Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 I dag har WHO gått ut og bedt verdens land om IKKE å åpne opp samfunnet igjen for raskt. Vår regjering velger å varsle at de vil begynne å åpne opp igjen. Befolkningen vår viser at de allerede har begynt å slappe av mange steder og tror det ikke er så viktig å følge tiltakene. Fra Sør-Korea meldes det nå at viruset reaktiveres i en del pasienter - dvs. sykdommen blusser opp igjen etter at de har testet negativt to ganger, uten at de er blitt resmittet. Jeg tror vi vil få en tydelig økning i sykdomstilfeller omtrent på den tiden barnehager/skoler skal åpne igjen. Så får vi enda en økning 2-3 uker etter dette. Å tro at barnehagebarn skal greie å holde minst 2 meters avstand til hverandre og følge andre hygienetiltak, det er utopisk når hver ansatt har ansvar for flere barn. Samme med skolebarn, det er vel få steder man har store nok klasserom til at man kan holde minst 2 meters avstand. Mørketallene på antall smittede i dag er så store at man ikke kan vite om reproduksjonstallet de melder om nå faktisk stemmer. Og vi vet at FHIs og H.dirs estimater har bommet svært grovt tidligere. I tillegg har regjeringen og helsemyndigheten ikke vært tydelige på at det er mer og nok kapasitet til å teste nok folk, som vil være helt essensielt om en åpning av samfunnet skal fungere (for å luke ut og isolere alle smittede tidlig nok). Jeg er dessverre pessimistisk til hva som nå skjer. Gikk meg en tur i dag, forbi sentrum - mye mer folk i gatene i dag enn tidligere. Gikk slik at jeg så ned på handlesenteret, parkeringsplassene fulle og ei jeg kjenner som jobber der sa at det var mye mer folk. Gikk forbi to forskjellige fotballbaner/aktivitetsplasser. Ene stedet sparket 10 gutter på 12-14 år fotball sammen og brukte baller og andre hjelpemidler til treningen, og tre til kom til før jeg hadde passert. Alle i samme drakter, så tydelig organisert. Det andre stedet var det også over 10 barn ca. samme alder som holdt på på samme måten + fem som spilte basketball sammen. Hvor er foreldrene i dette? Og nå skal de åpne opp og det vil bli rask smitte til barnehage- og skoleansatte og småbarnforeldre. Jeg tipper ny topp om fire-åtte uker. Anonymkode: 944a7...730
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #2 Skrevet 7. april 2020 Spørs hvor lang tid det tar før barnehageansatte og lærere, og foreldre til de minste barnehageungene må i karantene nå da Anonymkode: 8cb11...311
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spørs hvor lang tid det tar før barnehageansatte og lærere, og foreldre til de minste barnehageungene må i karantene nå da Anonymkode: 8cb11...311 Og da blir det morsomt med å holde driften i barnehager og skoler oppe - med stadig redusert bemanning mens de likevel skal holde smittevernreglene... Anonymkode: 944a7...730
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 Jeg vil ikke si de åpner for raskt. Nå har kjøpesentre, matbutikker og apoteker vært åpne i hele perioden, alikevel er de alvorlige tilfellene få og det er som oftest helsepersonell eller eldre som har blitt syke. Få sykdomstilfeller blant butikkyrkene. Nå åpner de opp for noen få, nettopp for å ta det sakte men sikkert. Om man stenger alt fire måneder til utesetter man det bare i fire måneder til. Viruset vil ikke forsvinne bare fordi vi venter, det blir bare forskjøvet. En evt vaksine er pr nå 18 mnd frem i tid, og så lang tid har man ikke økonomi til å vente, samt man vet heller ikke om vaksinen fungere. Mange blir jo syke av influensa vaksine. Anonymkode: 5d82e...ca7
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg vil ikke si de åpner for raskt. Nå har kjøpesentre, matbutikker og apoteker vært åpne i hele perioden, alikevel er de alvorlige tilfellene få og det er som oftest helsepersonell eller eldre som har blitt syke. Få sykdomstilfeller blant butikkyrkene. Nå åpner de opp for noen få, nettopp for å ta det sakte men sikkert. Om man stenger alt fire måneder til utesetter man det bare i fire måneder til. Viruset vil ikke forsvinne bare fordi vi venter, det blir bare forskjøvet. En evt vaksine er pr nå 18 mnd frem i tid, og så lang tid har man ikke økonomi til å vente, samt man vet heller ikke om vaksinen fungere. Mange blir jo syke av influensa vaksine. Anonymkode: 5d82e...ca7 Hvordan vet du at det er få sykdomstilfeller blant butikkansatte? Anonymkode: 8cb11...311
