Gå til innhold

Små barn og ingen blikkontakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en situasjon jeg ikke helt vet hva jeg kan gjøre med. Jeg har en venninne som har en liten gutt på 10 måneder. Jeg har i noen måneder nå reagert på at jeg ikke får noe blikkontakt med barnet. Han viser ingen glede eller misnøye når det kommer nye folk i rommet. Det eneste han bryr seg om er hjul eller andre ting som er i bevegelse. Jeg prøver iherdig å kommunisere med han, men han bryr seg lite. Har noen ganger fått han til å se på ansiktet mitt, men tror han bare ser på elementene i fjeset (øyevipper, øyenbryn, nese). Han begynner fort å snu seg bort og vil gjøre noe annet da. Han liker ikke å synge eller leke på fanget. Vil bare ned på gulvet og ta på ting. Søker aldri mor for å bli tatt opp. "Snakker" ikke med andre i rommet.

Jeg prøver å legge til at moren har vært mye alene med ungen. Hun kommer fra et annet land og har ingen nettverk her. Faren har vært med mor og barn når han har kunnet. Jobber mye. Barnet har altså hatt lite med andre å gjøre frem til nylig.

Jeg har jo mine bekymringer om hvorfor barnet er slik. Samtidig tenker jeg på om det kan ha helt naturlige forklaringer. Lite kontakt med andre f.eks. Er noen gutter bare slik? Overinterresert i biler og hjul, men lite i mennesker? Er de senere utviklet enn jenter når det kommer til sosialt samspill? Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har reagert på andre babyer på denne måten før.

Håper ikke på frekke svar. Jeg er bekymret fordi jeg reagerer på noe jeg tenker er utypisk for et barn på denne alderen. Moren later til å ikke dele mine bekymringer. Jeg skal/kan vel uansett ikke gjøre noe med det. 

Anonymkode: 6e9fe...784

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres litt unormalt ut ja. Selv om barn kan utvikle seg i veldig forskjellig tempo og ha veldig forskjellige interesser så er det ikke normalt at et barn på 10 mnd ikke vill ha blikkkontakt og kommunikasjon med andre mennesker. 

Regner med helsestasjonen tar tak i dette? 

Anonymkode: 046b8...c39

Skrevet

Det er klart grunn for bekymring. Om det er vekstutvikling uttalt, vil som oftest helsestasjon fange det opp. 

Snakker mor til barnet? 

Anonymkode: 3948c...ce9

Skrevet

Dette høres veldig bekymringsverdig ut. Du kan jo ta en telefon til helsestasjonen hun sokner til, snakk med dem og luft dine bekymringer. De kan eventuelt kalle inn til samtale/observasjon.

Anonymkode: c4366...37a

Skrevet

Det høres ut som autisme. Har selv en sønn med autisme, og spesielt det og være opptatt av ting som snurrer rundt, og kunne sitte med det i en evighet, og dårlig blikk kontakt er jo veldig klare tegn på autisme. Men man vet jo ikke så tidlig, barnet kan jo og være understimulert. Men går hun fast på helsestasjonen er vel dette noe de vil fange opp. Skal barnet starte i barnehage til høsten? For der og vil de jo fange det opp. 

Anonymkode: cc41f...4f4

Skrevet

Min gutt var slik. Vi mistenkte også autisme. Han viste seg å ha dårlig hørsel pga væske i ørene. I tillegg har han ADHD.  Autisme ble avkreftet, men han har trekk av det. 

Så det behøver ikke være autisme, selv om han har noen trekk. Min gutt var lenge bare interessert i hjul, ting som snurret, bil, åpne og lukke dører osv..

Men det bedret seg litt ved årene. Han har flere interesser nå og fungerer bedre sosialt enn tidligere. 

Anonymkode: bd139...b32

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt var slik. Vi mistenkte også autisme. Han viste seg å ha dårlig hørsel pga væske i ørene. I tillegg har han ADHD.  Autisme ble avkreftet, men han har trekk av det. 

Så det behøver ikke være autisme, selv om han har noen trekk. Min gutt var lenge bare interessert i hjul, ting som snurret, bil, åpne og lukke dører osv..

Men det bedret seg litt ved årene. Han har flere interesser nå og fungerer bedre sosialt enn tidligere. 

Anonymkode: bd139...b32

Det var det  samme jeg og tenkte på. Opplevde en ei lita jente som var sånn som hi forteller om, søkte ikke kontakt eller blikkontakt med andre, og var veldig vanskelig å kommunisere med. Hun smilte eller lo aldri, snakket nesten heller ikke. Det viste jeg at jenta nesten ikke hørte noe, og når det ble fikset så var det en helt annen jente, hun ble helt forandret.

Anonymkode: cb928...573

Skrevet

Ja, det kan være både syn og hørsel eller ingenting. Helsestasjonen og evt barnehagen vil nok fange dette opp.

Anonymkode: 869f8...940

Skrevet

Det var akkurat autisme jeg var bekymret for. Han reagerer ikke på tilsnakk og vil ikke kommunisere med noen. Han er forsåvidt en enkel unge på den måten at han heller ikke uttrykker sinne eller misnøye. Han bare gjør sin greie. 

Moren snakker med han, men vet ikke om hun kanskje er litt uerfaren med babyer og barn. Dette er hennes første barn og hun har som sagt ingen nettverk.

De flyttet nettopp så vet ikke om de er registrert på helsestasjonen der de bor. Skjer det automatisk? Jeg kan jo verken si dette til henne eller be henne ta seg en tur dit. Da vil hun bli sur på meg og det vil ødelegge vårt forhold. For jeg tror virkelig ikke at hun reagerer på dette.

Barnet skal begynne i barnehage i august. De vil helt sikkert fange det opp. Er det noe poeng i å stresse med å finne ut av det? Kan det hjelpe å avdekke noe tidlig?

Hi

Skrevet

Min sønn var også litt lignende når han var liten, den eneste forskjellen var at han søkte til oss foreldre og ville bli plukket opp. Men han ville straks ned igjen, og hadde aldri tålmodighet til å sitte på fanget. Han var også veldig opptatt av å utforske ting og ville heller det enn å være med mennesker og han reagerte lite når vi kom inn i rommet feks. Men det endret seg gradvis og nå som han er 1 1/2 år så er han helt «normal», gir god kontakt med mennesker og leker fint med andre barn og interesserer seg for det. Han vil ha kos og sitte på fanget osv. Så det behøver ikke nødvendigvis være noe galt. Men jeg antar barnet går på kontroller på helsestasjonen? De følger jo med på utvikling og når barnet starter i barnehage så følger jo de med også. 

Anonymkode: bdae2...f5f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var akkurat autisme jeg var bekymret for. Han reagerer ikke på tilsnakk og vil ikke kommunisere med noen. Han er forsåvidt en enkel unge på den måten at han heller ikke uttrykker sinne eller misnøye. Han bare gjør sin greie. 

Moren snakker med han, men vet ikke om hun kanskje er litt uerfaren med babyer og barn. Dette er hennes første barn og hun har som sagt ingen nettverk.

De flyttet nettopp så vet ikke om de er registrert på helsestasjonen der de bor. Skjer det automatisk? Jeg kan jo verken si dette til henne eller be henne ta seg en tur dit. Da vil hun bli sur på meg og det vil ødelegge vårt forhold. For jeg tror virkelig ikke at hun reagerer på dette.

Barnet skal begynne i barnehage i august. De vil helt sikkert fange det opp. Er det noe poeng i å stresse med å finne ut av det? Kan det hjelpe å avdekke noe tidlig?

Hi

Det er ikke noe poeng i å stresse med dette. Nå er han uansett for ung til å utredes. Og det er fint han startet i barnehagen til høsten, for da vil de ta tak i det. 

Anonymkode: cc41f...4f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...