Gå til innhold

Noen mennesker er jo helt på randen om dagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sluttet å leve i frykten for å bli syk. 

Ja, du skal ta hensyn, og ja du skal følge råd. Vaske hender, holde avstand og alt det... 

Men enkelte får jo alvorlig helseangst. Kjenner ei som stod å døra og gråt, turte ikke gå en tur ute engang. En mamma som holder seg helt isolert med barna og mannen må bo alene fordi han jobber (er ingen alvorlig syke der). De tar helt av, snakker ikke om annet, graver seg ned i konspirasjonsteorier, ser på nyhetene hele dagen og er helt hysteriske. 

Hvordan skal man være rundt mennesker som sliter sånn? Må jo være helt fryktelig å bli så redd. 

Anonymkode: 0870f...2fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må jo være personer som har psykiske problemer og angstproblematikk fra før, tenker jeg.

Var ute og gikk en tur i dag. Veldig lite folk ute pga. dårlig vær. Jeg kom gående langs et fortau. Et stykke lenger fremme kom en mann gående fra en "stikkvei" og rett mot fortauet jeg gikk på, skulle tydelig krysse gaten videre. Jeg var kanskje 20 meter fra ham, tilpasset farten slik at jeg skulle ha en god del meter frem til ham før han krysset veien. Plutselig tok han og røsket en stor neve full fra en stakkars hekk, rett før han kom "ut" på fortauet jeg gikk på. Så kastet han hele neven med kvister og blad mot meg mens han fortsatte raskt rett over gaten. På andre siden gikk han og kjeftet på meg 150 meter, hørte ikke akkurat hva han sa, men jeg fikk med meg "korona" og "farlige folk". Det er jo helt tydelig at det er psykiatri inne i bildet i slike tilfeller.

I går opplevde jeg det motsatte, gikk tett på en mur, 50-60 cm fra den. 8-10 meter med fortau på andre siden av meg, ingen andre der. Bakfra kom ei og presset seg mellom meg og muren og fortsatte så å gå rett foran meg, nesten som en provokasjon. Jeg sakket av for å få avstand fra henne og da begynte hun nesten å danse fremover. Jeg tror det må ha vært motsatsen til han jeg støtte på i dag.

Anonymkode: ec2aa...522

Skrevet

Jeg føler at befolkningen er delt, noen får fullstendig sammenbrudd av å tenke på at barnehage og skole åpner, mens andre mener at man må ikke bli helt hysteriske heller og samles for spillkvelder og lunsj ute. Begge grupper er skadelige og ødelegger for oss som følger myndighetenes retningslinjer.

Jeg blir helt matt av oppførselen til voksne folk. De som virkelig er flinke er barn. De godtar at man max kan ha 1-2 venner, vasker hender og innfinner seg med hjemmeskole og hjemmepåske uten å kny. Jeg syns vi skal 👏🏻👏🏻👏🏻 for dem!

Anonymkode: 1e67d...21e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg føler at befolkningen er delt, noen får fullstendig sammenbrudd av å tenke på at barnehage og skole åpner, mens andre mener at man må ikke bli helt hysteriske heller og samles for spillkvelder og lunsj ute. Begge grupper er skadelige og ødelegger for oss som følger myndighetenes retningslinjer.

Jeg blir helt matt av oppførselen til voksne folk. De som virkelig er flinke er barn. De godtar at man max kan ha 1-2 venner, vasker hender og innfinner seg med hjemmeskole og hjemmepåske uten å kny. Jeg syns vi skal 👏🏻👏🏻👏🏻 for dem!

Klapper også for ungene! Har barn i 6. Klasse, og barnet holder seg til 1-2 venner. Kommer det flere ute bryter de opp og går hjemover. Det er rett på badet for å vaske seg på hendene og aldri mas om å gå inn til venner. 

Anonymkode: dee97...7bc

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig, jeg er dypt imponert over barna/ungdommen. Ungdommen her som kun møter en venn ute, går i 1 time fremfor å ta buss, vasker hendene hele tiden. Aldri klaging eller sure miner, skjønner at dette er noe vi bare må gjøre. Har mer tro på den yngre generasjonen etter dette. Ungdommen nå til dags, de er stort sett bra folk! 

