Gå til innhold

Sykelig behov for å bruke penger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva heter den diagnosen? Folk som må innom butikken hver dag og kjøper det de ikke har bruk for bare for å kjøpe. Man kan alltids kjøpe noe man mangler, men så slenger man med noen blad man ikke leser, alt som er på tilbud.

Jeg er så irritert på et familiemedlem. Brukte her om dagen 500 kroner på sitroner. Bare på sitroner!! Ble mye sitronvann her for å si det sånn. Slik er det ofte. 
Slutter ikke å kjøpe selv om vi sier vi ikke skal ha heller.

iskrem og kaker vi ikke liker.

Er det frekt å spørre om vedkommende faktisk kan kjøpe noe vi ønsker, eller gi til veldedighet?

Anonymkode: ee214...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva heter den diagnosen? Folk som må innom butikken hver dag og kjøper det de ikke har bruk for bare for å kjøpe. Man kan alltids kjøpe noe man mangler, men så slenger man med noen blad man ikke leser, alt som er på tilbud.

Jeg er så irritert på et familiemedlem. Brukte her om dagen 500 kroner på sitroner. Bare på sitroner!! Ble mye sitronvann her for å si det sånn. Slik er det ofte. 
Slutter ikke å kjøpe selv om vi sier vi ikke skal ha heller.

iskrem og kaker vi ikke liker.

Er det frekt å spørre om vedkommende faktisk kan kjøpe noe vi ønsker, eller gi til veldedighet?

Anonymkode: ee214...8aa

Handlegalskap, er ikke lett å få bukt med det. Har en tidligere venninne som handlet seg fra gård og grunn 2 ganger med 20 års mellomrom. Tilslutt havnet hun på gaten og ungene ble tatt fra henne. Og det verste av alt, hun brydde seg ikke, for da kunne hun bruke trygden på handling fremfor mat til ungene. 

Anonymkode: 946d9...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handlegalskap, er ikke lett å få bukt med det. Har en tidligere venninne som handlet seg fra gård og grunn 2 ganger med 20 års mellomrom. Tilslutt havnet hun på gaten og ungene ble tatt fra henne. Og det verste av alt, hun brydde seg ikke, for da kunne hun bruke trygden på handling fremfor mat til ungene. 

Anonymkode: 946d9...7eb

Ble hun uteligger? 

Jeg føler det er litt frekt å spørre om å få ting? Men jeg vil heller ha noe jeg ønsker enn noe jeg bare vil kaste og prøver å selge/gi bort. Vedkommende plukker tilfeldig! Og det går bare i kvantitetsvarer! La oss si, jeg kan si vi trenger xxxx til maten, og at vedkommende skal kjøpe den typen. Denne er mindre i str, men mye bedre. Men dette er visst dyrt. Er mye bedre å heller fylle kjøleskapet med for store pakker av ting som blir for gammelt..............

Anonymkode: ee214...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ble hun uteligger? 

Jeg føler det er litt frekt å spørre om å få ting? Men jeg vil heller ha noe jeg ønsker enn noe jeg bare vil kaste og prøver å selge/gi bort. Vedkommende plukker tilfeldig! Og det går bare i kvantitetsvarer! La oss si, jeg kan si vi trenger xxxx til maten, og at vedkommende skal kjøpe den typen. Denne er mindre i str, men mye bedre. Men dette er visst dyrt. Er mye bedre å heller fylle kjøleskapet med for store pakker av ting som blir for gammelt..............

Anonymkode: ee214...8aa

Første gangen ble hun reddet av kjæresten hun giftet seg med og som kjøpte seg inn i leiligheten hennes og som betalte ned all gjelden hennes. Han tok kontroll over alle kontoene hennes og hun gikk frivillig med på at han skulle styre lønnen hennes og porsjonere ut lommepenger  til henne? Så ble det etter noen år slutt, de skilte seg, han solgte leiligheten, de delte pengene og hun kjøpte en ny leilighet (lånte visst litt til den). Men det som da skjedde, var at hun tok opp igjen gamle mønstre og denne gangen verre enn sist. Tilslutt  ble hun kastet ut av leiligheten fordi hun hadde enorm gjeld pga shopping og fordi hun ikke betalte faste utgifter og lån på leiligheten.  Siden hun ikke hadde noe sted å bo , med to unger, så fikk hun bo gratis i leiligheten hos en annen venninne av oss. Men noen hadde tydeligvis kontaktet barnevernet, for ungene fikk visst ikke mat. Vi var ikke klar over at det var så ille stelt, med henne, at hun prioriterte å handle uviktige ting fremfor mat og klær til ungene , eller de var jo egentlig tenåringer på den tiden dette skjedde. Hun fikk sjangsen til å skjerpe seg eller de måtte ta ungene og hun sa de bare kunne ta ungene. 

