Gå til innhold

Dere som har kjøpt andelsleilighet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer det i praksis? Er det et slags lån? Er det ok rente på det? Hører mange angrer for husleien blir så dyr at de ikke får solgt igjen. Men dette trenger jo ikke gjelde alle. Hva tenker dere? Er dere fornøyd med kjøpet? 

Anonymkode: 3593b...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du egentlig? Et slags lån? Nei, er ikke et slags lån. Det kan være at det følger fellesgjeld med en andelsleilighet, men det må ikke gjøre det. Hva renten er varierer like mye som banklånet du selv tar opp. Hvordan husleien utvikler / kan komme til å utvikle seg, må du undersøke før du kjøper. Det varierer fra andelslag til andelslag. 

Hva jeg tenker? Hva skal jeg tenke, mener du? Det er du som må undersøke og tenke hva som passer for deg og vurdere ditt eventuelle kjøp. Jeg bor i andelslag og det er helt fantastisk, har ikke angret et sekund. 

Anonymkode: b9567...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i blokk, og har altså kjøpt en andel(leiligheten min) i ett borettslag. Fordelen med andelsleilighet er at man betaler en husleie og da fikser borettslaget alt av utvendig vedlikehold( vinduer, ytterdører, altan, måking, vasking av felles gang osv)

Hvor høy husleien er kommer an på hvor mye gjeld borettslaget har. I mitt borettslag er fellesgjelden pr leilighet på 250.000 så husleien dekker da nedbetaling av borettslaget sitt lån, Internett, kabel TV, og det jeg nevnte over. Vi betaler 3800 i mnd i husleie. Da vi kjøpte for 6 år siden var husleien på 3200 så har ikke steget så mye og borettslaget har nylig oppgradert parkeringsplassen, fått bossnedsug og 4 ladestasjoner for elbiler. 
Det er snakk om å skifte ut alle vinduene(det trengs) og fikse på takene på blokkene og da vil husleien øke med ca 700. Men dette må det stemmes over i borettslaget. Hver andelsleilighet har en stemme og for at noe skal gå igjennom må 2/3 deler stemmer for.

Jeg er veldig fornøyd med å bo i andelsleilighet. 

Anonymkode: 5e7dc...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når finanskrisen nå kommer, blir leilighetseiere som misligholder sine låns utgifter en del av fellesgjelden. Denne vil da stige. Det blir da vanskeligere å få solgt. Mange må til slutt gi bort leiligheten sin for å komme seg ut av en andelsleilighet. 

Anonymkode: 1f849...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når finanskrisen nå kommer, blir leilighetseiere som misligholder sine låns utgifter en del av fellesgjelden. Denne vil da stige. Det blir da vanskeligere å få solgt. Mange må til slutt gi bort leiligheten sin for å komme seg ut av en andelsleilighet. 

Anonymkode: 1f849...595

Kommer an på borettslaget. Borettslaget jeg bor i er forsikret mot det, så hvis noen ikke betaler husleien(sin del av fellesgjelden) så går det ikke utover de andre.

Anonymkode: 5e7dc...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...