Gå til innhold

Slankeoperasjon nr 2?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I Norge utføres slike operasjoner normalt bare en gang fordi det er såpass stor risiko involvert og ikke mye å gå på etter en slik operasjon.

Gjelder dette deg selv? I så fall, søk hjelp for det som er årsaken til at du gikk opp i vekt igjen. Hvis du ikke har behandlet årsaken så vil uansett en ev. ny operasjon være nytteløs. Og behandler du årsaken så trenger du trolig heller ikke en operasjon, bare oppfølging mens du går ned og får stabilisert vekten. Søk hjelp.

Anonymkode: 4dec6...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Norge utføres slike operasjoner normalt bare en gang fordi det er såpass stor risiko involvert og ikke mye å gå på etter en slik operasjon.

Gjelder dette deg selv? I så fall, søk hjelp for det som er årsaken til at du gikk opp i vekt igjen. Hvis du ikke har behandlet årsaken så vil uansett en ev. ny operasjon være nytteløs. Og behandler du årsaken så trenger du trolig heller ikke en operasjon, bare oppfølging mens du går ned og får stabilisert vekten. Søk hjelp.

Anonymkode: 4dec6...d15

Neida. Bare tull. Mannen har nettopp tatt gastric sleeve og i følge legene var det et høyt antall som etter noen år er tilbake og tar bypass for å få enda større effekt. 

Anonymkode: 9c3d7...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida. Bare tull. Mannen har nettopp tatt gastric sleeve og i følge legene var det et høyt antall som etter noen år er tilbake og tar bypass for å få enda større effekt. 

Anonymkode: 9c3d7...a12

Ikke i det offentlige, der har standard vært én operasjon.

I det private overrasker ikke noe meg...

Anonymkode: 4dec6...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke i det offentlige, der har standard vært én operasjon.

I det private overrasker ikke noe meg...

Anonymkode: 4dec6...d15

Dette var offentlig. 

Anonymkode: 9c3d7...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Norge utføres slike operasjoner normalt bare en gang fordi det er såpass stor risiko involvert og ikke mye å gå på etter en slik operasjon.

Gjelder dette deg selv? I så fall, søk hjelp for det som er årsaken til at du gikk opp i vekt igjen. Hvis du ikke har behandlet årsaken så vil uansett en ev. ny operasjon være nytteløs. Og behandler du årsaken så trenger du trolig heller ikke en operasjon, bare oppfølging mens du går ned og får stabilisert vekten. Søk hjelp.

Anonymkode: 4dec6...d15

Jeg har tatt sleeve. Det var 2 andre i min gruppe som skulle ta operasjon nr 2... offentlig. 

Anonymkode: 3ad38...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tatt sleeve. Det var 2 andre i min gruppe som skulle ta operasjon nr 2... offentlig. 

Anonymkode: 3ad38...9b7

Da har de endret praksis, for det gjorde de normalt ikke tidligere.

Det er jo temmelig håpløst når man ikke adresserer det som er årsaken til problemene, bare fortsetter å operere.

Anonymkode: 4dec6...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke i det offentlige, der har standard vært én operasjon.

I det private overrasker ikke noe meg...

Anonymkode: 4dec6...d15

Det er feil ,jeg har to venner, som begge har fått to operasjoner fra det offentlige. Hun ene spiste seg ut igjen og fikk enda en sjangs, fordi det stod om livet. Nå har hun spist seg ut igjen og en 3 operasjon er visst ikke mulig å få.

Anonymkode: 3b1bb...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I Norge utføres slike operasjoner normalt bare en gang fordi det er såpass stor risiko involvert og ikke mye å gå på etter en slik operasjon.

Gjelder dette deg selv? I så fall, søk hjelp for det som er årsaken til at du gikk opp i vekt igjen. Hvis du ikke har behandlet årsaken så vil uansett en ev. ny operasjon være nytteløs. Og behandler du årsaken så trenger du trolig heller ikke en operasjon, bare oppfølging mens du går ned og får stabilisert vekten. Søk hjelp.

