Gå til innhold

Alvorlig søskensjalusi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd. Storebror på 7 år sliter veldig med å tilpasse seg livet med lillesøster på snart 1 år. Han skader henne aldri alvorlig fysisk, men mange ganger hver dag tar han litt for hardt i henne, koser for hardt, hopper bukk over henne, tar leker fra henne etc. I tillegg er han ekstremt «rampete», hører aldri på beskjeder, og gjør alt han kan for å få vår oppmerksomhet.

jeg prøver å få til alenetid med han hver dag, skikkelig god kvalitetstid alene med han. Da har vi det kjempefint. Men med en gang vi er hjemme igjen, fortsetter han. Det er fullstendig utmattende! det ender ofte med kjefting og skriking, stikk motsatt av hva han trenger. 
 

jeg trenger virkelig råd, hva skal vi gjøre for å snu dette?
 

Anonymkode: fce5a...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går det an å greie å inkludere ham på en slik måte at han får en følelse av å være viktig for lillesøsteren?"Han som er så stor og flink må passe på xxx, for lillesøster er jo for liten til å forstå eller greie dette, men han som er så flink kan passe på." Prøve at han får litt ansvarsfølelse (ikke at han pålegges kjedelige ting, men noe som kanskje styrker hans følelse av å være viktig for dere foreldre og lillesøster, noe bare han kan gjøre), og via det kanskje føle seg nærere lillesøster og dermed også få mer empati for henne?

Kommer ikke på noen konkrete eksempler akkurat nå, men tenker å snu den rollen han har tatt/fått nå. Du sier jo at han ønsker oppmerksomhet med det han gjør, så da tenker jeg at han kan få oppmerksomhet på en mer positiv måte, noe som viser at dere både ser ham, at han er viktig i familien og at dere setter pris på det han gjør og den han er. Dere gjør jo mye positivt ellers, så jeg ville forsøkt å hjelpe ham til å innta en annen rolle. Han er jo gammel nok til å huske hvordan det var å være enebarn, nå sliter han nok med å finne en ny rolle i familien, og søsteren blir et forstyrrende element for ham.

Så jeg ville sett om jeg greide å hjelpe ham til å finne den nye rollen hans. Det kan dere sikkert også gjøre i måten dere snakker om ting på eller, uten at lillesøster er der eller trenger noe oppmerksomhet, bare snakke saklig om noen ting som han er god på, stor nok til å forstå/greie, at lillesøster er heldig som har akkurat ham som storebror som kan passe på henne og vise henne ting og hjelpe henne og være snill med henne. Jobbe for å få ham til å se på ham selv og lillesøster som en enhet også.

Ikke sånn at det blir påtatt mye prat om det, men snike inn litt sånt innimellom i samtaler med ham, og så gi ham små og overkommelige oppgaver som han kan gjøre for lillesøsteren hvor han får mye ros og følelse av at han er viktig for henne.

Anonymkode: 24a6b...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...