Gå til innhold

Hvorfor er terskelen for å melde folk på hytta lavere enn terskelen for å melde omsorgssvikt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

NRK melder nå at helsepersonell er alvorlig bekymret for barn som lever med omsorgssvikt. De barna som lever med vold eller overgrep som barnehage, skole eller helseinstitusjoner ellers ville avdekket er nå sperret inne for tredje uke på rad med sine misbrukere. 
Samtidig er vi mer opptatt av å anmelde folk på hytta enn vi er av å anmelde forhold der det er omsorgssvikt. Og før du svarer: selv om DU ikke ville gjort det, så ville de aller fleste meldt en hytteeier før en voldsmann/kvinne. Det bevises enkelt i disse dager. Det å bry seg handler virkelig ikke om å melde naboen som overnatter på hytta, men å bry seg om man har den minste mistanke om at barn utsettes for overgrep. Disse barna har det vanskelig året rundt og skole/barnehage/arbeidsplassen er det eneste fristedet deres. Nå er dette tatt fra dem, og det er ingen der for å avdekke hvordan de har det. Og ingen som bryr seg heller, for de er alt for opptatt av å melde den jævla naboen som drar på hytta! 
 

Det har seriøst klikket for dette landet nå. Drit i barna som blir banket til døde, meld alle som kanskje kan komme til å dra på hytta! For at noen drar på hytta angår oss alle, barn som blir banket eller misbrukt på annen måte andre kun den familien, ikke sant? Bare husk at overgrep var ulovlig og vil fortsette å være ulovlig etter korona. Hyttetur vil bli lovlig igjen. 

Anonymkode: d6724...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar feil - både de som melder hyttefolk OG de som melder fra til barnevernet bryr seg.

Noe av problemet med vold, overgrep, mishandling i en familie er jo at den foregår i hjemmet hvor andre ikke ser det.

Ja, man skal være oppmerksom nå. Og ja, selvfølgelig, skal man melde fra til barnevernet om man har mistanke om at barn utsettes for fysisk eller psykisk vold eller overgrep hjemme!

Men det er jo noe av det som er problemet nå, vi ser dem ikke. Så hvis man ikke har hatt en mistanke før koronasituasjonen, hvordan mener du man skal finne ut av det nå?

Måten du skriver på tror jeg dessverre kan gjøre at flere vegrer seg for å melde fra. Kom heller med konkrete forslag til hva man kan gjøre for å ev. avsløre slikt i den situasjonen vi er i nå...?

 

 

Anonymkode: 5eda9...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvensene av å annmelde feil er mindre.

Det er lettere å se hvem som er på hytta enn hvem som mishandler barna sine.

Anonymkode: c2134...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tar feil - både de som melder hyttefolk OG de som melder fra til barnevernet bryr seg.

Noe av problemet med vold, overgrep, mishandling i en familie er jo at den foregår i hjemmet hvor andre ikke ser det.

Ja, man skal være oppmerksom nå. Og ja, selvfølgelig, skal man melde fra til barnevernet om man har mistanke om at barn utsettes for fysisk eller psykisk vold eller overgrep hjemme!

Men det er jo noe av det som er problemet nå, vi ser dem ikke. Så hvis man ikke har hatt en mistanke før koronasituasjonen, hvordan mener du man skal finne ut av det nå?

Måten du skriver på tror jeg dessverre kan gjøre at flere vegrer seg for å melde fra. Kom heller med konkrete forslag til hva man kan gjøre for å ev. avsløre slikt i den situasjonen vi er i nå...?

 

 

Anonymkode: 5eda9...bc1

Nå som vi alle er hjemme, så er det faktisk større sjanse for at naboen oppdager overgrep enn noen andre. Hold øyne og ører åpne for barna sin skyld. Meld en gang for mye heller en en gang for lite.

 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Konsekvensene av å annmelde feil er mindre.

Det er lettere å se hvem som er på hytta enn hvem som mishandler barna sine.

Anonymkode: c2134...2c5

Konsekvensene av å ikke melde er større for barn som lever med vold enn Jensen som reiser på hytta.

