Gå til innhold

Noen som har gått ned kontrollert i vekt som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overvektig. BMI på 31,5. Bør i følge BMI gå ned 18 Kg. 

Jeg er gravid og livredd for å gå opp masse. Derfor har jeg økt aktivitetsnivået mitt og blitt mye mer opptatt av kosthold. 

Pga korona er jeg permittert fra jobb og det blir mye mer sitting enn jeg er vant til. Jeg er kjemperedd for at dette vil føre til at jeg legger på meg mer. 

Jeg vet at man ikke skal slanke seg når man er gravid, men er det ikke bedre for baby og meg hvis jeg veier mindre? Og er det noen som eventuelt har forslag til hvordan jeg kan gjennomføre det på en trygg måte for meg og babyen? 

Anonymkode: f0efa...98e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en grunn til at du er overvektig - du spiser for mye. Derfor kan du nå spise helt likt, eller litt mindre og sunnere. Spis normalt. Ikke slank deg. Dropp å spis det som gjorde deg overvektig i utgangspunktet. Det burde holde. 
Jeg er i samme situasjon som deg, men dette er ikke tiden for å slanke seg. Kroppen bruker så mye energi på å gå gravid og trenger masse sunne næringsstoffer, og babyen også. Dersom du absolutt ikke vil gå opp i vekt - beveg deg mer, spis sunnere, men NOK. Det burde faktisk føre til at du går ned, eller beholder vekten, eller bare går opp litt. Ikke tenkt på å slanke deg særlig nå, det er ikke bra. 

Anonymkode: b09e3...4d0

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en grunn til at du er overvektig - du spiser for mye. Derfor kan du nå spise helt likt, eller litt mindre og sunnere. Spis normalt. Ikke slank deg. Dropp å spis det som gjorde deg overvektig i utgangspunktet. Det burde holde. 
Jeg er i samme situasjon som deg, men dette er ikke tiden for å slanke seg. Kroppen bruker så mye energi på å gå gravid og trenger masse sunne næringsstoffer, og babyen også. Dersom du absolutt ikke vil gå opp i vekt - beveg deg mer, spis sunnere, men NOK. Det burde faktisk føre til at du går ned, eller beholder vekten, eller bare går opp litt. Ikke tenkt på å slanke deg særlig nå, det er ikke bra. 

Takk for svar. 

Jeg pleier å gå 10 - 15 000 skritt per dag på jobb, så den største utfordringen for meg nå er å få like mye bevegelse når jeg er permittert og man ikke kan gå på treningsstudioet f.eks. Går turer da. 

Drikker ikke brus i hverdagene til vanlig eller juice. Drikker vann eller fun light. Spiser ikke bakst, loff eller masse godteri i ukedagene. Spiser aldri chips. 

Grunnen til at jeg har blitt overvektig, tror jeg - er fordi jeg ikke har mulighet til å spise på jobb. Jeg drikker en smoothie eller noe enkelt til frokost på vei til jobb (dette var før jeg ble gravid, ikke vært på jobb enda som gravid) - så drakk jeg en kaffe kanskje ila arbeidsdagen. Men da når jeg kom hjem var jeg så utrolig sulten, så jeg spiste gjerne 2 porsjoner middag. 

Sjokolade (et par remser) 1-2 kvelder i uka og 1,5 L pepsi max i uka + 0,5 l urge. Et par iskaffe mocca i uka. 

Poenget mitt er at jeg spiser ikke ekstremt mye dritt, så det er litt vanskelig å endre så mye. Det som er fordelen med å være permittert er jo at jeg kan spise regelmessig, små måltider. At jeg har tid til å lage/spise sunnere mat. 

Hadde jeg drukket cola hver dag, spist boller til lunsj, sjokolade og chips til kvelds og mcern til middag- da hadde det vært lett å vite hva jeg skal endre på. Men utenom å kutte det lille jeg spiser av dritt nå, så synes jeg det er vanskelig å vite hva jeg burde spise og hvor mye som er normalt for normale mennesker å spise. Ettersom jeg ikke er vant til et vanlig kosthold mtp jobben min.  Spiser ekstremt lite pga jobben. Men tar igjen på kvelden tydeligvis, ellers hadde jeg vel gått ned. 

Skrevet

Jeg skjønner. Kan du ikke prøve å gå noen kveldsturer, rask gange og lignende? Bli litt svett og varm. Ellers kan du jo kutte ut en iskaffe her og litt sjokolade der? Du må jo bare fortsette å spise. Kutte ned litt på det som inneholder mye kalorier som ost, olje, smør osv. Jeg prøver å tenke at dette er en investering og jeg skal holde ut å bli litt større enn jeg er komfortabel med, og så skal jeg gå inn for å slanke meg når babyen er ute. Det er vanskelig for meg (hadde bulimi i mange år), men jeg skal i hvert fall ikke slanke meg nå. Gjør som du pleier, bare tenk deg litt om og prøv å tren litt ute eller inne, evt gå en kveldstur. 

Skrevet

Tenker du har problemer med hormoner eller noe kroppslig. Jeg har alltid vært veldig streng på hva jeg har spist og jeg har trent helt frem til jeg fødte. Men alle er forskjellige. Jeg er vant til å trene mye og spise sunt. Jeg var livredd for strekkmerker så jeg var veldig forsiktig med sukker osv.. samt at jeg ville være sunn for babyen min. Legg en treningsplan du følger hver dag hjjemme. At alt er stengt er bare en dårlig unnskylding. Kutt alt av sjokolade osv. Jeg hadde to uker med abstinenser når jeg kuttet dette, men nå har jeg gått så lenge uten så blir på en måte feil å begynne nå. Kuttet også brus. Er på mitt 7 år nå.😊🌼

Anonymkode: b9541...2fb

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du har problemer med hormoner eller noe kroppslig. Jeg har alltid vært veldig streng på hva jeg har spist og jeg har trent helt frem til jeg fødte. Men alle er forskjellige. Jeg er vant til å trene mye og spise sunt. Jeg var livredd for strekkmerker så jeg var veldig forsiktig med sukker osv.. samt at jeg ville være sunn for babyen min. Legg en treningsplan du følger hver dag hjjemme. At alt er stengt er bare en dårlig unnskylding. Kutt alt av sjokolade osv. Jeg hadde to uker med abstinenser når jeg kuttet dette, men nå har jeg gått så lenge uten så blir på en måte feil å begynne nå. Kuttet også brus. Er på mitt 7 år nå.😊🌼

Anonymkode: b9541...2fb

Jeg trener Yoga og styrke hjemme. 30 min hver. Så går jeg 30-60 minutter tur. Hver dag. Men for å ta igjen for de 10-15 000 skrittene jeg pleier å gå skulle jeg gjerne vært på treningsstudioet og gått på tredemølle. Det var ikke en unnskyldning for å ikke trene, men det hadde vært lettere å få til samme skritt der. Går mye fortere der enn jeg klarer på asfalten. Så treningsplan er på plass. :) Har, etter at jeg ble gravid, også kuttet ut sukker i hverdagen + brus. Og iskaffe. Så det er ikke masse igjen å kutte ned på. 

Det jeg er usikker på, er hva en normal porsjon er- hvor ofte det er vanlig å spise og sånn. Jeg har hatt spiseforstyrrelser siden jeg var 9-10 år (så i ca 20 år), så jeg vet ikke hvordan man spiser normalt. Men vil veldig gjerne gjøre det nå, når jeg har noen andre å tenke på. Sist jeg fikk barn var jeg mye tynnere og spiste akkurat det jeg hadde lyst på. Overlevde det også, men gikk opp 16 kg. Og etter det, har jeg slitt med å gå ned fra den vekten jeg hadde ved fødsel sist. Forferdelig slitsomt. 

Klarte å gå ned 19 kg med kosthold, men de kom så fort tilbake at jeg ikke rakk å reagere. Brukte et år på å gå ned, og ble kjempedeppa når jeg hadde gått opp alt igjen. 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner. Kan du ikke prøve å gå noen kveldsturer, rask gange og lignende? Bli litt svett og varm. Ellers kan du jo kutte ut en iskaffe her og litt sjokolade der? Du må jo bare fortsette å spise. Kutte ned litt på det som inneholder mye kalorier som ost, olje, smør osv. Jeg prøver å tenke at dette er en investering og jeg skal holde ut å bli litt større enn jeg er komfortabel med, og så skal jeg gå inn for å slanke meg når babyen er ute. Det er vanskelig for meg (hadde bulimi i mange år), men jeg skal i hvert fall ikke slanke meg nå. Gjør som du pleier, bare tenk deg litt om og prøv å tren litt ute eller inne, evt gå en kveldstur. 

Går masse turer og trener yoga. Danser også just dance med større barn. Har kuttet ut iskaffe og sjokolade i ukedagene. 

Har også hatt spiseforstyrrelser i mange år, og sliter litt med frykten for å bli tjukkere. Ser (tro det eller ei) ikke så stor ut nå, for vekta er bra fordelt på pupper og rumpe. Er redd for å ende opp med å se skikkelig tjukk ut. Men jeg skal spare slanking til etter babyen er ute. Da kan vi jo gå masse trilleturer og sånn, det er veldig koselig. Husker at forbrenningen etter forrige fødsel var helt rå. Så da har man jo muligheten også. :)

Skrevet

Bare tull at du MÅ gå tredemølle istedet for ute. Er da bare å gå og gå og gå det. Har du en løype så gå den flere ganger om så hva. 

Anonymkode: 5fa8b...abf

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare tull at du MÅ gå tredemølle istedet for ute. Er da bare å gå og gå og gå det. Har du en løype så gå den flere ganger om så hva. 

Anonymkode: 5fa8b...abf

Sa ikke at jeg MÅ det. Sa at det hadde vært lettere. Jeg har små barn som har hjemmeskole nå, det er ikke sånn at jeg kan gå ut døra og bli borte i mange timer for å gå. Og de gidder ikke å være med på så lang tur. Jeg får de med på 30-60 minutter. Jeg er alene, så jeg kan ikke gå ut på kvelden. Var mye lettere på treningsstudioet, der det er barnevakt og jeg kan gå på tredemølle som for meg går mye fortere enn å gå ute. Går jo rundt i huset hele dagen, blir sikkert noen skritt det og :P

Skrevet

Jeg synes du skal ta kontakt med lege eller ernæringsfysiolog for å få råd fra noen med bedre kompetanse enn du finner på et nettforum.

Anonymkode: 3f0ef...6e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...