt motgang.

Skrevet

Enig med de andre i at det faglige tar skolen seg av, å øve på praktiske ting kan være smart. 

Vårt førskolebarn hadde mange lyder feil året før skolestart, og vi fikk gode hjelpemidler til å hjelpe han hjemme. Han hadde spes.ped noen timer i barnehagen, men hovedjobben tok vi. Logopeden hadde mange gode hjelpemidler, både via PC og rene øvingsark. Vi øvde på lyd for lyd og i løpet av noen få vårmåneder var alle lydene på plass. Ta kontakt med logoped og be om å få veiledning i hvordan dere skal øve med han, som regel trenger de bare hjelp til å finne frem lyden. 

Og om han har litt interesse for bokstaver kan det være greit å kunne skrive navnet sitt, men det er ikke noe å stresse med. 

Anonymkode: 8dd53...b6d

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med de andre i at det faglige tar skolen seg av, å øve på praktiske ting kan være smart. 

Vårt førskolebarn hadde mange lyder feil året før skolestart, og vi fikk gode hjelpemidler til å hjelpe han hjemme. Han hadde spes.ped noen timer i barnehagen, men hovedjobben tok vi. Logopeden hadde mange gode hjelpemidler, både via PC og rene øvingsark. Vi øvde på lyd for lyd og i løpet av noen få vårmåneder var alle lydene på plass. Ta kontakt med logoped og be om å få veiledning i hvordan dere skal øve med han, som regel trenger de bare hjelp til å finne frem lyden. 

Og om han har litt interesse for bokstaver kan det være greit å kunne skrive navnet sitt, men det er ikke noe å stresse med. 

Anonymkode: 8dd53...b6d

Tusen takk for tips. 😊 

Anonymkode: 5083c...573

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Noe han bør kunne sånn fagmessig? Har eit navn på seks bokstaver, kan de 2 første (nesten 3). Liker matte. Andre ting? Kan ikke sei G (det blir d). 🤔 Eg=ed

Anonymkode: 5083c...573

dette kommer når han er klar, kan hende han ikke viser noe intresser før skolen

Anonymkode: 43382...f26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...