Gå til innhold

Først pest, så mener de sult skal komme.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ingenting. Men har nær familie med gårder, så klarer oss alltids. 

Anonymkode: 94302...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt høner, en hane og kaniner. Naboen klager over hanen, men han om det. Jeg kommer til å ha gammel høne å spise og egg til frokost. Samt kjøtt fra kanin. Jeg skal også plante poteter og gulrøtter har jeg alt sådd i melkekartonger inne. Har bærtrær og frukttrær. 

Anonymkode: 379ee...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke pest. Pest er bakterier. Dette er et virus.

Anonymkode: f8025...a9b

Takk, Klara Innlysende! Vi trengte deg sårt i denne tråden nå.

Anonymkode: 9a787...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg driver med grønnsaksproduksjon. Vi i bransjen jobber hardt med å skaffe arbeidsfolk og løse andre utfordringer som er spesdielle nå. Det er mange produsenter, både i Norge og andre land, som vurderer å så gress i steden for mat i år, rett og slett fordi vi ikke ser hvordan vi skal få tak i kompetente folk til jobbene.

I tillegg vet vi ikke om vi får tak i ting som gjødsel, embalasje og plantevernmidler. Jeg vil anse sansynligheten for at vi får mangel på en del matvarer som ganske stor, men direkte sult tror jeg ikke vi kommer til å oppleve.

Anonymkode: 76caf...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg driver med grønnsaksproduksjon. Vi i bransjen jobber hardt med å skaffe arbeidsfolk og løse andre utfordringer som er spesdielle nå. Det er mange produsenter, både i Norge og andre land, som vurderer å så gress i steden for mat i år, rett og slett fordi vi ikke ser hvordan vi skal få tak i kompetente folk til jobbene.

I tillegg vet vi ikke om vi får tak i ting som gjødsel, embalasje og plantevernmidler. Jeg vil anse sansynligheten for at vi får mangel på en del matvarer som ganske stor, men direkte sult tror jeg ikke vi kommer til å oppleve.

Anonymkode: 76caf...6a0

Hva betyr «kompetente folk» i denne sammenhengen? I situasjonen vi står i nå bør vi som er permitterte brette opp ermene og hjelpe til der det trengs, fremfor å gå på dagpenger. Jeg er tannlege, og kan for tiden ikke jobbe. Som helsepersonell må jeg stå klar hvis helsevesenet trenger meg, men frem til da er jeg klar til å ta i et tak der det er behov og jeg kan brukes. 

Anonymkode: e7b2e...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva betyr «kompetente folk» i denne sammenhengen? I situasjonen vi står i nå bør vi som er permitterte brette opp ermene og hjelpe til der det trengs, fremfor å gå på dagpenger. Jeg er tannlege, og kan for tiden ikke jobbe. Som helsepersonell må jeg stå klar hvis helsevesenet trenger meg, men frem til da er jeg klar til å ta i et tak der det er behov og jeg kan brukes. 

Anonymkode: e7b2e...921

Det er for eksempel folk som kan kjøre traktor, har kurs for å sprøyte, vet hvordan man beskjærer et epletre, ser om en agurk er klar til plukking, kan håndtere en stropoemaskin, kan kjøre truck osv. Helst alt i samme person.

Anonymkode: 76caf...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er for eksempel folk som kan kjøre traktor, har kurs for å sprøyte, vet hvordan man beskjærer et epletre, ser om en agurk er klar til plukking, kan håndtere en stropoemaskin, kan kjøre truck osv. Helst alt i samme person.

Anonymkode: 76caf...6a0

Ok. Da er det verre. Men uansett mener jeg vi bør kunne brukes i de næringene som trenger oss, også der vi må få opplæring først (innen rimelighetens grenser). 

Anonymkode: e7b2e...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Da er det verre. Men uansett mener jeg vi bør kunne brukes i de næringene som trenger oss, også der vi må få opplæring først (innen rimelighetens grenser). 

Anonymkode: e7b2e...921

Ja, det er en god del oppgaver som kan løses av "hvem som helst" som er villig til å ta i et tak. Jeg har selv ansatt et par helt ferske de siste dagene, men vi trenger ganske desperat erfarene folk også.

Lønnsomheten kan også bli dårlig hvis vi ikke har flinke og effektive folk og prisene skal holdes på vanlig nivå.

Anonymkode: 76caf...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er permittert pilot, og jeg stepper gjerne inn som jordbærplukker, traktorsjåfør eller epletrebeskjærer anytime. 

Anonymkode: c1c85...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er permittert pilot, og jeg stepper gjerne inn som jordbærplukker, traktorsjåfør eller epletrebeskjærer anytime. 

Anonymkode: c1c85...a4e

Da er det viktig at du melder fra om det hos nav (arbeidsplassen.no) slik at de kan hjelpe til med formiddlingen. 

