Gå til innhold

Men hvis viruset IKKE er luftbårent


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da er det vel mye enklere å åpne opp igjen samfunnet snart også? De som hoster og nyser må holde seg hjemme og alle må være ekstremt flink med håndhygiene, men da vil vel vi fortsette med en lav stigning av antall smittede?

Anonymkode: 82959...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden ikke alle har hoste og nysing som symptom, men det også smitter ved dråpeutskillelse ved snakking, så forstår jeg ikke helt hvordan dette skal gjøres. Også med tanke på at viruset overlever opp til 17 timer på overflater det har vært i kontakt med. Si en lærer med corona uten symptomer går på jobb uten mistanke om å være smittet. Hun har feks 27 elever, der samtlige blir eksponert, hun har kanskje også timer i andre klasser, så la oss da si 27 x 3 feks. I tillegg til kollegaer osv. Disse elevene kommer hjem fra skolen og sprer smitten der, til foreldre som igjen drar det med seg videre til sine arbeidsplasser. Ser du hvis jeg vil med dette? Dråpesmitte smitter fort. Hvorfor tror du det er flere runder med diaré og oppkast i barnehager når 1 familie ikke følger restriksjoner med 48 timers regel? Jo, fordi det smitter fort

Anonymkode: 2bdf2...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at en av grunnene til at tiltakene er så strenge var at noen forskere mente at 250.000 kom til å dø av viruset i Storbritannia. Dette ga sjokkbølger blant annet i norsk regjering.
Nå har de samme forskerne nedjustert tallet til 20.000 (se Aftenposten), og siden Storbritannia er 10 ganger større enn Norge kan man ut fra dette anta at tallet for Norge vil være 2.000 - som er omtrent det samme som for en vanlig influensa sesong.

Men når det er sagt, jeg er hverken forsker eller helsepersonell så følger anbefalingene så lenge de gjelder.

Anonymkode: 86294...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke luftbåren, men det er dråpesmitte. Dråper utskiller vi bare vi puster og snakker. De har også funnet ut at viruset, om det skulle havne på overflater, overlever i 72 timer på papp og rustfritt stål, ca 3 timer på plast, ca 24 timer på papir. Det er ganske lange levetider.

Hvis de skal åpne skolene har derfor smitteeksperter sagt at de må ha mulighet til å desinfisere hele klasserommet minst en gang om dagen, helst fler. 
 

 

Anonymkode: de247...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

En annen ting er at en av grunnene til at tiltakene er så strenge var at noen forskere mente at 250.000 kom til å dø av viruset i Storbritannia. Dette ga sjokkbølger blant annet i norsk regjering.
Nå har de samme forskerne nedjustert tallet til 20.000 (se Aftenposten), og siden Storbritannia er 10 ganger større enn Norge kan man ut fra dette anta at tallet for Norge vil være 2.000 - som er omtrent det samme som for en vanlig influensa sesong.

Men når det er sagt, jeg er hverken forsker eller helsepersonell så følger anbefalingene så lenge de gjelder.

Anonymkode: 86294...dc4

Husk at nedjusteringen skyldes at de tiltakene som er satt onn vil virke, ikke at de trpr viruset er mindre farlig eller mindre smittsomt.

Anonymkode: 60779...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke luftbåren, men det er dråpesmitte. Dråper utskiller vi bare vi puster og snakker. De har også funnet ut at viruset, om det skulle havne på overflater, overlever i 72 timer på papp og rustfritt stål, ca 3 timer på plast, ca 24 timer på papir. Det er ganske lange levetider.

Hvis de skal åpne skolene har derfor smitteeksperter sagt at de må ha mulighet til å desinfisere hele klasserommet minst en gang om dagen, helst fler. 
 

 

Anonymkode: de247...c9b

Jeg leste en artikkel på dette for over en uke siden. Der stod det at viruset ikke er luftbåren, men at det som var spesielt var at (smitte)partiklene i dråpesmitten er så små at de holder seg svevende lenger enn annen dråpesmitte, slik at det er "tilnærmet" en luftsmitte i praksis (selv om det ikke er luftsmitte pr. definisjon), ergo bør man forholde seg som om det er luftsmitte. Det var bl.a. funnet koronasmitter både i tak og på vegger mange meter fra personer i behandling på sykehus.

Anonymkode: 02518...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

At ingen har tenkt på det. 

Anonymkode: f5d5e...8bd

😄

Anonymkode: 38c4b...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leste en artikkel på dette for over en uke siden. Der stod det at viruset ikke er luftbåren, men at det som var spesielt var at (smitte)partiklene i dråpesmitten er så små at de holder seg svevende lenger enn annen dråpesmitte, slik at det er "tilnærmet" en luftsmitte i praksis (selv om det ikke er luftsmitte pr. definisjon), ergo bør man forholde seg som om det er luftsmitte. Det var bl.a. funnet koronasmitter både i tak og på vegger mange meter fra personer i behandling på sykehus.

Anonymkode: 02518...be9

Da var det det vel snakk om i aerosoler? Noen som dannes når man f.eks får astmamedisin i pusteapparat eller tannlegen bruker bor som danner en veldig fin vannsky. Mao ikke noe som skjer i de fleste hjem og ihvertfall ikke ute. 

Anonymkode: 63fed...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da var det det vel snakk om i aerosoler? Noen som dannes når man f.eks får astmamedisin i pusteapparat eller tannlegen bruker bor som danner en veldig fin vannsky. Mao ikke noe som skjer i de fleste hjem og ihvertfall ikke ute. 

Anonymkode: 63fed...78a

Nei, ikke i den artikkelen jeg leste.

Anonymkode: 02518...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ikke i den artikkelen jeg leste.

Anonymkode: 02518...be9

Hvilken artikkel var det?

Anonymkode: 80166...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...