Gå til innhold

psykopater - hvor mange har du møtt i ditt liv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er kanskje feil ord å bruke. Det heter noe annet nå? Jeg ble offer for en psykopat som fikk psykologen i en samværskamp til å tro at jeg var psykopaten. Jeg tapte rettsaken, jeg så ikke den siden av saken. 

Hva er ditt møte med psykopaten, jeg er inspirert av NRK s påskekrim. God påske til alle der ute ;)

Anonymkode: dacbb...a0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen. Fordi psykopat er ikke lengre en diagnose!

Anonymkode: 2ac41...b5d

Skrevet

Et familiemedlem var sammen med en, også har jeg hatt kontakt med en via jobb for mange år siden. Heldigvis aldri vært i noe forhold selv, vært skremmende nok å se det delvis utenfra.

Anonymkode: ce925...35d

Skrevet

En. Var faktisk kvinne også. Skikkelig skremmende adferd.

Anonymkode: f7e74...d79

Skrevet

Min exmann. Psykopat er det enkle ordet å si om han, lista over hva han er og ikke er så lang at jeg ikke klarer å følge med lengre. Vi har unger sammen, så en viss kontakt må vi ha. Heldigvis er det ikke bare meg som har sett hvem han egentlig er, slik at ungene har gått ett ganske greit liv. Moren og faren hans fikk sjokk da eldstebarnet konfirmerte seg, da gikk det opp hvordan han var ovenfor oss. Frem til da var jeg den store stygge heksa som ødela familien, det ble det brått en annen mening om da. 

Anonymkode: 0dde1...705

Skrevet

Jeg teor ikke jeg har møtt noen «rene» psykopater (men det er det vel ikke noe som heter lenger?), men jeg har helt klart møtt noen som har hatt en del trekk.

Anonymkode: 13e63...7fb

Skrevet

Har kun møtt ett menneske jeg tenker kan gå inn under kategorien. Skremmende hvordan de kan få en til å tro at det er en selv som er sprø... dette var en kollega, i ettertid har flere kommet ut med samme opplevelser som meg, vi ble alle servert et forvrengt virkelighetsbilde, og «spillet» var ekstremt. Dette var en kvinne da.

Anonymkode: 3b0ec...699

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min exmann. Psykopat er det enkle ordet å si om han, lista over hva han er og ikke er så lang at jeg ikke klarer å følge med lengre. Vi har unger sammen, så en viss kontakt må vi ha. Heldigvis er det ikke bare meg som har sett hvem han egentlig er, slik at ungene har gått ett ganske greit liv. Moren og faren hans fikk sjokk da eldstebarnet konfirmerte seg, da gikk det opp hvordan han var ovenfor oss. Frem til da var jeg den store stygge heksa som ødela familien, det ble det brått en annen mening om da. 

Anonymkode: 0dde1...705

Klarte du virkelig overtale familien hans? Hørt at det omtrent er umulig.

Anonymkode: fec35...c62

Skrevet

En kvinnelig psykopat (og ja, jeg bruker den betegnelsen selv om jeg vet den ikke er korrekt) som dessverre var kollega av meg. Ingen andre avslørte henne, selv om jeg kunne dokumentere mye av det jeg påstod hun gjorde og ikke gjorde. Så jeg sluttet. Et halvt år etter var vi plutselig seks av ti som sluttet der, det inkluderte da henne også, fordi hun da var blitt avslørt etterhvert som de andre også fikk merke hennes spill på kroppen og sluttet.

Jeg har en eller annen innebygget "psykopat-alarm", kan det virke som. Heldigvis, vil jeg påstå, for det har spart meg fra en del problemer. Mange år siden jobbet jeg i et firma hvor alle skrøt av en ansatt ved et annet kontor av firmaet. Det var ikke måte på hvor fantastisk han var på alle måter, lojal, til å stole på, tvers gjennom god, sjarmerende, pliktoppfyllende. Var spent på å møte vedkommende, selvfølgelig, men da vi møttes måtte jeg anstrenge meg for å greie å rekke frem hånden for å hilse på ham, fikk så sterkt ubehag og bare visste at han ikke var til å stole på overhodet. Ingen trodde meg. Så begynte han å trakassere meg seksuelt når han var innom oss. Det tok tid før jeg fikk en kollega til å innse hva han holdt på med. Så ble han avslørt for å drive massive lovbrudd og underslag i firmaet og fikk sparken på dagen. I den prosessen kom det frem at han var psykopat.

