Gå til innhold

Har ei på 3.5 år som nekter å slutte med bleie, tips?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun har ikke lyst til å gå på do/potta. Vi maser ikke om det egentlig, bare spør innimellom og tar hun med på do. Hun går av og til å setter seg selv, men kommer ingenting, for så å tisse/bæsje i bleia 5 min etterpå. 

I bhg har hun gått på do selv, men hatt på bleia ellers. Når hun har gått uten bleie her hjemme så har hun bare uhell. Får ikke kjeft for dette. Når hun da har tissa seg ut, så går hun på badet etterpå, fotspor av tiss hele veien..hehe..

Har forsøkt med klistremerker osv, nen nei.

De to andre var 2,5 år når de sluttet, men hun her..nei. Hun har vært treigere med mye annet opp igjennom og, men ikke sånn at det har vært bekyring.

Skal vi mase mer eller  bare la det gå seg til?

Og dere som mener at hun er for stor, vi er treige osv, behøver ikke å svare, er fullt klar over det :)

Anonymkode: 4faae...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vent. Rett og slett vent. Sønnen her er 3 år og 8 mnd, i går gikk gan å bæsjet do helt av seg selv. Han har villet bruke bleie til nå. Han skifter tissebleiene selv. 😂 Han føler veldig mestring når han får bestemme det selv. Blir irritert hvis jeg spør om han vil tisse do. Så la barnet styre det selv mener jeg. Om barnet er 3,5 år eller nesten 4 år har vel ingenting å si. 

Anonymkode: c37b9...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vent. Rett og slett vent. Sønnen her er 3 år og 8 mnd, i går gikk gan å bæsjet do helt av seg selv. Han har villet bruke bleie til nå. Han skifter tissebleiene selv. 😂 Han føler veldig mestring når han får bestemme det selv. Blir irritert hvis jeg spør om han vil tisse do. Så la barnet styre det selv mener jeg. Om barnet er 3,5 år eller nesten 4 år har vel ingenting å si. 

Anonymkode: c37b9...a7c

Takk for svar😊 for oss har det ingenting å si, bare andre som sier at det er på tide osv..de i bhg maser ikke heller👍

Hun skifter og tissebleiene selv. Og sier i fra når hun har bæsja. Hun er vel ikke klar for det enda?

Hi

Anonymkode: 4faae...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det er tomt for bleier og bare slutt. Gi det noen dager, kommer til å ha mange uhell, men så finner hun nok ut at det er bedre å bruke doen. Hvis hun ikke finner utav det innen en uke må du gå utifra at hun ikke er klar og bare vente et par måneder til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pobie skrev:

Si det er tomt for bleier og bare slutt. Gi det noen dager, kommer til å ha mange uhell, men så finner hun nok ut at det er bedre å bruke doen. Hvis hun ikke finner utav det innen en uke må du gå utifra at hun ikke er klar og bare vente et par måneder til. 

Har prøvd det og, men ikke en hel uke, prøvdr vel i 3 dager, bare uhell. For oss er det ikke noe farlig at hun venter og er litt treig, blir lettere til sommeren kanskje og.

Takk for svar :)

Anonymkode: 4faae...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke stress. Det er fint å få en fast rutine med å sitte på do minst tre ganger om dagen men gjør ikke noe at det ikke kommer noe. Få rutinen inn bare. Min var 4,5 da hun sluttet. Nå skal det sies at hun får en medisin som ofte gjør at bæsjen kommer fort så hun var redd for å ikke ha kontroll. Det som skjedde her som med det meste med henne var at hun må mestre hele prosessen selv, ta av klær, sette seg på do og tørke og kle på seg igjen. Hun bruker fortsatt en innleggsbleie pga avføring som kan lekke men ellers fikser hun alt selv nå. 
En ting som er helt sikkert er at press og mas gjør do til noe negativt. 

Anonymkode: 2c0cf...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar😊 for oss har det ingenting å si, bare andre som sier at det er på tide osv..de i bhg maser ikke heller👍

Hun skifter og tissebleiene selv. Og sier i fra når hun har bæsja. Hun er vel ikke klar for det enda?

Hi

Anonymkode: 4faae...ab8

Et barn som skifter tissebleier selv og sier fra når hun har bæsja er langt over «klar» stadiet altså. Her tror jeg det går på at HUN vil ha kontroll og bestemme. Bare slutt å kjøp inn bleier, la henne se bunken minske så hun vet at det går tomt snart. Når det er tomt får hun ikke bleier mer. Hun kan få velge seg truser selv og styre med (ha kontroll på) dem selv, skifte ved uhell osv. Vi har to som slutta i vinterhalvåret, bare tull at det er så mye enklere enn på sommeren. Heller omvendt, for det føles nok som mer styr for de små å måtte skifte mye klær; og å slippe styr er ofte motivasjon. 

