Gå til innhold

Lege - tidlig pubertet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har hatt barnet sitt legen for misstanke om tidlig pubertet?

Kan se ut som om min datter er ved å få forstørrede brystvorter, noe som jeg hadde som første tegn på at puberteten startet.
Hun har akkurat fylt 8 år, og tenker å ta henne til legen når denne koronasituasjonen er mindre kritisk, eller over.

Dersom et barn ska sjekkes for tidlig pubertet, hva skjer?

Anonymkode: e425d...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke tidlig..

Anonymkode: b7fc9...17d

På NHI sine sider står følgende:

"Hos jenter defineres for tidlig puberet som begynnende brystvekst under 8 år eller menstruasjon (menarche) før 9 års alder."
Siden hun akkurat har fylt 8 er hun på grensen.

https://nhi.no/sykdommer/barn/vekst-og-utvikling/pubertet-for-tidlig/

HI

Anonymkode: e425d...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det blir tatt blodprøver, og så får hun evt. tabletter for å utsette puberteten. 

Anonymkode: 7614a...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vil tro det blir tatt blodprøver, og så får hun evt. tabletter for å utsette puberteten. 

Anonymkode: 7614a...2db

Har du eller ditt barn vært gjennom det, eller er det noe du tenker deg kommer til å skje?

Dersom du eller ditt barn har vært gjennom det, hvilke bivirkninger opplevde dere av medisinene?

HI

Anonymkode: e425d...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker ikke unormalt tidlig i mine øyne. Har to jenter. Ene hadde pupper når hun var 9år og hun var vel den som hadde minst i klassen. Det var noen veldig få som ikke hadde. Yngste startet tidligere med forstørra brystvorter, men alt har skjedd tregere enn med storesøster. Eldste var 13 år når mensen kom og yngste var nesten 14år. 
 

Selv fikk jeg mensen når jeg var 11år. Fikk vel det før jeg fikk fikk forstørrede brystvorter. 

Anonymkode: 91bb5...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte å lukte svette når hun var 7 år. Svak antydning til hår både under armer og skritt.  

Begynte med blodprøver, skjelettalder og ultralyd av livmor. Testet videre med å få tilført ett medikament hvorpå man sjekket hormonendringene i blodet (litt over 2 timer på sykehuset). Mer blodprøver, skjelettalder, mr av hypofysen og ultralyd av livmor, bryst og bi-nyre. 

Hun er snart 10 nå, litt mer hårvekst og litt antydning til bryst, men ikke mensen enda. Vi stoppet her i samråd med lege og etter ønske fra jenta, og lar nå naturen gå sin gang. 

Anonymkode: 363fc...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun har fylt 8 år så er vel ikke dette så tidlig. Høres ganske normalt ut. Min datter på 8 har antydning til å få bryster. Men dette tar jo lang tid. Var selv rundt 9 år, og ganske så gjennomsnittlig i klassen min. Og hårvekst rundt 10 årsalder. Mensen kom ikke før jeg var 12 og et halvt. Jenter kommer og litt tidligere i puberteten enn de gjorde før. 

Anonymkode: a692c...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen som har hatt barnet sitt legen for misstanke om tidlig pubertet?

Kan se ut som om min datter er ved å få forstørrede brystvorter, noe som jeg hadde som første tegn på at puberteten startet.
Hun har akkurat fylt 8 år, og tenker å ta henne til legen når denne koronasituasjonen er mindre kritisk, eller over.

Dersom et barn ska sjekkes for tidlig pubertet, hva skjer?

Anonymkode: e425d...92c

Jeg har en datter som kom i for tidlig pubertet, da hun var rundt 7 år. Var hos fastlegen , som sendte barnet videre for utredning på barneklinikken. Der tok de både blodprøver og røntgen og  kom frem til at hun var i for tidlig pubertet.

Hun ble da satt på sprøyter som skulle taes hos helsepersonell (lege/helsestasjon) 1 gang hver 4.uke. , dette gikk hun på helt til hun fikk mensen , rett før hun fylte 10 år. Får man mensen under behandlingen, så stopper behandlingen. Men her klarte de ihvertfall å utsette både vekst og mensen noen år. Hun var den første i klassen som fikk mensen, de andre fikk den i slutten av 7. Klasse. 

Anonymkode: 3ea1e...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke vært spesielt bekymret enda. Jeg begynte selv å utvikle bryster i 8-årsalderen, jeg husker det godt fordi jeg var en av de første i klassen. Menstruasjon kom likevel ikke før jeg var 13 år. 

Anonymkode: 1e4ec...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du eller ditt barn vært gjennom det, eller er det noe du tenker deg kommer til å skje?

Dersom du eller ditt barn har vært gjennom det, hvilke bivirkninger opplevde dere av medisinene?

HI

Anonymkode: e425d...92c

Nei, vi har ikke det. 

Men fikk et tips av noen om at vi burde dra til legen med min yngste datter. Husker ikke når hun begynte å lukte svette osv, men rundt 7-8 år tror jeg. Hun er nå 10, og fikk mensen rett etter hun fylte 10. Vi gjorde altså ikke noe med det, og det er jeg glad for. Hun har autisme, og å styre med dette hadde vært forferdelig for henne. Hun har tatt det å få mensen utrolig fint, hun er rett og slett litt stolt over at hun er blitt "voksen". Skifter bind selv, og er veldig flink! 🙂 

Anonymkode: 7614a...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en datter som kom i for tidlig pubertet, da hun var rundt 7 år. Var hos fastlegen , som sendte barnet videre for utredning på barneklinikken. Der tok de både blodprøver og røntgen og  kom frem til at hun var i for tidlig pubertet.

Hun ble da satt på sprøyter som skulle taes hos helsepersonell (lege/helsestasjon) 1 gang hver 4.uke. , dette gikk hun på helt til hun fikk mensen , rett før hun fylte 10 år. Får man mensen under behandlingen, så stopper behandlingen. Men her klarte de ihvertfall å utsette både vekst og mensen noen år. Hun var den første i klassen som fikk mensen, de andre fikk den i slutten av 7. Klasse. 

Anonymkode: 3ea1e...9df

Takk
Hvilke bivirkninger hadde de medisinene?

Anonymkode: e425d...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk
Hvilke bivirkninger hadde de medisinene?

Anonymkode: e425d...92c

Medisinen hadde en god del mulige bivirkninger, men her var det hodepine, kvalme, humørsvingninger og leddsmerter. Dette var forbigående og verst i starten (de første månedene ) . 

Anonymkode: 3ea1e...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...