Gå til innhold

Blir folk dummere i kriser? Slemmere?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser til øyet blir stort og vått om personer som mener at rusmisbrukere alltid kun kan skylde seg selv, at hele yrkesgrupper er egoistiske og kun tenker på seg selv, at naboen bråker, som er lei og ikke gidder å følge myndighetenes pålegg, som tenker at lover og regler må tilpasses meg og mitt og som ikke er interessert i å forsake noe samtidig som de forventer at alle andre skal ofre seg for å utføre tjenester, osv osv.

Det er virkelig i tider som dette man ser kvaliteten i folk, og det er virkelig mange som stryker både på empati, folkeskikk, kunnskap, utholdenhet og lojalitet! 

Handlingene og holdningene deres vil ikke bli glemt når dette er over, det kan jeg love!

Anonymkode: a51f8...cb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har følt det samme. Veldig mange som ikke greier å sette seg inn i andre sin situasjon, føler jeg. Takker ned på andre yrkesgrupper uten å ha forutsetning for å uttale seg. 

 

Føler vi er bedre på felles fiende (type 22. juli), men når det rammer alle så kommer det mye egoisme frem. Synes det er trist!

Anonymkode: 01d7a...677

Skrevet

ja

Anonymkode: 493e8...bc6

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke, men det dukker opp mange nye problemstillinger som folk kan finne på å spørre om siden de ikke har nlitt sablet ned av flertallet i den saken før. Det blir ikke fler dumme eller slemme, men det blir vanskeligere for folk å skjule at de er dumme, egoister, eller slemme.

Anonymkode: 853f2...338

Skrevet

Absolutt. Da slår «survival of the fittest» inn.. 

Anonymkode: 8ec90...8dc

Skrevet

Jeg har tenkt det samme, og det stemmer nok for en liten gruppe mennesker. Men så må vi huske at det ofte er de som roper høyest vi hører. Alle som tar sin del, som hjelper andre, som heier på de som ofrer seg i disse tider, som hjelper naboen osv lager som regel ikke innlegg om det på forum, skriver kronikker om det i avisa eller skriver på sosiale medier om det.

I tillegg kan vi tenke på at dette er en reell krise, et traume. Da vil det naturlig sette igang de kjente fight, flight freeze responsene i oss alle. Noen går i total fornektelse som man kan gjøre når man opplever et traume, noen «løper» fra problemet, og andre kjemper. 

Anonymkode: 23988...f34

Skrevet

Kriser får ofte frem det beste - eller verste - i folk.

Mange har for lite kunnskap til å ta til seg detaler om slikt som skjer nå. De greier ikke forstå helheten. Da velger mange frykt eller bagatellisering, latterliggjøring. Det er enklere å gjøre noen til en motstander/fiende enn det er å forholde seg til en usynlig fiende som viruset er.

De fleste takler dette bra, men tydeligvis ikke alle.

Vi kan jo bare se "mindre" kriser folk opplever - f.eks. skillsmisser eller arveoppgjør... det får frem veldig mange ufornuftige reaksjoner, selv hos folk man tidligere anså som fornuftige. Og egoismen kommer også ofte frem i slike situasjoner.

Anonymkode: 57acf...05e

Skrevet

Vel. Jeg har jobbet med mye rusmisbrukere. Samtlige som nå er nykter og har endret livet sier at det til syvende og sist handlet om å ta seg sammen og ville det. De er også de tøffeste i konfrontasjoner med misbrukere. Jeg har selvsagt medfølelse for enkeltpersoner men jeg mener også at uten vilje klarer de det ikke. Det er ikke lett jeg vet, men det er jo dessverre slik at det koker ned til gjennomføringsevne og rett tidspunkt. 

Anonymkode: cfbbf...f7a

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns de både blir slemmere og snillere. Noen, særlig de som er totalt fryktstyrt, blir nok slemmere. Hamstrer i vei, ringer legevakt uten å ha grunnlag for det og tar opp plassen til andre som trenger det mer, insisterer på at deres jobb er noe ekstra eller at de selv trenger noe spesielt som de faktisk ikke trenger. Andre blir snillere, begynner å handle inn for gamle naboer og gjør hva de kan for å bidra. Så en krise viser hva hver enkelt er laga av. Kanskje blir de verken snillere eller slemmere, de slutter bare å skjule det? 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel. Jeg har jobbet med mye rusmisbrukere. Samtlige som nå er nykter og har endret livet sier at det til syvende og sist handlet om å ta seg sammen og ville det. De er også de tøffeste i konfrontasjoner med misbrukere. Jeg har selvsagt medfølelse for enkeltpersoner men jeg mener også at uten vilje klarer de det ikke. Det er ikke lett jeg vet, men det er jo dessverre slik at det koker ned til gjennomføringsevne og rett tidspunkt. 

Anonymkode: cfbbf...f7a

Det er jo nettopp derfor regjeringen er opptatt av at man skal komme med gode grunner.

Anonymkode: 03407...0b1

Skrevet

Definitivt slemmere her inne i hvert fall. Det er visst om å gjøre å trykke hverandre ned så mye som mulig.

Anonymkode: 6494e...8a6

Skrevet
1 time siden, Pashla skrev:

Syns de både blir slemmere og snillere. Noen, særlig de som er totalt fryktstyrt, blir nok slemmere. Hamstrer i vei, ringer legevakt uten å ha grunnlag for det og tar opp plassen til andre som trenger det mer, insisterer på at deres jobb er noe ekstra eller at de selv trenger noe spesielt som de faktisk ikke trenger. Andre blir snillere, begynner å handle inn for gamle naboer og gjør hva de kan for å bidra. Så en krise viser hva hver enkelt er laga av. Kanskje blir de verken snillere eller slemmere, de slutter bare å skjule det? 

Synes dette var en utrolig god formulering!

Skrevet

Ser det blir mye mer sinne isåfall! Derfor holder jeg meg unna menneskemengder. Kan fint gå i by altså, men jeg er somregel skeptisk til å henge med «massen». Det kommer alltid et punkt der ting ikke funker, og da er det bedre å ha kommer langt på en vei som først var ganske upopulær. 

Anonymkode: 1bf62...da4

Skrevet
1 time siden, Pashla skrev:

Syns de både blir slemmere og snillere. Noen, særlig de som er totalt fryktstyrt, blir nok slemmere. Hamstrer i vei, ringer legevakt uten å ha grunnlag for det og tar opp plassen til andre som trenger det mer, insisterer på at deres jobb er noe ekstra eller at de selv trenger noe spesielt som de faktisk ikke trenger. Andre blir snillere, begynner å handle inn for gamle naboer og gjør hva de kan for å bidra. Så en krise viser hva hver enkelt er laga av. Kanskje blir de verken snillere eller slemmere, de slutter bare å skjule det? 

Spot on. Kriser er litt som alkohol; det du er lagd av kommer til overflaten. Har også observert begge ytterpunkter, men tror flertallet prøver å navigere så godt vi kan i en ny hverdag. 
Syns vi alle bør gå i oss selv nå. Greit å oppføre seg slik at man kan tenke tilbake på denne tida uten å skamme seg.

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og svar til dette.

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...