Anonymkode: 946d9...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ble hun uteligger? 

Jeg føler det er litt frekt å spørre om å få ting? Men jeg vil heller ha noe jeg ønsker enn noe jeg bare vil kaste og prøver å selge/gi bort. Vedkommende plukker tilfeldig! Og det går bare i kvantitetsvarer! La oss si, jeg kan si vi trenger xxxx til maten, og at vedkommende skal kjøpe den typen. Denne er mindre i str, men mye bedre. Men dette er visst dyrt. Er mye bedre å heller fylle kjøleskapet med for store pakker av ting som blir for gammelt..............

Anonymkode: ee214...8aa

Tror ikke egentlig de tenker over sånne ting og mulig det ikke fungerer å be om spesifikke ting, min tidligere venninne virket helt forskrudd i handlingene og tenkemåten sin.

Skulle vi spleise på noe som vennegjeng, så  hadde hun aldri råd og vi måtte alltid legge ut og fikk aldri tilbake, men hun presterte å få lån hos en bilforhandler til bil hun ikke kunne kjøre... ingen logikk i det hodet der. 

Anonymkode: 946d9...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa er sånn, og han er bipolar. 

Holder bare på sånn i de maniske periodene da. 

Anonymkode: e8611...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva heter den diagnosen? Folk som må innom butikken hver dag og kjøper det de ikke har bruk for bare for å kjøpe. Man kan alltids kjøpe noe man mangler, men så slenger man med noen blad man ikke leser, alt som er på tilbud.

Jeg er så irritert på et familiemedlem. Brukte her om dagen 500 kroner på sitroner. Bare på sitroner!! Ble mye sitronvann her for å si det sånn. Slik er det ofte. 
Slutter ikke å kjøpe selv om vi sier vi ikke skal ha heller.

iskrem og kaker vi ikke liker.

Er det frekt å spørre om vedkommende faktisk kan kjøpe noe vi ønsker, eller gi til veldedighet?

Anonymkode: ee214...8aa

Hadde personen en plan med alle de sitronene? Man får jo mange sitroner for 500 kr, er jo en veldig merkelig ting å kjøpe så mye av. Det høres ut som skikkelig handlegalskap, handler helt unyttige ting, unyttige "kupp". Tviler på at personen vil gi penger til veldedighet, for det gir nok ikke samme følelsen.

Anonymkode: 2ab5a...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde personen en plan med alle de sitronene? Man får jo mange sitroner for 500 kr, er jo en veldig merkelig ting å kjøpe så mye av. Det høres ut som skikkelig handlegalskap, handler helt unyttige ting, unyttige "kupp". Tviler på at personen vil gi penger til veldedighet, for det gir nok ikke samme følelsen.

Anonymkode: 2ab5a...eee

Tror faktisk man kan ta med seg alle sitronene som ligger fremme i en helt alminnelig butikk og likevel ikke komme opp i 500 kroner. 

Anonymkode: 97d9d...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Shopaholic. Like avhengighetsskapende som alkoholisme.

Anonymkode: c4032...0f3

Jeg er litt sånn. Føler meg bra hvis jeg får kjøpt noe.

Men tror det handler like mye om å fylle behov andre steder, f.eks. så trengte jeg nye sko. Ja, jeg kjøpte nye sko. Føltes bra. Ungene trengte nye pysjamaser, jeg kjøpte det. Føltes bra.

Kjøper ikke parfyme, dyre kremer, luksusmat eller annet, men vi har nok litt for mange jakker f.eks.

Anonymkode: 8c9df...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er litt sånn. Føler meg bra hvis jeg får kjøpt noe.

Men tror det handler like mye om å fylle behov andre steder, f.eks. så trengte jeg nye sko. Ja, jeg kjøpte nye sko. Føltes bra. Ungene trengte nye pysjamaser, jeg kjøpte det. Føltes bra.

Kjøper ikke parfyme, dyre kremer, luksusmat eller annet, men vi har nok litt for mange jakker f.eks.

Anonymkode: 8c9df...ab6

Samme her 🙂, Jeg har nok ett bittelitte snev av det, spesielt når det kommer til godteri og klær, kjøper mye mer enn det vi spiser for det ser så godt ut der og da 😉.  Å jeg blir veldig glad når jeg kjøper nye klær, leker til gutten min eller klær til meg selv. Men jeg tror det jeg har et veldig normalt da, de som hi skriver om høres alvorlig ut å ikke normalt. Jeg har alltid noen fakturaer fra KLARNA, betaler når jeg får lønn, å shopper mer når det er betalt, så det er liksom alltid noe å betale det  😉

Anonymkode: 0570b...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...