Anonym bruker Skrevet 1. april 2020 #1 Skrevet 1. april 2020 Adrien Burch, an expert in microbiology at the University of California, Berkeley, noted that "despite hearing that face masks 'don't work,' you probably haven't seen any strong evidence to support that claim. That's because it doesn't exist." In fact, there is evidence of the exact opposite: that masks help prevent viral infections like the current pandemic. Burch pointed to a Cochrane Review -- a systemic analysis of published studies on a given topic -- which found strong evidence during the 2003 SARS epidemic in support of wearing masks. One study of community transmission in Beijing found that "consistently wearing a mask in public was associated with a 70% reduction in the risk of catching SARS." SARS, like Covid-19, is a respiratory illnesses caused by the same family of viruses called coronavirus. While SARS spread around the world, the worst of the epidemic was focused in Asia, particularly mainland China and Hong Kong. The legacy of this experience could be seen early on in the current pandemic, as news of a virus spreading led people across the region to don face masks to protect themselves. From the beginning, Hong Kong and many other Asian governments have recommended people wear masks in public, whether they are showing virus symptoms or not. Despite eye-rolling in some parts of the Western press, and talk of Asia's "obsession" with face masks, the tactic appears to have contributed in helping to stem the outbreak. https://edition.cnn.com/2020/04/01/asia/coronavirus-mask-messaging-intl-hnk/index.html Anonymkode: 09e16...2b7
Anonym bruker Skrevet 1. april 2020 #2 Skrevet 1. april 2020 Ikke hvis man ikke vet hvordan man bruker det riktig. Anonymkode: e9d6d...95b
soleia Skrevet 1. april 2020 #3 Skrevet 1. april 2020 Det er ikkje nok masker. Maskene er ikkje laga for å brukast om att og om att. (noko Trump heller ikkje har forstått)
Anonym bruker Skrevet 1. april 2020 #4 Skrevet 1. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke hvis man ikke vet hvordan man bruker det riktig. Anonymkode: e9d6d...95b Det er jo litt merkelig at det tydeligvis bare er nordmenn som ikke er i stand til å bruke de riktig Anonymkode: f7f3d...a52
Anonym bruker Skrevet 1. april 2020 #5 Skrevet 1. april 2020 1 minutt siden, soleia skrev: Det er ikkje nok masker. Maskene er ikkje laga for å brukast om att og om att. (noko Trump heller ikkje har forstått) Det er snakk om de man syr selv også. Selv om de ikke beskytter 85% som andre masker, kan de beskytte 50-60% Anonymkode: 09e16...2b7
Anonym bruker Skrevet 1. april 2020 #6 Skrevet 1. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er jo litt merkelig at det tydeligvis bare er nordmenn som ikke er i stand til å bruke de riktig Anonymkode: f7f3d...a52 Indeed Anonymkode: 09e16...2b7
Anonym bruker Skrevet 1. april 2020 #7 Skrevet 1. april 2020 Hvor avansert kan det være? Er ikke rakettforskning akkurat... Anonymkode: e00a5...e19
Anonym bruker Skrevet 1. april 2020 #8 Skrevet 1. april 2020 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo litt merkelig at det tydeligvis bare er nordmenn som ikke er i stand til å bruke de riktig Anonymkode: f7f3d...a52 De fleste er ikke i stand til det. De går bare rundt med de med falsk trygghet. Anonymkode: e9d6d...95b
Anonym bruker Skrevet 1. april 2020 #9 Skrevet 1. april 2020 Norske myndigheter har egentlig ikke så mye annet å si, for den grelle realiteten er at det ikke en gang finnes nok ansiktsmasker for helsepersonell som trenger dem mest. Langt mindre til befolkningen... Å gå ut og si at befolkningen skal bruke ansiktsmasker er håpløst når det ikke finnes slike å få kjøpt, og det ville skapt mye frykt. Men man kunne gjerne ha sydd selv, men da må folk ha nok stoff og utstyr til å gjøre det også. Anonymkode: 91511...a92
Bruker3 Skrevet 1. april 2020 #10 Skrevet 1. april 2020 Min reaksjon etter å ha lest dette innlegget. Munnbind.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2020 #11 Skrevet 1. april 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er jo litt merkelig at det tydeligvis bare er nordmenn som ikke er i stand til å bruke de riktig Anonymkode: f7f3d...a52 Det er ikke bare nordmenn som ikke kan bruke de.. Mange, veldig mange tar seg mye mer til ansiktet (justerer masken, kjenne etter at den sitter riktig etc) når de bruker masker å da kan man kontaminere disse. Mange klarer ikke å ha de på riktig, jeg har ikke tall på hvor mange jeg har sett med nesa hengende utenfor. De klarer ikke knyte de slik at de blir tatt nok. Så det blir en falsk trygghet for de som bærer masken enten ved at de tror de beskytter andre fra sitt snufs eller at de smitter seg selv ved å ta seg i fjeset i en situasjon der de normalt ikke ville tatt seg i fjeset. Den beste beskyttelsen er huden din. Håndvask, god hostehygiene og holde avstand. Anonymkode: ac21e...823
