Gå til innhold

Fortjener ikke alle barn ferie ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå skal barn med spesielle behov plutselig i barnehage og sfo i påska også. Har de det så ille hjemme bør de få seg nytt hjem. Stakkar unger. Hvordan klarte de seg i påska i fjor 

Anonymkode: 58d05...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tenkt på dette jeg og. Barn som ikke har det bra hjemme blir vel neppe sendt på skolen? Foreldrene vil vel ikke innrømme at barna har det dårlig hjemme? Og hvis de har det så ille, er vel det noe som skjer hele året, ikke bare nå?

Anonymkode: ee043...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snakk om arbeidsdagene i påska? Så da frem til torsdag? 

Anonymkode: 645ea...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn med spesielle behov er ofte på avlastning i normalsituasjon. Men i år er det ikke anbefalt å søke hjelp hos eksempelvis besteforeldre. 

Nå må vi også huske at "spesielle behov" er alt fra litt utfordringer i hverdagen til å trenge kontinuerlig oppfølging. Det er ikke slik at alle familier med spesielle behov kommer til å benytte seg av tilbud.

Og tilbudet gjelder også kritisk samfunnsarbeid. Der man normalt kan ta ut F3, F4 og F5- dager er det ikke rom for påsketurnus mange steder. Og besteforeldrene bør ikke stoppe inn. Derfor tilbud i påska også.

Anonymkode: ba23c...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forundrer meg av og til her inne over. Orden det er mulig å ha så lite gangsyn. Selv de fleste av oss som har vokst opp på livets grønne gren, og dermed er heldige nok til å mangle erfaring, har empati nok til å skjønne hvorfor dette er en mulighet. 

Anonymkode: bcbb8...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel for at de som kan skal kunne hjelpe til der de er. Og barn med spesielle behov skal få den oppfølgingen de trenger, og de rutinene de har behov for. Samt at foreldrene får avlastning, fordi det faktisk er mer krevende med barn med spesielle behov. Jeg har det ikke selv.

Anonymkode: 88d57...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mindre viktig at folk får påskeferie, barn, voksne, spessielle behov, pensjonister og alle andre, enn at vi mangler helsepersonell, at bøndene ikke får sådd og plantet, at transporten av smittevernutstyr stopper, at politiet ikke kan følge opp sine oppgaver osv. Ferie for ale er fint, men akkurat nå er det andre ting som er viktigere.

Anonymkode: 32e7b...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå skal barn med spesielle behov plutselig i barnehage og sfo i påska også. Har de det så ille hjemme bør de få seg nytt hjem. Stakkar unger. Hvordan klarte de seg i påska i fjor 

Anonymkode: 58d05...3e6

Jeg blir i grunn mer bekymret for folk som har holdninger og gangsyn som du fremviser her enn for foreldre som av ulike grunner velger BHG og Sfo i påsken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet regnes nok barn med spesielle behov som de barna som ikke fungerer tilnærmet likt normale barn en gang. De med autisme, downs, psykisk utviklingshemmede osv. Barn som må ha tilsyn døgnet rundt, ofte går på medisiner og må ha spesiell trening. Barn som er så krevende og utmattende å ta seg av at ingen ville klart det alene over tid. Jeg tror ikke de tenker på alle barna som bare trenger litt tilpasning og er litt utfordrende, men ellers velfungerende. 

Anonymkode: d5554...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå skal barn med spesielle behov plutselig i barnehage og sfo i påska også. Har de det så ille hjemme bør de få seg nytt hjem. Stakkar unger. Hvordan klarte de seg i påska i fjor 

Anonymkode: 58d05...3e6

Tror faktisk jeg hater folk som lirer av seg "stakkars barn!" i hytt og pine. Litt hat. Får lyst til å skade dem. Bittelitt. 

Anonymkode: 59fa5...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, KellyTaylor skrev:

Mulig fordi de var i barnehage og skole inntil ferien startet? Wild guessing😑

Dette. Jeg skjønner ikke at det så veldig vanskelig å forstå

Anonymkode: b1f14...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi jobber i helsevesenet, det er unntakstilstand, vi får ikke ta ut ferie/avspasering, kan ikke bruke besteforeldrene som barnevakt. Derfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Klompelompe skrev:

Vi jobber i helsevesenet, det er unntakstilstand, vi får ikke ta ut ferie/avspasering, kan ikke bruke besteforeldrene som barnevakt. Derfor. 

Noen skjønner ikke dette. Ingen barn tar skade av å droppe en ferie 

Anonymkode: c31e5...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel snakk om arbeidsdagene i påska? Så da frem til torsdag? 

Anonymkode: 645ea...329

Nei, de røde dagene. 

I hverfall her. 

Anonymkode: a850d...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå skal barn med spesielle behov plutselig i barnehage og sfo i påska også. Har de det så ille hjemme bør de få seg nytt hjem. Stakkar unger. Hvordan klarte de seg i påska i fjor 

Anonymkode: 58d05...3e6

De fikk vel bank i påska i fjor. og så prøver noen å avhjelpe det.

Anonymkode: a3b6b...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå skal barn med spesielle behov plutselig i barnehage og sfo i påska også. Har de det så ille hjemme bør de få seg nytt hjem. Stakkar unger. Hvordan klarte de seg i påska i fjor 

Anonymkode: 58d05...3e6

Dette må være det villeste jeg har hørt på en stund.

Vet du i det hele tatt hva spesielle behov er for noe?

For mange barn er behovet å ha helt rigide rutiner, med så få avvik som overhodet mulig.

Ferie er det motsatte av dette. 

Det å si at de fortjener ferie er litt som å si at fisken fortjener å sitte litt på land og tørke i solen i blant, siden den har vært så lenge ute i vannet. 

Anonymkode: 9fd2c...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mamma til et barn med spesielle behov, altså psykisk utviklingshemmet. Jeg har 3 barn, men barnet med utviklingshemming krever mye mer enn de to andre gjør til sammen. Her har vi mistet alt av avlastning, dvs avlastning hver 3.helg, støttekontakt 4 timer i uken og hun får ikke gå på verken skole eller SFO, selvom regjeringen så fint sier at alle barn med særskilte behov skal ha rett til bhg/skole i denne tiden. 

Aner du virkelig hvordan det er å ha et barn på 13 år, men som har en kognitiv alder som en 3 åring? Som ligger språkmessig på 2-3 års alder, som er full av hormoner og ikke skjønner bæret av hva som skjer med kroppen hennes og som savner vennene på skolen fordi det er de eneste vennene hun har. Ikke kan hun holde kontakt med dem via SMS, snap, FaceTime. Ikke skjønner hun hvorfor skolen er stengt heller. Dette er en jente som MÅ ha rutiner, brudd i rutiner fører til utagering, sinne, frustrasjon, hun blir lei seg og utrygg. Hun må også ha tilsyn hele tiden og har store innsovningsproblemer, noe som gjør at hvert eneste våkne minutt av min dag må brukes på å ha tilsyn med henne. Samtidig har hun to søsken som også skal ha oppmerksomhet, tid med mamma/pappa og alt hva funksjonsfriske barn trenger. 
Min datter har det ikke ille hjemme, hun er elsket, hun har det kjempe fint hjemme og vi elsker henne over alt, men hun trenger rutinene sine.
Kjenner jeg ikke blir det minste provosert av innlegget ditt, for jeg regner med det er det du prøver på, provosere. Det eneste du viser er uvitenhet og det er helt greit. For du har ikke gått i mine sko. Du har ikke blitt slått av ditt barn som er så utrolig frustrert fordi hun ikke får gå på skolen og ikke har ord til å uttrykke hva hun føler. Så ja, du er uvitende fordi du har ikke den minste anelse om hvor forbasket krevende det kan være. Og jeg hadde med glede sendt henne på skolen en dag i påsken hadde vi fått tilbudet om det, fordi det hadde vært fantastisk godt for min datter å få hvertfall en normal dag på skolen.

Så vennligst ikke uttale deg om noe du ikke har peiling på.

Anonymkode: 6a1aa...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er mamma til et barn med spesielle behov, altså psykisk utviklingshemmet. Jeg har 3 barn, men barnet med utviklingshemming krever mye mer enn de to andre gjør til sammen. Her har vi mistet alt av avlastning, dvs avlastning hver 3.helg, støttekontakt 4 timer i uken og hun får ikke gå på verken skole eller SFO, selvom regjeringen så fint sier at alle barn med særskilte behov skal ha rett til bhg/skole i denne tiden. 

Aner du virkelig hvordan det er å ha et barn på 13 år, men som har en kognitiv alder som en 3 åring? Som ligger språkmessig på 2-3 års alder, som er full av hormoner og ikke skjønner bæret av hva som skjer med kroppen hennes og som savner vennene på skolen fordi det er de eneste vennene hun har. Ikke kan hun holde kontakt med dem via SMS, snap, FaceTime. Ikke skjønner hun hvorfor skolen er stengt heller. Dette er en jente som MÅ ha rutiner, brudd i rutiner fører til utagering, sinne, frustrasjon, hun blir lei seg og utrygg. Hun må også ha tilsyn hele tiden og har store innsovningsproblemer, noe som gjør at hvert eneste våkne minutt av min dag må brukes på å ha tilsyn med henne. Samtidig har hun to søsken som også skal ha oppmerksomhet, tid med mamma/pappa og alt hva funksjonsfriske barn trenger. 
Min datter har det ikke ille hjemme, hun er elsket, hun har det kjempe fint hjemme og vi elsker henne over alt, men hun trenger rutinene sine.
Kjenner jeg ikke blir det minste provosert av innlegget ditt, for jeg regner med det er det du prøver på, provosere. Det eneste du viser er uvitenhet og det er helt greit. For du har ikke gått i mine sko. Du har ikke blitt slått av ditt barn som er så utrolig frustrert fordi hun ikke får gå på skolen og ikke har ord til å uttrykke hva hun føler. Så ja, du er uvitende fordi du har ikke den minste anelse om hvor forbasket krevende det kan være. Og jeg hadde med glede sendt henne på skolen en dag i påsken hadde vi fått tilbudet om det, fordi det hadde vært fantastisk godt for min datter å få hvertfall en normal dag på skolen.

Så vennligst ikke uttale deg om noe du ikke har peiling på.

Anonymkode: 6a1aa...cc0

Anonymkode: 5db09...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fikk vel bank i påska i fjor. og så prøver noen å avhjelpe det.

Anonymkode: a3b6b...724

Akkurat disse barna kommer vel ikke til skole/barnehage. Hverken nå på "vanlige dager" eller på røddagene i påska. Jeg tror vi vil få dødsfall som følge av mishandling i hjemmet under denne krisen...Dessverre..... Både voksne og barn i voldelige forhold.

Anonymkode: 78ec1...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg 6a1aa...cc0!
Det er ikke enkelt å ha barn med psykisk utviklingshemming og spesielt ikke som tenåring. Er i nesten samme sko selv, men den mentale alderen til tenåringen er ca 7-10 år litt avhengig av situasjon. Vil helst kun bare isolere seg og ikke gå ut osv. Får noen ekstreme sinneutbrudd slik at vi må vurdere institusjon. De som har normale barn fatter dessverre ofte ikke hva det vil si å ha et barn med mange utfordringer.

Jeg håper skolen vil være åpen for dere og for andre elever med utfordringer...

 

Lykke til *klem*

Anonymkode: 4a28b...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Føler med deg 6a1aa...cc0!
Det er ikke enkelt å ha barn med psykisk utviklingshemming og spesielt ikke som tenåring. Er i nesten samme sko selv, men den mentale alderen til tenåringen er ca 7-10 år litt avhengig av situasjon. Vil helst kun bare isolere seg og ikke gå ut osv. Får noen ekstreme sinneutbrudd slik at vi må vurdere institusjon. De som har normale barn fatter dessverre ofte ikke hva det vil si å ha et barn med mange utfordringer.

Jeg håper skolen vil være åpen for dere og for andre elever med utfordringer...

 

Lykke til *klem*

Anonymkode: 4a28b...a6b

❤️❤️

Anonymkode: 6a1aa...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...