Gå til innhold

Kan arbeidsgiver pålegge meg å ta omsorgsdager?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har hjemmekontor med to små barn. Er alene med barna så dagene blir veldig oppstykket. Men jeg gjør jobben min og jobber totalt sett iallefall 7-8 timer pr dag (sitter gjerne fra 20-23 på kvelden). Like effektivt som på kontoret er det jo selvsagt ikke, men gjør så godt jeg kan. Ikveld fikk jeg innkallelse til ettt møte med leder. Der stod at vi skal gå gjennom reglene for omsorgslønn. Jeg har aldri nevnt dette for leder og det er ikke ett ønske fra min side. Men kan han pålegge med dette?

Anonymkode: dc197...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har hjemmekontor med to små barn. Er alene med barna så dagene blir veldig oppstykket. Men jeg gjør jobben min og jobber totalt sett iallefall 7-8 timer pr dag (sitter gjerne fra 20-23 på kvelden). Like effektivt som på kontoret er det jo selvsagt ikke, men gjør så godt jeg kan. Ikveld fikk jeg innkallelse til ettt møte med leder. Der stod at vi skal gå gjennom reglene for omsorgslønn. Jeg har aldri nevnt dette for leder og det er ikke ett ønske fra min side. Men kan han pålegge med dette?

Anonymkode: dc197...8e1

Nei, han kan ikke pålegge deg dette med mindre du må tilbake på jobb fysisk snart, men du hadde kanskje uansett trengt det?

Anonymkode: 22b5c...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, han kan ikke pålegge deg dette med mindre du må tilbake på jobb fysisk snart, men du hadde kanskje uansett trengt det?

Anonymkode: 22b5c...17e

Nei tilbake til kontoret blir det ikke vil jeg tro, da alle har fått beskjed om å ha hjemmekontor pga smittefare. Kontoret der jeg jobber er helt stengt av. Og såvidt jeg vet er der ikkje kommet andre retningslinjer på dette.

Anonymkode: dc197...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei tilbake til kontoret blir det ikke vil jeg tro, da alle har fått beskjed om å ha hjemmekontor pga smittefare. Kontoret der jeg jobber er helt stengt av. Og såvidt jeg vet er der ikkje kommet andre retningslinjer på dette.

Anonymkode: dc197...8e1

De kan ikke pålegge deg å ta ut omsorgsdager, men det kan jo tenkes at de tenker at du burde det for barna dine sin del, og lurer på om du bare ikke kjenner til at du har rett på det.

Hvorfor vil du ikke ta ut noen omsorgsdager?

Anonymkode: 22b5c...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo høre om det går an å dele opp omsorgsdagene? At du jobber halve dager og samler opp omsorgsdager så etter 2 dager har du brukt en omsorgsdag?

Anonymkode: 6dfd5...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsorgsdager/sykt barn dager kan enten tas ut i dager eller timer (opp til arbeidsgiver). Snakk med sjefen din og avtal at omsorgstimer kan benyttes de dagene du ikke får det til å gå opp med timeantallet. Dette vil være det beste for både arbeidsgiver og arbeidstaker (samt ungene).

Sjefen min og jeg har hatt denne samtalen her vi også. Jeg er med barna på dagtid og jobber kveld/natt. Ikke alltid man blir ajour, men sånn får det bare være i disse Corona-tider.

Anonymkode: c1cb6...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at arbeidsgiver vil hjelpe deg litt! Hvorfor ikke høre om du kan ta noen timer hver dag så du ikke sliter deg helt ut?

Anonymkode: 86ff4...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo at du jobber 7-8 timer. Jobber du 7 er jo ikke dette full arbeidsdag, og jeg vil også anta at de timene du jobber er du mindre effektiv enn vanlig. Da må det være helt ok av arbeidsgiver å be deg skrive timeliste feks, så får arbeidsgiver refundert den tiden du ikke jobber. Det går uansett ikke utover din lønn.

Anonymkode: 95780...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen lan kreve at du jobber 100%. Hvis du ikke klarer det på grunn av omsorg for barn er jo alternativet å si deg opp. At sjefen forsøker å få deg til å bruke omsorgsdager i steden må være positivt.

Anonymkode: 40344...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske sjefen min tilbød meg å benytte omsorgdager. Det koster jo ikke deg noe og alle har jo fått dobbelt opp med dager. Det betyr jo at du som alenemor har 40 omsorgsdager i 2020. Så lenge dine arbeidsoppgaver blir ivaretatt av andre i mellomtiden slik du ikke må jobbe mer når du er tilbake.

Kan det være en mulighet å ta ut timer og samle opp eller bare ta 2-3 stk i uken.

Anonymkode: 125f3...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ta halve dager. Så hvis du jobber 50% og  har omsorgslønn 50%, betyr det at du har 80 dager som enslig forsørger.

Anonymkode: 45786...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke kan arbeide innenfor den tiden arbeidsgiver har satt som ytre tid, kan de be deg ta syke-barn dager. Hos oss er arbeidstidsavtale midlertidig satt ut av spill og vi har ikke kjernetid lenger. Vi kan arbeide mellom 06 og 21. Dersom vi ikke kan yte 7,5 time innenfor dette pga omsorgsoppgaver er omsorgspenger det rette. 
 

Helsemessig er det selvfølgelig ikke bra å sitte p jobbe sent på kveld/natt hver dag. Ikke er man spesielt effektiv da heller. Du bør jo diskutere med arbeidsgiver hvordan du skal legge opp arbeidsdagen din og når på dagen du skal jobbe. Sette avhenger også selvsagt av om dus kal ha kontakt med kolleger/kunder/klienter, om du skal delta i møter osv. I såfall er det jo ikke brukbart å jobbe sent på kveld. 

Anonymkode: 5c84b...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...