Anonymkode: e8157...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en som absolutt ikke ville slutte med bleier. Uansett hva vi prøvde på, ble det hysteriske anfall. Hun kunne gå på do av og til, men det var noe med det å slutte med bleier som var skummelt.  Så vi trøstet oss med at det er få friske 14 åringer som bruker bleier, så det går nok over. Hver morgen spurte jeg om hun skulle ha bleie - akkurat samme spørsmålet "Skal du ha bleie på i dag?"  - uten noe mer. Og plutselig en dag var svaret "Nei".  Jeg spurte om det samme neste dag, og svaret var nei og bleia kom aldri på igjen. Ingen uhell hadde vi heller. 

Jeg har full tro på at det går an å "potte-trene" barn, men da må man begynne veldig tidlig. Heldigvis slutter de aller fleste tilslutt uansett. 

Anonymkode: 5cdbc...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har også en som absolutt ikke ville slutte med bleier. Uansett hva vi prøvde på, ble det hysteriske anfall. Hun kunne gå på do av og til, men det var noe med det å slutte med bleier som var skummelt.  Så vi trøstet oss med at det er få friske 14 åringer som bruker bleier, så det går nok over. Hver morgen spurte jeg om hun skulle ha bleie - akkurat samme spørsmålet "Skal du ha bleie på i dag?"  - uten noe mer. Og plutselig en dag var svaret "Nei".  Jeg spurte om det samme neste dag, og svaret var nei og bleia kom aldri på igjen. Ingen uhell hadde vi heller. 

Jeg har full tro på at det går an å "potte-trene" barn, men da må man begynne veldig tidlig. Heldigvis slutter de aller fleste tilslutt uansett. 

Anonymkode: 5cdbc...774

Det er nettopp det, en bør begynne ganske tidlig. Ellers legger de seg jo til dårlige vaner. Blir som med smokkeslutt. Tar man den fra en ettåring er det null problem, men når de bikker 3 og 4 er det et rent h...

De fleste barn er jo egentlig utrustet til å slutte rundt to år, men foreldrene må jo da legge litt jobb i det. Å vente til ungene er så store at de bytter bleier selv og det bare er dårlig uvane som henger igjen er jo null jobb for foreldrene... Hvorfor forventes det at akkurat DET skal ungene bare greie helt av seg selv helt plutselig uten innsats fra foreldre «når de er klare» mens stort sett alt annet må de læres av voksne?? 

Anonymkode: e8157...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere. Vi har nok vært litt slappe denne gangen, mye som er grunn til det,men ingen unnskyldning. Hun har gått uten bleie flere dager,men da er det kun uhell, ingenting på do. Sier ikke i fra, står bare der, så etter disse dagene gadd vi vel ikke mer, litt slappe ja, enig der. Men vi skal prøve mer, det med at det er slutt på bleier.

Hi

Anonymkode: 4faae...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er nettopp det, en bør begynne ganske tidlig. Ellers legger de seg jo til dårlige vaner. Blir som med smokkeslutt. Tar man den fra en ettåring er det null problem, men når de bikker 3 og 4 er det et rent h...

De fleste barn er jo egentlig utrustet til å slutte rundt to år, men foreldrene må jo da legge litt jobb i det. Å vente til ungene er så store at de bytter bleier selv og det bare er dårlig uvane som henger igjen er jo null jobb for foreldrene... Hvorfor forventes det at akkurat DET skal ungene bare greie helt av seg selv helt plutselig uten innsats fra foreldre «når de er klare» mens stort sett alt annet må de læres av voksne?? 

Anonymkode: e8157...4dc

Tja. Det er vel like mye forskjeller på barn som voksne. Min niese hadde avtale med foreldrene om å slutte med smokk da hun ble tre. Snakket om det i flere måneder og hun var enig. Treårsdagen kom. De voksne fjernet smokkene. På kvelden spurte hun etter den. De sa nå er du jo tre, du har sluttet. Da lo hun og la seg uten. 

Anonymkode: 2c0cf...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste gutten min var hysterisk redd for uhell så det var ikke snakk om å prøve uten. Han trenger også tydelige planer og avtaler for det meste. Det endte med at vi avtalte at da han fylte 4 så skulle han slutte med blei og han var innstilt på det . Så dagen kom og gutten tok på den nye boxershortsen som lå klar - uten protester. Fra da av var han bleiefri. 

Anonymkode: 2f46f...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...