Gå til innhold

Vasker dere matvarer når dere kommer hjem?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men hun ene dama som jobber der jeg henter pakker er så uforsiktig, så da vasker jeg over utsiden av pakka med en engangsklut med vann og såpe eller sprayer over med sprit og lar den stå til neste dag før jeg åpner. Hun ene som jobber der tar ikke i hverken legitimasjon, hentelapper eller andres mobiler, men hun andre griper etter alt. I går spurte jeg om hun faktisk måtte ta i sertifikatet mitt for å registrere id. Da svarte hun ja, surt, og nappa det ut av hånda mi. Da hadde hun på den tida jeg sto der allerede klassa på mobilen til en gammel mann, en del pakker som ble levert, klappet en dame på handa og grep så etter mitt kort. Hun er ung og sikkert frisk og sprek og jeg mistenker henne for å være en av dem som synes alt er overdrevet. 

Anonymkode: 63c8c...58f

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke, men jeg setter eskene på kjøleromet til neste dag før jeg pakker ut. Det tar det meste.

Anonymkode: 92220...22f

Skrevet

Vasker kun det jeg behøver der og da. Alt annet står i karantene i tre dager, har egen karantene-hylle i kjøleskapet. 

Anonymkode: 84400...225

Skrevet

Ja, tørker kjapt over før jeg setter det inn. Klorvann i vasken og klut. Tar to min. 

Anonymkode: 43736...d2e

Skrevet

What? Hysteri. 

Anonymkode: 170a4...ab0

Skrevet

Aldri falt meg inn 

Anonymkode: 28812...cd1

Skrevet

Nei 😂

Anonymkode: 7c11f...f20

Skrevet

Mamma gjør det. Hun har KOLS.. 

Anonymkode: a9b24...efb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har lest denne tråden https://forum.kvinneguiden.no/topic/1361047-vasker-dere-varene-fra-butikken-etter-handel/#comments på kvinneguiden, og ser at flere har skikkelige vaskeregimer for varer de tar med seg hjem. Jeg gjør ikke det i det hele tatt, har egentlig ikke tenkt på det engang. Hva tenker dere,  burde man vaske alt man tar i hus? Hva gjør dere?

Anonymkode: 29803...033

Hvis en lar maten stå et døgn eller så vil alle virus « dø»av seg selv. 

Anonymkode: 7eb78...b65

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis en lar maten stå et døgn eller så vil alle virus « dø»av seg selv. 

Problemet er så vidt jeg vet ikke smitte på maten selv, men på plastemballasje. Det skal mye til å bli smittet via en agurk, men hvis agurken er pakket i plast kan viruset holde seg på plasten i flere dager.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er så vidt jeg vet ikke smitte på maten selv, men på plastemballasje. Det skal mye til å bli smittet via en agurk, men hvis agurken er pakket i plast kan viruset holde seg på plasten i flere dager.

Ikke i flere dager. Men hvor stor sannsynlighet er det for at det i det hele tatt finnes virus på agurken? Som i tillegg «overlever» helt til du tar i den for å spise av den og du faktisk også får med virus inn i munn? Veeeeeldig liten... nærmest helt usannsynlig. Ellers måtte jo noen fryktelig syk av Corona nøset rett på den. Få timer før du spiser den. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette er helt feil!

Virus overlever riktignok ulik lengde på ulike overflater og i ulike temperaturer.

Det betyr ikke at noen overflater er helt trygge, mens andre overflater ikke er det.

Agurken putter man inn i munnen, og fingrene man bruker til å tilberede maten putter man nært til munnen, det gjør man oftest ikke med plasten.

Alt bør vaskes hvis det kommer fra butikk og skal spises innen tre dager. Og hendene bør vaskes etter håndtering. 

Skrevet

Da vi fikk ny vaskemaskin og tørketrommel på døra. Tørket jeg over med såpe og vann før jeg åpnet plasten. 

Legger all frukt i såpevann i noen minutter. Ellers gjør jeg ikke det med andre ting. 

Anonymkode: e6caa...a2a

Skrevet

Ikke i flere dager. Men hvor stor sannsynlighet er det for at det i det hele tatt finnes virus på agurken? Som i tillegg «overlever» helt til du tar i den for å spise av den og du faktisk også får med virus inn i munn? Veeeeeldig liten... nærmest helt usannsynlig. Ellers måtte jo noen fryktelig syk av Corona nøset rett på den. Få timer før du spiser den. 

Du tar jo på agurken når du drar av plasten. 

Skrevet

Du tar jo på agurken når du drar av plasten. 

Ja, men agurk er jo noe en vasker uansett da. Man vasker jo epler, tomater og agurk før det spises, grunnet annen skit. Og så vasker man hendene. Sannsynlighet for å bli smittet via matvarer er veldig liten.

Skrevet

Ja, men agurk er jo noe en vasker uansett da. Man vasker jo epler, tomater og agurk før det spises, grunnet annen skit. Og så vasker man hendene. Sannsynlighet for å bli smittet via matvarer er veldig liten.

Det er en påstand som er sann bare hvis man har de samme rutinene med vask av mat som hva du har.

Nå var jo spørsmålet i HI om man vasker maten, da sier det seg selv at ikke alle gjør dette. 

Selv skyller jeg bare agurken, til vanlig, jeg vasker den aldri med såpe. Mens nå for tiden lar jeg den ligge noen dager, eller vasker med zalo om jeg skal spise den med en gang.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en påstand som er sann bare hvis man har de samme rutinene med vask av mat som hva du har.

Nå var jo spørsmålet i HI om man vasker maten, da sier det seg selv at ikke alle gjør dette. 

Selv skyller jeg bare agurken, til vanlig, jeg vasker den aldri med såpe. Mens nå for tiden lar jeg den ligge noen dager, eller vasker med zalo om jeg skal spise den med en gang.

Nei, altså frukt og grønt vaskes jo ikke med såpe. Skylling=vask. Vasker man slikt med såpe er man jo litt hysterisk!

Skrevet

Dere er gærne. 

Anonymkode: 7c11f...f20

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, altså frukt og grønt vaskes jo ikke med såpe. Skylling=vask. Vasker man slikt med såpe er man jo litt hysterisk!

Ikke hysterisk å vaske med såpe nå for tiden.

Skrevet

Ikke hysterisk å vaske med såpe nå for tiden.

Frykt og grønnsaker? 🤣 Jo...

Skrevet

Hiver det i maskin på ullprogram. 

Anonymkode: d4c6e...374

Skrevet

Skyller frukt og grønnsaker som vanlig. Ellers ikke noe.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. 

Jeg jobber der jeg handler, så jeg vet det meste vi har i hyllene nå omdagen såvidt har kommet inn i hylla før jeg tar det. Nesten alt i butikken har blitt skiftet ut i løpet av de siste ukene, vi hadde nesten helt tomme hyller den torsdagen folk hamstret. Og ofe hatt tomme hyller etter det også. Så jeg vet det er satt inn av folk som vasker seg veldig ofet på hendene, så ganske trygg på at de er greie. Kundene har blitt flinke til å ikke ta på annet enn de skal ha også. 

Anonymkode: 07faf...142

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...