Gå til innhold

Har sådd frø med ungene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte slike små «drivhus bokser» på Europris. Har sådd agurk, chilli, persille, tomater o.s.v. Nå holder de på å vokse ut av drivhusene. Er det bare å plante de om i større potter? 

Anonymkode: 8d8c7...903

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De trenger sikkert først og fremst mer lys, særlig hvis de står varmt! Men de må også pottes om etterhvert ja, gjerne i større potter og kraftigere jord. Les litt på nettet om det å dyrke frø :) er de veldig ranglete og lange er det sannsynligvis lys de vil ha. 

Anonymkode: 2f22c...33e

Skrevet

Har du sådd ett og ett frø i hver potte ville jeg latt de stå i potta litt til, men tatt av toppen av drivhuset. Jeg pleier å potte de om når de er ca 15cm høye, da har stilken blitt litt tykkere slik at den ikke knekker så fort. Veldig kjedelig å knekke planten når den pottes om, fort gjort om ungene skal hjelpe til. 

Har du sådd flere frø i hver potte, ville jeg potta de om nå før røttene går i hverandre i potten. 

agurk: knip av de to nederste bladene når det har kommet flere blader på den. Du ser de ser anderledes ut enn de andre. 

Tomat: knip av skuddene som kommer inni grefestene. Da blir planta mer bobust og mer tomater på den. 

Anonymkode: 3b103...11a

Skrevet

Takk for svar! Tok av lokket nå, så får vi se fremover. 

Anonymkode: 8d8c7...903

Skrevet

Og husk at når du skal potte de om så bør du bytte til urte- og grønnsaksjord. Såjord er ikke så næringsrik.

Anonymkode: e4683...015

Skrevet

Gi god næring, lav temperatur og masse (kunstig eller naturlig) lys. 

Ta av lokket og sjekk pottene. Hvis du ser synlige røtter under eller i sidene er det på tide med større potte. 

Anonymkode: bfdd4...8e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...