Gå til innhold

Er invitert til middagsbesøk i påsken.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Svigermor på over 60 år har invitert meg, mannen og barna til middag hos de på langfredag. Selv om både hun og han er i risikogruppa på grunn av alder. Jeg ble veldig overrasket, men de sier at de er villig til å ta risikoen. Mannen tar det som en selvfølge at vi drar siden det er greit for dem, men jeg er veldig usikker på om jeg vil gå i middagsbesøk i disse dager og samle små barn, voksne og eldre. Men sånn det ser ut nå så risikerer jeg å bli den "upopulære" om jeg takker nei og hele situasjonen blir veldig rar. Hvordan løse dette? Bør jeg bli med? Det virker ikke som de tar dette med korona like seriøst, og mener sikkert jeg er hysterisk. Selv om jeg bare prøver å følge rådene fra myndighetene!

Anonymkode: 879cc...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svigermor på over 60 år har invitert meg, mannen og barna til middag hos de på langfredag. Selv om både hun og han er i risikogruppa på grunn av alder. Jeg ble veldig overrasket, men de sier at de er villig til å ta risikoen. Mannen tar det som en selvfølge at vi drar siden det er greit for dem, men jeg er veldig usikker på om jeg vil gå i middagsbesøk i disse dager og samle små barn, voksne og eldre. Men sånn det ser ut nå så risikerer jeg å bli den "upopulære" om jeg takker nei og hele situasjonen blir veldig rar. Hvordan løse dette? Bør jeg bli med? Det virker ikke som de tar dette med korona like seriøst, og mener sikkert jeg er hysterisk. Selv om jeg bare prøver å følge rådene fra myndighetene!

Anonymkode: 879cc...724

Klarer dere leve med det om de blir syke og kanskje dør etterpå (umulig å vite om dere smettet dem), og dere synes det er greit ovenfor barna å vise at dere driter i råd staten kommer med så versågod..,

Anonymkode: 33240...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke dratt.

Dersom de er villig til å ta den sjansen, hadde jeg med en gang stilt spørsmål om hvilke andre sjanser de tar.
Selv om hverken jeg, barna eller mannen er i risikogruppen så kan vi også bli veldig syke av dette viruset.

Anonymkode: 300fd...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville nok reist, men vi bor på samme tun (småbruk), så vi går oppå hverandre hele tiden. Har blitt invitert til min min mor, men hun bor 1,5 time unna, så dit reiser vi ikke. 

Anonymkode: ecc47...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kun vært hjemme nå i 3 uker. Bestiller mat levert på døra og ingen på besøk. Siden vi har vært friske, ikke kjenner noen syke og det er fåtall koronasyke i kommunene rundt her, så reiser vi på besøk til svigers i påsken. Kun dagstur (tilhører samme sykehus). De har heller ikke møtt folk, men de har handlet selv.

 

 

Anonymkode: 76377...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel sagt noe sånn som at det høres hyggelig ut (selv om jeg egentlig synes det høres idiotisk ut), men jeg velger å følge myndighetenes råd. Hvis de så svarer at de er villige til å ta sjansen, ville jeg fulgt opp med å spørre dem om de er villige til å ta sjansen på vegne av meg og familien min også. Så ville jeg ha kontret med et forslag om familiemiddag via en eller annen nettbasert tjeneste, en form for videochat.

(Det skal vi gjøre i påsken. Den store familiemiddagen påskeaften avholdes digitalt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan dere ikke dra. Problemet er ikke bare at de kan dø om de blir syke, problemet er at sansynligheten for at de kommer til å kreve mye behandling og kanskje ta opp plass på en intensivavdeling i flere uker. Hadde det vært mulig å la dem bli liggende hjemme alene il de enten var friske igjen eller til de var døde kunne de fått bestemme selv, men det går ikke.

Anonymkode: 2f225...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig naivt. Og hva om det er dere som blir smittet? Hva sier mannen da?

Anonymkode: 084a8...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er slikt uaktuelt, selv om mine foreldre hadde sagt det var greit. Her er det 15åringen som er strengest, så da skal jeg hvertfall ikke si noe på det. Hun mener at siden jeg og hennes søster jobber, så skal vi ikke være med noen andre. 
 

Jeg syns det er greit å vise ovenfor ungene at vi holder oss til det myndighetene sier også. 

Anonymkode: 78c3b...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! Bare reis. Det har klikket for folk flest når det kommer til dette

Anonymkode: 8951b...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat det samme problemet som deg, vi er invitert til foreldrene til mannen på langfredag, jeg vil ikke men både svigerforeldrene og mannen synes jeg er tåpelig og overdriver, vi har alle vært hjemme siden den torsdagen. Så jeg føler jeg må dra for å ikke skape dårlig stemning. 

Anonymkode: 6fd6f...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og nettopp pga holdninger som man ser her (ikke hos hi, men mange som svarer) kommer vi til å få en oppblomstring av smitte igjen etter påske og restriksjonene må holdes enda lenger. 

Hadde idiotene kun ødelagt for seg selv hadde det vært helt ok, men jeg blir forbannet over at et mindretall skal ødelegge for den felles dugnaden mange av oss er midt oppi. 

Jeg har sagt nei til middag hos mine foreldre, det er ikke godt nok at de er villige til å ta sjansen. Jeg er ikke villig til å risikere mer belastning på helsevesenet pga egoisme. 