Anonym bruker Skrevet 2. april 2020 #12 Skrevet 2. april 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke bare nordmenn som ikke kan bruke de.. Mange, veldig mange tar seg mye mer til ansiktet (justerer masken, kjenne etter at den sitter riktig etc) når de bruker masker å da kan man kontaminere disse. Mange klarer ikke å ha de på riktig, jeg har ikke tall på hvor mange jeg har sett med nesa hengende utenfor. De klarer ikke knyte de slik at de blir tatt nok. Så det blir en falsk trygghet for de som bærer masken enten ved at de tror de beskytter andre fra sitt snufs eller at de smitter seg selv ved å ta seg i fjeset i en situasjon der de normalt ikke ville tatt seg i fjeset. Den beste beskyttelsen er huden din. Håndvask, god hostehygiene og holde avstand. Anonymkode: ac21e...823 Likevel viser STUDIER (ikke synsing) at ansiktsmasker hjelper. Rare greier gitt! Anonymkode: 5424a...465
Anonym bruker Skrevet 2. april 2020 #13 Skrevet 2. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Likevel viser STUDIER (ikke synsing) at ansiktsmasker hjelper. Rare greier gitt! Anonymkode: 5424a...465 Hvis de brukes riktig, ja. Anonymkode: e9d6d...95b
Anonym bruker Skrevet 2. april 2020 #14 Skrevet 2. april 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke bare nordmenn som ikke kan bruke de.. Mange, veldig mange tar seg mye mer til ansiktet (justerer masken, kjenne etter at den sitter riktig etc) når de bruker masker å da kan man kontaminere disse. Mange klarer ikke å ha de på riktig, jeg har ikke tall på hvor mange jeg har sett med nesa hengende utenfor. De klarer ikke knyte de slik at de blir tatt nok. Så det blir en falsk trygghet for de som bærer masken enten ved at de tror de beskytter andre fra sitt snufs eller at de smitter seg selv ved å ta seg i fjeset i en situasjon der de normalt ikke ville tatt seg i fjeset. Den beste beskyttelsen er huden din. Håndvask, god hostehygiene og holde avstand. Anonymkode: ac21e...823 Det er jo like mange som ikke vet hvordan man hoster i armen. F.eks. å hoste i armen og så legge armene i kors etterpå. Eller hoste i armen, men nærmere håndflaten, eller midt på armen, så det fyker smitte både over og under... Eller, min favoritt så langt (bortsett fra å hoste i selve håndflaten selvfølgelig): hoste inn i skjorta. Altså, mann med åpen skjorte løfter opp skjorta og hoster inn i den, så kan alle du klemmer som er lavere enn deg, pluss ungene og kona som skal sitte i armkroken om kvelden riktig kose seg... Men altså, vi slutter jo ikke å anbefale hosting i armen likevel, selv om folk åpenbart heller ikke klarer å gjøre det riktig. Tror nok heller på argumentet om at man ikke anbefaler det, fordi vi ikke har nok masker, og dermed er det ikke vits i å anbefale det. Anonymkode: a2356...56e
Anonym bruker Skrevet 2. april 2020 #15 Skrevet 2. april 2020 Hjemmesydd masker er noe tull. Disse dugnadsfolket som setter gang med hjemmesøm med bomullsstoff har iallefall ikke skjønt noe https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4420971/?fbclid=IwAR0mE2y4TnoJvMqwyd1PpDy4CGL30380XBDYpvqQ5DIXSagsZA-b7XVte_w Anonymkode: 53247...de0
Anonym bruker Skrevet 2. april 2020 #16 Skrevet 2. april 2020 Hadde folk brukt de riktig og nok, så hadde det nok vært bra, men folk bruker de ikke riktig. Gå i butikken og se på folk som bruker det, nesten alle bruker de feil og dermed lite eller ingen beskyttelse. Ikke er jeg lege eller noe slikt heller, men ikke vanskelig å se de blir brukt feil og gir falsk trygghet. Det er endel som bruker buff og skjerf omdagen. Jeg lurer på hva de gjør med dette når de kommer hjem. Blir de lagt i skuffen og blir tatt på neste gang de går ut eller blir de vasket før de brukes igjen? Jeg tviler på at folk vasker de etter en gangs bruk, det samme med hanskene som endel har begynt å bruke. Flere har arbeids eller hage hansker på seg. Stoffhansker suger til seg bakterier, de tviler jeg på blir vasket, men stappet ned i lommen. Og hvor stapper vi ofte våre rene hender? Jo, i lomma. Da er vitsen med hanskene borte og det hadde vært mye tryggere å vaske seg eller desifinere seg noen ganger mer enn vanlig. Folk bør lære seg å legge om vanene sine istede for å bruke alle disse engangshanskene og maskene, for når ikke vanene våre blir endret har de ikke noe for seg. Hva hjelper det å ha hansker på seg når du tar deg til ansiktet, retter på håret osv hele tiden? Hansken er slettes ikke noe renere enn hånden din er. Hoste i albue, bruk albuen til å åpne dører, jeg bruker underarmen til å trille handlevognen (en vane jeg har vent meg til lenge, bare blitt mer bevist nå) bruker jeg offentlige doer åpnes dører helst med papir eller albue slik at hendene mine er rene selv når jeg går ut døra. Jeg har også vent meg til å ikke ta meg til ansiktet med hendene de siste ukene, det tar litt tid men fult mulig. Jeg er ikke redd for smitte eller å bli smittet, men siden jeg jobber så nært mye mennesker så gjør jeg mine forhpndsregler for å beskytte meg selv og evt mine kunder. Anonymkode: b2308...eb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå