Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #1 Skrevet 12. april 2020 Noe han bør kunne sånn fagmessig? Har eit navn på seks bokstaver, kan de 2 første (nesten 3). Liker matte. Andre ting? Kan ikke sei G (det blir d). 🤔 Eg=ed Anonymkode: 5083c...573
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #2 Skrevet 12. april 2020 Vaske hender, gå på do og Tørke seg selv, kle av og på seg selv, henge opp klærne sine, skifte sokker bokstaver og tall vil han lære på skolen Anonymkode: 9b255...78b
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #3 Skrevet 12. april 2020 Ikke press han på bokstaver, tall osv, det lærer han om han er interessert, er han ikke det så lærer han det på skolen. Som forrige taler sa så bør han klare å kle seg selv, gå på do selv, skifte om han blir våt og slike ting. Læreren kan ikke bruke masse tid på å hjelpe alle elevene med disse praktiske tingene. Sier læreren at i dag er det litt kaldt så alle bør ta på votter og lue før de går ut så bør han kunne ta en slik beskjed og finne votter og lue på plassen sin og ta det på før han løper ut i friminuttet. Så det som bør øves på er praktiske ting og det å kunne ta imot en kollektiv beskjed. Anonymkode: 3a19c...84c
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #4 Skrevet 12. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vaske hender, gå på do og Tørke seg selv, kle av og på seg selv, henge opp klærne sine, skifte sokker bokstaver og tall vil han lære på skolen Anonymkode: 9b255...78b Men hvordan lære han å si g?🤔 skulle egentlig få litt oppfølging fra logoped i bhg, men alt er satt på vent. Hadde og en time til ØNH som er utsatt til juni. Har vore på timer før det han har hatt væske i Øyra. Dersom fortsatt væske i juni, vil han få dren (han snakker veldig høyt, om det bare er tillært eller om det er fordi han ikke høyrer godt nok er ikke godt å si). HI Anonymkode: 5083c...573
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #5 Skrevet 12. april 2020 Takker for svar👍 Anonymkode: 5083c...573
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #6 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men hvordan lære han å si g?🤔 skulle egentlig få litt oppfølging fra logoped i bhg, men alt er satt på vent. Hadde og en time til ØNH som er utsatt til juni. Har vore på timer før det han har hatt væske i Øyra. Dersom fortsatt væske i juni, vil han få dren (han snakker veldig høyt, om det bare er tillært eller om det er fordi han ikke høyrer godt nok er ikke godt å si). HI Anonymkode: 5083c...573 Snakk med helsesøster. Hvordan han skal lære å si G vil en logoped hjelpe med, sikkert øvelser dere skal gjøre med tunga, lyder dere skal lage osv, så vanskelig å tipse deg der før logoped faktisk har hørt han prate og kommet med tips til dere. Regner med helsesøster kan svare litt på hvordan videre oppfølging blir med barnehage og logoped. Anonymkode: 3a19c...84c
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #7 Skrevet 12. april 2020 Øv på skoleveien. gå på do selv kle på seg, tenke selv hvilke klær som passer i forhold til været. vente på tur spille spill, lære å tape sitte litt stille å høre på feks lydbok les bøker for han (viktig) Anonymkode: ca810...75e
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #8 Skrevet 12. april 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Øv på skoleveien. gå på do selv kle på seg, tenke selv hvilke klær som passer i forhold til været. vente på tur spille spill, lære å tape sitte litt stille å høre på feks lydbok les bøker for han (viktig) Anonymkode: ca810...75e Her tar de skulebuss så den er grei 😊 takk for tips.Leser bøker, men har ikke hatt opprydning i bøkene på lenge så flere av de er han for stor til 🤔goboken bøker. Hva kan fenge for alderen? Emil? Anonymkode: 5083c...573
