Gå til innhold

Når slutter tenåringer å være ego?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 18 åring, snart 19. Han har siden tidlig tenårene vært egoistisk. Tenker mye på seg selv, og holder seg mest på rommet eller ute med kompiser. Hadde håpet at han kom tilbake til familien snart. Men det ser ikke sånn ut. Har hørt at hjernen til gutter ikke er ferdig utviklet før ca 25 år. Så da må jeg vente da?? 

Anonymkode: 4a3da...b41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er 14 og jeg syns det er slitsomt med ham. Han er universets middelpunkt og alt er drama. Hvis han fortsetter slik til han er 19 blir jeg nok glad når han flytter.

Anonymkode: 91273...aaa

Skrevet

Hva mener du med "tilbake til familien" da? Hva slags forventninger har du?

Har selv en gutt på samme alder, blir straks 19 år. Han er selvfølgelig mest opptatt med eget liv akkurat, kjæreste, venner, jobb, utdanning... Han er ikke så mye sammen med oss rett og slett, men det anser jeg som veldig normalt.

Han er ikke ufin mot oss, han spiser middag med oss et par ganger i uka, svarer på meldinger osv. Ingen tvil om at han bryr seg om oss, han har bare ikke så mye tid til oss akkurat nå ;) 

Anonymkode: 25c25...238

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med "tilbake til familien" da? Hva slags forventninger har du?

Har selv en gutt på samme alder, blir straks 19 år. Han er selvfølgelig mest opptatt med eget liv akkurat, kjæreste, venner, jobb, utdanning... Han er ikke så mye sammen med oss rett og slett, men det anser jeg som veldig normalt.

Han er ikke ufin mot oss, han spiser middag med oss et par ganger i uka, svarer på meldinger osv. Ingen tvil om at han bryr seg om oss, han har bare ikke så mye tid til oss akkurat nå ;) 

Mener vel at han tar seg tid til å finne på noe med oss av og til. Spille med søskene eller se en film med familien. Men det er vel ønsketenkning. Han er høflig og sender meldinger tilbake når han er ute. 

Skrevet

Rundt 25-27 år 

Anonymkode: 30efa...025

Skrevet

Jeg var nok sånn. Og mamma pushet og pushet, noe som medførte at jeg følte mer og mer avsky for henne. Pappa lot meg finne meg selv og egne verdier. Nå har jeg mye bedre forhold til pappa enn mamma. 

Anonymkode: 01f9f...95e

Skrevet

Har en på snart 20 - han er ikke helt ute av tenårene enda! Men har ei jente på 22, hun er opptatt av de yngre søskene sine, og tilbringer tid med dem på en annen måte en han på snart 20. Jenta var mest selvsentrert i årene mellom 16 - 19 ca.

Anonymkode: b3e22...429

Skrevet

I den alderen er man opptatt med seg og sitt ;) Høres veldig normalt ut. Har en lillebror på 21 nå.. og årene fra 16 til 19 så vi han vel ikke i det hele tatt😂 han elsket å spille brettspill når familien var samlet på 1 juledag. Ellers hang han med kjæresten på rommet sitt, eller spilte..

Når han ble 20 gadd han i det minste å komme når jeg og ungene var å besøkte muttern(og det var mat på bordet).

Han liker å være med den eldste niesa på 9, for da spiller de minecraft og har vr briller. He he.

Så er vel veldig vanlig akkurat det.

Anonymkode: e15f7...3b7

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener vel at han tar seg tid til å finne på noe med oss av og til. Spille med søskene eller se en film med familien. Men det er vel ønsketenkning. Han er høflig og sender meldinger tilbake når han er ute. 

Min spiller et brettspill med yngre søsken kanskje en gang eller to i måneden, men det er fordi kjæresten hans er veldig glad i brettspill og siden hun ikke har yngre søsken (bare eldre) synes hun det er koselig og sørger for at det skjer. Hadde det ikke vært for henne hadde han sikkert ikke gjort såpass engang ;)

Jeg tenker at de flytter gradvis ut, de er mindre og mindre sammen med oss til de flytter, også kommer de etterhvert hjem på besøk og synes det er koselig å være med oss...

Husker ikke sist min 18 (snart 19) åring så en film med oss, det er mange år siden.

Men han ble med en helg i slalåmbakken da, vi spanderte tur og da ble han gjerne med. Da hadde vi en helg hvor han spiste alle måltidene med oss og var med i bakken på dagtid. Det var koselig.

Jeg forventer at de oppfører seg bra, prater hyggelig til oss, sier tusen takk for ting som blir gjort for dem (som at jeg vasker arbeidstøy og sånt innimellom), rett og slett er høflige, men ellers må vi nok regne med at de en fase trekker seg unna og skal "klare seg sjæl". De kommer tilbake :)

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var nok sånn. Og mamma pushet og pushet, noe som medførte at jeg følte mer og mer avsky for henne. Pappa lot meg finne meg selv og egne verdier. Nå har jeg mye bedre forhold til pappa enn mamma. 

Anonymkode: 01f9f...95e

Hvordan pushet hun deg? Fortell litt mer. Jeg prøver å finne en gyllen middelvei og vil gjerne høre litt mer om din erfaring. Eksempler osv.

Anonymkode: 9db7f...896

Skrevet

Jenta mi på 16 går i opposisjon mot meg der hun kan, selv ved små ting.

Jenta mi på 13 er fortsatt jentunge og veldig familieorientert

De første 7-8 årene var slitsomme på bsrnenivå og dekke trass og behov. Så hadde vi 6 relativt rolige år og så ble det utfordrende igjen.

Husker meg selv at jeg var litt i opposisjon mot familien til jeg var ca 25/26 år (men tok master og jobbet ved siden av og skikket meg blandt andre, men var kronisk irritert på mor og far). Så roet det seg.

Anonymkode: 3d23d...350

Skrevet

At tenåringer er i egen boble og ikke like opptatt av foreldrene, er nokså normalt.

Men at de er egoistisk og ikke opptatt av noen andre heller, er absolutt ikke normalt. 

Her må du se etter flere ganger og stille spørsmålet om han virkelig er egoistisk eller om det kun er deg som ikke lengre er favoritten. 

Anonymkode: deddc...c13

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en 18 åring, snart 19. Han har siden tidlig tenårene vært egoistisk. Tenker mye på seg selv, og holder seg mest på rommet eller ute med kompiser. Hadde håpet at han kom tilbake til familien snart. Men det ser ikke sånn ut. Har hørt at hjernen til gutter ikke er ferdig utviklet før ca 25 år. Så da må jeg vente da?? 

Ego? Fordi han ikke vil spise middag med mor?  Han skal jo løsrive fra foreldrene. Bli voksen. Du var vel mest med venner i ungdomstiden du også? Det er jo det som er sunt. 

Han kommer tilbake igjen. Ihvertfall når han får barn. 

Anonymkode: c7701...5ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...