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: I dag har WHO gått ut og bedt verdens land om IKKE å åpne opp samfunnet igjen for raskt. Vår regjering velger å varsle at de vil begynne å åpne opp igjen. Befolkningen vår viser at de allerede har begynt å slappe av mange steder og tror det ikke er så viktig å følge tiltakene. Fra Sør-Korea meldes det nå at viruset reaktiveres i en del pasienter - dvs. sykdommen blusser opp igjen etter at de har testet negativt to ganger, uten at de er blitt resmittet. Jeg tror vi vil få en tydelig økning i sykdomstilfeller omtrent på den tiden barnehager/skoler skal åpne igjen. Så får vi enda en økning 2-3 uker etter dette. Å tro at barnehagebarn skal greie å holde minst 2 meters avstand til hverandre og følge andre hygienetiltak, det er utopisk når hver ansatt har ansvar for flere barn. Samme med skolebarn, det er vel få steder man har store nok klasserom til at man kan holde minst 2 meters avstand. Mørketallene på antall smittede i dag er så store at man ikke kan vite om reproduksjonstallet de melder om nå faktisk stemmer. Og vi vet at FHIs og H.dirs estimater har bommet svært grovt tidligere. I tillegg har regjeringen og helsemyndigheten ikke vært tydelige på at det er mer og nok kapasitet til å teste nok folk, som vil være helt essensielt om en åpning av samfunnet skal fungere (for å luke ut og isolere alle smittede tidlig nok). Jeg er dessverre pessimistisk til hva som nå skjer. Gikk meg en tur i dag, forbi sentrum - mye mer folk i gatene i dag enn tidligere. Gikk slik at jeg så ned på handlesenteret, parkeringsplassene fulle og ei jeg kjenner som jobber der sa at det var mye mer folk. Gikk forbi to forskjellige fotballbaner/aktivitetsplasser. Ene stedet sparket 10 gutter på 12-14 år fotball sammen og brukte baller og andre hjelpemidler til treningen, og tre til kom til før jeg hadde passert. Alle i samme drakter, så tydelig organisert. Det andre stedet var det også over 10 barn ca. samme alder som holdt på på samme måten + fem som spilte basketball sammen. Hvor er foreldrene i dette? Og nå skal de åpne opp og det vil bli rask smitte til barnehage- og skoleansatte og småbarnforeldre. Jeg tipper ny topp om fire-åtte uker. Anonymkode: 944a7...730 😱 Ring Erna! Dette har hun helt sikkert bare glemt å tenke på. Anonymkode: a73fa...95a
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: 😱 Ring Erna! Dette har hun helt sikkert bare glemt å tenke på. Anonymkode: a73fa...95a Best å bare høre blindt på de norske myndighetene. Tryggest det. Så vet vi hvem vi skal skylde på dersom noe går galt. Men det gjør selvfølgelig ikke det, da Anonymkode: 85420...d70
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #8 Skrevet 7. april 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Best å bare høre blindt på de norske myndighetene. Tryggest det. Så vet vi hvem vi skal skylde på dersom noe går galt. Men det gjør selvfølgelig ikke det, da Anonymkode: 85420...d70 OK. Jeg gir meg. Du vet helt sikkert mye bedre enn regjeringen, Fhi og alle de andre. Anonymkode: a73fa...95a
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #9 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: OK. Jeg gir meg. Du vet helt sikkert mye bedre enn regjeringen, Fhi og alle de andre. Anonymkode: a73fa...95a Du er jo helt borte har ikke sagt at jeg vet best engang. Haha! Så tåpelig. Anonymkode: 85420...d70
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #10 Skrevet 7. april 2020 Herregud. Etter 5-6 uker åpner de barnehager og 1.-4. trinn. Kan ikke akkurat kalles «å åpne opp igjen». Anonymkode: 0b2ec...be7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå