Gå til innhold

Tror du på sterk personlighet, og hva er det egentlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror dette er et misforstått og misbrukt ord. For noen vil si at sterk personlighet er folk som er høylytte, tar ledelsen og setter seg og sitt over andre.

Mens andre vil mene at de ikke alltid trenger å være synbare, men går sin egen vei. Ikke etter «den trygge flokken»

men faktisk har jeg hørt noen si om seg selv at de har sterk personlighet. Dette er noen som snakker kjempe høyt, bryter inn i setningen før andre får fullført, stopper ikke for å slippe andre til i samtalen og skal liksom bedømme hvem som kan og ikke kan noe.

Jeg synes ikke dette er sterk personlighet, men irriterende personlighet.

Anonymkode: 222ac...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg har sterk personlighet alltid vært den som brauter høyt, skriker til ungene, bryter inn i samtaler, når to snakker samtidig er det bare å gi seg fort fordi denne sterke personligheten bare overkjører deg med ord uansett. Irriterende ja, men sterk personlighet (og ikke sterk som i noe positivt). En som setter seg selv først, har lite rom for andre og er ekstremt opptatt av seg selv og sitt. Selvhevdende personlighet.

Anonymkode: 66166...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skisserer er for meg en dominerende personlighet. En sterk personlighet er for meg ikke det samme som å være en sterk person.

Anonymkode: d0953...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sterk personlighet er for meg slitsomme folk som alltid skal ha sin mening frem, som roper høyest og mener at seg selv er viktigst

Anonymkode: aabf0...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En sterk personlighet er for meg slitsomme folk som alltid skal ha sin mening frem, som roper høyest og mener at seg selv er viktigst

Anonymkode: aabf0...246

Men da er det feil å beskrive det som sterk personlighet! Er det ikke? Det virker som det er dem selv som sier det for de vil ikke kalle seg selv for «irriterende» selvfølgelig ;) sterk er jo et mye mer beundringsverdig ord. 

Anonymkode: 222ac...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du skisserer er for meg en dominerende personlighet. En sterk personlighet er for meg ikke det samme som å være en sterk person.

Anonymkode: d0953...d43

Men hvorfor er det så forbanna vanskelig å sette seg opp mot disse? Jeg har faktisk stått opp mot slik en gang. Jeg har aldri klart å late som noe og jeg har alltid vært ærlig om hva jeg synes når folk har spurt. Hvis jeg ikke mente det samme så ble vedkommende dritsur. Jeg gjorde også ting jeg ikke tenkte over en stund. Men vi hadde plasser på videregående og de var ikke faste (slik har man på barneskole). Men jeg satte meg visst på plassen til hun som mente seg viktigst og det fikk konsekvenser i lang tid etterpå. 
 

I tillegg så begynte jeg å komme med stikk når kjeften gikk i ett. Hun baksnakket, snakket høyt og merkelig nok var det aldri noen som sa imot. Jeg skulle snakke med person 2 en gang og hun brøt inn hele tiden. Da kommer det gjerne ut slike ting av meg «i Guds navn! Om du kunne holde kjeft i 5 sekunder!» og jeg har faktisk blitt fysisk angrepet 😛 

Anonymkode: 222ac...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da er det feil å beskrive det som sterk personlighet! Er det ikke? Det virker som det er dem selv som sier det for de vil ikke kalle seg selv for «irriterende» selvfølgelig ;) sterk er jo et mye mer beundringsverdig ord. 

Anonymkode: 222ac...703

Ikke for meg, det er det jeg tenker med sterk personlighet. Å være en sterk person er for meg noe helt annet enn at folk har en sterk personlighet.

Anonymkode: aabf0...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for meg, det er det jeg tenker med sterk personlighet. Å være en sterk person er for meg noe helt annet enn at folk har en sterk personlighet.

Anonymkode: aabf0...246

Ja. Men er ikke sterk personlighet litt misforstått? Er det noe å skryte av egentlig? 

Anonymkode: 222ac...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja. Men er ikke sterk personlighet litt misforstått? Er det noe å skryte av egentlig? 

Anonymkode: 222ac...703

Det er det jeg mener, en sterk personlighet er ikke noe positivt i mine øyne. Så de som sier selv at de har en sterk personlighet, ja, de er mange ganger de man himler litt med øynene av.

Anonymkode: aabf0...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene barnet mitt har en sterk personlighet. Det vil si at når hun er god og snill, er hun veldig snill. Gir mye. Men når hun ikke vil noe, er det også mye. Hun er min beste og verste unge. Ingen sårer meg mer, argumenterer mer. Men ingen smelter meg mer heller. Det kaller jeg en sterk personlighet.

Kun viljesterke folk med albuer og sta vilje, er dominerende. 

Anonymkode: 7e899...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ene barnet mitt har en sterk personlighet. Det vil si at når hun er god og snill, er hun veldig snill. Gir mye. Men når hun ikke vil noe, er det også mye. Hun er min beste og verste unge. Ingen sårer meg mer, argumenterer mer. Men ingen smelter meg mer heller. Det kaller jeg en sterk personlighet.

Kun viljesterke folk med albuer og sta vilje, er dominerende. 

Anonymkode: 7e899...a0e

Enig

Anonymkode: 49c54...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sterk personlighet for meg er en person som går egne veier, tør å stå fast på sine egne meninger, og en som ikke lar seg vippe av pinnen på tross av motstand. 

For meg er ikke det nødvendigvis en dominerende eller irriterende person. Men noen ganger har også mennesker med sterk personlighet også dårlige sosiale antenner, slik som å avbryte og hevder seg selv konstant, men det er ikke alltid slik. 

Kjenner også folk med sterk personlighet som er empatiske og har god sosial kompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn med sterk personlighet. Verdens snilleste og godhjerta og bryr seg om andre. Har og en god rettferdighetsans. Så ser at hun bruker mer og mer energien på å stå opp for andre. Ikke altid sterk personlighet er noe negativt. Men hender vi har våre. krangler... 

Anonymkode: 0e85f...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sterke personligheter trenger ikke mase, avbryte, braute eller være selvhevdende. Tvert om, vil jeg si. De som er aller mest redd for ikke å bli sett, er nok de som HI beskriver her. Men de liker sikkert å bruke det uttrykket om seg selv, fordi de ikke syns det låter så fint å være "masete" eller "nervøs innerst inne"?

En sterk personlighet kan fint være sterk i stillhet, uten å verken sjefe eller dominere noen. En sterk personlighet er en som ikke jatter med andre, som vet hva hun vil og gjør det hun mener er rett. Det kan også irritere andre, men det irriterer vel mest de folka som trodde de kunne dominere henne, men som skjønte at de tok feil. Det er i alle fall min erfaring.

Anonymkode: ef836...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på en dominerende person og en person med sterk personlighet.

Den første forsøker å dominere sine omgivelser, den andre tør å være seg selv og stå for sine meninger. I blant kan det bety at omgivelsene reagerer negativt, men personen er ikke nødvendigvis dominerende.

Anonymkode: 6735c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...