Gå til innhold

Kunne du vært sammen med en din 17 åring ikke likte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 17 år som har lagt kjæresten min helt uten grunn. Han har ikke annet enn å vært hyggelig med henne, men hun hater han. Har nok noe med at hun er vant til at jeg er der 100% for henne. Kjører, henter og i tillegg er hun ganske bortskjemt dessverre, fått det stort sett som hun vil. 
Hun nekter å treffe han, og da hun traff han i et famile selskap (før korona) så hun bare surt på han og sa såvidt hei. Jeg har vanskelig for å si til henne at hennes oppførsel ikke akseptert da hun har et veldig temperament. Han er en utrolig flott Og snill mann som vil hennes beste, men hun har kalt han de verste ting og jeg er redd han ikke orker mer snart. 
Er så vanskelig situasjon, hva ville du gjort her? Hun truer med at hun skal flytte til sin far. 

Anonymkode: b2935...84b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, sett nå jentungen på plass, og ikke la hun terrorisere han

Anonymkode: 053fe...33b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, sett nå jentungen på plass, og ikke la hun terrorisere han

Som sagt så truer hun med at hun vil flytte til sin far og det ønsker jeg ikke at hun skal. 

Skrevet

Her høres det jo ut som du har et problem med din datter, du tør ikke å si henne i mot, for da blir hun så sint. Så du gjør alt hun vil, skjemmer henne bort og er der alltid. Selvfølgelig blir hun da sur, da det kommer en mann, som og får oppmerksomheten din.

Kanskje du og din datter trenger litt hjelp, familievernkontoret eller lignende. Og vil hun flytte til sin far, så la henne flytte.

Hun kan ikke bestemme over deg, så fortsett forholdet. Og flotte menn er det ikke mange av.

Anonymkode: f7d8c...49f

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt så truer hun med at hun vil flytte til sin far og det ønsker jeg ikke at hun skal. 

La den bortskjemte drittungen flytte. Virkelig. Du er ingen god mor dersom du lar henne diktere livet ditt på denne måten. Hun får lære seg at verden ikke kretser rundt henne, og at hun får ta konsekvensen av egne valg. Hvis hun vil flytte for å straffe deg, skal du selvsagt ikke belønne henne for det. 

Anonymkode: 6b373...bcb

Skrevet

Her høres det jo ut som du har et problem med din datter, du tør ikke å si henne i mot, for da blir hun så sint. Så du gjør alt hun vil, skjemmer henne bort og er der alltid. Selvfølgelig blir hun da sur, da det kommer en mann, som og får oppmerksomheten din.

Kanskje du og din datter trenger litt hjelp, familievernkontoret eller lignende. Og vil hun flytte til sin far, så la henne flytte.

Hun kan ikke bestemme over deg, så fortsett forholdet. Og flotte menn er det ikke mange av.

Anonymkode: f7d8c...49f

Har foreslått familiekontoret, men det nekter hun å være med på. 

Skrevet

Men du må jo kunne si i fra at oppførselen hennes ikke er akseptabel på noen som helst måte, uten at hun skal true deg. For det det hun gjør, hun manipulerer deg til å få det som hun vil. Du kan virkelig ikke bare stå å se på dette. Hvorfor vil du ikke at hun skal flytte, det er jo ingen av dere som har det noe bra når forholdene er som de er. Kanskje hun har godt av å bo hos faren litt

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

La den bortskjemte drittungen flytte. Virkelig. Du er ingen god mor dersom du lar henne diktere livet ditt på denne måten. Hun får lære seg at verden ikke kretser rundt henne, og at hun får ta konsekvensen av egne valg. Hvis hun vil flytte for å straffe deg, skal du selvsagt ikke belønne henne for det. 

Det er virkelig vanskelig. Hun var ikke lett å ha med å gjøre før han kom inn i livet, men nå er hun helt umulig. Nytter ikke prate med faren, han bare unnskylder henne og jatter med henne. 

Skrevet

Har foreslått familiekontoret, men det nekter hun å være med på. 

Du skal ikke foreslå. Du skal fortelle henne at verden er sånn og sånn, dette bestemmer jeg, og dette raker ikke deg. Tenåringer har liten grenseforståelse, og de kan gå forferdelig langt hvis de opplever at de får overtak på andre mennesker. Skammer meg fremdeles når jeg tenker på hva slags ting jeg så til foreldrene mine da jeg var i tenårene. Sjeleglad for at de ikke rikket seg en tomme når jeg prøvde å manipulere dem for å få viljen min. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så la henne flytte. 

Anonymkode: 1d598...a88

Skrevet

Men du må jo kunne si i fra at oppførselen hennes ikke er akseptabel på noen som helst måte, uten at hun skal true deg. For det det hun gjør, hun manipulerer deg til å få det som hun vil. Du kan virkelig ikke bare stå å se på dette. Hvorfor vil du ikke at hun skal flytte, det er jo ingen av dere som har det noe bra når forholdene er som de er. Kanskje hun har godt av å bo hos faren litt

Har tenkt det samme, men hun er datteren min og jeg er jo glad i henne. 

Skrevet

Du skal ikke foreslå. Du skal fortelle henne at verden er sånn og sånn, dette bestemmer jeg, og dette raker ikke deg. Tenåringer har liten grenseforståelse, og de kan gå forferdelig langt hvis de opplever at de får overtak på andre mennesker. Skammer meg fremdeles når jeg tenker på hva slags ting jeg så til foreldrene mine da jeg var i tenårene. Sjeleglad for at de ikke rikket seg en tomme når jeg prøvde å manipulere dem for å få viljen min. 

Hun har nok dessverre hatt for lite grenser og konsekvenser og blitt for bortskjemt. Hun har liten eller ingen respekt for meg dessverre. Det er min egen skyld, det skjønner jeg. Jeg er virkelig glad i kjæresten min, men kan ikke velge mellom de. 

