Gå til innhold

Det var ikke det jeg spurte om!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det flere som blir forferdelig irritert når man spør om noe men så får man heller er langt svar om hva som vil skje negativt? For eksempel for å illustrere,

et spørsmål kan se slik ut «har mistrivdes på denne avdelingen lenge pga kollegaer, kan jeg bytte avdeling?»

svar «ja men jeg tror ikke du kan ......» eller «jeg tror ikke de vil ........»

hcorfor svarer folk slik? Når man spør et ja eller nei spørsmål, så er det en smule frekt å begynne å prate om alt rundt istedenfor å komme med uviktige bedrevitersvar?

Anonymkode: ae855...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det flere som blir forferdelig irritert når man spør om noe men så får man heller er langt svar om hva som vil skje negativt? For eksempel for å illustrere,

et spørsmål kan se slik ut «har mistrivdes på denne avdelingen lenge pga kollegaer, kan jeg bytte avdeling?»

svar «ja men jeg tror ikke du kan ......» eller «jeg tror ikke de vil ........»

hcorfor svarer folk slik? Når man spør et ja eller nei spørsmål, så er det en smule frekt å begynne å prate om alt rundt istedenfor å komme med uviktige bedrevitersvar?

Anonymkode: ae855...ee0

Det kommer vel litt an på hvem du spør? Spør du sjefen din, så må han eller hun jo pakke det inn i en begrunnelse.

Anonymkode: 4d0c6...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det flere som blir forferdelig irritert når man spør om noe men så får man heller er langt svar om hva som vil skje negativt?

Ja 

For eksempel for å illustrere,

et spørsmål kan se slik ut «har mistrivdes på denne avdelingen lenge pga kollegaer, kan jeg bytte avdeling?»

svar «ja men jeg tror ikke du kan ......» eller «jeg tror ikke de vil ........»

hcorfor svarer folk slik? Når man spør et ja eller nei spørsmål, så er det en smule frekt å begynne å prate om alt rundt istedenfor å komme med uviktige bedrevitersvar?

Nei

Anonymkode: ae855...ee0

 

Anonymkode: 2a33f...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at du bare har litt tungt for å formulere deg så folk ikke skjønner hva du vil? Sånn som jeg nå, jeg aner ikke hva du vil frem til. 

Anonymkode: 53506...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må tenke hvilke spørsmål det faktisk er mulig å svare et enkelt ja eller nei på. Eksempelet ditt er ikke et sånt spørsmål. Det inviterer jo til samtale, oppfølgingsspørsmål, diskusjon, filosofering, resonnering. 

Anonymkode: 5aa3d...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er værre med svar som ikke går på det du har spurt om overhode.

F.eks:

Vet noen om en god garnbutikk på nett? Jeg bor så langt ut i gokk at det ikke finnes noen fysiske butikker nærmere enn tre timer unna.

-bruk lokalbutikken! Støtt de små bedriftene!

-alltid bedre med å handle i fysisk butikk, det er koselig med god service!

-stakkars sau som blir skamklipt til din fornøyelse! Tenk på dyrevelferden!

-hvorfor ikke gjøre noe mer fornuftig i stedet for å strikke? Gå deg en tur heller!

 

😬😬😬

Anonymkode: 43db8...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært på den ubehagelige måten selv jeg hvordan et innlegg kan vries i alle retninger. Har ikke lyst til å si hvilket innlegg jeg postet for føler meg ferdig med det. Vet til neste gang at det ikke er særlig mye poeng i å skrive seriøst innlegg her inne på dib/bim. 

Anonymkode: 310c8...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sikter altså til et spesifikt innlegg? Og du vil ikke si hvilken, fordi du er ferdig med det? Du virker jo ikke akkurat helt ferdig med det når du poster et nytt innlegg på bakgrunn av svarene du fikk i innlegget du sier du er ferdig med?😏

 

Eksempelet ditt skjønner jeg ikke noe av. Å bytte avdeling vil få mange konsekvenser for flere parter. At du stiller spørsmålet og forventer et ja eller nei, sier at du ikke forstår hvorfor det er vanskelig, og man vil derfor prøve å forklare deg. Sannsynligheten for at du vil akseptere å bli avspist med et enkelt nei, er svært liten.

 

Eksemplene til annie #d0f gir mye mer mening, og jeg skjønner godt hva hun mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle spørsmål kan besvares med et ja eller et nei. Ofte fordi det oppfattes som særdeles uhøflig og lite imøtekommende, og like ofte fordi et spørsmål åpner opp for flere. Om jeg var din sjef og du kom inn til meg og spurte om du kunne bytte avdeling pga mistrivsel, mener du da at jeg skulle svart "nei", snudd meg til pc'n igjen, og at det var greit for deg? Jeg hadde ikke tenkt at det var greit. Jeg ville jo visst noe om hvorfor du mistrives, hva som har skjedd, om det er noe vi kan ta tak i umiddelbart, om vi bør trekke inn verneombudet, osv. Spørsmål man kan svare ja eller nei på, for meg, er enkle spørsmål som: Vil du ha agurk på leverposteien? Liker du te? Skal du på kampen i kveld?  Selv så enkle spørsmål åpner jo opp for oppfølgingsspørsmål og videre samtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...