Gå til innhold

Sender dere barn med astma på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en som er ganske lite plaget for tiden. Det var mye verre da hun var yngre. Nå er hun syv år og går kun på to kontroller i året. Fast medisin morgen og kveld, samt Ventoline ved behov. Blir tett ved forkjølelse og tåkete/regvær. Tenkte jeg skal ringe sykehuset hun blir fulgt opp på for å høre, men interessant å høre hva andre foreldre mener. 

Anonymkode: 5217e...ef6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men min er mye eldre da (vg2 yf), så han klarer nok fint å holde avstand osv. Som lærer begynner jo jeg også på jobb igjen, så smitten vil uansett kunne bli dratt inn i huset.

Anonymkode: 14a4b...dd7

Skrevet

Ja. Tross store utbrudd i andre land er det påvist svært svært få dødsfall av korona hos barn, selv ikke hos allerede svært syke barn. Antageligvis færre dødsfall og sykelighet enn av andre luftveisinfeksjoner. Så en godt regulert astma hadde jeg ikke hatt noe problem med å sende på skolen. 

Anonymkode: fdec3...817

Skrevet

Ja

Anonymkode: eadc1...6bd

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Tross store utbrudd i andre land er det påvist svært svært få dødsfall av korona hos barn, selv ikke hos allerede svært syke barn. Antageligvis færre dødsfall og sykelighet enn av andre luftveisinfeksjoner. Så en godt regulert astma hadde jeg ikke hatt noe problem med å sende på skolen. 

Anonymkode: fdec3...817

Barn som er godt regulerte har jo ikke astma, egentlig. Det er vel snakk om de som får anfall/er plaget tross medisiner, som faktisk kjenner at de HAR astma.

Anonymkode: 7c411...63e

Skrevet

Nei, antagelig ikke. Men min går i 5., så det er vel noen uker til. Vil se situasjonen an først. Heller føre var... 

Anonymkode: a35d6...c3f

Skrevet

Ja. Barn er ingen risikogruppe, med eller uten astma. 

Anonymkode: 2178a...49e

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Barn er ingen risikogruppe, med eller uten astma. 

Det stemmer ikke. 
har barn med astma og han er i risikogruppen. Han blir ikke sendt i bhg med der første

Anonymkode: f3192...fe0

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke. 
har barn med astma og han er i risikogruppen. Han blir ikke sendt i bhg med der første

Selvfølgelig stemmer det. Har du sett tall på antall barn som har fått alvorlig sykdom av covid-19? De har astmabarn i Italia og. 

Skrevet

Ja

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig stemmer det. Har du sett tall på antall barn som har fått alvorlig sykdom av covid-19? De har astmabarn i Italia og. 

Barn med astma er i risikogruppen. Jeg forholder meg til det astmalegen, fastlegen og Oslo universitetssykehus sier. 
Ja, barn har mindre sjanse for å bli smittet. Men barn med astma kan være utsatt for et mer kompliserte forløp av luftveisinfeksjon som covid-19. Og det finnes ulike grader av astma. Du har de som kun bruker astmamedisin ved behov også har du de som bruker medisin daglig og som er plaget med luftveisinfeksjoner hele høsten, vinteren og halve våren. Og som gjerne blir innlagt 1-3 gange i året og må få oksygen tilført pga astmaen, slik som mitt barn. Så jo, min sønn er i risikogruppen. Jeg forholder meg til hva legene sier som har faglig kunnskap om dette, ikke er vilt fremmed på nett.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn med astma er i risikogruppen. Jeg forholder meg til det astmalegen, fastlegen og Oslo universitetssykehus sier. 
Ja, barn har mindre sjanse for å bli smittet. Men barn med astma kan være utsatt for et mer kompliserte forløp av luftveisinfeksjon som covid-19. Og det finnes ulike grader av astma. Du har de som kun bruker astmamedisin ved behov også har du de som bruker medisin daglig og som er plaget med luftveisinfeksjoner hele høsten, vinteren og halve våren. Og som gjerne blir innlagt 1-3 gange i året og må få oksygen tilført pga astmaen, slik som mitt barn. Så jo, min sønn er i risikogruppen. Jeg forholder meg til hva legene sier som har faglig kunnskap om dette, ikke er vilt fremmed på nett.

