Anonym bruker Skrevet 8. april 2020 #1 Skrevet 8. april 2020 Jeg synes det er fint at ufrivillig barnløse har muligheten til å kjøpe egg. Skal man sammenligne eggdonasjon og adopsjon, f.eks., så har man ved eggdonasjon muligheten til å knytte bånd med barnet i magen og oppleve både graviditet og fødsel. Det synes jeg er fint. Men, det jeg tenker på er dette med retten til å vite ditt biologiske opphav. Jeg vet om noen som har bestemt seg for å holde dette skjult for barnet og da lurer jeg på hva dere tenker om det? Er det greit å holde det skjult for barnet? Jeg forstår på en måte at foreldrene vil skjule det, men er det etisk riktig? At barnet ditt skal leve på en løgn? Noe som bekymrer meg er hvor lett det er å finne seg kjærester over nett i dag, hvor mye vi reiser og flytter på oss under utveksling eller jobbreiser f.eks. Og da synes jeg tanken på hvor «lett» de kan havne til køys med eller falle for sitt eget søsken er. Jeg tenker også da på hvor mange disse damene har solgt eggene sine til og hvor mange halvsøsken det egentlige er rundt omkring i verden. For alt de vet så kan jo naboen ha kjøpt egg av den samme dama🤷🏼♀️ Anonymkode: f3a32...ab1
Optatium Skrevet 8. april 2020 #2 Skrevet 8. april 2020 Det er begrensninger på antall barn hver donor har, og det er svært lite sannsynlig med et slikt treff som du sier. En teoretisk mulighet er det jo, men det er det også for å vinne eurojackpot. Jeg har to donorbarn selv, riktignok sæd donasjon, men for meg er det viktig at de har mulighet til å finne ut av sitt opphav. Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor man skal holde det skjult, det ender så altfor ofte med å komme ut som en sannhet når det passer dårlig eller er så sent at det ødelegger. Den forskningen som finnes om donorbarn er overveldende: dess tidligere de har visst, dess bedre har de taklet det.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2020 #3 Skrevet 9. april 2020 12 timer siden, Optatium skrev: Det er begrensninger på antall barn hver donor har, og det er svært lite sannsynlig med et slikt treff som du sier. En teoretisk mulighet er det jo, men det er det også for å vinne eurojackpot. Jeg har to donorbarn selv, riktignok sæd donasjon, men for meg er det viktig at de har mulighet til å finne ut av sitt opphav. Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor man skal holde det skjult, det ender så altfor ofte med å komme ut som en sannhet når det passer dårlig eller er så sent at det ødelegger. Den forskningen som finnes om donorbarn er overveldende: dess tidligere de har visst, dess bedre har de taklet det. Jeg er for så vidt enig i det du sier, men nå synes jo ikke jeg at sæddonasjon gjort i Norge og eggdonasjon gjort i utlandet helt kan sammenlignes. Vet du om det er begrensinger på antall egg en kvinne kan donere i Russland og Ukraina, f.eks.? Uansett om det er lite sannsynlig med både eurojackpot eller å havne til køys med ditt søsken, så er sannsynligheten der og det er det jeg synes er skummelt med å holde det skjult for barnet. Anonymkode: f3a32...ab1
Optatium Skrevet 9. april 2020 #4 Skrevet 9. april 2020 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er for så vidt enig i det du sier, men nå synes jo ikke jeg at sæddonasjon gjort i Norge og eggdonasjon gjort i utlandet helt kan sammenlignes. Vet du om det er begrensinger på antall egg en kvinne kan donere i Russland og Ukraina, f.eks.? Uansett om det er lite sannsynlig med både eurojackpot eller å havne til køys med ditt søsken, så er sannsynligheten der og det er det jeg synes er skummelt med å holde det skjult for barnet. Anonymkode: f3a32...ab1 Det er begrensninger i alle land ja, men antallet varierer fra land til land. Men det har ikke vært i alle år, bare sånn til opplysning.