Skrevet

Og det å være glad i noen innebærer iblant å ta noen avgjørelser som man skulle ønske man hadde sluppet. Du gjør datteren din en enorm bjørnetjeneste dersom du lar henne diktere ditt liv på denne måten. Hva slags menneske ønsker du at hun skal være om fem år? Hvordan tror du livet hennes blir dersom hun går ut i voksenlivet med den opplevelsen at det er slik man får det som man vil? Hvordan tror du andre mennesker vil oppleve henne og behandle henne?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør og sier du når hun sier de tingene til han da?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det å være glad i noen innebærer iblant å ta noen avgjørelser som man skulle ønske man hadde sluppet. Du gjør datteren din en enorm bjørnetjeneste dersom du lar henne diktere ditt liv på denne måten. Hva slags menneske ønsker du at hun skal være om fem år? Hvordan tror du livet hennes blir dersom hun går ut i voksenlivet med den opplevelsen at det er slik man får det som man vil? Hvordan tror du andre mennesker vil oppleve henne og behandle henne?

Ja, jeg vet det. Kjæresten og jeg har snakket mye om dette. Han har også tenåringsbarn, men med helt annen oppførsel. Jeg går godt sammen med de og de respekterer meg. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har nok dessverre hatt for lite grenser og konsekvenser og blitt for bortskjemt. Hun har liten eller ingen respekt for meg dessverre. Det er min egen skyld, det skjønner jeg. Jeg er virkelig glad i kjæresten min, men kan ikke velge mellom de. 

Hun vil jo ikke bli noe bedre hvis det ikke settes noen krav til henne, log hun vil nok heller ikke ha så mye respekt for andre heller og det kan gi henne trøbbel senere

Skrevet

Hadde ungen vært 6 år hadde du kunne tenkt deg om, men en 17 åring som snart skal ut av redet uansett må skjerpe seg syns jeg. Denne karen er kjæresten din og det må hun godta. Hvorfor vil du ikke hun flytter til faren? 

Anonymkode: 85e5c...ee9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør og sier du når hun sier de tingene til han da?

Ikke så mye dessverre som sagt så har hun et veldig temperament og skriker til oss begge. 

Skrevet

Her var det mange stygge ord mot datteren din. 
Folk i denne tråden burde lære å moderere seg. 

Anonymkode: 7b694...b8b

Skrevet

Hadde ungen vært 6 år hadde du kunne tenkt deg om, men en 17 åring som snart skal ut av redet uansett må skjerpe seg syns jeg. Denne karen er kjæresten din og det må hun godta. Hvorfor vil du ikke hun flytter til faren? 

Anonymkode: 85e5c...ee9

Er redd hun vil straffe meg med å kutte all kontakt og nekte å komme f.eks på besøk. 

Skrevet

Her var det mange stygge ord mot datteren din. 
Folk i denne tråden burde lære å moderere seg. 

Anonymkode: 7b694...b8b

Jeg føler det er gode svar jeg får som gir meg ting å tenke på. 

Skrevet

Er redd hun vil straffe meg med å kutte all kontakt og nekte å komme f.eks på besøk. 

Jeg sliter litt med å ta deg på alvor nå. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sliter litt med å ta deg på alvor nå. 

Ok, men hun er tross alt datteren min og jeg er veldig glad i henne på tross av oppførsel osv. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, men hun er tross alt datteren min og jeg er veldig glad i henne på tross av oppførsel osv. 

Det forstår jeg. Men dette handler om at du er den voksne, og at det er ditt ansvar å sette grenser. Du lar ikke en femåring få is til frokost fordi han får raserianfall hvis du sier nei, og du lat ikke en 17-åring bestemme over privatlivet ditt fordi hun truer med å flytte. Hun kommer ikke til å svikte deg for livet fordi du setter foten ned nå. Men hva om hun forventer noe av deg når hun er 35, og du ikke makter eller ønsker å stille opp? Skal hun få presse deg da også, kanskje med trussel om ikke å få se barnebarn? Eller skal du ta den tøffe oppgaven det er å realitetsorientere henne nå?

Skrevet

Du burde ha søkt profesjonell hjelp for å takle henne for flere år siden, men det tror jeg du vet selv også...

Men det er ikke for sent. Ring familievernkontoret og be om hjelp.

I mellomtiden, snakk ordentlig med henne. Si at nå er hun nesten voksen, og da må hun også begynne å oppføre seg deretter, at du ikke lenger aksepterer at hun oppfører seg som en trassig 5-åring. Si til henne at det er helt greit at hun ikke liker kjæresten din, men at du forventer at hun kan greie å oppføre seg høflig overfor ham, slik hun greier å oppføre seg rundt andre.

Dette blir kanskje en av de viktigste grensene du setter for henne, siden du ikke har greid å sette nok grenser tidligere. Om hun ikke lærer nå så kommer hun trolig til å ende i elendige forhold selv - fordi hun oppfører seg som en bortskjemt "bitch" som sjefer over mennene. Hun dumper dem. De beste mennene, de som har respekt for seg selv, vil ikke akseptere hennes oppførsel, og de vil dumpe henne. Hun vil miste venner, hun kan risikere å miste jobber fordi hun oppfattes negativt. Hun risikerer å slite voldsomt. Du kan ikke sjanse på at dette bare er et tenåringsopprør, for du sier selv at du har skjemt henne voldsomt bort, så du vet at dette er mer enn et opprør. Da må du også ta tak i dette.

Dropper du kjæresten din pga. dette så viser du datteren din at hennes oppførsel er riktig og at hun har rett.

Ring familievernkontoret mandag!

Anonymkode: 24869...7ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...