Anonymkode: d6724...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

NRK melder nå at helsepersonell er alvorlig bekymret for barn som lever med omsorgssvikt. De barna som lever med vold eller overgrep som barnehage, skole eller helseinstitusjoner ellers ville avdekket er nå sperret inne for tredje uke på rad med sine misbrukere. 
Samtidig er vi mer opptatt av å anmelde folk på hytta enn vi er av å anmelde forhold der det er omsorgssvikt. Og før du svarer: selv om DU ikke ville gjort det, så ville de aller fleste meldt en hytteeier før en voldsmann/kvinne. Det bevises enkelt i disse dager. Det å bry seg handler virkelig ikke om å melde naboen som overnatter på hytta, men å bry seg om man har den minste mistanke om at barn utsettes for overgrep. Disse barna har det vanskelig året rundt og skole/barnehage/arbeidsplassen er det eneste fristedet deres. Nå er dette tatt fra dem, og det er ingen der for å avdekke hvordan de har det. Og ingen som bryr seg heller, for de er alt for opptatt av å melde den jævla naboen som drar på hytta! 
 

Det har seriøst klikket for dette landet nå. Drit i barna som blir banket til døde, meld alle som kanskje kan komme til å dra på hytta! For at noen drar på hytta angår oss alle, barn som blir banket eller misbrukt på annen måte andre kun den familien, ikke sant? Bare husk at overgrep var ulovlig og vil fortsette å være ulovlig etter korona. Hyttetur vil bli lovlig igjen. 

Anonymkode: d6724...053

Ganske enkelt fordi der er mye lettere å se at noen er ulovlig på hytta enn at noen banker et barn inne uten at noen ser det?? Ikke akkurat lett å SE omsorgssvikt da, vi er jo ikke hos eller med folk i disse dager, så hvordan skulle vi da kunne vite om noe skjer i andres hjem?? 

Anonymkode: f5941...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå som vi alle er hjemme, så er det faktisk større sjanse for at naboen oppdager overgrep enn noen andre. Hold øyne og ører åpne for barna sin skyld. Meld en gang for mye heller en en gang for lite.

Anonymkode: d6724...053

Det tror jeg mange allerede gjør.

Jeg tror sjansen er mindre nå, dessverre, for å oppdage slikt. Fordi folk er så mye mer innendørs, ikke omgås andre.

Men ja, folk bør følge med og bry seg.

Anonymkode: 5eda9...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ganske enkelt fordi der er mye lettere å se at noen er ulovlig på hytta enn at noen banker et barn inne uten at noen ser det?? Ikke akkurat lett å SE omsorgssvikt da, vi er jo ikke hos eller med folk i disse dager, så hvordan skulle vi da kunne vite om noe skjer i andres hjem?? 

Anonymkode: f5941...e6f

Det er ofte lettere å høre omsorgssvikt enn å se det. Skriking, hyling osv. Høylytt krangling. Det er lov å melde mistanke

Anonymkode: d6724...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg mange allerede gjør.

Jeg tror sjansen er mindre nå, dessverre, for å oppdage slikt. Fordi folk er så mye mer innendørs, ikke omgås andre.

Men ja, folk bør følge med og bry seg.

Anonymkode: 5eda9...bc1

Har du sett alle innleggene her inne tidligere? Fra folk som lurer på om de skal melde eller ikke når de SER omsorgssvikt? Hvor mange lurer på om de skal melde naboen som drar på hytta?

Anonymkode: d6724...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ofte lettere å høre omsorgssvikt enn å se det. Skriking, hyling osv. Høylytt krangling. Det er lov å melde mistanke

Anonymkode: d6724...053

Dette er kanskje sant i 40-50% av tilfellene hvor det begås overgrep. Hos mange er det stille, litt for stille, og bare er for blide og medgjørlige ellers.

Da jeg ble seksuelt misbrukt ble jeg truet med at om jeg lagde en eneste lyd ville han drepe mamma. Så jeg var stille når han voldtok meg, jeg var stille da han knakk nesa mi, og jeg var stille da han knakk ribbeina mine.