Skrevet

Vi er hverken hysteriske eller konspirasjonsteoretiske, men har satt oss inn i det og tar det seriøst. Vi har vært ekstremt forsiktige siden lenge før barnehagen stengte, og var forberedt på å ta barna ut av barnehagen den dagen det stengte uansett.. Siden det har kun én av oss (av gangen) gått på butikken, da med maske på og antibac før og etterpå. Vi holder oss helt unna andre folk, og tørker av posten ned antibac-serviett når den kommer. Vi er ute, også der det er andre mennesker (på god avstand, typ minst 10 meter) men går ikke på lekeplasser og barna våre leker i hagen vår, men er mye inne (vi foreldrene har begge hjemmekontor).

Vi er skeptiske til at de skal åpne barnehagene så tidlig, og at de bruker barnefamilier som forsøkskaniner. De fleste barn blir jo ikke særlig syke, men de er jo smittebærere, og ved henting og levering kan foreldre også smitte hverandre. Noen foreldre kommer til å bli svært syke, det er uunngåelig. 

Spesielt vår yngste spiser på alt, som alle de andre ettåringene gjør også. Galskap å skulle ha dem i barnehagen.

Anonymkode: 9cb11...40c

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er hverken hysteriske eller konspirasjonsteoretiske, men har satt oss inn i det og tar det seriøst. Vi har vært ekstremt forsiktige siden lenge før barnehagen stengte, og var forberedt på å ta barna ut av barnehagen den dagen det stengte uansett.. Siden det har kun én av oss (av gangen) gått på butikken, da med maske på og antibac før og etterpå. Vi holder oss helt unna andre folk, og tørker av posten ned antibac-serviett når den kommer. Vi er ute, også der det er andre mennesker (på god avstand, typ minst 10 meter) men går ikke på lekeplasser og barna våre leker i hagen vår, men er mye inne (vi foreldrene har begge hjemmekontor).

Vi er skeptiske til at de skal åpne barnehagene så tidlig, og at de bruker barnefamilier som forsøkskaniner. De fleste barn blir jo ikke særlig syke, men de er jo smittebærere, og ved henting og levering kan foreldre også smitte hverandre. Noen foreldre kommer til å bli svært syke, det er uunngåelig. 

Spesielt vår yngste spiser på alt, som alle de andre ettåringene gjør også. Galskap å skulle ha dem i barnehagen.

Hvilke pålitelige og offisielle kilder bruker du du når du setter deg så grundig inn i dette? Jeg har ikke fått med meg at man skal bruke maske i butikken, at man skal sprite posten(!), og at man bør holde seg minimum 10 meter unna andre ute. Hvorfor følger dere ikke helsemyndighetene sine råd og regler? Har dere ikke tillit? Foreløpig har jo de offisielle restriksjonene som ble innført vært en suksess, har det ikke? Hvorfor tror du de skal svikte i neste runde?

Anonymkode: 78f3b...dd0

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er veldig på randen... på grensen til hysteri faktisk. 

Anonymkode: effac...8e8

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere er jo gale. 
Galskap er det å ikke åpne skole og barnehager førstkommende tirsdag. 
Dette viruset blir vi ikke kvitt. Men kan ikke slutte å leve for det. 

Anonymkode: f688b...76b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke pålitelige og offisielle kilder bruker du du når du setter deg så grundig inn i dette? Jeg har ikke fått med meg at man skal bruke maske i butikken, at man skal sprite posten(!), og at man bør holde seg minimum 10 meter unna andre ute. Hvorfor følger dere ikke helsemyndighetene sine råd og regler? Har dere ikke tillit? Foreløpig har jo de offisielle restriksjonene som ble innført vært en suksess, har det ikke? Hvorfor tror du de skal svikte i neste runde?

Vi har lest mye, både i anerkjente internasjonale medier og rapporter. Også Fredrik Solvang (programleder for Debatten på NRK) la ut en infomasjonsvideo der han blant annet snakket om at viruset kan leve i opp til 72 timer på papp. Poenget med munnbind er ikke å beskytte seg selv, men at vi kan ha viruset uten å vite det, og om alle som potensielt har viruset bruker munnbind er det svært effektivt for å hundre spredning. I Sør-Korea har dette vært svært effektivt for å hindre spredning, de har god kontroll der. 

Så jeg går ikke med munnbind fordi jeg er hysterisk eller redd for å få viruset selv, men fordi jeg tenker at om jeg har det vil jeg ikke at alle de gamle (og forsåvidt alle andre også) som henger på butikken skal smittes av meg om jeg plutselig hoster (mye tørr luft der vi bor) eller lignende. Solidaritet med andre.

