Gå til innhold

Kjenner ikke igjen min egen datter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei datter på nettopp 13 år og jeg kjenner jeg sliter litt med henne. Hvis hun ikke får det som hun vil, raser hele verden og ingen liker henne. Hun er så opp og ned og er en vanskelig person å komme innpå. Jeg prøver og prøver men får liksom ikke kommet innpå henne. Prøver å gi henne klem og slik men hun viser tydeligvis at hun trekker seg vekk. 
jeg er så rådvill, maktesløs og vet ikke hva skal gjør. Har bestill samtale på familievernkontoret men vet ikke om vi kommer inn pga corona. Hvis ikke hun får det som hun vil, og hun legger mye opp til det selv med hvordan hun snakket og oppfører seg mot oss, så sier hun at hun ikke har det bra. Hun liker ikke bo her hjemme sier hun. 
som jeg prøver å si til henne, at jeg kan ikke hjelpe henne hvis ikke hun ikke sier hva det er. Hun har og ett annsvar for å få det bra og vær litt hyggeligere mot oss også

Anonymkode: 4c1ee...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun løsriver seg, og det er ikke meningen at du skal nå inn til henne eller forstå hvorfor hun er som hun er. La henne rase og trygg henne på at du elsker henne betingelsesløst uansett. Tål å ta imot dritt. Og vis at du liker henne likevel, når hun ikke raser. Gi henne komplimenter og pass på at hun hører at du roser henne ovenfor andre. Hormonene raser og hun skal finne seg selv . Det er ikke lett. Men vær en trygg voksen. Sett grenser og tål stormen! 

Anonymkode: af28a...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun løsriver seg, og det er ikke meningen at du skal nå inn til henne eller forstå hvorfor hun er som hun er. La henne rase og trygg henne på at du elsker henne betingelsesløst uansett. Tål å ta imot dritt. Og vis at du liker henne likevel, når hun ikke raser. Gi henne komplimenter og pass på at hun hører at du roser henne ovenfor andre. Hormonene raser og hun skal finne seg selv . Det er ikke lett. Men vær en trygg voksen. Sett grenser og tål stormen! 

Anonymkode: af28a...c64

Og det er det jeg prøver å vêr også. Jeg er kronisk syk og sliter med helsen og med utmattelse. 
Jeg og bf er ikke sammen og hun vil ikke ut dit heller. Jeg er så redd for depresjon på henne da jeg har vert der nede selv og føler jeg blir veldig var for dette. For jeg vet hvor vondt det er. 
jeg føler hun gjør der bare vanskeligere for seg selv med hvordan hun oppfører seg. Og hun ser det ikke selv. Sjølv om vi snakker med henne om dette 

Anonymkode: 4c1ee...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var jeg også som tenåring. Var HELT klin umulig, kjenner meg godt igjen. No worries - det er en fase 🙂

Anonymkode: 92023...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Barn trenger god stemning. Lag god stemning.

Anonymkode: 6629e...5d0

Så klart de gjør det, men når hun lager dårlig stemning for hun ikke får viljen sin så blir alt bare dritt. Som sakt jeg er kronisk syk og gjør det beste ut av den situasjonen. Har snakket om helsen min også så det er ikke noe usakt der heller og hun fårstår det godt. Har vert syk i 8 år

Anonymkode: 4c1ee...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sånn var jeg også som tenåring. Var HELT klin umulig, kjenner meg godt igjen. No worries - det er en fase 🙂

Anonymkode: 92023...8fa

Var du og slik at du ikke ville bo hjemme og hadde det ikke bra som min datter sier? Og samme sier hun om vennene sine også. Jeg er så fortvilet og kjenner panikk og angst av alt og er så lei meg pga datteren sier hun føler det slikt.

Anonymkode: 4c1ee...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var du og slik at du ikke ville bo hjemme og hadde det ikke bra som min datter sier? Og samme sier hun om vennene sine også. Jeg er så fortvilet og kjenner panikk og angst av alt og er så lei meg pga datteren sier hun føler det slikt.