For folk flest tror jeg det handler om at det er lettere å anmelde hyttefolk enn mistanke om omsorgssvikt fordi det gjør mindre vondt. Vi voksne er altfor flinke til å tro at slikt ikke skjer med de vi kjenner til, det blir for vondt å tenke på.

Sønnen min ringer alle i klassen på tur og orden her ila ukene og snakker med de på høyttaler. Spør hva de gjør nå, om det går bra, om de kjeder seg eller har det litt vanskelig. Noen har behov for å snakke lenge, andre sier kort og greit «takk for at du ringer».

Dette er noe han har valgt å gjøre helt selv, fordi han vet noen ikke har det så bra hjemme. At han har de på høyttaler var fordi han spurte meg, som er voksen, om jeg ville følge med og at han tenker det er lettere for meg å «høre» om noe er feil.

Lærerne ringer også elevene hver eneste dag. De første dagene hver enkelt for seg, nå ringes de på grupper med fire. Og læreren gjentar igjen og igjen at de bare må ringe eller sende melding om de lurer på noe med skolearbeidet, eller om de har noe de vil fortelle eller snakke om, eller bare vil se et annet ansikt enn de man bor sammen med litt.

Anonymkode: 68e37...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er kanskje sant i 40-50% av tilfellene hvor det begås overgrep. Hos mange er det stille, litt for stille, og bare er for blide og medgjørlige ellers.

Da jeg ble seksuelt misbrukt ble jeg truet med at om jeg lagde en eneste lyd ville han drepe mamma. Så jeg var stille når han voldtok meg, jeg var stille da han knakk nesa mi, og jeg var stille da han knakk ribbeina mine.

For folk flest tror jeg det handler om at det er lettere å anmelde hyttefolk enn mistanke om omsorgssvikt fordi det gjør mindre vondt. Vi voksne er altfor flinke til å tro at slikt ikke skjer med de vi kjenner til, det blir for vondt å tenke på.

Sønnen min ringer alle i klassen på tur og orden her ila ukene og snakker med de på høyttaler. Spør hva de gjør nå, om det går bra, om de kjeder seg eller har det litt vanskelig. Noen har behov for å snakke lenge, andre sier kort og greit «takk for at du ringer».

Dette er noe han har valgt å gjøre helt selv, fordi han vet noen ikke har det så bra hjemme. At han har de på høyttaler var fordi han spurte meg, som er voksen, om jeg ville følge med og at han tenker det er lettere for meg å «høre» om noe er feil.

Lærerne ringer også elevene hver eneste dag. De første dagene hver enkelt for seg, nå ringes de på grupper med fire. Og læreren gjentar igjen og igjen at de bare må ringe eller sende melding om de lurer på noe med skolearbeidet, eller om de har noe de vil fortelle eller snakke om, eller bare vil se et annet ansikt enn de man bor sammen med litt.

Anonymkode: 68e37...453

Jeg ble også truet. Men det vle aldri oppdaget heller. Skjedde bare i ferier. Ingen reagerte noen gang. Men for 30 år siden var det generelt færre som meldte om noe som helst. Vi lever i nyere tider og vi må begynne å tørre å melde fra mer enn vi gjør. Disse barna og de voksne som lever med overgrep trenger oss mer enn noen gang nå

Anonymkode: d6724...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du sett alle innleggene her inne tidligere? Fra folk som lurer på om de skal melde eller ikke når de SER omsorgssvikt? Hvor mange lurer på om de skal melde naboen som drar på hytta?

Anonymkode: d6724...053

Hvorfor dette behovet for å sette to usammenlignbare ting opp mot hverandre? Å melde fra om hyttefolk kan faktisk redde liv det også.

Ja, jeg har sett trådene her inne. Dessverre er det noen som er usikre på seg selv, som blir påvirket av "barnevernhaterne". Men det er jo bra at disse spør om råd, og det har jo ført til at en god del her inne har meldt fra til barnevernet også, etter å ha fått tydelige tilbakemeldinger på at de må gjøre det.

Jeg vet fra folk rundt meg og i min tidligere jobb at folk melder fra til barnevernet, med disse skriver ikke på nett om det, de bare gjør det.

Igjen, folk må være oppmerksomme og bry seg nå og ikke nøle med å melde fra om de har mistanke nå. For det er bekymringsfullt at helsevesen og andre får inn færre tilfeller av mistenkelig vold, når man vet at tallene trolig burde økt nå. Det er forferdelig å tenke på.

Og derfor er det også på sin plass å minne om dette. Men å sette en gruppe opp mot en annen og med den tonen du gjør det i fremmer dessverre ikke den saken du ønsker å fronte.

Anonymkode: 5eda9...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er kanskje sant i 40-50% av tilfellene hvor det begås overgrep. Hos mange er det stille, litt for stille, og bare er for blide og medgjørlige ellers.

Da jeg ble seksuelt misbrukt ble jeg truet med at om jeg lagde en eneste lyd ville han drepe mamma. Så jeg var stille når han voldtok meg, jeg var stille da han knakk nesa mi, og jeg var stille da han knakk ribbeina mine.

For folk flest tror jeg det handler om at det er lettere å anmelde hyttefolk enn mistanke om omsorgssvikt fordi det gjør mindre vondt. Vi voksne er altfor flinke til å tro at slikt ikke skjer med de vi kjenner til, det blir for vondt å tenke på.

Sønnen min ringer alle i klassen på tur og orden her ila ukene og snakker med de på høyttaler. Spør hva de gjør nå, om det går bra, om de kjeder seg eller har det litt vanskelig. Noen har behov for å snakke lenge, andre sier kort og greit «takk for at du ringer».

Dette er noe han har valgt å gjøre helt selv, fordi han vet noen ikke har det så bra hjemme. At han har de på høyttaler var fordi han spurte meg, som er voksen, om jeg ville følge med og at han tenker det er lettere for meg å «høre» om noe er feil.

Lærerne ringer også elevene hver eneste dag. De første dagene hver enkelt for seg, nå ringes de på grupper med fire. Og læreren gjentar igjen og igjen at de bare må ringe eller sende melding om de lurer på noe med skolearbeidet, eller om de har noe de vil fortelle eller snakke om, eller bare vil se et annet ansikt enn de man bor sammen med litt.

Anonymkode: 68e37...453

De jeg har snakket med som har opplevd det samme som deg har stort sett fortalt det samme. Det er jo mye "enklere" om volden skaper så mye bråk at andre reagerer og melder fra. Men altfor ofte er det en stille vold og trusler for å få dem til å være stille, som du forteller. Det er det som nå er så forferdelig mtp. de som nå trolig utsettes for mer vold pga. situasjonen landet er i.

Men jeg må bare si at du må ha gjort noe veldig, veldig bra med den sønnen din! Du kan være stolt av ham og deg selv, når han har så stor omtanke for alle i klassen sin - og i tillegg at han tenker som han gjør og har så stor tillit til deg at han er åpen på det og vil ha hjelp av deg til å finne ut hvem som ev. har tegn på at noe er galt. Ble helt rørt av å lese akkurat det, jeg.

❤️

Anonymkode: 5eda9...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ofte lettere å høre omsorgssvikt enn å se det. Skriking, hyling osv. Høylytt krangling. Det er lov å melde mistanke

Anonymkode: d6724...053

Ja, men hyling og skriking trenger ikke være det heller da. Hadde det vært kriteriet hadde vi blitt meldt hver dag!!! Mine barn er ikke stille av seg.

Anonymkode: f5941...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men hyling og skriking trenger ikke være det heller da. Hadde det vært kriteriet hadde vi blitt meldt hver dag!!! Mine barn er ikke stille av seg.

Anonymkode: f5941...e6f

Bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite. At du ikke har kontroll på barna dine når de er inne, betyr ikke at hyling og skriking hos andre er det samme som hos dere?

Anonymkode: d6724...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor dette behovet for å sette to usammenlignbare ting opp mot hverandre? Å melde fra om hyttefolk kan faktisk redde liv det også.

Ja, jeg har sett trådene her inne. Dessverre er det noen som er usikre på seg selv, som blir påvirket av "barnevernhaterne". Men det er jo bra at disse spør om råd, og det har jo ført til at en god del her inne har meldt fra til barnevernet også, etter å ha fått tydelige tilbakemeldinger på at de må gjøre det.

Jeg vet fra folk rundt meg og i min tidligere jobb at folk melder fra til barnevernet, med disse skriver ikke på nett om det, de bare gjør det.

Igjen, folk må være oppmerksomme og bry seg nå og ikke nøle med å melde fra om de har mistanke nå. For det er bekymringsfullt at helsevesen og andre får inn færre tilfeller av mistenkelig vold, når man vet at tallene trolig burde økt nå. Det er forferdelig å tenke på.

Og derfor er det også på sin plass å minne om dette. Men å sette en gruppe opp mot en annen og med den tonen du gjør det i fremmer dessverre ikke den saken du ønsker å fronte.

Anonymkode: 5eda9...bc1

Du aner jo ikke om saken jeg fronter hjelpes av tonefallet eller ikke. 
 

Jeg setter ikke en gruppe opp mot en annen. Jeg spør bare hvorfor i all verden det er lettere å melde om folk som drar på hytta enn overgrep. For det er det for de aller fleste. Lavere terskel er det også. Man melder hytteeiere som man kanskje tror kommer til å overnatte, men man melder ikke om barn man kanskje tror blir banket opp.

Anonymkode: d6724...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi møkkajournalister som han som skriver alt om barnevern i Dagbladet har fått folk til å tro at bekymringsmelding er synonymt med omsorgsovertakelse. 

Anonymkode: 847ed...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

NRK melder nå at helsepersonell er alvorlig bekymret for barn som lever med omsorgssvikt. De barna som lever med vold eller overgrep som barnehage, skole eller helseinstitusjoner ellers ville avdekket er nå sperret inne for tredje uke på rad med sine misbrukere. 
Samtidig er vi mer opptatt av å anmelde folk på hytta enn vi er av å anmelde forhold der det er omsorgssvikt. Og før du svarer: selv om DU ikke ville gjort det, så ville de aller fleste meldt en hytteeier før en voldsmann/kvinne. Det bevises enkelt i disse dager. Det å bry seg handler virkelig ikke om å melde naboen som overnatter på hytta, men å bry seg om man har den minste mistanke om at barn utsettes for overgrep. Disse barna har det vanskelig året rundt og skole/barnehage/arbeidsplassen er det eneste fristedet deres. Nå er dette tatt fra dem, og det er ingen der for å avdekke hvordan de har det. Og ingen som bryr seg heller, for de er alt for opptatt av å melde den jævla naboen som drar på hytta! 
 

Det har seriøst klikket for dette landet nå. Drit i barna som blir banket til døde, meld alle som kanskje kan komme til å dra på hytta! For at noen drar på hytta angår oss alle, barn som blir banket eller misbrukt på annen måte andre kun den familien, ikke sant? Bare husk at overgrep var ulovlig og vil fortsette å være ulovlig etter korona. Hyttetur vil bli lovlig igjen. 

Anonymkode: d6724...053

Jeg har lest artikkelen og tenker at de trekker alt for raske konklusjoner. Sykehuset sier ikke at de savner barn som er utsatt for omsorgssvikt, de savner barn med uforklarlige blåmerker og sår. En viss andel av disse blir nok dessverre utsatt for omsorgssvikt i hjemmet, men en viss andel har nok vært utsatt for vold og overgrep andre steder, i annen familie eller omgangskrets, eller kanskje også i barnehage og skole fra jevnaldrende- og er nå beskyttet fra akkurat det når de kun er sammen med sine nærmeste. 

 

 

 

Anonymkode: 66319...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ofte lettere å høre omsorgssvikt enn å se det. Skriking, hyling osv. Høylytt krangling. Det er lov å melde mistanke

Anonymkode: d6724...053

Dette vil også gjelde også familier med barn i trassalder eller tenåringer, eller par som har en kortvarig dårlig periode- uten at det betyr omsorgssvikt. Og det er også viktig å ikke gå i kulturfella, i mange kulturer er litt temperament og høyt stemmevolum helt normalt, og serveres sammen med en stor dose kjærlighet og omsorg.