En venninne av meg, som jeg ikke hadde sett på over et år, hadde blitt sammen med en fyr og blitt gravid. Det var heller ikke der måte på hvordan hun og de som hadde møtt ham skrøt av ham, at hun hadde funnet seg en tvers gjennom fantastisk mann. Da jeg møtte blikket hans første gang jeg møtte ham visste jeg han var psykopat - og det viste han seg å være, klin gærn. Min venninne kom seg forholdsvis raskt unna ham, men måtte leve med trusler, vold, hærverk i årevis etterpå.

En jeg hadde skrevet med på en nettdateside. Han var en av de "bedre" til å skjule hvem han var, men jeg fikk veldig sterke følelser av at han ikke var den han fremstilte seg for ved første møte. Mot bedre vitende møtte jeg ham en gang til, og da var det ingen tvil. Jeg kuttet kontakten, han fortsatte i flere år å forsøke å kontakte meg via telefon, fb, sendte blomster osv.

Og så ble jeg i noen år utsatt for en stalker. Jeg setter slike i samme kategori. Ante ikke hvem han var, hadde aldri snakket med ham, visste ikke hva han het, hadde ingen felles bekjente. Forfulgte meg i flere år.

Hi, det du opplevde, det opplevde en kamerat av meg også. Han hadde kommet seg unna sin tidligere samboer som var psykopat, hennes psykolog som hadde diagnostisert henne. Hun byttet psykolog, samme diagnose der. Byttet psykolog enda en gang, og hadde da lest seg opp så mye at hun overbeviste psykologen om at det var min kamerat som var psykopat. Skremmende! Spesielt siden hun brukte dette til å manipulere ham ved å true ved at han ikke skulle få se barna sine.

Anonymkode: 0ac9b...c29

Skrevet

Min svoger. Han er kjempeskummel, for han er så fin og hyggelig når det passer han, og kan lure folk til å tro han er verdens snilleste. Men han er ond. Han manipulerer, utnytter, truer, og kan og utøve vold, for å så legge skylda på de han angriper. Sitter og gråter og forteller om at han reagerte med vold, for han har det så vanskelig og alle er så slemme. Har snakket med folk som kjente han i ungdommen, og måten han behandlet kjærestene, er helt forferdelig. To prøvde å ta selvmord. Og dette var på ungdomsskolen! Foreldrene syns så synd i han, til tross for at han ber dem dra til helvete, og gjerne stenger de ute et år eller sånn, hvis de går mot hans ønsker. Men at han har et psykisk problem, nekter de for. Han er jo så koselig, når han finner det for godt, og da legger de alt bak seg. Vi har kuttet kontakt med han, for vi orket ikke mer. Skulle gjerne gitt konkrete eksempler, men det blir for gjenkjennelig.

Anonymkode: d9561...330

Skrevet

Ikke noen jeg tror er "psykopater", nei, men jeg har møtt hensynsløse og manipulerende folk, folk som lyver og narsissister som ikke tåler motstand.

Anonymkode: dae36...0fe

Skrevet

Jeg har møtt 1 stk. 

Ekssvigerinnen min. Men svigermor har nok et snev for å si det sånn. PF i det minste. 

Anonymkode: 450ba...d44

Skrevet

Ingen som jeg har merket.

Anonymkode: 20baf...398

Skrevet

Hvordan skiller dere mellom narsissist og psykopat når dere klassifiserer disse menneskene? Og hvordan skiller dere mellom «narsissistiske trekk» (som gjerne kan være umodenhet og ikke PF i motsetning til narsissistisk PF? 

Kom gjerne med eksempler. Spør fordi jeg er reelt nysgjerrig, og ikke for å betvile noe.

