Gå til innhold

Størrelse barnesykkel


Spurvugla

Anbefalte innlegg

Vi har et barn som snart fyller fem, som vi planlegger å kjøpe sykkel til i vår. Hvilken størrelse er det lurt å kjøpe? Jeg synes de minste syklene ser så veldig små ut, og vil gjerne ha en som kan brukes noen år. På den annen side er det kanskje enklere å lære å sykle på en liten sykkel. 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøpte 16 tommer til vår på 4 år. Han kunne sykle uten støttehjul fra han var 3. Lærte seg på en 12’’ løpesykkel, og overgangen til en med pedaler gikk smertefritt. 
 

Anonymkode: 80867...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 16 til vår 4 åring,  men han lærte å sykle på en 12 tommer når han var 3. 

Anonymkode: 2d990...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt balansesykkel, men aldri klart å fange interessen med den. Sparkesykkelen er derimot populær, men den gir vel ikke samme balansetrening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet er gjennomsnittlig stort for alderen er det nok passe med 16 tommer. Men ville ikke kjøpt noe dyrt, for de vokser fort fra dem. Vi kjøpte 20 tommer ved 6 år og 24 rett før han ble 8.

Anonymkode: 3f803...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min fikk en 16 tommer da han var 3,5 år. Hadde da brukt balansesykkel siden han var 2 og kunne sette seg på sykkelen og sykle uten støttehjul😅 Han hadde faktisk den til han var 7.5 år. Da hadde han vokst så mye (litt lang for alderen) og gikk rett over til 24 tommer. 

Det andre barnet her er ikke like langt og bruker fremdeles 20 tommer og er snart 9 år. Hadde både 16 tommer og 20 tommer da hun var 5 år. Lærte faktisk å sykle på den største sykkelen, men brukte mest den minste. Så kommer veldig an på høyden til barnet. 

 

Anonymkode: 7d47e...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 5åring har 16 tommer. Syns den er litt i grenseland liten, hun sykler bedre på 20 tommer. Men hun er litt kort for alderen, så 20 tommer greier hun ikke å komme opp på selv. Jeg ville, hvis det var mulig, tatt med barnet for å prøve. Men hvis barnet ikke kan sykle enda, er det nok bedre med en mindre sykkel nå. Men ville kjøpt brukt, da den sikkert må byttes ut om ikke lenge.

Anonymkode: e81d6...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å lære et barn å sykle på for stor sykkel, de liker ikke når de ikke når ned til bakken. 

De holder balansen på sparkesykkel med to hjul også, jeg sa til datteren min at når hun kunne sparke kunne hun sykle, for man holder balansen på akkurat samme måte. Hun trodde meg og syklet avsted 😉

Men ikke kjøp en sykkel å vokse inn i, mye bedre med en sykkel de kjenner seg trygg på (rekker ned med beina) og heller bytte til neste år igjen. 

Ingen av mine barn har lært å sykle på ny sykkel, markedet svømmer jo over av brukte barnesykler, for de sliter de ikke akkurat ut. 

Anonymkode: 1b1ec...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å lære seg å sykle. Kjøp 20» med gir så lærer et så stort barn alt på en gang. En 16» er tung å sykle på og vil ikke holde til lenger enn i midten av juni om barnet er normalt av lengde og motoriske ferdigheter. 

Anonymkode: eb18d...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...