Anonymkode: 239e2...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så koselig! Bare reis. Det har klikket for folk flest når det kommer til dette

Anonymkode: 8951b...185

I så fall har det å klikke vært riktig i denne situasjonen, siden det ser ut til at tiltakene fungerer. De som ikke følger retningslinjene nå, er litt som vaksinemotstandere: De nyter godt av at de fleste har hodet på rett plass.

Anonymkode: f1f0f...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Svigermor på over 60 år har invitert meg, mannen og barna til middag hos de på langfredag. Selv om både hun og han er i risikogruppa på grunn av alder. Jeg ble veldig overrasket, men de sier at de er villig til å ta risikoen. Mannen tar det som en selvfølge at vi drar siden det er greit for dem, men jeg er veldig usikker på om jeg vil gå i middagsbesøk i disse dager og samle små barn, voksne og eldre. Men sånn det ser ut nå så risikerer jeg å bli den "upopulære" om jeg takker nei og hele situasjonen blir veldig rar. Hvordan løse dette? Bør jeg bli med? Det virker ikke som de tar dette med korona like seriøst, og mener sikkert jeg er hysterisk. Selv om jeg bare prøver å følge rådene fra myndighetene!

Anonymkode: 879cc...724

tenker at det er greit hvis dere er 5, skal jo kun være 5 stk hvis man ikke bor i samme hus

Anonymkode: fb773...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har akkurat det samme problemet som deg, vi er invitert til foreldrene til mannen på langfredag, jeg vil ikke men både svigerforeldrene og mannen synes jeg er tåpelig og overdriver, vi har alle vært hjemme siden den torsdagen. Så jeg føler jeg må dra for å ikke skape dårlig stemning. 

Anonymkode: 6fd6f...af8

Her blir vi vel 7 siden brødrene til mannen også kommer 😕, han ene er lege og jobber på sykehuset, han tror alltid han vet best, 😐

Anonymkode: 6fd6f...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og nettopp pga holdninger som man ser her (ikke hos hi, men mange som svarer) kommer vi til å få en oppblomstring av smitte igjen etter påske og restriksjonene må holdes enda lenger. 

Hadde idiotene kun ødelagt for seg selv hadde det vært helt ok, men jeg blir forbannet over at et mindretall skal ødelegge for den felles dugnaden mange av oss er midt oppi. 

Jeg har sagt nei til middag hos mine foreldre, det er ikke godt nok at de er villige til å ta sjansen. Jeg er ikke villig til å risikere mer belastning på helsevesenet pga egoisme. 

Anonymkode: 239e2...32b

Akkurat det argumentet skjønner jeg ikke....

Nå hadde de jo stoppet spredningen av viruset der det startet så de slapp opp littegrann, og fikk en ny oppblomstring av smitte så nå må alle holde seg inne igjen.

Viruset forsvinner jo ikke, det må gradvis spres så vi bygger opp en immunitet i befolkningen. Jo strengere vi er jo lenger tid vil det da å oppnå det målet. Så det er jo ikke sånn at noen som møtes ødelegger for alle når det kommer til varighet på restriksjonene.

Men argumentet med at man ikke kan leve med å ha dratt smitte til de gamle er jeg med på. Har selv en svigerfar med kols, og ville aldri dratt til han nå. Tenk om vi er smittet uten å ha fått symptomer enda og drar den smitten til han, det ville vi aldri ha tilgitt oss selv.

Anonymkode: 9a8a8...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat det argumentet skjønner jeg ikke....

Nå hadde de jo stoppet spredningen av viruset der det startet så de slapp opp littegrann, og fikk en ny oppblomstring av smitte så nå må alle holde seg inne igjen.

Viruset forsvinner jo ikke, det må gradvis spres så vi bygger opp en immunitet i befolkningen. Jo strengere vi er jo lenger tid vil det da å oppnå det målet. Så det er jo ikke sånn at noen som møtes ødelegger for alle når det kommer til varighet på restriksjonene.

Men argumentet med at man ikke kan leve med å ha dratt smitte til de gamle er jeg med på. Har selv en svigerfar med kols, og ville aldri dratt til han nå. Tenk om vi er smittet uten å ha fått symptomer enda og drar den smitten til han, det ville vi aldri ha tilgitt oss selv.

Anonymkode: 9a8a8...f6e

Hvorfor skal vi ikke følge rådene som kommer fra myndighetene, jeg mener det er et minimum. Dette er en kostbar dugnad og den blir bare dyrere om man ikke skal klare å følge de minimumskrav som settes. 

Virus trenger en vert, elles dør det ut. Derfor kan man begrense viruset til man har en viss kontroll på det, dette er også det myndighetene prøvder å gjøre med de tiltakene som nå er satt. Det vil ikke si at vi blir kvitt alt, men vi blir da kvitt såpass at det er kontrollerbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om myndighetene har skrevet eller sagt direkte noe sted at de fraråder middagsselskap i disse tider? Hadde vært kjekt å ha noe å vise til. 

Anonymkode: 879cc...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vet noen om myndighetene har skrevet eller sagt direkte noe sted at de fraråder middagsselskap i disse tider? Hadde vært kjekt å ha noe å vise til. 

Anonymkode: 879cc...724

De har jo sagt at man skal holde seg mest mulig unna andre og primært kun omgås kjernefamilie når man ikke er på jobb. 

Anonymkode: 239e2...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...