Twintipp Skrevet 31. mars 2020 #1 Skrevet 31. mars 2020 Det er ikke åpent for skjønn, er det vel? Her er jeg på jobb om natten, og sover knapt nok da mannen også må på jobb. De jobber nå bl.a med å lage det som benyttes i testing mot corona, så ikke heldig at han er borte. Er det sånn at dere som jobber natt også ikke får sove noe særlig? Jeg sovnet nesten når jeg kjørte bil i går. Det går jo til over påske pga litt ferie og sånn, men det er ikke holdbart over flere uker til.. Hvordan løser dere det?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #2 Skrevet 31. mars 2020 Regjeringen bestemmer det. Dere har jo fått doblet sykt barn/barnepasser til bruk når stengt bhg/Sfo. Du kan bruke det på nattevaktene hvis mannen din sin er viktigere en din, i deres øyne. Anonymkode: d2904...44c
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #3 Skrevet 31. mars 2020 Enkelte av må faktisk bruke barn syk dager og søke omsorgspermisjon iom at vi ikke kan ha hjemmekontor. Du får gjøre det samme hvis du ikke klarer å gjennomføre jobb og håndtering av barna. Anonymkode: 743bc...86c
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #4 Skrevet 31. mars 2020 Du mener når begge har samfunnskritisk jobb, hvem er mest samfunnskritisk? Jeg er så kynisk at jeg tenker alle kan erstattes. Du kan uansett ikke brenne lyset i begge ender? Anonymkode: 64222...9e2
Twintipp Skrevet 31. mars 2020 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2020 Vi har visstnok ikke krav på det som nattevakt? Jeg ønsker jo også å jobbe. Permisjon i helsesektoren i dag er nok ikke populært. Dere som nå har barn i bhg, er det mange der? Vi vurderer å si ja til besteforeldre om å passe de dagene jeg jobber.
Twintipp Skrevet 31. mars 2020 Forfatter #6 Skrevet 31. mars 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du mener når begge har samfunnskritisk jobb, hvem er mest samfunnskritisk? Jeg er så kynisk at jeg tenker alle kan erstattes. Du kan uansett ikke brenne lyset i begge ender? Anonymkode: 64222...9e2 Ja, eller hans jobb ligger ikke på kriterielista, men er jo kanskje viktigere enn noen gang. Og jeg i helsevesenet. Min jobb kan erstattes, hans ikke...
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #7 Skrevet 31. mars 2020 4 minutter siden, Twintipp skrev: Ja, eller hans jobb ligger ikke på kriterielista, men er jo kanskje viktigere enn noen gang. Og jeg i helsevesenet. Min jobb kan erstattes, hans ikke... Da tenker jeg DIN helse må komme foran. Jeg hadde tatt opp dette med barnehagen da, om du forklarer hva slags jobb han har så får dere garantert skole og barnehage altså. Anonymkode: 64222...9e2
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #8 Skrevet 31. mars 2020 Arbeidsgiver må sende erklæring til kommunen, som avgjør om jobben går inn under kritisk samfunnsfunksjon. Det er rom for at kommunen viser skjønn, selv om det skal være strengt. Lykke til! Anonymkode: 8c767...a75
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #9 Skrevet 31. mars 2020 Du kan bruke syke-barn dager. Det spiller ingen rolle om du jobber natt poenget er at fu ikke har barnepass på dagtid og kan ikke gå på jobb uten å sove Anonymkode: aa502...e58
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #10 Skrevet 31. mars 2020 Det er ganske mange! Så hvis hans yrke ikke er blant de, så rimer det i grunn dårlig med at han er ekstra viktig særlig nå. Oversikten finner du her; https://www.regjeringen.no/no/tema/samfunnssikkerhet-og-beredskap/innsikt/liste-over-kritiske-samfunnsfunksjoner/id2695609/?expand=factbox2695612 Så klart kan man tenke at en del yrker er det lettere å bytte ut folk, der er det snakk om skjønn. Det er lettere å lære opp og sette inn en person i kassen på dagligvaren, som saksbehandler i nav, eller som renholder, enn det er å erstatte en kirurg eller systemansvarlig. Anonymkode: ba61e...c6b