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2020 #5 Skrevet 9. april 2020 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er fint at ufrivillig barnløse har muligheten til å kjøpe egg. Skal man sammenligne eggdonasjon og adopsjon, f.eks., så har man ved eggdonasjon muligheten til å knytte bånd med barnet i magen og oppleve både graviditet og fødsel. Det synes jeg er fint. Men, det jeg tenker på er dette med retten til å vite ditt biologiske opphav. Jeg vet om noen som har bestemt seg for å holde dette skjult for barnet og da lurer jeg på hva dere tenker om det? Er det greit å holde det skjult for barnet? Jeg forstår på en måte at foreldrene vil skjule det, men er det etisk riktig? At barnet ditt skal leve på en løgn? Noe som bekymrer meg er hvor lett det er å finne seg kjærester over nett i dag, hvor mye vi reiser og flytter på oss under utveksling eller jobbreiser f.eks. Og da synes jeg tanken på hvor «lett» de kan havne til køys med eller falle for sitt eget søsken er. Jeg tenker også da på hvor mange disse damene har solgt eggene sine til og hvor mange halvsøsken det egentlige er rundt omkring i verden. For alt de vet så kan jo naboen ha kjøpt egg av den samme dama🤷🏼♀️ Anonymkode: f3a32...ab1 Muligheten for ukjente halvsøsken finnes da virkelig selv om det ikke dreier seg om donasjon om noe slag! Anonymkode: 5612f...fd0
Anonym bruker Skrevet 9. april 2020 #6 Skrevet 9. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Muligheten for ukjente halvsøsken finnes da virkelig selv om det ikke dreier seg om donasjon om noe slag! Anonymkode: 5612f...fd0 Anonymkode: 5612f...fd0
Anonym bruker Skrevet 9. april 2020 #7 Skrevet 9. april 2020 Har selv barn etter eggdonasjon. For oss er det veldig viktig å være ærlige og åpne med barna om det. Det er deres historie og de har rett til å vite. Anonymkode: efbaf...b75
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #8 Skrevet 10. april 2020 Nei, det er ikke greit å skjule det. Barna har biologiske foreldre og må få kjenne dem. De SKAL få kjenne dem. Anonymkode: 700ef...cbf
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #9 Skrevet 10. april 2020 De trenger ikke kjenne dem, men de skal kjenne til dem. Vite at det var sånn de ble til. Datteren min har en venninne som ble til ved sæddonasjon og de har et helt greit forhold til det. Vi fikk tidlig vite av denne jenta at "mamma hadde ingen kjæreste, men ville så gjerne ha et barn. Så da reiste hun til Danmark og fikk plantet et frø fra en snill mann inn i seg på et sykehus der. Så ble jeg til. Mamma fikk en kjæreste når jeg var 4 år og han har blitt til pappaen min, men han er ikke den ekte pappaen min. Den ekte pappaen min bor i Danmark, men han vil ikke være pappa egentlig, han bare gav et frø for å være snill " De er 11 år nå, men vi var visst dette siden de gikk i barnehagen. Anonymkode: a04bb...187
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #10 Skrevet 10. april 2020 Det er vel som for sæddonasjon. Eller tenker du at eggdonasjon er vesentlig forskjellig fra sæddonasjon. Anonymkode: f66d9...a74
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #11 Skrevet 10. april 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: De trenger ikke kjenne dem, men de skal kjenne til dem. Vite at det var sånn de ble til. Datteren min har en venninne som ble til ved sæddonasjon og de har et helt greit forhold til det. Vi fikk tidlig vite av denne jenta at "mamma hadde ingen kjæreste, men ville så gjerne ha et barn. Så da reiste hun til Danmark og fikk plantet et frø fra en snill mann inn i seg på et sykehus der. Så ble jeg til. Mamma fikk en kjæreste når jeg var 4 år og han har blitt til pappaen min, men han er ikke den ekte pappaen min. Den ekte pappaen min bor i Danmark, men han vil ikke være pappa egentlig, han bare gav et frø for å være snill " De er 11 år nå, men vi var visst dette siden de gikk i barnehagen. Anonymkode: a04bb...187 Jo, de må vite nøyaktig hvem som er moren. Navn og alt. Anonymkode: 700ef...cbf
