Gå til innhold

Hvorfor er BÅDE lærere OG foreldre så fryktelig slitne nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en førsteklassing, kan ikke TENKE meg at det er slitsomt for læreren 80% av oppgavene sjekkes ikke av læreren og hun belager seg på at foreldrene gjør lærerjobben 98%. Eneste hun gjør er å legge ut en ukeplan.

Anonymkode: ff166...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En lærer er ikke alle lærere. 
Har familien full av lærere, flere venner som er det, både rektor og inspektør også , ingen klager. 

Læreren til sønnen underviser med en 1 åring på fanget, han underholder altså en baby samtidig som han vurderer fremlegg som skal være karaktergrunnlag for muntlig fag. 
Jeg har den dypeste respekt!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Overkommelig mengde. Lekser i denne perioden er ikke nødvendig. 

Dialog mellom lærere så man ikke har flere vurderingsoppgaver på samme dag

Tverrfaglighet, hvorfor jobber de med hindusime og samtidig får en oppgave i mat og helse om matkultur og religion? Det burde vært løst i dialog. 

Jeg tror ikke noen gjør dette av vond mening, det er nytt og man er redd man skal bli satt til veggs av skoleeier for at man ikke gjør nok. Og for de store så er man redd for at man ikke kan sette karakter på riktig grunnlang. Men læreren mister jo litt perspektivet når man ikke er i rom med elevene. Når man ikke ser de fortvilte ansiktene når man har gitt dem en oppgave som er uoverkommelig, eller faller sammen med en annen. 

 

Hos oss har vi laget arbeidsplan det alle fører inn mengde og vurderingsform. Da syns det fort hvis det blir for mye. Ingen gir lekser heller, herlighet, det er da nok med stoffet?? 

Tverrfaglighet er nok vanskelig siden lærerene har vansker for å møtes, men jeg skjønner hva du mener. 

Tipper mange deler av samfunnet lærer mye nytt nå,mange erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det optimale hadde vært variasjon . Noe oppgaver og ikke minst nettundervisning .( lærer har valgt bort dette selv . Skolen har lagt opp alle muligheter for slik undervisning men lærer ønsker det ikke) . Lærer velger med måten det løses på null mulighet for nytt stoff i feks matte . De har løst repetisjonsøvelser i 3 uker nå. 

Det er jo ikke noe kjekt. Jeg driver med mye nettundervisning, men det er kanskje enklere med mine elever siden de er så store (17-19 år). Her ser jeg forskjell på mine barn også. De to eldste i 10. klasse og på vg2 følger omtrent timeplanene sine, har mye nettundervisning og varierte oppgaver. De to i 5. og 7. klasse har ikke noe nettundervisning, men masse linker til nettsider og sterkt redusert skolearbeid ellers. Litt oppgaver i bøker, litt nytt stoff osv, men lite. Jeg tenker at de lærerene kan da ikke ha så mye ekstraarbeid, mens jeg som jobber i VGS har mye ekstraarbeid. Så tror nok dette varierer veldig, både fra sted til sted og kanskje hvilket trinn man er lærer på.

Anonymkode: 90f29...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Optatium skrev:

Hos oss har vi laget arbeidsplan det alle fører inn mengde og vurderingsform. Da syns det fort hvis det blir for mye. Ingen gir lekser heller, herlighet, det er da nok med stoffet?? 

Tverrfaglighet er nok vanskelig siden lærerene har vansker for å møtes, men jeg skjønner hva du mener. 

Tipper mange deler av samfunnet lærer mye nytt nå,mange erfaringer. 

Her får det ene barnet vanlig full lekseplan i tillegg til alle oppgavene og klassen til det andre har ett fantastisk interaktivt opplegg tilsvarende vanlige skoletimer og fag. Det er store forskjeller ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke noe kjekt. Jeg driver med mye nettundervisning, men det er kanskje enklere med mine elever siden de er så store (17-19 år). Her ser jeg forskjell på mine barn også. De to eldste i 10. klasse og på vg2 følger omtrent timeplanene sine, har mye nettundervisning og varierte oppgaver. De to i 5. og 7. klasse har ikke noe nettundervisning, men masse linker til nettsider og sterkt redusert skolearbeid ellers. Litt oppgaver i bøker, litt nytt stoff osv, men lite. Jeg tenker at de lærerene kan da ikke ha så mye ekstraarbeid, mens jeg som jobber i VGS har mye ekstraarbeid. Så tror nok dette varierer veldig, både fra sted til sted og kanskje hvilket trinn man er lærer på.