Anonymkode: 4c1ee...a51

Forteller du henne at du blir lei deg? Klarer dere å snakke sammen i rolige perioder? 
Kanskje hun kan ha nytte av å snakke med helsesøster? 
Føler med deg, det er tungt når det blir sånn. Føler du det har skjedd noe spesielt? Har hun venner?

Når alt blir krøll med meg og mine pubertale villdyr skriver jeg meldinger til de på SMS. Da får de mulighet til å svare når stormen har stilnet, og fornuften kommer tilbake. Ofte blir det veldig fint etterpå. 

Anonymkode: af28a...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forteller du henne at du blir lei deg? Klarer dere å snakke sammen i rolige perioder? 
Kanskje hun kan ha nytte av å snakke med helsesøster? 
Føler med deg, det er tungt når det blir sånn. Føler du det har skjedd noe spesielt? Har hun venner?

Når alt blir krøll med meg og mine pubertale villdyr skriver jeg meldinger til de på SMS. Da får de mulighet til å svare når stormen har stilnet, og fornuften kommer tilbake. Ofte blir det veldig fint etterpå. 

Anonymkode: af28a...c64

Ja jeg forteller henne det, og lar selfølgelig henne roe seg ned alene. Jeg snakker alltid med henne etterpå på en rolig måte for p forklare og spør. 
hun snakket med helsesøster men nå har hun sluttet og det har begynt ei ny ung. Hun vil ikke hun snakke med. 
jeg føler det begynte når hun var 10 år.. og så har det bare gått nedover.. hun har slitt med venner veldig lenge i mange år egentlig. Og det gjør vondt for det samme slet jeg også med. Hun har noen hun er med men det er ikke alltid fast og det blir fram og tilbake mellom 3-4 stk. Hun har mer og bedre kontakt med hun ene heldigvis. Men de andre føler jeg er med henne bare når de ikke har andre å vær med.

det blir som regel alltid fint etterpå men det går ikke lenge før det er tilbake i samme spor igjen. Og man blir så frustrert over å måtte gjenta seg hele tiden om det samme. 
ja det er skikkelig tøft! Mamma hjertet gråter og føler seg hjelpesløs til tider

Anonymkode: 4c1ee...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Var du og slik at du ikke ville bo hjemme og hadde det ikke bra som min datter sier? Og samme sier hun om vennene sine også. Jeg er så fortvilet og kjenner panikk og angst av alt og er så lei meg pga datteren sier hun føler det slikt.

Anonymkode: 4c1ee...a51

Ville ikke bo hjemme og hadde det overhodet ikke bra. Flyttet også ut et år, og hadde null kontakt med mamma. Stengte henne HELT ute. Gikk til psykolog en del i tenårene, og var UMULIG for mamma å håndtere. Sa mye stygt og klikket for den minste ting. Jeg ble også sett på som usympatisk og vanskelig i de årene. Men hadde det egentlig bare vondt. Men i dag er mamma en av mine beste venninner, så det går over 🙂 Kjenner meg 110% igjen i din datter, hun har det sikkert FORFERDELIG inni seg. Husker at det bare KLIKKET for meg en periode i den alderen, føler at de årene er slørete enda faktisk. Det føltes som jeg var i en av de drømmene hvor jeg ikke kunne bevege meg og hadde null kontroll på noen ting.  Opplever ikke de årene igjen om jeg får en billion kroner, det sier litt om hvor vondt det var. Var ingenting som hadde skjedd, hadde det bare uutholdelig vondt inni meg. Det ordner seg, men tenker hun trenger en psykolog å snakke med, det finnes mange flinke ❤️ Det er viktig med kjemi og FLOTT at du oppsøker familievernkontoret! Tenker at det kunne vært lurt å sjekke om det er noe som gjør det vanskelig, så familievernskontoret PLUSS psykolog etter at koronaen har roet seg tenker jeg er en god ting. Hun blir et bedre menneske etterhvert, det er ikke for alltid at hun skal være vanskelig og vrang 🙂 Jeg har i alle fall forandret meg HELT med årene. Lykke til! ❤️ 