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #12 Skrevet 10. april 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er vel som for sæddonasjon. Eller tenker du at eggdonasjon er vesentlig forskjellig fra sæddonasjon. Anonymkode: f66d9...a74 Jeg tenker i alle fall at det gjelder begge deler. Anonymkode: 700ef...cbf
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #13 Skrevet 10. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jo, de må vite nøyaktig hvem som er moren. Navn og alt. Anonymkode: 700ef...cbf Du virker litt fanatisk. Anonymkode: a6786...073
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #14 Skrevet 10. april 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo, de må vite nøyaktig hvem som er moren. Navn og alt. Anonymkode: 700ef...cbf Det holder lenge at muligheten til å finne det ut er der. Jeg er for åpen donasjon, så barnet selv kan finne navnet på donoren når det blir 18 år, om de vil vite det. Det er ikke alle som trenger å vite. Kjæresten til sønnen min er adoptert, og hun føler ikke noe behov for å finne og evt besøke biologiske foreldre. Hun sier selv hun har hatt en god barndom hos foreldre som elsker henne, så hun trenger ikke vite mer enn at hun faktisk er adoptert. Vet det er andre som føler det annerledes, men det får være opp til hver enkelt. Anonymkode: a04bb...187
Optatium Skrevet 10. april 2020 #15 Skrevet 10. april 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo, de må vite nøyaktig hvem som er moren. Navn og alt. Anonymkode: 700ef...cbf Donoren. Ikke moren.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #16 Skrevet 10. april 2020 2 timer siden, Optatium skrev: Donoren. Ikke moren. Hun er den biologiske moren. Anonymkode: edd96...c66
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #17 Skrevet 10. april 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Du virker litt fanatisk. Anonymkode: a6786...073 Fanatisk som mener at barn skal ha rettigheter? Det er vel heller du som virker "litt ond". Anonymkode: edd96...c66
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #18 Skrevet 10. april 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det holder lenge at muligheten til å finne det ut er der. Jeg er for åpen donasjon, så barnet selv kan finne navnet på donoren når det blir 18 år, om de vil vite det. Det er ikke alle som trenger å vite. Kjæresten til sønnen min er adoptert, og hun føler ikke noe behov for å finne og evt besøke biologiske foreldre. Hun sier selv hun har hatt en god barndom hos foreldre som elsker henne, så hun trenger ikke vite mer enn at hun faktisk er adoptert. Vet det er andre som føler det annerledes, men det får være opp til hver enkelt. Anonymkode: a04bb...187 Ja, men da må jo muligheten være der, og det skal være enkelt. Så enkelt som hvis barnet spør - så skal "moren" der og da opplyse om hva den ordentlige moren heter. Den biologiske moren. Det skal ikke være sånn at de må vente til de er 18 år (det kan ødelegge personer å gå og vente sånn, det kan føre til hat og bitterhet ovenfor adoptivforeldrene/fosterforeldrene, noe ingen ønsker, ikke sant?). De som ikke vil vite, neivel, da trenger de ikke å vite det. Med det sagt er jeg imot både egg- og sæddonasjon så problemet bør i mine øyne ikke eksistere engang, men jeg er absolutt for adopsjon og da mener jeg at man så langt det er mulig skal vite navnet på de biologiske foreldrene. Men akkurat dét er 1000 ganger lettere ved egg- og sæddonasjon enn adopsjon da de ofte bare finner barn på gata osv. Anonymkode: edd96...c66
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #19 Skrevet 10. april 2020 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun er den biologiske moren. Anonymkode: edd96...c66 Nei. Den biologiske moren din er den som bar deg fram, i de fleste tilfeller sammenfaller denne med genetisk mor. Donoren er genetisk mor i dette tilfellet. Anonymkode: a9961...382
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå