Gå til innhold

At ikke folk har skjønt dette i barneoppdragelse enda!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det ligger i menneskets natur å være lat. De fleste er ikke glad i å rydde, særlig ikke barn. Men det er en ting, hvorfor skal de FÅ ting for å rydde? Det er jo helt ekstremt dødfødt! Da rydder de når de vet de skal få noe for det, men hele tiden ellers så holder seg gående. 

Anonymkode: 8bb23...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Takk for info. Heldig du som har skjønt det!

Anonymkode: 429ef...a32

Men synes du det er riktig? At barn skal få gaver for hver gang det gjør en ting som de faktisk skal lære seg resten av livet? 

Anonymkode: 8bb23...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men synes du det er riktig? At barn skal få gaver for hver gang det gjør en ting som de faktisk skal lære seg resten av livet? 

Anonymkode: 8bb23...6f2

Hva andre gjør bryr meg ikke det minste. Mine barn får ikke belønning for å bidra til alminnelig hushold, så får andre ordne seg som de syns er best. Jeg tror ikke det blir kjempeforskjell på om barna blir ryddige av seg eller ikke uansett hvilke metode man bruker, det ligger nok helst i genene :)

Anonymkode: 429ef...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil han ha venner på besøk så får han klar beskjed om at rommet skal være ryddig før besøket kommer,ellers så gir jeg beskjed til foreldrene om at barnet ikke kan komme likevel.Det hadde lett gjort å det vet sønnen min,så da rydder han selv om det er sure miner. Belønningen er da at han får ha besøk,noe annet er ikke aktuelt! Det er tross alt hans rom å det er han som roter,å da er det bare en selvfølge at det er han som skal rydde også.

Anonymkode: 19252...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN jeg synes likevel at du er forsdomsfull. For alt du vet så belønner foreldrene når barnet rydder i begynnelsen fordi kanskje ikke noe annet fungerer,å sakte men sikkert så fjerner de belønning etter hvert. Det samme har jeg gjort når jeg prøvde å få sønnen min til å sove i sin egen seng.Han fikk belønning i begynnelsen å ettersom han ble vant til  å sove i sin egen seng så fjernet jeg belønningen. Nå har han ligget mange år i sin egen seng uten noe for belønning for det.

Å når sønnen min var mindre så nektet han å smake på middag uansett hva jeg gjorde.Det ble hyling og skriking og han nektet helt å smake. Da begynte jeg med noe veldig upedagogisk,ta på barnetv å si at hvis du ikke smaker så tar jeg av tv. Når han ikke smaket på maten så tok jeg av tv. Han skjønte fort sammenhengen så han begynte å smake på maten å spiste den faktisk. Holdt på sånn i noen uker før jeg fjernet "belønningen" å fikk han til å smake på mat uten å ha på tv. Ser ikke noe gale i å bruke "uvaner" så lenge det bare er en kort periode.

Anonymkode: 19252...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset er det ingen som får hverken belønning eller gaver for å rydde.

Anonymkode: 03ba6...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gjerne gå i å ønske seg noe veldig lenge. Men så begynner de plutselig å rydde og mye slik fordi det er betingelsen for å få noe. Det kan være en dyr mobil, en ny seng eller en katt. Men hva er vitsen å belønne med slik? Når de har fått den etterlengtede gaven så er jo alt tilbake

Anonymkode: 8bb23...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ligger i menneskets natur å være lat. De fleste er ikke glad i å rydde, særlig ikke barn. Men det er en ting, hvorfor skal de FÅ ting for å rydde? Det er jo helt ekstremt dødfødt! Da rydder de når de vet de skal få noe for det, men hele tiden ellers så holder seg gående. 

Anonymkode: 8bb23...6f2

Vi benytter oss av hverken belønninger eller straff. Men noen barn trenger faktisk belønninger for å komme i gang. Hvorfor verken vet eller har du noe med. Vi går til en PMTO veileder for tips til at jeg og stefaren skal bli mer samkjørte. Da jeg oppdrar på en veldig TiO måte og har gått cos-kurs. Av PMTO veilederen har vi fått i oppgave å prøve belønningsskjema. Noe jeg er totalt imot, så her har vi droppa fullstendig belønningsskjema og bare innført en rutine av rydding av leker, fat og bestikk etc. Det har fungert kjempe bra og 4 åringe gjør det av vane nå. Tok ikke mer enn 2,5 uke for å få det til, helt uten belønning. Eneste belønning han får for det er masse ros og tommel opp. Det oppmuntrer og øker mestringsfølelsen. 
 

Når barnet er så liten så holder det bare å inkludere barnet i husarbeid med oppmuntring og ros. Mestringsfølelse er veldig viktig for at barna skal ha det godt med seg selv og føle seg akseptert. Når han blir eldre kan vi begynne å gi han ukepenger for å bidra og gjøre husarbeid. For å forhindre at han ikke blir like bortkjemt som det foreldrene mine gjorde meg da jeg var yngre.

PMTO veileder ville vi skulle gi han en belønning for å rydde opp etter seg og gi belønningen når han gjør ALT han skal. Gjør han ingenting eller bare litt, men ikke alt = null belønning. Det blir feil å forvente av en 4 åring. Et så lite barn gjør så godt det kan. Når det har gjort litt, så har barnet prøvd i de minste og burde bli rost i skyene for innsatsen. Ved å ikke gi belønning fordi barnet ikke gjorde alt, signaliserer det at barnet ikke har gjort en god nok jobb. Det er ekkelt syns jeg. Barn er som voksne. Enkelte dager er vi bare kjempe sliten etter jobb eller i dårlig form og orker dermed ikke å ta oss av alt husarbeid, men litt og litt jevnt utover 1-2 dager (alle er så klart ikke slik, men jeg er) og slik er det for barna også. Kanskje til og med verre. En hel dag i barnehagen med høyt tempo tærer på for en liten kropp. Da skal man ikke kjefte og se ned på barnet for at det ikke oppfyller forvetningene / kravene våres. Klarer de ikke å rydde opp alt, men litt så kan vi tilby oss å hjelpe. Det gjør hele situasjonen bedre enn å starte en mega krangel over noe så enkelt.

Anonymkode: ff7ae...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ligger i menneskets natur å være lat. De fleste er ikke glad i å rydde, særlig ikke barn. Men det er en ting, hvorfor skal de FÅ ting for å rydde? Det er jo helt ekstremt dødfødt! Da rydder de når de vet de skal få noe for det, men hele tiden ellers så holder seg gående. 

Anonymkode: 8bb23...6f2

Hvem får ting for å rydde da? Barna dine?

Anonymkode: 37963...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...