Anonymkode: 90f29...b86

Du har nok rett . Noen lærere er overarbeidet nå og noen ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det ikke.

misforstå meg rett. Jeg og mannen min jobber begge hjemmefra med to barnehagebarn hjemme, og det er definitivt litt slitsomt.

Jeg kan derfor se for meg at det er litt slitsomt for foreldre som må hjelpe barna med skolearbeid i tillegg til å ha hjemmekontor.

Men hvorfor i all verden er lærerne så slitne nå? Lærere jeg har som venner på Facebook skriver om hvor utrolig slitsomt det er å være lærer nå?

Det bare henger ikke på greip at når barna har hjemmeskole blir det både mer slitsomt for foreldrene OG for lærerne?! Kan noen forklare meg hvordan dette er mulig?

Jeg ser for meg at det blir mer slitsomt for foreldrene, men mindre slitsomt for lærerne tross alt...

Anonymkode: c412d...4c5

Det er vel ikke lærere og foreldre i samme klasser? Vi har to skolebarn og det eneste opplegget lærerne har gitt er en liten liste over sider og oppgaver barna skal gjøre i bøkene sine. Lærerne ringer hvert barn en gang i uka og det er det. Det hender de sender en Mail med link til en YouTube sang eller aktivitet utenom. Men for meg så høres jo dette ut som mye fri for lærerne. Dette er jo mindre forbereding enn de ville hatt ved vanlig skole. Om ikke mange foreldre kontakter dem mye da. Jobben faller jo på oss foreldre. 
 

Mine nieser derimot har skole via nett med læreren og elevene i konstant kontakt via nettet. DA blir det jo mer slitsomt for lærerne, men ikke for barna. Andre har jo opplegg med pålogging og avlogging med lærerne og fri jobbing alene mellom det, så mye ulikheter. 

Anonymkode: a54f0...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke lærere og foreldre i samme klasser? Vi har to skolebarn og det eneste opplegget lærerne har gitt er en liten liste over sider og oppgaver barna skal gjøre i bøkene sine. Lærerne ringer hvert barn en gang i uka og det er det. Det hender de sender en Mail med link til en YouTube sang eller aktivitet utenom. Men for meg så høres jo dette ut som mye fri for lærerne. Dette er jo mindre forbereding enn de ville hatt ved vanlig skole. Om ikke mange foreldre kontakter dem mye da. Jobben faller jo på oss foreldre. 
 

Mine nieser derimot har skole via nett med læreren og elevene i konstant kontakt via nettet. DA blir det jo mer slitsomt for lærerne, men ikke for barna. Andre har jo opplegg med pålogging og avlogging med lærerne og fri jobbing alene mellom det, så mye ulikheter. 

Anonymkode: a54f0...bfe

Glemte å ta med at ikke noe sv det de gjør leveres inn så de har ikke retting heller. Så våre lærere har masse fri nå. 

Anonymkode: a54f0...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det bare henger ikke på greip at når barna har hjemmeskole blir det både mer slitsomt for foreldrene OG for lærerne?! Kan noen forklare meg hvordan dette er mulig?

Det spørsmålet er så ironisk!

Du oppfører deg akkurat som en elev som stiller spørsmål, og forstår ikke at det å besvare slike spørsmål krever en god del av lærerne. På toppen av undervisning. Og til hver enkelt elev, i stedet for i et klasserom. 

Mitt svar er at du nok ikke vil forstå dette basert på ditt nåværende utviklingstrinn. Kom tilbake om et år eller to ;) 

Anonymkode: 83b5f...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Lærere liker å klage, man kommer ikke unna det.

Jo, det gjør man!

Kjenner en som har jobbet både som lærer og drevet eget firma. Kun som lærer var hun overarbeidet. 

Utrolig tåpelig å skulle shame lærere som sytepaver, enda de gjør en veldig viktig jobb.

(Særlig hvis man tar i betraktning hva slags foreldre mange elever har!)

Anonymkode: 83b5f...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det gjør man!

Kjenner en som har jobbet både som lærer og drevet eget firma. Kun som lærer var hun overarbeidet. 

Utrolig tåpelig å skulle shame lærere som sytepaver, enda de gjør en veldig viktig jobb.

(Særlig hvis man tar i betraktning hva slags foreldre mange elever har!)

Anonymkode: 83b5f...c7c

Jeg sa ikke at alle lærere klager? Men som yrkesgruppe så klager de. Veldig mye som det klages over greide jeg aldri å relatere til som lærer heller. Det er sterke forbund med tydelige meninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Jeg sa ikke at alle lærere klager?

Jo faktisk. Men har ikke tid til å gå inn på semantikken (eller predikatlogikken).

Du kan heller bruke ordet yrkesgruppe, som her.

Men husk; Det at en yrkesgruppe klager, betyr ikke at de ikke har noe å klage på. 

Anonymkode: 83b5f...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Lærere liker å klage, man kommer ikke unna det. Og nå har de jobbet på en ny måte, og det er slitsomt. I tillegg sliter de med å tilpasse seg denne formen for undervisning, så de legger opp til et vanvittig kontrollregime hvor de skal sitte og se på elevene i kamera mens de jobber og har laget 100 innleveringer. Så de øker presset både på elevene og seg selv. Angsten for å ikke kunne dokumentere en god standpunktkarakter jager en del. 

Lærerne har jo et vanvittig dokumentasjonsprosjekt. Elever, foreldre og skoleledelse vil ha begrunnelse for enhver ring de gjør og enhver karakter de setter. Skjønner at de vil dekke egen bak.

Anonymkode: b3883...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Lærerne har jo et vanvittig dokumentasjonsprosjekt. Elever, foreldre og skoleledelse vil ha begrunnelse for enhver ring de gjør og enhver karakter de setter. Skjønner at de vil dekke egen bak.

Anonymkode: b3883...fc7

DokumentasjonsPRESS 😊

Anonymkode: b3883...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Lærerne har jo et vanvittig dokumentasjonsprosjekt. Elever, foreldre og skoleledelse vil ha begrunnelse for enhver ring de gjør og enhver karakter de setter. Skjønner at de vil dekke egen bak.

Anonymkode: b3883...fc7

 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

DokumentasjonsPRESS 😊

Anonymkode: b3883...fc7

Jepp. Veldig forståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Jeg sa ikke at alle lærere klager? Men som yrkesgruppe så klager de. Veldig mye som det klages over greide jeg aldri å relatere til som lærer heller. Det er sterke forbund med tydelige meninger. 

Dette er jeg faktisk enig i. Har kollegaer som er veldig i "andre skjønner ikke hvor mye vi jobber"-kategorien, og jeg krymper meg innvendig av det. Det er jo disse som ødelegger for resten av oss lærere og får oss til å få stempelet som sutrete. De fleste verken klager eller syter, men noen gjør det, mye, og det er bare trist. 

Anonymkode: 90f29...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke lærer. Men det er selvsagt mer tungvint å ha barn spredd rundt. Det er mye ny teknologi, noen barn får ikke hjelp hjemme da skal disse hjelpes ved hjelp av chat og videokonferanser. Istedet for å gi beskjeder høyt i et klasserom får du kanskje ti meldinger om det samme problemet. Og du kan ikke kalle inn til nettmøter for alle problemer som oppstår.

Jeg skjønner ikke at du ikke skjønner..

Anonymkode: c7429...5e6

Her stressa eg som ein elg for å få på lyden til Google Hangouts🤣

 

Anonymkode: b1e3c...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her stressa eg som ein elg for å få på lyden til Google Hangouts🤣

 

Anonymkode: b1e3c...91d

Samme.. skjønte ikke at det i fanen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring i disse ukene er at det kommer veldig an på læreren. Jeg er tidligere lærer selv og er vant til å undervise forran klasser og forsamlinger. Det er imidlertid bie helt annet å drive nettundervisning, være pedagogisk foran et kamera uten å kunne se de som er på andre siden, kunne lage et opplegg som er tilpasset alle uten at du Personlig kan følge med hvor den enkelte ligger an osv. 
 

Mitt ene barn går på Wang Ung. Der har de etter min mening en fantastisk oppfølging med undervisning hver dag, en timeplan som følges inn- og utsjekk hver økt, samtaler med lærer både alene og i grupper, gruppearbeid osv. Mitt andre barn går i 7. Trinn og her skjer det svært lite. Det er oppgaver ala «gjør en side matte» «les to sider samfunnsfag og gjør oppgavene på side 70». Ingen oppfølging, lite innlevering, ingen undervisning, ingen samtale med læreren. De har to kontaktlæreren ingen av de har barn å følge opp. Tror de har det rimelig avslappet for tiden og kan neppe være veldig slitne!

Anonymkode: 57527...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det ikke.

misforstå meg rett. Jeg og mannen min jobber begge hjemmefra med to barnehagebarn hjemme, og det er definitivt litt slitsomt.

Jeg kan derfor se for meg at det er litt slitsomt for foreldre som må hjelpe barna med skolearbeid i tillegg til å ha hjemmekontor.

Men hvorfor i all verden er lærerne så slitne nå? Lærere jeg har som venner på Facebook skriver om hvor utrolig slitsomt det er å være lærer nå?

Det bare henger ikke på greip at når barna har hjemmeskole blir det både mer slitsomt for foreldrene OG for lærerne?! Kan noen forklare meg hvordan dette er mulig?

Jeg ser for meg at det blir mer slitsomt for foreldrene, men mindre slitsomt for lærerne tross alt...

Anonymkode: c412d...4c5

Jeez.

Det er vesentlig mye mer arbeid å forberede stoffet, undervise og hjelpe, og følge opp elevene individuelt på nett enn å ha klasseromsundervisning.

Anonymkode: 52eda...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke jeg lærer, og gar barnehagebarn selv, men: det er jo fremdeles lærerne som må lage opplegget for hva som skal foregå på hjemmeskolen, og hvordan det skal foregå. De har vel egentlig laget et slikt opplegg fra før, men nå må alt legges om til å passe ift hjemmeskole. Og de fleste jeg kjenner med skolebarn sier at det er slik ar barna må sende inn oppgaver/rapporter osv hver dag eller hver uke. Dette må da lærerne gå gjennom og sjekke. De har jo tross alt det faglige ansvaret her. Normalt sett kan de «overvåke» fremgang og nivå på de enkelte barna i løpet av timen, men dette må nå skje i form av retting/gjennomgang av alt barna har gjort. Lærerne ringer også opp hver enkelt elev en gang i uka, for å høre hvordan det går osv. Og siden jeg ikke er lærer, er det sikkert enda mer jeg ikke vet om, som de gjør. 

i tillegg har vel mange av dem egne barn de skal følge opp på hjemmeskole. 
synes ikke det er noe rart at de blir slitne. 

Anonymkode: 22289...747

Nettopp.

Anonymkode: 52eda...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeez.

Det er vesentlig mye mer arbeid å forberede stoffet, undervise og hjelpe, og følge opp elevene individuelt på nett enn å ha klasseromsundervisning.

Anonymkode: 52eda...38b

Hva med de lærerne som ikke følger opp elevene på nett? Barneskolelærere f.eks.

Slenger ut en ukeplan med "gjør det den dagen, det den dagen", og så er det liksom greit. Så har de 37,5 timer på å lage en ny ukeplan. Da har du god tid ass.

Anonymkode: 23758...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt skolebarn har en fantastisk lærer, men tør å påstå at det er mindre jobb for denne læreren nå. Vi fikk med en bunke bøker og hefter hjem, ingen ukeplan. Det er vi selv som legger opp løpet for uka og dagene. Så her jobbes det med lesing, matte og norsk hver dag, der jeg bestemmer det barnet skal gjøre. I tillegg får vi 1-2 oppgaver fra lærer, type "se denne filmen på youtube" eller "løs denne oppgaven". Kommer da gjerne oppgaver i andre fag enn norsk og matte. Det er ikke noe nettundervisning, men de holder noe kontakt via teams. Nå går barnet mitt i 2.klasse, så det viktigste er jo å terpe på lesing og å holde matte og norskkunnskapene ved like. Så er ikke akkurat fulle arbeidsdager nå om dagen. Men det går fint. Læreren har egne barn, og klager ikke.

Anonymkode: 0119e...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mitt skolebarn har en fantastisk lærer, men tør å påstå at det er mindre jobb for denne læreren nå. Vi fikk med en bunke bøker og hefter hjem, ingen ukeplan. Det er vi selv som legger opp løpet for uka og dagene. Så her jobbes det med lesing, matte og norsk hver dag, der jeg bestemmer det barnet skal gjøre. I tillegg får vi 1-2 oppgaver fra lærer, type "se denne filmen på youtube" eller "løs denne oppgaven". Kommer da gjerne oppgaver i andre fag enn norsk og matte. Det er ikke noe nettundervisning, men de holder noe kontakt via teams. Nå går barnet mitt i 2.klasse, så det viktigste er jo å terpe på lesing og å holde matte og norskkunnskapene ved like. Så er ikke akkurat fulle arbeidsdager nå om dagen. Men det går fint. Læreren har egne barn, og klager ikke.

Anonymkode: 0119e...665

Men mora som er utbrent og i tillegg har et bhgbarn å aktivisere er litt sliten og klager innimellom 😉

Anonymkode: 0119e...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...