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #9 Skrevet 12. april 2020 De behøver ikke å kunne lese eller skrive noenting før de begynner, men hvis han har interesse for det kan han lære litt bokstaver og skrive navnet sitt. Det viktigste er at de er mest mulig selvstendige. Stor fordel om de kan kle av og på seg selv, ta i mot beskjeder, rydde sammen sakene sine, tørke seg selv etter toalettbesøk osv. Det er også en stor fordel at man har jobbet litt med ting som å ikke avbryte andre, vente på tur, enkle regler i lek og spill. Ikke tenk at du må øve på noe faglig stoff, men fokuser heller på å la han få være med og delta i det du gjør i det daglige. La han skjære opp grønnsaker, måle og røre når dere lager mat. Studer og snakk om alt dere ser ute på tur, det lærer de masse av. Du kan også la han spikke og være med på å skru eller snekre ting. Spill forskjellige spill med han og les litt for han hver dag, det er god investering og veldig hyggelig. Anonymkode: 44762...626
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #10 Skrevet 12. april 2020 Gi blaffen i bokstaver og tall, det lærer han på skolen. Lær ham å tørke seg selv på do, skifte vått tøy og snyte seg. Lær ham å sitte rolig, holde munn over litt tid og ta i mot beskjed. Er han i tillegg en hyggelig og grei gutt, så tar skolen seg av resten. Anonymkode: 0b3fc...772
Superdolly Skrevet 12. april 2020 #11 Skrevet 12. april 2020 Enig med de over. Kle av og på seg, klare seg selv på do, ta i mot enkle beskjeder. Rydde etter seg og henge opp klærne sine. Kunne vente på tur, kunne tåle å tape i spill, kunne tåle litt motgang.
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #12 Skrevet 12. april 2020 Enig med de andre i at det faglige tar skolen seg av, å øve på praktiske ting kan være smart. Vårt førskolebarn hadde mange lyder feil året før skolestart, og vi fikk gode hjelpemidler til å hjelpe han hjemme. Han hadde spes.ped noen timer i barnehagen, men hovedjobben tok vi. Logopeden hadde mange gode hjelpemidler, både via PC og rene øvingsark. Vi øvde på lyd for lyd og i løpet av noen få vårmåneder var alle lydene på plass. Ta kontakt med logoped og be om å få veiledning i hvordan dere skal øve med han, som regel trenger de bare hjelp til å finne frem lyden. Og om han har litt interesse for bokstaver kan det være greit å kunne skrive navnet sitt, men det er ikke noe å stresse med. Anonymkode: 8dd53...b6d
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #13 Skrevet 12. april 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig med de andre i at det faglige tar skolen seg av, å øve på praktiske ting kan være smart. Vårt førskolebarn hadde mange lyder feil året før skolestart, og vi fikk gode hjelpemidler til å hjelpe han hjemme. Han hadde spes.ped noen timer i barnehagen, men hovedjobben tok vi. Logopeden hadde mange gode hjelpemidler, både via PC og rene øvingsark. Vi øvde på lyd for lyd og i løpet av noen få vårmåneder var alle lydene på plass. Ta kontakt med logoped og be om å få veiledning i hvordan dere skal øve med han, som regel trenger de bare hjelp til å finne frem lyden. Og om han har litt interesse for bokstaver kan det være greit å kunne skrive navnet sitt, men det er ikke noe å stresse med. Anonymkode: 8dd53...b6d Tusen takk for tips. 😊 Anonymkode: 5083c...573
Anonym bruker Skrevet 12. april 2020 #14 Skrevet 12. april 2020 8 hours ago, Anonym bruker said: Noe han bør kunne sånn fagmessig? Har eit navn på seks bokstaver, kan de 2 første (nesten 3). Liker matte. Andre ting? Kan ikke sei G (det blir d). 🤔 Eg=ed Anonymkode: 5083c...573 dette kommer når han er klar, kan hende han ikke viser noe intresser før skolen Anonymkode: 43382...f26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå