Gå til innhold

Gode koronanyheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

En 44-åring har testet seg, og det viser seg at han er immun mot korona (i hvert fall inntil videre), og en tysk studie viser at immunitet et vanligere enn man først har trodd.

Britiske forskere tror de kan ha klare en vaksine mot korona allerede til høsten.

(begge fra Dagbladet..no)

Sånn. Følte bare for å komme med en liten motvekt mot dommedagsprofetiene her inne.

Alt blir bra!

Anonymkode: ce247...0f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det tror jeg også. Blir helt matt av hvor mange her inne som helt ukritisk bare forholder seg til de verste skrekknyhetene uten å i det hele tatt være litt kildekritiske, se det større bildet og all den nyere forskningen som forklarer mye.

Anonymkode: 36399...016

Skrevet

Vi håper jo at vaksine kommer raskt og at få vil dø, men vi må leve ut fra at valsiner kan ta tid og at mange kan dø. Desuten stoler jeg mer på WHO enn på Dagbladet.

Anonymkode: 7e9e8...a04

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi håper jo at vaksine kommer raskt og at få vil dø, men vi må leve ut fra at valsiner kan ta tid og at mange kan dø. Desuten stoler jeg mer på WHO enn på Dagbladet.

Ja det et viktig å holde et pessimistisk fokus!

For øvrig er det britiske forskere som hevder at de håper å ha en vaksine klar til høsten. Dagbladet bare videreformidler - de forsker ikke på vaksiner.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja det et viktig å holde et pessimistisk fokus!

For øvrig er det britiske forskere som hevder at de håper å ha en vaksine klar til høsten. Dagbladet bare videreformidler - de forsker ikke på vaksiner.

Poenget her er at de håper den er ferdig da og så skal den testes. Det tartid å sikkre at en vaksine er trygg å bruke.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

WHO forholder seg til viruset globalt med alle de hensyn som må tas der med tanke på svært variabel demografi og geografi. I Norge forholder helsemyndighetene seg spesifikt til våre forhold, noe jeg hadde trodd at folk flest var oppegående nok til å forstå at er det smarteste for oss nordmenn å forholde oss til. Det viser seg jo da også ved at Norge er et av de landene som har håndtert viruset aller best. 

Og ja, Dagbladet i seg selv er ikke nødvendigvis er god kilde, men også slike aviser kan ha artikler som er gode nok, som når de siterer eksperter. Det ER lov å utvise kildekritikk og ikke bare kategorisk bestemme seg for at det ene alltid er en god kilde og det andre alltid er en dårlig en.

Anonymkode: 36399...016

Skrevet

Takk, trenger denne siden av saken også. For mye skremselspropaganda og enkelthistorier i media om dagen. 

Anonymkode: 02651...a29

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem skal formidle WHOs utsagn til deg, tro, hvis du ikke vil lese aviser? 

Anonymkode: 3cc4f...f6a

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En 44-åring har testet seg, og det viser seg at han er immun mot korona (i hvert fall inntil videre), og en tysk studie viser at immunitet et vanligere enn man først har trodd.

Britiske forskere tror de kan ha klare en vaksine mot korona allerede til høsten.

(begge fra Dagbladet..no)

Sånn. Følte bare for å komme med en liten motvekt mot dommedagsprofetiene her inne.

Alt blir bra!

De vet jo ikke om han ER immun, de har påvist antistoffer hos ham som tyder på immunitet. De har jo ikke testet immuniteten ved å prøve å smitte ham igjen. Vær litt kritisk andre veien også da om det skal sytes for å være ukritisk til nyheter. 

Anonymkode: 32cfc...887

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget her er at de håper den er ferdig da og så skal den testes. Det tartid å sikkre at en vaksine er trygg å bruke.

Du tror ikke de har tatt hensyn til at vaksina må testes...?

«En coronavaksine kan være klar allerede i september, melder britiske forskere. De er 80 prosent sikre på at vaksinen vil virke. (...) Forsøk på mennesker skal starte opp allerede de neste to ukene. (...)

På direkte spørsmål om hvorvidt vaksinen vil være klar allerede i september, svarer Gilbert at det er den tidshorisonten man jobber ut fra.«

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tror ikke de har tatt hensyn til at vaksina må testes...?

«En coronavaksine kan være klar allerede i september, melder britiske forskere. De er 80 prosent sikre på at vaksinen vil virke. (...) Forsøk på mennesker skal starte opp allerede de neste to ukene. (...)

På direkte spørsmål om hvorvidt vaksinen vil være klar allerede i september, svarer Gilbert at det er den tidshorisonten man jobber ut fra.«

Ja, det er kjempefint det, hvis det holder, men det er mange skjær i sjøen før vi kan ta i bruk den vaksinen. Det er veldig bra å få høre om det som går fint og ag det kan ordne seg reøativt fort, men vi kan ikke belage oss på at alle lan få en vaksine til høsten og så går alt greit.

For det første innrømmer de at det er 20% sja se for at den ikke virker. For det andre er den ike sjekket for bivirkni ger og for det tredje må det produseres flere milliarder vaksiner.

Når det gjelder Svensken er det også mye som er usikkert. De tror han kan være imun i 6-18 månder. Det er ikke så lenge.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvem skal formidle WHOs utsagn til deg, tro, hvis du ikke vil lese aviser? 

Anonymkode: 3cc4f...f6a

Selvfølgelog leser jeg aviser, og jeg tror de føeste norske aviser forsøker å skrive det som er sant, men spessielt løssalgsaviser som Dagbladet trenger overskrifter. Da bøir ofte ikke formidlingen så nyansert o hver artikkel.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er kjempefint det, hvis det holder, men det er mange skjær i sjøen før vi kan ta i bruk den vaksinen. Det er veldig bra å få høre om det som går fint og ag det kan ordne seg reøativt fort, men vi kan ikke belage oss på at alle lan få en vaksine til høsten og så går alt greit.

For det første innrømmer de at det er 20% sja se for at den ikke virker. For det andre er den ike sjekket for bivirkni ger og for det tredje må det produseres flere milliarder vaksiner.

Når det gjelder Svensken er det også mye som er usikkert. De tror han kan være imun i 6-18 månder. Det er ikke så lenge.

Vel, jeg velger å fokusere på at forskerne som utvikler vaksinen er 80% sikre på at den vil være effektiv. Altså veldig sannsynlig. Og er den klar i september, så innebærer det selvsagt at den er sjekket for bivirkninger, hvis ikke blir den aldri godkjent.

Men klart, her inne skal vi jo være pessimistiske 😊

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg velger å fokusere på at forskerne som utvikler vaksinen er 80% sikre på at den vil være effektiv. Altså veldig sannsynlig. Og er den klar i september, så innebærer det selvsagt at den er sjekket for bivirkninger, hvis ikke blir den aldri godkjent.

Men klart, her inne skal vi jo være pessimistiske 😊

Det er fint å være optimist til en viss grad, men vi må ha en plan for hva vi gjør om det tar et år lenger.  Vi må planlegge for at helsevesenet må behandle koronaåasoenter i oktober, at vi har såkorn i 2021 osv, selv om vi håper og kanskje til og med tror at det ordner seg tidligere.

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fint å være optimist til en viss grad, men vi må ha en plan for hva vi gjør om det tar et år lenger.  Vi må planlegge for at helsevesenet må behandle koronaåasoenter i oktober, at vi har såkorn i 2021 osv, selv om vi håper og kanskje til og med tror at det ordner seg tidligere.

Det er jo det vi har myndigheter til. Norske myndigheter har håndtert denne krisa på en måte som har ført til at Norge nå er blandt de minst rammede landene. Jeg har tiltro til at myndighetene fortsetter den gode jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...