Anonymkode: 92023...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Det er vondt å være ung. Du skal bare fortsette å være mamma, klemme og gjøre de samme tingene som før. Og du kan godt si fra når hun går over streken, for det betyr at du bryr deg. Men si fra på en ordentlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatriske problemer skyldes oftest ubalanse av hormoner i hjernen. Og er det noe tenåringer sliter med, så er det hormonell ubalanse🙈 Så det kan på mange måter sammenlignes og det er like individuelt hvor mye ubalanse den enkelte må slite med. Den store forskjellen og trøsten er at det GÅR OVER...oftest av seg selv. Det er som andre her sier, en fase. Men den kan være hard. Og lang. Og noen kan trenge litt ekstra hjelp. Helsesøster kan være en god start.

Hold on, dette klarer dere. Masse lykke til til deg og jenta di❤️

Anonymkode: 46b15...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hata alt og alle i den perioden selv. Ingen forsto meg.. alt handlet om meg. Ville flytte ut fra de uuuber dølle dritt foreldra mine... eeehh jah... 

Hormonbombe til tusen.

Høres svææært vanlig ut. 
 

Bare trygge henne og vis/fortell at du er der når hun ønsker å prate. :) kjedelig med karantene regler , savn av venner osv hjelper jo heller ikke i hormonsuppa.

Anonymkode: f486b...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ville ikke bo hjemme og hadde det overhodet ikke bra. Flyttet også ut et år, og hadde null kontakt med mamma. Stengte henne HELT ute. Gikk til psykolog en del i tenårene, og var UMULIG for mamma å håndtere. Sa mye stygt og klikket for den minste ting. Jeg ble også sett på som usympatisk og vanskelig i de årene. Men hadde det egentlig bare vondt. Men i dag er mamma en av mine beste venninner, så det går over 🙂 Kjenner meg 110% igjen i din datter, hun har det sikkert FORFERDELIG inni seg. Husker at det bare KLIKKET for meg en periode i den alderen, føler at de årene er slørete enda faktisk. Det føltes som jeg var i en av de drømmene hvor jeg ikke kunne bevege meg og hadde null kontroll på noen ting.  Opplever ikke de årene igjen om jeg får en billion kroner, det sier litt om hvor vondt det var. Var ingenting som hadde skjedd, hadde det bare uutholdelig vondt inni meg. Det ordner seg, men tenker hun trenger en psykolog å snakke med, det finnes mange flinke ❤️ Det er viktig med kjemi og FLOTT at du oppsøker familievernkontoret! Tenker at det kunne vært lurt å sjekke om det er noe som gjør det vanskelig, så familievernskontoret PLUSS psykolog etter at koronaen har roet seg tenker jeg er en god ting. Hun blir et bedre menneske etterhvert, det er ikke for alltid at hun skal være vanskelig og vrang 🙂 Jeg har i alle fall forandret meg HELT med årene. Lykke til! ❤️ 

Anonymkode: 92023...8fa

Huff høres helt forferdelig ut 😢

hvor flyttet du henn da?

Anonymkode: 4c1ee...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Det er vondt å være ung. Du skal bare fortsette å være mamma, klemme og gjøre de samme tingene som før. Og du kan godt si fra når hun går over streken, for det betyr at du bryr deg. Men si fra på en ordentlig måte.

Ja det er det, spesielt i denne tiden vi er i nå 😢 det er det vi gjør og har gjort lenge men føler vi ikke kommer noen lengre vei verken den ene eller den andre veien. Og det er det som er så frustrerende!

 

Anonymkode: 4c1ee...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Psykiatriske problemer skyldes oftest ubalanse av hormoner i hjernen. Og er det noe tenåringer sliter med, så er det hormonell ubalanse🙈 Så det kan på mange måter sammenlignes og det er like individuelt hvor mye ubalanse den enkelte må slite med. Den store forskjellen og trøsten er at det GÅR OVER...oftest av seg selv. Det er som andre her sier, en fase. Men den kan være hard. Og lang. Og noen kan trenge litt ekstra hjelp. Helsesøster kan være en god start.

Hold on, dette klarer dere. Masse lykke til til deg og jenta di❤️

Anonymkode: 46b15...db4

Ja var det jeg Og tenker på. Var hos fastlegen for å høre kom hjelp og om det gikk Ann å måle hormoner men det gjor det ikke. Sa og at på min side er har vi desverre dårlige gener langt bak i forhold til det psyksiske. Jeg ser at hun er midt i den verste hormon delen, men guuu jeg hadde håpet mensen kom snart på henne slik at hun fikk landet litt! Har hørt at det hjelper. Men hvis hun er like sen som meg så er det noen år igjen.. 

har tenkt på helsesøster og, hun snakket litt med hun forrige men hun har sluttet. Og jeg likte henne Og godt for hun var jordnær og forsto begge sider. Det har desverre kommet inn ei ny nyutdannet som hun ikke vil snakke med. Og så han hun bare ut nå til sommeren før hun begynner på ungdom skolen.

Anonymkode: 4c1ee...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hata alt og alle i den perioden selv. Ingen forsto meg.. alt handlet om meg. Ville flytte ut fra de uuuber dølle dritt foreldra mine... eeehh jah... 

Hormonbombe til tusen.

Høres svææært vanlig ut. 
 

Bare trygge henne og vis/fortell at du er der når hun ønsker å prate. :) kjedelig med karantene regler , savn av venner osv hjelper jo heller ikke i hormonsuppa.

Anonymkode: f486b...007

Ja det er det samme som hun og sier, ingen fårstår henne sier hun. Alt er bare dritt til tider og hun ser mørkt på alt. 
jeg ønsker henne bare alt godt men føler jeg ikke strekker til når hun ikke vil åpne seg. Vi har alltid snakket sammen og vert åpne, og det har vert helt naturlig. Jeg sier til henne at uannsett hva hun sier eller gjør som kommer jeg alltid til å hver glad i henne. Sier jeg er stolt av henne og forteller hvor flink hun er. Det som er drit oppi dette er den forbanna kroniske sykdommen min som ødelegger så mye! Jeg klarer ikke å gjør så mye om dagene og er mye liggende men i stuen. Det er ingen medisin eller noe spesiell hjelp uten ifra heller å få som gjør at jeg kan bli bedre. Og dette tærer så sinnsykt mye på meg og med veldig dårlig samvittighet ovenfor ungene!

nei den corona driten gjør ting mye verre når vi blir isolerte på en annen måte. 

Anonymkode: 4c1ee...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff høres helt forferdelig ut 😢

hvor flyttet du henn da?

Anonymkode: 4c1ee...a51

Var 15, så hadde mulighet til å flytte for meg selv, noe som kanskje blir vanskelig for henne i og med at hun er 13😕

Anonymkode: 92023...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er det, spesielt i denne tiden vi er i nå 😢 det er det vi gjør og har gjort lenge men føler vi ikke kommer noen lengre vei verken den ene eller den andre veien. Og det er det som er så frustrerende!

 

Anonymkode: 4c1ee...a51

Nei, det blir nok elleve hundre runder med det samme. Hold ut, hold om, hold av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var 15, så hadde mulighet til å flytte for meg selv, noe som kanskje blir vanskelig for henne i og med at hun er 13😕

Anonymkode: 92023...8fa

Oi da var du ung å flytte for deg selv 🥺 ja her får ikke hun flytte ut når hun bare er 13 år nei

Anonymkode: 4c1ee...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pashla skrev:

Nei, det blir nok elleve hundre runder med det samme. Hold ut, hold om, hold av!

Takk 🙏🏻☺️ Vi håper det løsner litt når det blir litt bedre i været og..kan hjelpe mye på humøret bare det

Anonymkode: 4c1ee...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...