Anonymkode: 4dec6...d15

Men tror du den hjelpen er lett å få? Jeg er selv overvektig, og har bedt legen om hjelp, hadde da bmi på 37,5, fikk beskjed om at det var ikke noe hjelp og få for meg. Men hvis jeg gikk opp litt, og fikk bmi på 40 så kunne jeg få operasjon. Noe jeg overhodet ikke vil ha. Men jeg trenger hjelp da jeg har hatt spiseforstyrrelse størstedelen av livet. Men fordi jeg er overvektig, og ikke kraftig undervektig, så får man ikke hjelp. Nå har jeg bmi på 31, så nå er det ingen hjelp å få. 

Anonymkode: 5b834...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne var ca str 50/52 da hun fikk operasjon.  Gikk ned mye. Nå bruker hun str 54/56. Jeg håper ikke at hun får ny operasjon.  Hun trener ikke og spiser mye usunn mat og gotteri 

Anonymkode: 3c734...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 130 kg. Fikk gbp.

Gikk ned til 70. 

7 år senere er jeg 97.

Og heilt fortvilet. Det er enda tyngre å slanke seg nå enn før. 

Skulle ønske jeg veide like mye no som første gangen jeg syntes jeg var feit......

Ca 75. 

Er 169 hm. 

Anonymkode: a1895...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har de endret praksis, for det gjorde de normalt ikke tidligere.

Det er jo temmelig håpløst når man ikke adresserer det som er årsaken til problemene, bare fortsetter å operere.

Anonymkode: 4dec6...d15

Hva baserer du meningen din på? Det finns massevis av forskning og informasjon tilgjengelig som viser at det kun er unntaksvis at det å «adressere årsaken» fungerer. Det er mye fordi det kanskje er én årsak til at en går opp i vekt i første omgang, men når en først har vært stor og går ned, så er det en rekke mekanismer i kroppen som jobber for at en skal opp igjen. Disse er fysiologiske, og kan ikke knyttes til at en for eksempel spiste for mye godis i ungdomstiden.

Operasjoner har en mye større suksessrate. Derfor fortsetter en å operere, i alle fall fram til en har fått laget medisiner som kan hjelpe sykelig overvektige over lengre tid.
 

Men det er selvsagt mer tilfredsstillende å tenke «kan de ikke bare ta seg sammen».

Anonymkode: 661c4...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva baserer du meningen din på? Det finns massevis av forskning og informasjon tilgjengelig som viser at det kun er unntaksvis at det å «adressere årsaken» fungerer. Det er mye fordi det kanskje er én årsak til at en går opp i vekt i første omgang, men når en først har vært stor og går ned, så er det en rekke mekanismer i kroppen som jobber for at en skal opp igjen. Disse er fysiologiske, og kan ikke knyttes til at en for eksempel spiste for mye godis i ungdomstiden.

Operasjoner har en mye større suksessrate. Derfor fortsetter en å operere, i alle fall fram til en har fått laget medisiner som kan hjelpe sykelig overvektige over lengre tid.
 

Men det er selvsagt mer tilfredsstillende å tenke «kan de ikke bare ta seg sammen».

Anonymkode: 661c4...3f2

Jeg er nok enig med anonym som du svarer her. Det hjelper sjeldent å fjerne symptomet hvis årsaken forblir. Har du psykiske problemer som gir utslag i trøstespising/overspising så forsvinner ikke dette på mirakuløst vis ved en operasjon. Har du da fått lagt inn feks sleeve så er det bare ett tidsspørsmål før du har spist deg opp igjen. 

Jeg mener derfor at i denne pakken bør det i større grad være fokusert på årsak med at det er inkludert en god porsjon timer hos en kombo av ernæringsfysiolog/pt/psykolog//coach. For det hjelper ikke å bare omprogrammere kroppen. Hodet må også omprogrammeres...

Anonymkode: 366cc...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...