Gå til innhold

Derfor må strengere tiltak til...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/ytring/strengere-tiltak-ma-til-1.14966280

Ut fra erfaringer i andre land, bl.a. Kina, har jeg hevdet det samme i flere uker. Hvis myndighetene hadde innført disse tiltakene med det samme kunne vi nå snart vært ferdige med de strengeste tiltaken. Istedenfor vil dette trekke ut mye lenger...

Anonymkode: f8a1b...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare vent. Fra første dag etter påske er deler av skolen oppe igjen og mange ansatte på skolene 😱😱

Anonymkode: a45f5...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare vent. Fra første dag etter påske er deler av skolen oppe igjen og mange ansatte på skolene 😱😱

Anonymkode: a45f5...82e

Ja, da går det feil vei.

Om myndighetene bare hadde gjort det de burde med det samme så hadde vi kunnet åpne mye opp etter påske OG hatt kontroll. Åpens det nå, når vi faktisk ikke har kontroll på smitten, da vil det gå feil vei.

Anonymkode: f8a1b...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har jo kontroll. Dette går heeeelt fint.

Anonymkode: 9e00a...82a

Myndighetene liker å si det, ja. Men så lenge de ikke har kontroll på smitten har de ikke kontroll, uansett hva de liker å si.

Synd de ikke innførte strengere tiltak med det samme.

Anonymkode: f8a1b...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes i grunn det er fascinerende å lese om hvor mange her inne som synes å sitte på inside info om denne pandemien jeg. Mange burde skille mer på hva de vet og hva de håper på😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Synes i grunn det er fascinerende å lese om hvor mange her inne som synes å sitte på inside info om denne pandemien jeg. Mange burde skille mer på hva de vet og hva de håper på😊

Der singlet det kraftig i glasshuset gitt😂😂😂😂😂😂😂

Anonymkode: 0c7d8...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Der singlet det kraftig i glasshuset gitt😂😂😂😂😂😂😂

Anonymkode: 0c7d8...016

Har jeg hevdet å sitte på noen som helst fasit om pandemien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva legger du i «kontroll på smitten»?

Anonymkode: 9e00a...82a

At man kan teste alle som har symptomer og kan spore smitten hos hver enkelt og at R er under 1.

Vi er ikke i nærheten enda, folk smittes nå som de ikke kan spore tilbake til hvem de ble smittet av. Da er smitten ikke under kontroll, for da vet man ikke hvor mange og hvem som er smittet.

Anonymkode: f8a1b...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Synes i grunn det er fascinerende å lese om hvor mange her inne som synes å sitte på inside info om denne pandemien jeg. Mange burde skille mer på hva de vet og hva de håper på😊

Aner ikke om du hinter til meg, men noen av oss følger mer med enn andre. Noen har fulgt andre epidemier og pandemier tett.

Og det er veldig tydelig at en del andre ikke gjør det, men synser dessto mer...

Anonymkode: f8a1b...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Aner ikke om du hinter til meg, men noen av oss følger mer med enn andre. Noen har fulgt andre epidemier og pandemier tett.

Og det er veldig tydelig at en del andre ikke gjør det, men synser dessto mer...

Anonymkode: f8a1b...3e9

Jeg hinter ikke spesifikt til noen men det er tydelig at mange synes å vite mer enn selv myndighetene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg hinter ikke spesifikt til noen men det er tydelig at mange synes å vite mer enn selv myndighetene 

Hvordan er myndighetene eksperter på noe de aldri, noensinne, har opplevd før da, hm? Hvordan ble de plutselig eksperter på en epidemi, og pandemi, som de aldri noensinne har fått erfaring med!?

Anonymkode: 4169e...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan er myndighetene eksperter på noe de aldri, noensinne, har opplevd før da, hm? Hvordan ble de plutselig eksperter på en epidemi, og pandemi, som de aldri noensinne har fått erfaring med!?

Anonymkode: 4169e...c57

Noe sier meg at helsemyndighetene har mer kunnskap enn de aller fleste her på DIB .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg hinter ikke spesifikt til noen men det er tydelig at mange synes å vite mer enn selv myndighetene 

Men det er det jo også mange som har gjort og som har forsøkt å råde myndighetene hele tiden. Spesialister og forskere som har fagkunnskapen og som har fulgt med på hva de tidlig rammede stedene har gjort for å få kontroll. I tillegg finnes det mye erfaring og kunnskap etter bl.a. svineinfluensaen, hvordan noen land lærte hva som skulle til for å slå ned epidemien i eget land. I Asia har det vært flere epidemier som de også har lært av.

Og tross at denne kunnskapen og erfaringen ligger der så velger norske myndigheter å overse dette! Vi ser jo bare hvor enormt mye FHI har bommet på sine "estimater". Mye av årsaken til dette er at regjeringen de siste årene har kuttet antall stillinger der og i Helsedirektoratet med flere hundre stillinger, så de har ikke lenger nok forskere og fagfolk til å sette seg inn i og tolke alle dataene som kommer og se dette opp mot allerede eksisterende kunnskap og erfaring. Derfor blir også estimatene deres og tolkningene deres av situasjonen unøyaktig. Dette har det vært så mye om i media de siste årene at det ikke burde overraske noen.

Før myndigheten sist utvidet tiltaksperioden så viste regjeringen at de likevel hadde hørt på andre og endret retorikken sin fra å bremse viruset til å slå det ned - mot det FHI mente var nødvendig. Og likevel har de kun valgt strategi og tiltak for å bremse, mens de sier de ønsker å gjøre det motsatte. Følgen av det vil bli langt større tiltak over lengre tid, fremfor strengere tiltak en kortere periode og så større åpning av samfunnet igjen, men hvor vi kunne ha kontrollert smittede, isolert smittede og deres kontakter, men uten at det får store følger for resten av samfunnet.

Anonymkode: f8a1b...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Noe sier meg at helsemyndighetene har mer kunnskap enn de aller fleste her på DIB .

Du har en skummel naiv tro på helsemyndighetene. Forøvrig samme helsemyndigheter som har bommet ekstremt mye på en hel rekke estimater de har gjort i denne situasjonen, men som flere tidligere ansatte i FHI og Helsedirektoratet - som regjeringen har sørget for å fjerne for å spare penger - har estimert korrekt.

Nåværende regjering har kuttet flere hundre stillinger i FHI og HDir. på få år, og disse har selv gått ut og vært tydelige på at det svekker beredskapen vår. Nå ser vi resultatet av det, og det er ikke noe overraskende - hvis man følger med.

Anonymkode: f8a1b...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du har en skummel naiv tro på helsemyndighetene. Forøvrig samme helsemyndigheter som har bommet ekstremt mye på en hel rekke estimater de har gjort i denne situasjonen, men som flere tidligere ansatte i FHI og Helsedirektoratet - som regjeringen har sørget for å fjerne for å spare penger - har estimert korrekt.

Nåværende regjering har kuttet flere hundre stillinger i FHI og HDir. på få år, og disse har selv gått ut og vært tydelige på at det svekker beredskapen vår. Nå ser vi resultatet av det, og det er ikke noe overraskende - hvis man følger med.

Anonymkode: f8a1b...3e9

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til strengere tiltak. Håper tiltakene løsner litt opp etter påske😊 

Mange 'minidiktatorer', tante Sofie og selvutnevnte helseeksperter som ser sitt snitt til å ville bestemme, angi og arrestere. Nesten litt søtt. 

Anonymkode: 254f9...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Har jeg hevdet å sitte på noen som helst fasit om pandemien? 

Det var det med å skille hva de vet med hva de håper på. 

Anonymkode: 0c7d8...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har en skummel naiv tro på helsemyndighetene. Forøvrig samme helsemyndigheter som har bommet ekstremt mye på en hel rekke estimater de har gjort i denne situasjonen, men som flere tidligere ansatte i FHI og Helsedirektoratet - som regjeringen har sørget for å fjerne for å spare penger - har estimert korrekt.

Nåværende regjering har kuttet flere hundre stillinger i FHI og HDir. på få år, og disse har selv gått ut og vært tydelige på at det svekker beredskapen vår. Nå ser vi resultatet av det, og det er ikke noe overraskende - hvis man følger med.

Anonymkode: f8a1b...3e9

Hvem ellers skal vi ha tillit til? Det er jo ikke sånn at politikerne og helsemyndighetene sitter i et vakuum nå. De lener seg på eksperter og forskere både nasjonalt og internasjonalt. Og enten du liker det eller ikke: Norge har håndtert dette veldig bra. Grafene flater ut, akkurat slik målet var.

Jeg har full tillit til myndighetene i denne situasjonen.

Anonymkode: 9e00a...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det var det med å skille hva de vet med hva de håper på. 

Anonymkode: 0c7d8...016

Der tenker jeg at jeg har god kontroll😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har en skummel naiv tro på helsemyndighetene. Forøvrig samme helsemyndigheter som har bommet ekstremt mye på en hel rekke estimater de har gjort i denne situasjonen, men som flere tidligere ansatte i FHI og Helsedirektoratet - som regjeringen har sørget for å fjerne for å spare penger - har estimert korrekt.

Nåværende regjering har kuttet flere hundre stillinger i FHI og HDir. på få år, og disse har selv gått ut og vært tydelige på at det svekker beredskapen vår. Nå ser vi resultatet av det, og det er ikke noe overraskende - hvis man følger med.

Anonymkode: f8a1b...3e9

La oss heller sette vår lit til deg, du vet sikkert mye bedre enn landets fremste eksperter, som også samarbeider med eksperter i mange andre land. 

Anonymkode: 46a0a...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste artikkelen, og det de foreslår er jo helt urealistisk. Det ser ikke ut som de tar med i beregningen at noen faktisk må ut av huset for å holde strøm, vann osv. oppe, og ikke minst, de har glemt at mange bor i institusjoner og på sykehus. Man kan ikke isolere hele landets innbyggere hver for seg og vente til viruset dør ut.

Anonymkode: 95410...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem ellers skal vi ha tillit til? Det er jo ikke sånn at politikerne og helsemyndighetene sitter i et vakuum nå. De lener seg på eksperter og forskere både nasjonalt og internasjonalt. Og enten du liker det eller ikke: Norge har håndtert dette veldig bra. Grafene flater ut, akkurat slik målet var.

Jeg har full tillit til myndighetene i denne situasjonen.

Anonymkode: 9e00a...82a

At grafene flater ut er ikke nok til å åpne samfunnet igjen.

FHI estimerte at vi ville ha 100 smittede i Norge. De har også estimert et worst case scenario hva respiratortrengende pasienter angår - vi er allerede langt over det, og får flere på respirator for hver dag som går, og vi har ikke nådd noen topp... og har begrenset antall respiratorer.

Åpnes samfunnet for raskt vil vi få en uhåndterbar topp og da vil de siste ukene ha vært uten særlig nytte.

Anonymkode: f8a1b...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leste artikkelen, og det de foreslår er jo helt urealistisk. Det ser ikke ut som de tar med i beregningen at noen faktisk må ut av huset for å holde strøm, vann osv. oppe, og ikke minst, de har glemt at mange bor i institusjoner og på sykehus. Man kan ikke isolere hele landets innbyggere hver for seg og vente til viruset dør ut.

Anonymkode: 95410...45a

Jo, disse tingene vil selvfølgelig bli ivaretatt i det de skisserer. Men handlesentrene måtte stengt, reiser måtte stoppet (både lokalt og i landet).

Hvis man gjør som de foreslår kan man også teste flere, isolere de som har symptomer fra andre - istedenfor som nå, lar syke bo sammen med andre som kan bevege seg ute i samfunnet, til og med gå på jobb, og smitte andre...

Anonymkode: f8a1b...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...