Gå til innhold

Samfunnskritisk personell, men med hjemmekontor. Hva med barnepass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra neste uke av er jeg i jobb etter noen ukers sykmelding. Jeg må være fysisk tilstede på jobb på dagtid i samfunnskritisk jobb. Min mann har samfunnskritisk jobb innen helse, men jobber på hjemmekontor. Han må også jobbe på dagtid. Hva gjør vi da med barna på seks og ni år? Vi har tenkt at niåringen kan være hjemme med pappaen og få litt hjelp til skolearbeid innimellom når far har tid. Å hjelpe seksåringen i tillegg blir nok veldig vanskelig. Hvis hun skal være hjemme blir det bare nettbrett og lek på egenhånd i åtte timer.

Skal barna være hjemme så lenge en voksen er tilstede i samme bolig? Ville du sendt yngste på skolen? Vi er ikke i risikosonen.

Anonymkode: 962a0...4c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har nok rett til skoleplass, og må da vurdere selv. Kan seksåringen for eksempel gjøre skolearbeidet på ettermiddagen? Vi er i nesten samme situasjon og har holdt dem hjemme (mannen må av og til inn på møter, men vi har storesøsken i huset som kan følge med litt, og mannen kan være hjemme på relativt kort tidkrevende med avtale med skolen om hvordan skolearbeidet gjøres. Tenker dere får vurdere mulighetene dere har, og finne ut hva som er best i deres tilfelle. 

Anonymkode: 01a0a...df3

Skrevet

Så lenge han har hjemmekontor bør barnet være hjemme. Men om han jobber på nav så har han rett til å sende på skole. Samfunnskritiske yrker sitter ikke hjemme,

med unntak av nav som må levere nå 

Anonymkode: 3b086...d69

Skrevet

Man skal så langt det lar seg gjøre holde dem hjemme 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge han har hjemmekontor bør barnet være hjemme. Men om han jobber på nav så har han rett til å sende på skole. Samfunnskritiske yrker sitter ikke hjemme,

med unntak av nav som må levere nå 

🙄

Sludder og pølsevev, fra ende til annen.

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere har nok rett til skoleplass, og må da vurdere selv. Kan seksåringen for eksempel gjøre skolearbeidet på ettermiddagen? Vi er i nesten samme situasjon og har holdt dem hjemme (mannen må av og til inn på møter, men vi har storesøsken i huset som kan følge med litt, og mannen kan være hjemme på relativt kort tidkrevende med avtale med skolen om hvordan skolearbeidet gjøres. Tenker dere får vurdere mulighetene dere har, og finne ut hva som er best i deres tilfelle. 

Anonymkode: 01a0a...df3

Dette stemmer. 

Anonymkode: aebef...f6b

Skrevet

Det vi har gjort (begge har samfunnskritiske yrker, jeg må alternere mellom tilstedeværelse og noe hjemmekontor. Mannen kan ha 100% hjemmekontor) er å dele opp dagen. Den av oss som har viktigst møte eller arbeidsoppgave får jobbe i fred mens den andre bistår i skolearbeid, så har barna "friminutt" hvis vi begge må jobbe intensivt. Da kan de velge å sitte med skolearbeid eller leke. 

Noen ganger må skolearbeid vente til kvelden, noen ganger må mannen og /eller jeg fortsette jobb til sene nattetimer. 

Det har vært knallharde uker, men det går jo på et vis. 

Anonymkode: f67c2...e11

Skrevet

Hvilken samfunnskritiske yrker sitter med hjemmekontor ? 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De jeg vet om:

NAV

Personer med ansvar for drift av IT-systemer innen helse.

Det finnes helt sikkert flere.

Anonymkode: 962a0...4c9

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt alle som har mulighet til det, som ikke er pukka nødt til å være i kontakt med mennesker (helsevesen, omsorg for barn, butikk) eller på bestemte steder (transport, laboratorier, servere).

Som en over her nevner, så er IT-drift en slik ting, og bare det utgjør jo en helt sinnsyk mengde med ansatte (sykehus, forsvar, kraftforsyning, matforsyning etc).

I tillegg har man alle de som har ledelsesansvar og som sørger for at alt kommuniseres ut dit det skal. 

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min som driver med drivstoff (ambulanse helikopter, bensinstasjoner osv) han er leder på sin avdeling og kan sitte med hjemmekontor. Har  vært et styr med 3 barn, 2 på skole og en i bhg. Men siden jeg er helsepersonell så må jeg på jobb.

Anonymkode: eb4b9...9cd

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenk deg bare hvordan du, akkurat nå, sitter på internett, kan lese nyheter, finne ny informasjon, og har kontakt med verden.

Du kan gå i kjøleskapet og hente mat og drikke eller koke på plate. 

Du kan gå på butikken og betale med kort.

Du kan kjøre bil fordi det finnes drivstoff og trafikklysene virker. 

Om du blir syk, kan du ringe sykehus, og de kan hente deg i ambulanse og du kan få medisiner og hjelp. 

I stedet for at...

Du sitter og hutrer i mørket uten internett, tv, mat, strøm til kjøleskapet, mobilnett, etc

Du kan ikke handle mat, for det er ikke kommet mat frem til butikkene, bankkortene virker ikke, og heller ikke kassen. 

Eller at du blir syk, men telefonen virker ikke, og hvis den ringer, så er det ingen som tar den, og hvis du kommer deg på sykehus, så er det ingen der, for systemene er nede og ingen tror de skal på vakt i dag, eller apparatene virker ikke og ingen har bestilt nye. Og ingen vet hva som skjer, for det er ingen nyheter eller retningslinjer, tilgjengelig. Alle medisinske opplysninger må hentes fra en bok fra 1980, for alt annet pleier man finne på nett, men nettet er nede eller serveren streiker. Verken mat eller medisiner er kommet frem, for ingen har klart å bestille mat og medisiner. 

Ser du?

Det er mye som skal til for at du har det så bra som du har det.

Det er mange som jobber for at du skal ha det bra.

De som kan gjøre hele, eller deler av, den jobben, hjemmefra, gjør det. 

De gjør det for å holde seg friske, så de kan gjør det samme i morgen. Og dagen etter. Og dagen etter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...