Anonym bruker Skrevet 5. april 2020 #1 Skrevet 5. april 2020 Holder på å hjelpe venninnen min med å få orden i økonomien etter at eks samboeren har tatt opp masse lån i hennes navn. Kommer ingen vei med politiet eller kreditorene utenom ene som har sagt seg villig til at hun kun skal betale skyldig beløp, de sletter alle renter. Hun har fått refinansieringslån hos en bank som da tar pant i boligen for lånebeløpet og hun får da mye bedre rente. Men hun har ikke fått nok lån til å samle alle lånene i et. Hun har selv en del små lån som hun har tatt opp, klarna, ellos, ikea, hm, santander osv alt fra 1200- 30.000 er de ulike beløpene på. I tillegg har hun et lån på 100.000 som hun tok opp pga feil i boligen som hun måtte ordne. Pluss 2 store lån som eks samboeren har tatt opp. Refinansieringslånet hun har fått dekker nesten 2 de store lånene eksen tok opp. Hun vil sitte igjen med 60.000 fra ene lånet eksen tok opp. Men hva bør betales med refinansieringslånet? Er det best å samle de to store lånene eksen tok opp i ett lån også betale ned på alle de små lånene utenom, pluss betale ned på lånet hun har på 100.000? Eller er det best å samle alle smålånene, lånet på 100.000 og ene store lånet eksen tok opp? Da sitter hun igjen med kun 2 store lån å betale på? Jeg tenker det er best å samle de to store lånene i ett og samtidig betale ned på de små lånene. For hun har fått 13 års nedbetalingstid på refinansieringslånet, mens lånene hun har selv kan hun bli kvitt på noen år. Men hvis hun samler sin gjeld pluss ene gjelden fra eksen så sitter hun med 2 lån med 13 års nedbetalingstid. Tenker jeg helt feil? Eller hva er lurest å gjøre? Banken hennes har gått med på at hun får avdragsfrihet på boliglånet i 6 mnd og nå når renten har gått ned to ganger så vil hun ha 6000 ekstra i mnd nå mens hun har avdragsfrihet og jeg mener at da er det best de blir brukt til å betale ned smågjelden også samler hun de to store lånene i ett lån. Høres dette fornuftig ut? Anonymkode: febbb...4e6
Anonym bruker Skrevet 5. april 2020 #2 Skrevet 5. april 2020 Det lureste er å bli kvitt lånene med høyest rente raskest mulig, uavhengig om de er store eller små. Anonymkode: 82409...da6
Anonym bruker Skrevet 5. april 2020 #3 Skrevet 5. april 2020 Det aller lureste er å betale ned på de lånene som har høyest rente. Det et alltid hovedregelen. Og skyld til staten, eks restskatt og lignende. Anonymkode: c760e...909
Anonym bruker Skrevet 5. april 2020 #4 Skrevet 5. april 2020 Jeg ville kvittet meg med smålånene først, sånn at det er færre lån å betjene. Da frigjøres mere penger til færre lån. Resten av refinansieringslånet må fordeles fornuftig på de gjenstående lånene. De dyreste først. Fokuser gjerne på ett og ett lån for å bli kvitt det helt, så tar du neste, og så neste. Hver gang du er kvitt et lån vil du få mer penger til å betjene det neste. Alle lånene må selvfølgelig få sin minstesum, men putt alt av ekstra penger inn i ett lån av gangen. Det er nå mitt tips. Anonymkode: 4c679...dcb
Anonym bruker Skrevet 5. april 2020 #5 Skrevet 5. april 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville kvittet meg med smålånene først, sånn at det er færre lån å betjene. Da frigjøres mere penger til færre lån. Resten av refinansieringslånet må fordeles fornuftig på de gjenstående lånene. De dyreste først. Fokuser gjerne på ett og ett lån for å bli kvitt det helt, så tar du neste, og så neste. Hver gang du er kvitt et lån vil du få mer penger til å betjene det neste. Alle lånene må selvfølgelig få sin minstesum, men putt alt av ekstra penger inn i ett lån av gangen. Det er nå mitt tips. Anonymkode: 4c679...dcb Du har noen gode tips meg å betale mest mulig på ett og ett lån, men du mangler det viktigste for at lånene skal bli betalt ned raskest mulig. Det viktigste er å betale lånene med høyest rente først, da blir totalen som må betales inn minst mulig. Anonymkode: 82409...da6
Anonym bruker Skrevet 5. april 2020 #6 Skrevet 5. april 2020 I utgangspunktet bør hun betale ut de lånene med høyest rente, men siden hun har så mange lån så må dere og se litt på summene som må betales hver måned. og hvor mange kroner hver løsning bli, sånn at ikke totalsummen blir helt uoverkommelig, husk at dette skal hun leve med lenge. Se og på hvilke lån som evt har månedlige gebyrer. Bruk en nedbetalingskalkulator og regn litt på hva som vil lønne seg, f.eks debiter. Anonymkode: 583f4...fe3
Anonym bruker Skrevet 5. april 2020 #7 Skrevet 5. april 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Du har noen gode tips meg å betale mest mulig på ett og ett lån, men du mangler det viktigste for at lånene skal bli betalt ned raskest mulig. Det viktigste er å betale lånene med høyest rente først, da blir totalen som må betales inn minst mulig. Anonymkode: 82409...da6 Ja, det er sant. Men om man har flere lån på 1200 kr og deromkring, så er det unødvendig å betale på de i 4-5 mnd når man kan cashe de ut og bruke de pengene på dyrere lån. Det gir også mer motivasjon å se at man blir kvitt lån. Så jeg ville fortsatt kvittet meg med de minste, og brukt resten av pengene på en plan for de dyre lånene. Som jeg skrev tidligere. Selvfølgelig, om man har smålån til samme sum som ett stort dyrt lån, så må man vurdere, men jeg svarer ut i fra tanken om at man har flere små lån som til sammen utgjør en brøkdel av totalen. Det er litt umulig å gi en "fasit" uten å vite alt om lån og renter osv. Anonymkode: 4c679...dcb
Anonym bruker Skrevet 5. april 2020 #8 Skrevet 5. april 2020 Hvorfor i all verden skal hun betale ned på lån som eksen har tatt opp?? Anonymkode: 703a5...442
Anonym bruker Skrevet 5. april 2020 #9 Skrevet 5. april 2020 Dessuten; hvis hun har fått refinansieringslån bør hun også få hjelp til å dette opp en god nedbetalingsplan av rådgiver i banken Anonymkode: 703a5...442
Anonym bruker Skrevet 5. april 2020 #10 Skrevet 5. april 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville kvittet meg med smålånene først, sånn at det er færre lån å betjene. Da frigjøres mere penger til færre lån. Resten av refinansieringslånet må fordeles fornuftig på de gjenstående lånene. De dyreste først. Fokuser gjerne på ett og ett lån for å bli kvitt det helt, så tar du neste, og så neste. Hver gang du er kvitt et lån vil du få mer penger til å betjene det neste. Alle lånene må selvfølgelig få sin minstesum, men putt alt av ekstra penger inn i ett lån av gangen. Det er nå mitt tips. Anonymkode: 4c679...dcb Dette! Det er også det samme som han i luksusfellen anbefaler. Se artikkelen fra tv2 nedenfor. https://www.tv2.no/a/10414002/ Anonymkode: 8c2e5...b9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå