Gå til innhold

Slutten på latinske omfavnelser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/i-new-york-er-ansiktsmasker-den-nye-normalen---na-advarer-smittevernekspert-ogsa-mot-a-handhilse/3423951660.html

Kanskje like godt, vi nordmenn har blitt litt for latinske i de siste 10-20 årene etter min smak. Overdrevent å kaste seg rundt kjente på kafé og dele ut bamseklemmer til alle og enhver. Nå er det altså slutt, for godt. Vi ser jo koronastatistikken til de landene som er opphavet til disse skikkene. Nå blir det tilbake til det urnorske: et lite nikk i riktig retning.

Anonymkode: 55ac9...dfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var russ, for 30 år siden (1990) var bamseklemmene mer enn etablert i mitt miljø i alle fall, og utvekslingsstudenter på skolen vår var helt overveldet over hvor varme og klemmete vi var i Norge. Så du kan jo snakke for deg selv. "Latinske" hilsemåter er for øvrig ikke klem, men luftkyss.

Anonymkode: 75796...dea

Skrevet

Ja, la oss endelig bli et enda kaldere folkeslag🙄

Anonymkode: 6489e...125

Skrevet

Tror mere det blir motsatt.

Når vi endelig er igjennom dette sitter det masse mennesker som har savnet det å klemme venner og kjære så lenge at det blir tidenes klemmefest!

Anonymkode: 951b6...58d

Skrevet

Kanskje man bør forbli restriktiv med håndhilsing og klemmer i fremtiden også, det vet jeg ikke. Men hva med alt vi tar på som mange mennesker tar på, er ikke det et større problem mtp smitte? Alle håndtak, knapper, rekkverk, gelendere, alle skjermer som skal berøres på offentlige steder osv.

Anonymkode: 955d0...bc8

Skrevet

Hva er latinske hilsemåter? Hilsing  med særlig vanskelig grammatikk? Hilsing fra latinamerika? 

Anonymkode: 2ccce...48b

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når vi endelig er igjennom dette sitter det masse mennesker som har savnet det å klemme venner og kjære så lenge at det blir tidenes klemmefest!

Det tror jeg også.

Men det kan gjerne bli mer nyansert. At man kanskje er mer bevisst dette i spesielle sykdomsperioder, at man er litt flinkere til å si fra om man ikke er helt i form og dermed holder litt avstand.

Vi skal ikke glemme at med en slik nærkontakt så vil vi også hele tiden bidra til å bli litt immun mot en del mikrober, fordi vi får dem i så små doser at vi ikke blir syke av dem. Så det å kutte "all" slik sosial nærkontakt kan muligens på sikt også virke mot sin hensikt.

Anonymkode: 92ad0...3ed

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er latinske hilsemåter? Hilsing  med særlig vanskelig grammatikk? Hilsing fra latinamerika? 

«Ave Cæsar», og løftet høyrearm! 
Eller «Salve Regina». 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Virusfest*

Anonymkode: 857ff...f7c

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ut salutari meo amico nutu suam.

Anonymkode: 857ff...f7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...