Vi har ingen bakenforliggende sykdommer, men tenker på andre i dette. Blant annet på våre kreftsyke familiemedlemmer (som vi ikke har fysisk kontakt med nå for tiden selvsagt).

Folkehelseinstituttet har tatt feil mange ganger i dette. De mente blant annet at maks 100 nordmenn ville være smittet innen påske, de synes blodbanken var hysterisk i februar da blodbanken hadde 2 ukers ventetid før folk som kom fra internasjonale flyplasser fikk gi blod, osv. osv. 

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere er jo gale. 
Galskap er det å ikke åpne skole og barnehager førstkommende tirsdag. 
Dette viruset blir vi ikke kvitt. Men kan ikke slutte å leve for det. 

Anonymkode: f688b...76b

Hadde man lukket alt 100% i noen uker hadde man blitt kvitt viruset helt jo. Da kunne alt blitt åpnet som vanlig i Norge etterpå, med stengte grenser.

Fordi de lot så mange komme ukontrollert fra Italia og Østerrike i stedet for å stenge grensene tidlig og være streng med karantene i stedet for å anbefale at folk reiste med tog(!) hjem fra flyplassen for frivillig karantene(!) hadde vi sluppet de utrolig inngripende tiltakene vi har nå

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde man lukket alt 100% i noen uker hadde man blitt kvitt viruset helt jo. Da kunne alt blitt åpnet som vanlig i Norge etterpå, med stengte grenser.

Fordi de lot så mange komme ukontrollert fra Italia og Østerrike i stedet for å stenge grensene tidlig og være streng med karantene i stedet for å anbefale at folk reiste med tog(!) hjem fra flyplassen for frivillig karantene(!) hadde vi sluppet de utrolig inngripende tiltakene vi har nå

Om det ikke hadde kommet på denne måten, så hadde det komme på en annen. I dagens globaliserte verden er der utopi å tro at smitten aldri skulle nå Norge. Nå ser vi hvor utrolig heldige vi tross alt har vært - vi er ikke Italia eller Spania, og nå er det på tide å åpne opp før det blir langt med alvorlige konsekvenser av tiltakene enn av selve viruset.

Anonymkode: ab0b3...bcc

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har lest mye, både i anerkjente internasjonale medier og rapporter. Også Fredrik Solvang (programleder for Debatten på NRK) la ut en infomasjonsvideo der han blant annet snakket om at viruset kan leve i opp til 72 timer på papp. Poenget med munnbind er ikke å beskytte seg selv, men at vi kan ha viruset uten å vite det, og om alle som potensielt har viruset bruker munnbind er det svært effektivt for å hundre spredning. I Sør-Korea har dette vært svært effektivt for å hindre spredning, de har god kontroll der. 

Så jeg går ikke med munnbind fordi jeg er hysterisk eller redd for å få viruset selv, men fordi jeg tenker at om jeg har det vil jeg ikke at alle de gamle (og forsåvidt alle andre også) som henger på butikken skal smittes av meg om jeg plutselig hoster (mye tørr luft der vi bor) eller lignende. Solidaritet med andre.

Vi har ingen bakenforliggende sykdommer, men tenker på andre i dette. Blant annet på våre kreftsyke familiemedlemmer (som vi ikke har fysisk kontakt med nå for tiden selvsagt).

Folkehelseinstituttet har tatt feil mange ganger i dette. De mente blant annet at maks 100 nordmenn ville være smittet innen påske, de synes blodbanken var hysterisk i februar da blodbanken hadde 2 ukers ventetid før folk som kom fra internasjonale flyplasser fikk gi blod, osv. osv. 

Så dere stoler altså ikke på offentlige myndigheter? Mener dere at helsemyndighetene baserer seg på fake-news i sine beslutninger da?

Er også interesser i å høre hva dere mener dere om resultatet av de restriksjoner som har vært innført siden 12. Mars? Kurven peker jo åpenbart i riktig retning, eller mener dere at myndighetenes beslutninger har vært feilslått - og at statistikken lyver?  

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så dere stoler altså ikke på offentlige myndigheter? Mener dere at helsemyndighetene baserer seg på fake-news i sine beslutninger da?

Er også interesser i å høre hva dere mener dere om resultatet av de restriksjoner som har vært innført siden 12. Mars? Kurven peker jo åpenbart i riktig retning, eller mener dere at myndighetenes beslutninger har vært feilslått - og at statistikken lyver?  

Fake news? Nei. Jeg mener at ikke alle i Folkehelseinstituttet er like kompetente. Og at de har gjort mange feil. Politkerne og Erna var seint på banen. Når først tiltakene kom var de gode og de har hatt resultater. Selvfølgelig kan man se på tallene. Men det er jo også store mørketall da de bare har testet noen. Uansett veldig fint at tallet på innlagte og intensivbehandlede er på vei ned.

Men en er jo en for mye. Kanskje tall bare er tall for deg, men «mann 48» som dør er noens pappa, mann, bror, og «kvinne 32» er kanskje en småbarnsmamma med kreft.

Vi bør alle gjøre så godt vi kan så det blir færrest mulig som dør

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fake news? Nei. Jeg mener at ikke alle i Folkehelseinstituttet er like kompetente. Og at de har gjort mange feil. Politkerne og Erna var seint på banen. Når først tiltakene kom var de gode og de har hatt resultater. Selvfølgelig kan man se på tallene. Men det er jo også store mørketall da de bare har testet noen. Uansett veldig fint at tallet på innlagte og intensivbehandlede er på vei ned.

Men en er jo en for mye. Kanskje tall bare er tall for deg, men «mann 48» som dør er noens pappa, mann, bror, og «kvinne 32» er kanskje en småbarnsmamma med kreft.

Vi bør alle gjøre så godt vi kan så det blir færrest mulig som dør

Og der er jeg helt enig med deg - vi må alle gjøre så godt vi kan så færrest mulig dør. Samme setning har også blitt gjentatt flere ganger de siste ukene av både Bent Høie og Erna. Men mener du at vi som «kun» følger FHI og Helsedirektoratet sine føringer ikke gjør nok da? Bør vi ikke alle kjempe SAMMEN mot viruset, og samtidig forsøke å unngå å påføre befolkningen ytterligere belastninger i form av å overse barns behov for sosialisering, og unge menneskers muligheter til utdanning? Hva med å gjøre et forsøk på å ikke provosere frem ytterligere konkurser og økonomiske problemer for store deler av landets innbyggere? Husk at det er mange hensyn og ta, både nå i øyeblikket og for fremtiden. Færrest mulig skal dø da også....

Skrevet

Forøvrig er grunnen til at vi holder oss rundt 10 meter unna andre når vi er ute at vi har to viltre barnehagebarn som ikke forstår smittevern eller å ikke ta på ting. Når en av oss voksne er ute alene (på butikken er lignende) prøver vi å holde oss to meter unna andre. Hender jo det bare blir 1 meter også innimellom mens man er på butkkken, men vi prøver så godt vi kan å holde avstand til andre 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ville jo ikke det? Noen har allerede smitten og den forsvinner ikke ut av kroppen på noen uker, den vil mest trolig være der for alltid.

Anonymkode: bfbda...5fd

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det ville jo ikke det? Noen har allerede smitten og den forsvinner ikke ut av kroppen på noen uker, den vil mest trolig være der for alltid.

De er ikke smittsomme lenger etter noen uker. De fleste vil bli immune, selv om et mindretall virker å ikke bli det

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da måtte man holdt det helt stengt i mange uker, med desinfisering og utkjøring/robothåndtering av alle varer. Så lenge det finnes smittede på sykehus vil disse kunne smitte sykehusansatte. Familier måtte vært helt isolert, og alle syke (og de som jobber med dem) måtte vært isolert hver for seg uten kontakt med andre. I praksis helt umulig og vanvittig dyrt. All offentlig kommunikasjon måtte stengt. 

Anonymkode: 2d782...5bd

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mest trolig? Det er det ingen som vet, de har funnet antistoffer i en undersøkelse i Tyskland nå..

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva baserer du «mest trolig» på? Her har du et stort antall fagpersoner imot deg altså. 

Anonymkode: 73b38...636

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mest trolig? Det er det ingen som vet, de har funnet antistoffer i en undersøkelse i Tyskland nå..

I tillegg er det jo verdt å få med at den studien som de viser til rundt lavt nivå av antistoffer gjaldt 1/3 av gruppen (som også hadde mildt forløp). Dvs at 2/3 ikke hadde lave nivåer av antistoffer. Kan vi da stille spørsmål om immunitet? Eller har mediene hauset det opp? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...