Gå til innhold

Kaller du deg for "jente" eller "kvinne"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er straks 30 år og kjenner at jeg ikke er jente lenger. Jeg er kvinne.

Hva kaller du deg og hvor gammel er du? 

Anonymkode: ec083...c72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjærring eller dame, jeg er 45 år. 

Anonymkode: 42d97...197

Skrevet

Kvinne, 50.

Tror jeg har kalt meg kvinne siden jeg var 22-23 år.

Men kan bruke "jenter" hvis jeg snakker om f.eks. venninnegjengen, "vi jentene skal møtes...".

Anonymkode: c9ab9...669

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er vi begge to. Er 31, men sier vel at jeg er jente😊 Vet ikke hvorfor. 

Skrevet

Kommer an på sammenhengen. Bruker både jente og dame, sjelden kvinne. Det høres litt for høytravende og høytidelig ut i hverdagen synes jeg.

Anonymkode: 18afd...9b4

Skrevet

Jeg sier jente. Er 31

Anonymkode: 27d69...8f3

Skrevet

Fittebærer. Er 32 og feminist. Jeg sier fittebærer for å ikke fornærme noen. Enkelte blir støtt av å bli kalt kvinne, eller at jeg kaller meg kvinne. Derfor bruker jeg fittebærer, som er mer inkluderende.

Anonymkode: ffd9f...aa6

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fittebærer. Er 32 og feminist. Jeg sier fittebærer for å ikke fornærme noen. Enkelte blir støtt av å bli kalt kvinne, eller at jeg kaller meg kvinne. Derfor bruker jeg fittebærer, som er mer inkluderende.

Trolleri trollera

Anonymkode: a886d...060

Skrevet

Kjerring. 

men fittebærer var festlig. 

Anonymkode: ad9bc...dda

Skrevet (endret)

Dame. Er 42😊

Endret av Hengebukksvinet
Skrevet

Jeg er ei halvgammel kjerring. 😉

Anonymkode: 832c9...a62

Skrevet

Jente eller dame. Jeg synes ikke ordet kvinne er så fint. 

Anonymkode: 15348...d8e

Skrevet

Dame. Jeg er helt klart ikke ei jente, men "kvinne" er ikke et ord det faller seg naturlig for meg å bruke. Dels er det gammeldags, dels synes jeg det er noe litt seksualisert over det. Bruker det bare i litt formelle sammenhenger. 

Anonymkode: bfeb1...af9

Skrevet

Jente/dame bruker jeg, er 30 😊

Anonymkode: e644a...55c

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kommer an på sammenhengen. Bruker både jente og dame, sjelden kvinne. Det høres litt for høytravende og høytidelig ut i hverdagen synes jeg.

Anonymkode: 18afd...9b4

Kvinne er mer høytidelig enn dame? Rareste jeg har hørt, hva med mann da? Bruker du herre istedenfor?

Anonymkode: 0ebce...717

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, helt klart. Og jeg kaller meg kjerring - formann i hengepuppeforeninga! 

Anonymkode: 7e630...6da

Skrevet

Dame 🙂, 3 åringen sier at jeg er stor jente 😉

Anonymkode: 3cdc4...75d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kvinne er mer høytidelig enn dame? Rareste jeg har hørt, hva med mann da? Bruker du herre istedenfor?

Anonymkode: 0ebce...717

Jeg vet at "dame" egentlig er "finere" enn "kvinne" ("Alle damer er kvinner, men ikke alle kvinner er damer"), men for meg er "dame" det motsatte av "mann". "Kvinne" er, om ikke høytidelig, så gammeldags og ligger ligg unaturlig i munnen. Jeg sier at jeg traff en mann og ei dame i skogen, men at det må en mann og en kvinne til for å få barn. 

Skrevet

Dame. Kvinne er ikke et ord som faller naturlig muntlig. Det er et "fremmedord" som bare møtes skriftlig og gjennom media.

Anonymkode: a4059...5e9

Skrevet

Dame muntleg, kvinne skriftleg. Jente har eg ikkje vore på mange år. Og vi har dametreff, ikkje jentetreff. 

Anonymkode: 91140...cca

Skrevet

Jente🤗 Er 34

Anonymkode: 235d6...b49

Skrevet

Kjærring i de fleste tilfeller. Sier dame om det er andre settingr enn jeg vanligvis er i. 

Fikk kjeft av en ny medarbeidr på jobb her omdagen, han syns det var feil at jeg sa kjærring om meg selv for jeg var jo ikke gammel. Han fikk litt rart uttrykk i ansiktet når jeg sa mitt barn var ett eller to år yngre ennhan. Når han fikk vite jeg straks er 40år så var kjærring greit. Blir artig å høre hvordan han reagerer når han finner ut at han jobber med min datter også (vi syns det er skrekkkelig gøy for ingen skjønner vi er mor og datter på jobb. Også blir de så flaue når de får vite det. Sjefen syns det er like gøy, så han morer seg like mye som oss. Små hverdagsgleder)

Anonymkode: efe26...022

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjærring i de fleste tilfeller. Sier dame om det er andre settingr enn jeg vanligvis er i. 

Fikk kjeft av en ny medarbeidr på jobb her omdagen, han syns det var feil at jeg sa kjærring om meg selv for jeg var jo ikke gammel. Han fikk litt rart uttrykk i ansiktet når jeg sa mitt barn var ett eller to år yngre ennhan. Når han fikk vite jeg straks er 40år så var kjærring greit. Blir artig å høre hvordan han reagerer når han finner ut at han jobber med min datter også (vi syns det er skrekkkelig gøy for ingen skjønner vi er mor og datter på jobb. Også blir de så flaue når de får vite det. Sjefen syns det er like gøy, så han morer seg like mye som oss. Små hverdagsgleder)

Anonymkode: efe26...022

Det skrives "kjerring". 

Skrevet

Er 46 og kaller meg for dame. Innen for husets 4 vegger, sier jeg kjerring

Anonymkode: 944e6...002

Skrevet
On 4/8/2020 at 3:31 PM, Anonym bruker said:

jente 34

Anonymkode: 416d4...fba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...