Det kan jo være hun tenkte på de offisielle risikogruppene på FHI sine nettsider, og der er er ikke barn med

Anonymkode: 26c70...890

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo være hun tenkte på de offisielle risikogruppene på FHI sine nettsider, og der er er ikke barn med

Står kronisk lungesyke der. 
Men dette er utrolig vanskelig å vite, selv LHL skriver på sin side at konkrete råd etterlyses. Tolker det som at vi egentlig ikke helt vet. Så da blir det jo litt opp til hver enkelt, tar du sjansen? Her vet jo foreldrene, gjerne i samråd med sin lege, best. Er barnet utsatt for infeksjoner ellers? 

Anonymkode: d1a52...d82

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Står kronisk lungesyke der. 
Men dette er utrolig vanskelig å vite, selv LHL skriver på sin side at konkrete råd etterlyses. Tolker det som at vi egentlig ikke helt vet. Så da blir det jo litt opp til hver enkelt, tar du sjansen? Her vet jo foreldrene, gjerne i samråd med sin lege, best. Er barnet utsatt for infeksjoner ellers? 

Anonymkode: d1a52...d82

Ja, og da er det uheldig at det på FSH sine sider står at barn ikke regnes som i risikogruppe, selv med kroniske underliggende sykdommer.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, barn med astma - generelt - er aldeles ikke i risikogruppen. Korrekte helsemyndigheter for å vurdere dette i Norge er FHI og Helsedirektoratet. 

Din sønn er garantert heller ikke i risikogruppen, tatt i betraktning at ingen barn er det. Men å høre på legen sin, også når vedkommende bedriver føre var-het er alltid lurt. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, barn med astma - generelt - er aldeles ikke i risikogruppen. Korrekte helsemyndigheter for å vurdere dette i Norge er FHI og Helsedirektoratet. 

Din sønn er garantert heller ikke i risikogruppen, tatt i betraktning at ingen barn er det. Men å høre på legen sin, også når vedkommende bedriver føre var-het er alltid lurt. 

Heller ikke barn som står på immunsupressive legemidler eller som har kreft? 

Anonymkode: 05ad0...a93

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er noen barn i risikogruppen. Slik jeg tolker denne artikkelen er også barn med astma det (men mulig jeg tar feil). Barn med hjertefeil, organtransplanterte og kreftsyke barn skal absolutt skjermes. 

Anonymkode: 8ffb0...928

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er noen barn i risikogruppen. Slik jeg tolker denne artikkelen er også barn med astma det (men mulig jeg tar feil). Barn med hjertefeil, organtransplanterte og kreftsyke barn skal absolutt skjermes. 

https://forskning.no/sykdommer-virus/hvem-er-egentlig-i-risikogruppen-for-korona/1659901

glemte artikkelen. 

Skrevet

Ingen av dere med barn må hente råd fra fremmede på nett. Hent råd hos lege og spesialist, evt. foreninger som Astma og Allergi forbundet, Kreftforeningen o.l. Og ikke minst, du vet selv om du har et barn som blir ekstra dårlig av luftveisinfeksjoner. 

Anonymkode: a35d6...c3f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Heller ikke barn som står på immunsupressive legemidler eller som har kreft? 

Anonymkode: 05ad0...a93

De er ikke på liste over spesielle risikogrupper ifht covid-19, nei. Men de er jo generelt risikoutsatte ifht infeksjoner, så om de ville blitt holdt borte fra andre barn pga risiko for forkjølelse eller streptokokker, bør de selvsagt fremdeles skjermes. 

Men som sagt, barn har astma, kreft og CF i Kina og Italia også. Det er likevel et ekstremt lavt tall som får alvorlig sykdom, og knapt dødsfall i aldersgruppen. 

Skrevet

Nei det skal han ikke.

Astma er også i risiko gruppen

Anonymkode: 2107a...76f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...