Anonymkode: 66319...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle vert kritereringene med å melde fra ved hyling og skriking så hadde vi vært anmeldt for lenge siden 😳 

vi har trass tenåring og ei litla har en stor personlighet og itillegg tar sprøyte hver kveld før hun legger seg. Da hylskriker hun som om vi skulle ha skam slått henne! Hun hater sprøyta og hun får vondt til tider av den da vi stikker i låret på henne. Da kan man treffe ømme punkter av og til. 

Anonymkode: ed572...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

NRK melder nå at helsepersonell er alvorlig bekymret for barn som lever med omsorgssvikt. De barna som lever med vold eller overgrep som barnehage, skole eller helseinstitusjoner ellers ville avdekket er nå sperret inne for tredje uke på rad med sine misbrukere. 
Samtidig er vi mer opptatt av å anmelde folk på hytta enn vi er av å anmelde forhold der det er omsorgssvikt. Og før du svarer: selv om DU ikke ville gjort det, så ville de aller fleste meldt en hytteeier før en voldsmann/kvinne. Det bevises enkelt i disse dager. Det å bry seg handler virkelig ikke om å melde naboen som overnatter på hytta, men å bry seg om man har den minste mistanke om at barn utsettes for overgrep. Disse barna har det vanskelig året rundt og skole/barnehage/arbeidsplassen er det eneste fristedet deres. Nå er dette tatt fra dem, og det er ingen der for å avdekke hvordan de har det. Og ingen som bryr seg heller, for de er alt for opptatt av å melde den jævla naboen som drar på hytta! 
 

Det har seriøst klikket for dette landet nå. Drit i barna som blir banket til døde, meld alle som kanskje kan komme til å dra på hytta! For at noen drar på hytta angår oss alle, barn som blir banket eller misbrukt på annen måte andre kun den familien, ikke sant? Bare husk at overgrep var ulovlig og vil fortsette å være ulovlig etter korona. Hyttetur vil bli lovlig igjen. 

Anonymkode: d6724...053

Og hvordan mener du folk skal avdekke vold og overgrep i disse tider? Røngten-syn? Mener du folk skal overvåke naboen 24/7 og snike seg til vinduene på kvelden?

Det handler ikke en dritt om at folk ikke bryr seg om barna som lever i omsorgssvikt, men at folk rett og slett ikke har en sjans å vite! Det er så mange familier nå som er hjemme veldig mye. Innendørs. Da spesielt de med familiemedlemmer, voksne og barn som kan være i risikogruppa. Så det er faktisk ganske umulig å ha så mye som en solid mistanke, hvis man ikke allerede hadde det før coronaviruset. Så den helten og moralensvokter som du prøvde deg på å være med dette innlegget er grunnløs. Du kjefter på folk for at de ikke kan det umulige - nemlig å se gjennom husets vegger. Det er maaange som bryr seg og vis hjerter blør pga de barna de ikke kan hjelpe i denne tiden. Det er grusomt! 

Anonymkode: 94d10...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du tar feil - både de som melder hyttefolk OG de som melder fra til barnevernet bryr seg.

Noe av problemet med vold, overgrep, mishandling i en familie er jo at den foregår i hjemmet hvor andre ikke ser det.

Ja, man skal være oppmerksom nå. Og ja, selvfølgelig, skal man melde fra til barnevernet om man har mistanke om at barn utsettes for fysisk eller psykisk vold eller overgrep hjemme!

Men det er jo noe av det som er problemet nå, vi ser dem ikke. Så hvis man ikke har hatt en mistanke før koronasituasjonen, hvordan mener du man skal finne ut av det nå?

Måten du skriver på tror jeg dessverre kan gjøre at flere vegrer seg for å melde fra. Kom heller med konkrete forslag til hva man kan gjøre for å ev. avsløre slikt i den situasjonen vi er i nå...?

 

 

Anonymkode: 5eda9...bc1

Enig i dette.

Anonymkode: dc326...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...