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #11 Skrevet 31. mars 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan bruke syke-barn dager. Det spiller ingen rolle om du jobber natt poenget er at fu ikke har barnepass på dagtid og kan ikke gå på jobb uten å sove Anonymkode: aa502...e58 Nei, som helsepersonell er man pålagt å gå på jobb. Det legges til grunn at forelderen uten kritisk arbeid passer barna. Om barnas far mener han må på jobb må arbeidsgiver sende dokumentasjon til kommunen, som avgjør om man kvalifiserer til barnepass. Avgjør de at han ikke kvalifiserer må han være hjemme. Anonymkode: 8c767...a75
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #12 Skrevet 31. mars 2020 Dette står blant annet; «tilvirkere av legemidler og medisinsk utstyr herunder beskyttelsesutstyr, apotek. Virksomheter som leverer produkter, varer og tjenester til helse- og omsorgstjenesten» Anonymkode: ba61e...c6b
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #13 Skrevet 31. mars 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ganske mange! Så hvis hans yrke ikke er blant de, så rimer det i grunn dårlig med at han er ekstra viktig særlig nå. Oversikten finner du her; https://www.regjeringen.no/no/tema/samfunnssikkerhet-og-beredskap/innsikt/liste-over-kritiske-samfunnsfunksjoner/id2695609/?expand=factbox2695612 Så klart kan man tenke at en del yrker er det lettere å bytte ut folk, der er det snakk om skjønn. Det er lettere å lære opp og sette inn en person i kassen på dagligvaren, som saksbehandler i nav, eller som renholder, enn det er å erstatte en kirurg eller systemansvarlig. Anonymkode: ba61e...c6b Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Dette står blant annet; «tilvirkere av legemidler og medisinsk utstyr herunder beskyttelsesutstyr, apotek. Virksomheter som leverer produkter, varer og tjenester til helse- og omsorgstjenesten» Anonymkode: ba61e...c6b Disse hører sammen. Anonymkode: ba61e...c6b
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #14 Skrevet 31. mars 2020 48 minutter siden, Twintipp skrev: Det er ikke åpent for skjønn, er det vel? Her er jeg på jobb om natten, og sover knapt nok da mannen også må på jobb. De jobber nå bl.a med å lage det som benyttes i testing mot corona, så ikke heldig at han er borte. Er det sånn at dere som jobber natt også ikke får sove noe særlig? Jeg sovnet nesten når jeg kjørte bil i går. Det går jo til over påske pga litt ferie og sånn, men det er ikke holdbart over flere uker til.. Hvordan løser dere det? Høres ut som dun mann er kollega med min... ikke så mange som lager slike tester? Jeg er ikke samfunnskritisk så her blir det sykt barn dager når jeg ikke rekker mitt. Anonymkode: 4e75e...dbf
Twintipp Skrevet 31. mars 2020 Forfatter #15 Skrevet 31. mars 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Høres ut som dun mann er kollega med min... ikke så mange som lager slike tester? Jeg er ikke samfunnskritisk så her blir det sykt barn dager når jeg ikke rekker mitt. Anonymkode: 4e75e...dbf Takk for svar alle sammen. Skal undersøke nærmere. Istedenfor å benytte bhg, så vurderer vi også besteforeldre. Dilemma er jo at de er over 70 år. Selv om de tilbyr seg selv. Men, om det ikke er mange i bhg, og dette trekkes ut, så går ikke dette i lengden. Mannen min jobber i et amerikansk firma, din også?
Twintipp Skrevet 31. mars 2020 Forfatter #16 Skrevet 31. mars 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Disse hører sammen. Anonymkode: ba61e...c6b For en smørbrødliste...🤭 Han har en lederjobb i et firma som bl.a lager det teknologiske som brukes i testing mot korona. Derfor er etterspørselen stor i disse dager. Men, fant ikke det spesifikt på lista.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #17 Skrevet 31. mars 2020 Vi som har samfunnskritiske jobber har ikke anledning til å bruke sykt barn-dager pga stengte barnehager/skoler. Her har vi begge det og vi har fått samme beskjed fra våre arbeidsgivere. Har heldigvis klart oss uten å levere i bhg hittil. Dersom begge foreldrene har slike jobber, får dere tilbud om plass i bhg/skole. Arbeidsgiver må sjekke om mannen din har samfunnskritisk jobb. Dersom han ikke har det, kan han bli hjemme med barna. Hadde ikke latt så gamle besteforeldre passe barna... Anonymkode: 1a267...e1b
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #18 Skrevet 31. mars 2020 1 time siden, Twintipp skrev: De jobber nå bl.a med å lage det som benyttes i testing mot corona, så ikke heldig at han er borte. Det må da vel gå inn under dette vel «tilvirkere av legemidler og medisinsk utstyr herunder beskyttelsesutstyr, apotek. Virksomheter som leverer produkter, varer og tjenester til helse- og omsorgstjenesten» Anonymkode: 5d7b3...5bf
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #19 Skrevet 31. mars 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi som har samfunnskritiske jobber har ikke anledning til å bruke sykt barn-dager pga stengte barnehager/skoler. Her har vi begge det og vi har fått samme beskjed fra våre arbeidsgivere. Har heldigvis klart oss uten å levere i bhg hittil. Dersom begge foreldrene har slike jobber, får dere tilbud om plass i bhg/skole. Arbeidsgiver må sjekke om mannen din har samfunnskritisk jobb. Dersom han ikke har det, kan han bli hjemme med barna. Hadde ikke latt så gamle besteforeldre passe barna... Anonymkode: 1a267...e1b Men vi har ekstra omsorgsdager som alle andre eller ? våre barn kan jo også bli syke/forkjøla som alle andre . Her får de ihvertfall ikke komme på skole eller i barnehage hvis de er forkjøla eller noe . Anonymkode: 8613d...c6f
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #20 Skrevet 31. mars 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men vi har ekstra omsorgsdager som alle andre eller ? våre barn kan jo også bli syke/forkjøla som alle andre . Her får de ihvertfall ikke komme på skole eller i barnehage hvis de er forkjøla eller noe . Anonymkode: 8613d...c6f Det stemmer! Vi har dobbelt opp med dager som andre. Og du kan selvfølgelig bruke sykt barn-dager dersom barnet er sykt og ikke kan være i bhg/skole. Men stengte bhg/skoler er ikke gyldig grunn til å benytte disse dagene. Anonymkode: 1a267...e1b
Twintipp Skrevet 31. mars 2020 Forfatter #21 Skrevet 31. mars 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det må da vel gå inn under dette vel «tilvirkere av legemidler og medisinsk utstyr herunder beskyttelsesutstyr, apotek. Virksomheter som leverer produkter, varer og tjenester til helse- og omsorgstjenesten» Anonymkode: 5d7b3...5bf Ja, det høres logisk ut. Skal absolutt sjekke det ut👍🏼
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #22 Skrevet 31. mars 2020 21 minutter siden, Twintipp skrev: Ja, det høres logisk ut. Skal absolutt sjekke det ut👍🏼 Tar du sjansen på å la besteforeldre passe barn altså? Jeg jobber også i helse og jeg tørr ikke møte mine foreldre som er over 70 år (og friske) fordi jeg er redd for å smitte dem. Synes du og din mann burde sjekke om dere kan bli klassifisert som samfunnskritiske. Jeg fikk beskjed av sjefen min om at jeg fikk bekreftelse om jeg hadde bruk for det. Anonymkode: 8d877...3f7
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #23 Skrevet 31. mars 2020 Slik du beskriver det anser jeg at både du og mannen din kvalifiserer som å ha samfunnskritiske jobber, så få søkt umiddelbart! Men vær så snill - ikke kjør bil før du får sovet mer! Du er ikke trygg i trafikken slik du beskriver det! Kan du leve med at du tar livet av noen fordi du ikke greier å være oppmerksom nok? Eller at barna dine blir morløse av samme grunn? Anonymkode: 30a99...7bb
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #24 Skrevet 31. mars 2020 1 time siden, Twintipp skrev: For en smørbrødliste...🤭 Han har en lederjobb i et firma som bl.a lager det teknologiske som brukes i testing mot korona. Derfor er etterspørselen stor i disse dager. Men, fant ikke det spesifikt på lista. Ja. Men er ikke det egentlig bra, at det er så mange som regnes som så viktig at de regnes som samfunnskritisk. Jo flere som anses som viktig i samfunnet i en slik krise, jo bedre! Dere bør ABSOLUTT ha rett på barnehageplass, og deres eldre foreldre bør skjermes. Anonymkode: ba61e...c6b
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2020 #25 Skrevet 31. mars 2020 Kapitalen. Den som tjener mest penger har den viktigste jobben. Anonymkode: fcdf6...ccd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå