Gå til innhold

Mye trettere, oftere. Skyldes underernæring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har startet på en medisin som har redusert matlysten veldig. 
men jeg spiser. 
men det går da i banan. 1 banan så går det 1-2 timer og by banan. Har jeg ikke det hiver jeg innpå 3 spiseskjeer gresk yoghurt (ren) eller tar havregryn med melk og honning. 
så spiser jeg ikke før sånn i 6 tiden om kvelden. Da er det stekt egg på brødskive eller eggerøre, pannekake, pizza, fisk eller egentlig litt hva som helst. 
dlik har jeg holdt på de 2 siste mnd

Anonymkode: 91cbb...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ensidig kost og for lite næring kan gjøre deg trøtt ja.

Om du har mistet matlysten bør du spise etter klokken, og spise næringsrik mat hver gang. Ikke fordi du er sulten eller har lyst på, men fordi du vet kroppen trenger "bensin" for å klare brasene.

Særlig nå i disse koronatider tenker jeg det er viktig å ha et balansert kosthold og styrke immunforsvaret på den måten.

Frokost, lunsj og middag, spis mat med farger på for de inneholder ofte forskjellige vitaminer. Makter du ikke å få ned forskjellige grønnsaker, proteiner osv så må du kjøpe slike energismoothier på apoteket. De inneholder de kaloriene og vitaminene du trenger. Næringsdrikker heter det vel, kjøpte de til sønnen min i fjor da han fikk kyssesyken og gikk et par uker uten å klare ta til seg noe særlig mat.

Anonymkode: 2a085...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiste for lite før du begynte på medisinen også. Nå spiser du altfor lite.

Når du velger å spise for lite så påvirker det også psyken din negativt - i tillegg til at du selvfølgelig får dårligere energi.

Følg rådene til hun over her.

Anonymkode: 1aec3...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke medisiner går du på? Jeg startet på tegretol i november og matlysten forsvant raskt. Spiste helt ekstremt lite (kanskje to brødskiver ila dagen), fikk tvunget i meg litt ekstra på julaften, men slet veldig ellers. Tok det opp med legen rett etter nyttår og fikk næringsdrikker på resept, møkk å få ned, men hjalp ganske rask. Ventet en time etter jeg hadde stått opp før jeg drakk en sånn. Virker som den «vider» ut magesekken litt, for en times tid etterpå klarer jeg to skiver, så spiser jeg lunsj og middag med vanlige porsjoner :) Klarer ikke kveldsmat ennå, men har så smått begynt å legge på meg bittelitt.

 

Hvis dårlig matlyst er en av bivirkningene ville jeg tatt kontakt med legen. Mulig han eller hun har noen gode råd å komme med før alt bare går rett ned (vekt, humør, mineraler og vitaminer).

Anonymkode: d510b...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke medisiner går du på? Jeg startet på tegretol i november og matlysten forsvant raskt. Spiste helt ekstremt lite (kanskje to brødskiver ila dagen), fikk tvunget i meg litt ekstra på julaften, men slet veldig ellers. Tok det opp med legen rett etter nyttår og fikk næringsdrikker på resept, møkk å få ned, men hjalp ganske rask. Ventet en time etter jeg hadde stått opp før jeg drakk en sånn. Virker som den «vider» ut magesekken litt, for en times tid etterpå klarer jeg to skiver, så spiser jeg lunsj og middag med vanlige porsjoner :) Klarer ikke kveldsmat ennå, men har så smått begynt å legge på meg bittelitt.

 

Hvis dårlig matlyst er en av bivirkningene ville jeg tatt kontakt med legen. Mulig han eller hun har noen gode råd å komme med før alt bare går rett ned (vekt, humør, mineraler og vitaminer).

Anonymkode: d510b...55a

Ritalin. 
det er vanlig bivirkning og bare jeg kan styre om jeg spiser eller ikke. Jeg gjør jo, men tror konsekvensen i lengden ble at jeg generelt er slapp. Kjeder meg uansett hva jeg gjør også

Anonymkode: 91cbb...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ritalin. 
det er vanlig bivirkning og bare jeg kan styre om jeg spiser eller ikke. Jeg gjør jo, men tror konsekvensen i lengden ble at jeg generelt er slapp. Kjeder meg uansett hva jeg gjør også

Anonymkode: 91cbb...c0e

Aha, datteren til ei venninne har nettopp startet opp på det samme, og havnet i akkurat samme situasjon. Startet for 5 uker siden, og hadde da to gode uker før koronakrisen her i Norge, begynte å kjede seg veldig etter det, men det er ikke sikkert det er unaturlig eller begrenset til de på Ritalin. Er nok mange mennesker rundtom nå som kjeder seg litt mer enn en smule.

Uansett, hun har fått næringsdrikker og har samme erfaring som meg. Det skal vel uansett tas opp med legen, for det er mulig å teste andre medisiner. Var iallfall det denne jenta fikk beskjed om :)

Anonymkode: d510b...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aha, datteren til ei venninne har nettopp startet opp på det samme, og havnet i akkurat samme situasjon. Startet for 5 uker siden, og hadde da to gode uker før koronakrisen her i Norge, begynte å kjede seg veldig etter det, men det er ikke sikkert det er unaturlig eller begrenset til de på Ritalin. Er nok mange mennesker rundtom nå som kjeder seg litt mer enn en smule.

Uansett, hun har fått næringsdrikker og har samme erfaring som meg. Det skal vel uansett tas opp med legen, for det er mulig å teste andre medisiner. Var iallfall det denne jenta fikk beskjed om :)

Anonymkode: d510b...55a

Takk. Min lege vil ikke gi andre medisiner. Hun sier at sjansen er større for å miste matlyst på dem. Jeg har nevnt det. Men jeg føler meg som en misbruker når jeg spør om det , litt sånn «har hørt Aduvanz kan gjøre deg mer gira, kan jeg få det». Legen før der sa at jeg skulle over på det dersom jeg mister matlyst på Ritalin. Men men.

Jeg har hatt slike perioder før medisin og. Så det er ikke sikkert det er den?! Eneste forskjell er at jeg ikke har hatt depressive anfall, mye angst osv. Humøret et rekordstabilt

Anonymkode: 91cbb...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...