Anonymkode: 76caf...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er en god del oppgaver som kan løses av "hvem som helst" som er villig til å ta i et tak. Jeg har selv ansatt et par helt ferske de siste dagene, men vi trenger ganske desperat erfarene folk også.

Lønnsomheten kan også bli dårlig hvis vi ikke har flinke og effektive folk og prisene skal holdes på vanlig nivå.

Anonymkode: 76caf...6a0

Skjønner problemet ditt. Men er det ikke likevel bedre å ha noen ugfaglærte enn ingen i det hele tatt? 

Kan Agronomhøyskoler onlinekurse folk? Så de har noe teori med seg og du ikke må stå for alt av opplæring selv?

Anonymkode: df7cb...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sult er ikke noe som skal komme, og i alle fall ikke hit til rike vesten. Men det dør flere tusen barn av sult i fattige land hver dag. De hadde hatt godt av litt av vår velferd.

Anonymkode: d522b...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner problemet ditt. Men er det ikke likevel bedre å ha noen ugfaglærte enn ingen i det hele tatt? 

Kan Agronomhøyskoler onlinekurse folk? Så de har noe teori med seg og du ikke må stå for alt av opplæring selv?

Anonymkode: df7cb...feb

Alternativet til å få tak i folk som man tror kan gjøre en bra jobb er å la være å produsere i år. Jeg vet om mange som teller på knappene for om de bare skal produsere et minimum i år og på den måten minimere risikoen. Den avgjøtelsen må tas nå gansle raskt. Det hjelper ikke mye om situasjonen er avklart i juli. Da har toget gått for lenge siden.

Anonymkode: 76caf...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sult er ikke noe som skal komme, og i alle fall ikke hit til rike vesten. Men det dør flere tusen barn av sult i fattige land hver dag. De hadde hatt godt av litt av vår velferd.

Anonymkode: d522b...401

Det er derfor jeg alltid samler matrestene her i huset hver kveld, putter de i en konvolutt og sender den til Afrika.

Anonymkode: c8d33...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er derfor jeg alltid samler matrestene her i huset hver kveld, putter de i en konvolutt og sender den til Afrika.

Anonymkode: c8d33...a78

Du virkelig beviser hva hun sier i innlegget sitt

Anonymkode: c630b...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk, Klara Innlysende! Vi trengte deg sårt i denne tråden nå.

Anonymkode: 9a787...e14

Det var da et bedre svar enn innlegget!

Anonymkode: 903fc...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge importerer vel rundt 70% av maten vi spiser. Vi bør bli mye mer bevisste på selvforsyning. Tenk på det ved neste valg. 

Anonymkode: 47866...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er permittert pilot, og jeg stepper gjerne inn som jordbærplukker, traktorsjåfør eller epletrebeskjærer anytime. 

Anonymkode: c1c85...a4e

Leste permittert idiot🤣

Anonymkode: 662ab...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke selvforsynt nå, men om det skulle bli aktuelt kan jeg så mye på tomta mi her hjemme. Jeg har i teorien plass til både sau, geit, høner og kaniner og jeg kan slakte. Om det kommer beskjed fra mybndighetene om at man bør så gr.sakshage har jeg plass til det også. Det er evt. Verre for de i blokker og byer. Her på bygda klarer vi oss. Fisk i havet er det også. 

Men jeg tror ikke vi kommer til å sulte. Kanskje vi må endre vaner, men ikke sulte. Vi mennesker kan leve lenge på brød og poteter.

Anonymkode: e2258...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er absolutt ikke selvforsynt nå, men om det skulle bli aktuelt kan jeg så mye på tomta mi her hjemme. Jeg har i teorien plass til både sau, geit, høner og kaniner og jeg kan slakte. Om det kommer beskjed fra mybndighetene om at man bør så gr.sakshage har jeg plass til det også. Det er evt. Verre for de i blokker og byer. Her på bygda klarer vi oss. Fisk i havet er det også. 

Men jeg tror ikke vi kommer til å sulte. Kanskje vi må endre vaner, men ikke sulte. Vi mennesker kan leve lenge på brød og poteter.

Anonymkode: e2258...908

Mnja, vi får skjørbuk ganske lett. 

Anonymkode: 187e0...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mnja, vi får skjørbuk ganske lett. 

Anonymkode: 187e0...6a0

Det er ikke sant. 

Vitamin C og antioksidanter

Du var kanskje ikke klar over at poteten er en god kilde til antioksidanter? Det er den! I potetskallet finner du nemlig vitamin C, som er en viktig antioksidant som blant annet bidrar til oppbygging og vedlikehold av bindevev i kroppen. Ettersom vitamin C er et vannløselig vitamin er det mye som forsvinner under tilberedning, men likevel er det en god kilde. Koking og dampkoking vil bevare næringen mer enn fritering.

Anonymkode: 662ab...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...