Gå til innhold

Kampen mot støvet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter at vi flyttet inn i et snart 5 år gammelt hus på denne tiden i fjor har vi slitt noe helt forferdelig med støv! Støvsuger flere ganger daglig nå, men det er jo ikke vits. Legger seg nytt støvlag med en gang. Ser masse støv som svever rundt i luften. Eksemen har forverret seg, har aldri gode perioder lengre. Sliter med tørre øyne og irriterte slimhinner. Merker det på mann og barn også.

Får aldri følelsen av rent hjem. Hva kan jeg gjøre med dette forba*** støvet????

Anonymkode: 9fc5b...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først av alt, demonter støvsugeren og rens/skift alt av filter. Detet glemmes ofte å gjøres, blir det for mye kommer ting ut igjen. 
 

Har huset lufteluker? Ta en skikkelig rens av de. 
 

Ta alt av tekstiler ut og bank og rist de skikkelig. Ha de ute, mens du støvsuger og vasker skikkelig. Gjerne tørr mikrofiber ført og så vann med såpe etterpå. Det kan være lurt å la støvsugeren stå på og sette tuten opp slik at den suger til seg ting i lufta. Dette gjorde jeg når jeg hadde sentralstøvsuger, det hjalp veldig. Så støvet ble sugd inn når sola kom inn vindu. Jeg hadde en allergisk mann, så gikk over vegger og tak mex tørr mikrofiber klut. Faktisk mye støv som satt på veggene som en ikke så. Nå var det mest pollen jeg prøvde å få vekk siden det var det han reagerte på. 
Har du varmepumpe må du huske å rense filter ofte nok. Bedre å gjøre det for ofte enn for lite. Jeg merket ikke forskjell når jeg renset filteret i varmepumpa, men jeg hørte det på snorkinga til mannen. Vi hadde varmepumpe på soverommet. 

Anonymkode: 3018a...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2020 den 21.12, Anonym bruker skrev:

Først av alt, demonter støvsugeren og rens/skift alt av filter. Detet glemmes ofte å gjøres, blir det for mye kommer ting ut igjen. 
 

Har huset lufteluker? Ta en skikkelig rens av de. 
 

Ta alt av tekstiler ut og bank og rist de skikkelig. Ha de ute, mens du støvsuger og vasker skikkelig. Gjerne tørr mikrofiber ført og så vann med såpe etterpå. Det kan være lurt å la støvsugeren stå på og sette tuten opp slik at den suger til seg ting i lufta. Dette gjorde jeg når jeg hadde sentralstøvsuger, det hjalp veldig. Så støvet ble sugd inn når sola kom inn vindu. Jeg hadde en allergisk mann, så gikk over vegger og tak mex tørr mikrofiber klut. Faktisk mye støv som satt på veggene som en ikke så. Nå var det mest pollen jeg prøvde å få vekk siden det var det han reagerte på. 
Har du varmepumpe må du huske å rense filter ofte nok. Bedre å gjøre det for ofte enn for lite. Jeg merket ikke forskjell når jeg renset filteret i varmepumpa, men jeg hørte det på snorkinga til mannen. Vi hadde varmepumpe på soverommet. 

Anonymkode: 3018a...29a

Vi har tre støvsugere i hus. De to vi bruker mye tømmes og renses og dulles med ganske mye. Sentralstøvsugeren liker vi ikke, så den er mer en støvsamler enn en støvbekjemper dessverre. 

Vi har ventilanlegg, ventiler i tak i alle rom. Har nylig skiftet filter der også. Prøver å ha minst mulig tekstiler. Men dette støvet blir vi ikke kvitt. Alt som er svart/mørkt blir hvitt av støv kort tid etter støvsuging/støvtørking. Ser det hvite støvet fly rundt hele tiden. Klikker snart. Kan ikke gå med mørke klær lengre heller.

Anonymkode: 9fc5b...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tre støvsugere i hus. De to vi bruker mye tømmes og renses og dulles med ganske mye. Sentralstøvsugeren liker vi ikke, så den er mer en støvsamler enn en støvbekjemper dessverre. 

Vi har ventilanlegg, ventiler i tak i alle rom. Har nylig skiftet filter der også. Prøver å ha minst mulig tekstiler. Men dette støvet blir vi ikke kvitt. Alt som er svart/mørkt blir hvitt av støv kort tid etter støvsuging/støvtørking. Ser det hvite støvet fly rundt hele tiden. Klikker snart. Kan ikke gå med mørke klær lengre heller.

Anonymkode: 9fc5b...43d

Da er det jo en skavank med huset?

Anonymkode: 2f729...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke skyldes større vinduer? Med store vinduer blir det mye direkte lys søik at man ser støvet mye bedre.  Helt støvfritt blir det jo aldri og at det skulle nære så mye at du må støvsuge flere ganger om dagen høres merkelig ut. Ser resten av familien støvet like godt som deg.

Mer eksem kan jo skyldes andre ting som tørrere luft, nytt vaskemiddel eller noe annet.

Anonymkode: 01ca8...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ligger veldig mye støv i røra på ventilasjonsanlegget deres. Det finnes folk man kan leie til å støvsuge/rengjøre ventilasjonsrøra i huset. De går først inn med et lite kamera for å se hvordan det ser ut inn i. 

Anonymkode: c8ffc...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må vaske. Støvsuger og tørre støvkluter binder ikke støvet på samme måte. Robotstøvsuger gjorde stor forskjell hos oss. Ikke tørke klær i oppholdsrom. 

Anonymkode: 3ccd6...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er antakelig noe ved huset. Vi bodde et halvt år i et hus som var helt håpløst med støv. 

Den svarte tv-en så ut som om vi ALDRI vasket. Den måtte tørkes ukentlig. 

I vårt nye hus tørker jeg ikke støv ukentlig og det ser helt ok ut :)

Anonymkode: dd089...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask tak og vegger. Prøv å finne kilden til støvet. Stryk hånda over ulike flater og se om du finner ut hva som støver. 

Anonymkode: 3ccd6...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...