Hilsen hun med en megaumoden samboer. Og umodenhet har jeg gjennom noen år sett at manifesterer seg i å synes å ikke ha empati, han sover ut hver dag mens jeg slepte meg rundt med alt av nattevåk og tidlige morgener med felles barn i halvannet år. Ber om hjelp. Men han ser det bare ikke. Dette intuitive «hun er sliten, vi har felles barn, jeg må avlaste». Han vider forbedring på noe og er super på mye, men en del av overnevnte eksempler. Min sønn fra tidligere blir han sur på fordi han er kresen feks, og min samboer mener at «det kan man ikke være» fordi han selv elsker mat og har dette som interessefelt. Han klarer ikke sette seg inn i andres perspektiv på mye. Det skremmer meg. Men psykopat er han ikke. Han ber om unnskyldning for sine feil ofte, viser ydmykhet på mye osv. Han chattet med et par eks-pulevenner halvannet år inn i forholdet vårt, døde av skam da han ble «oppdaget», gitt meg tilgang til alle sosiale medier. Ett år senere tar hun ene kontakt og han skjønner ikke av seg selv at det er helt i fjernt å begynne å chatte med henne igjen. «Ville aldri skrevet noe du ikke kan se», det tror jeg, men han klarer ikke sette seg inn i andres perspektiv, som, hva tror denne kvinnen om deres relasjon, selvsagt at den fremdeles er «jeg er så viktig for deg at du går bak ryggen på samboeren din for at vi kan snakker intimt om sex og utlevere henne». Eller hva det gjør med meg. «Du kan lese alt!». Jeg er helt sikker på det nå. Men skremmes over at det ikke går automatikk i «hva skjer med andre rundt meg i forbindelse med mine ønsker og handlinger». 

Asj, ble mye mitt og meg her, bare dropp og lese. Men jeg lurer på hvordan dere skiller umodenhet fra narsissisme, narsissisme fra psykopati osv.

Anonymkode: b57ec...c01

Skrevet

2 som jeg antar har en form for det - en ex og min mor. 

Anonymkode: 50929...afd

Skrevet

En kollega. Men han falt for eget grep og ble sparket på dagen. Vi hadde på den tiden en vanvittig oppegående og observant leder. Hun gav aldri uttrykk for hva hun følte selvom flere tok opp denne mannens adferd i tre år. I stede observerte hun og gjorde seg opp egen mening. Så gjorde han ett feilskjær ovenfor henne, undervurderte henne fordi hun var kvinne. Han skjønte nok ikke hva som skjedde før døra smalt bak han. Herregud så letta vi alle var.

Har stalka han, han er nå i en bitter strid med en eks, han giftet seg opp og det var nok dumt, for med en pengesterk familie mot seg hjelper det ikke å være manipulator. Nå er han offeret stakkars. 😂

Anonymkode: b5414...b22

Skrevet

Om det heter psykopat eller ikke, får være en annen diskusjon, men bodde med en stefar i 11 år som var noe alla det. Egosentrisk, manipulerende, hissig hjemme, en kjernekar ute osv. Til slutt sa jeg i fra til min mor at hun måtte velge mellom oss, jeg var da 16 år, og hun valgte meg. Jeg hadde ikke taklet å bo med ham lenger, og fikk omsider mamma til å skjønne at hun måtte gå fra ham. Hun er veldig takknemlig for det i dag.

Anonymkode: 7cd62...72a

Skrevet

Ordet psykopat blir brukt ennå, men ordet er misbrukt.

Jeg synes det er interessant å lese om den mørke triaden. Veldig mange med alvorlig ondskap kan ha litt av alle tre, eller en av de fremtredende.

Det jeg kaller en dyktig innenfor feltet er at de sjelden blir avslørt og dermed har veldig sjarmerende sider som folk flest ikke greier å si bakom.

Psykopater som får alt til å rase, plutselig ser alle hvem de er, er ikke en psykopat i mine øyne. En psykopat kan til og med drepe og etter ei viss tid sitter advokater og media og klør seg i hodet om dette virkelig er en morder.

Beskrivelse

Den mørke triaden er et tema i psykologi som fokuserer på tre personlighetstrekk: narsissisme, machiavellisme og psykopati. Bruk av begrepet «mørke» innebærer at personer som innehar disse egenskapene har ondskapsfull kvaliteter. Wikipedia

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ordet psykopat blir brukt ennå, men ordet er misbrukt.

Jeg synes det er interessant å lese om den mørke triaden. Veldig mange med alvorlig ondskap kan ha litt av alle tre, eller en av de fremtredende.

Det jeg kaller en dyktig innenfor feltet er at de sjelden blir avslørt og dermed har veldig sjarmerende sider som folk flest ikke greier å si bakom.

Psykopater som får alt til å rase, plutselig ser alle hvem de er, er ikke en psykopat i mine øyne. En psykopat kan til og med drepe og etter ei viss tid sitter advokater og media og klør seg i hodet om dette virkelig er en morder.

Beskrivelse

Den mørke triaden er et tema i psykologi som fokuserer på tre personlighetstrekk: narsissisme, machiavellisme og psykopati. Bruk av begrepet «mørke» innebærer at personer som innehar disse egenskapene har ondskapsfull kvaliteter. Wikipedia

Viggo Kristiansen er et glimrende eksempel.

Skrevet

Min mor er psykopat, og delvis på grunn av å ha vokst opp med henne er jeg blitt en «magnet» på psykopater. Har hatt to nære venninner som er psykopater, og en kjæreste. Har også en nær slektning som er det. 
Jeg har lest meg opp på emnet og har lært så mye at jeg har klart å eliminere disse menneskene ut av livet mitt, så nær som den ene i nær familie. Men begrenset kontakten veldig...

har lært å kjenne igjen varselsignalene i tidlig fase, så jeg håper jeg ikke skal havne i en psykopats nett igjen!

Anonymkode: f8c2a...ff2

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min mor er psykopat, og delvis på grunn av å ha vokst opp med henne er jeg blitt en «magnet» på psykopater. Har hatt to nære venninner som er psykopater, og en kjæreste. Har også en nær slektning som er det. 
Jeg har lest meg opp på emnet og har lært så mye at jeg har klart å eliminere disse menneskene ut av livet mitt, så nær som den ene i nær familie. Men begrenset kontakten veldig...

har lært å kjenne igjen varselsignalene i tidlig fase, så jeg håper jeg ikke skal havne i en psykopats nett igjen!

Hva er varselssignalene? 

Anonymkode: b57ec...c01

Skrevet

Det er mange og sammensatt. 
Anbefaler å google red flags of a psychpath/narcissist/manipulative people.

Det viktigste tegnet for meg er at denne personen er «hyggelig» og «snill», men likevel føler jeg meg ikke bra etter å ha vært sammen med vedkommende. Og at du føler deg presset til å gjøre/si ting du ikke ønsker. 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

En. Var faktisk kvinne også. Skikkelig skremmende adferd.

Anonymkode: f7e74...d79

Jeg har vokst opp med en i nær relasjon, en kvinne faktisk. Grøsser når jeg tenker på alle livene hun har klart å ødelegge, hele slekten er skakkjørt og vi sliter alle sammen på en eller annen måte. 

De er eksperter på å fremstå som offer, mens de egentlige ofrene blir sett på som idioter og mentalt psykiske vrak når psykopaten er ferdig med de og man er på sett og vis også et psykisk vrak hvis man oppholde seg for mange år sammen med en sånn person .

Vi er mange som har klart å trekke oss vekk fra denne personen, men det har også straffet seg, vi ble lovet et helvete og det har vi også fått. Men jeg at nettet er begynt å snøre seg rundt denne personen, for det er ganske mange som har klart å stå imot og trekke seg unna, selv om det har fått konsekvenser. 

Men det innes alltid noen som aldri kommer seg vekk og som blir hengende som en slave for psykopaten. 

Burde vært oppfunnet tester som kunne helt bombesikkert kunne avslørt slike mennesker. De kan ødelegge så ufattelig mye , for så veldig mange. 

Anonymkode: 45634...7da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...