Gå til innhold

Sparekonto i barnets eller ditt navn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mitt. Vi kommer til å nå maks ganske raskt og jeg ønsker å disponere dette for barnet. Hun skal egentlig ikke vite jeg har sparekonto til henne så jeg skal bruke den slik jeg mener er fornuftig. Litt redd at hvis hun får alt når hun er 18 så vil 500 000,- virke som uendelig mye og dermed vil hun sløse det bort. 

Anonymkode: 671d2...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt. Vi kommer til å nå maks ganske raskt og jeg ønsker å disponere dette for barnet. Hun skal egentlig ikke vite jeg har sparekonto til henne så jeg skal bruke den slik jeg mener er fornuftig. Litt redd at hvis hun får alt når hun er 18 så vil 500 000,- virke som uendelig mye og dermed vil hun sløse det bort. 

Anonymkode: 671d2...067

Vi har også valgt det samme som deg av samme grunn. 

Anonymkode: 8e17b...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt. Særlig da pengene blir satt i fond på hver sin ASK, og der er beløpene nå en hel del over overformynderiets grense. 

Nå barna skal få pengene, overfører jeg ASK(ene) til de.  Om de da selger med en gang, blir det ikke skatt på avkastning.  

Synes sparepenger til langsiktige formål har det bedre i fond enn på sparekonto. Selv under finanskriser og andre kriser. 

Anonymkode: 70a94...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt.

Sparer du i barnets navn får de tilgang på pengene når de fyller 18 år. Nesten uansett hvor god økonomisk oppdragelse du har gitt ungen så vil en 18-åring som føler seg "nyrik" være veldig fristet til å sløse bort en del på russetid, sydentur, bil eller hva det nå måtte være som frister. Det er ikke det jeg sparer til....

Så jeg sparer i mitt navn, også får barnet pengene som gave når jeg mener det er riktig å gi dem, f.eks når første bolig skal kjøpes. De vet ingenting om disse sparepengene.

Men de har egen sparekonto også, en sånn sparebøssekonto som de setter inn egne sparepenger, litt bursdagspenger o.l. og selv kan spare til litt dyre ønsker. De pengene har blitt brukt til alt fra ipad til bmx-sykkel. Fint å lære de verdien av å spare selv også.

Anonymkode: cde61...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 🤗 skal opprette til min 6 uker gamle jente og lurer på det smarteste. 

Anonymkode: b63b1...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna har hver sin sparekonto i sitt navn der det blir satt inn penger fra sparebøsser, bursdagspenger o.l. Har vel ca 20-25 000 hver på disse, og er ikke tiltenkt de helt store summene. Utenom dette sparer vi noe på høyrentekonto og noe i fond som står på meg, og skal gå til alt fra evt bunader, sertifikat til støtte til kjøp av bolig. Alt etter som hvor mye det ender opp med å bli 😊

Anonymkode: 5167e...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnas navn av prinsipp. Jeg hadde sparekonto i faren min sitt navn. Fikk aldri pengene mine.

Anonymkode: c2ccc...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Anonym bruker said:

Og hvorfor? 

Anonymkode: b63b1...5c7

han har et i mitt sin navn, pappan sitt navn, og besteforeldrene har sparer også til han, vi gir 1500 pr mnd + alle penger han får i bursdag og dåpen og sånn :) står i voksen navn så vi kan spare så mye vi vil uten at overformydigheten tar over, det gjør de på 350.000

Anonymkode: ffa50...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

han har et i mitt sin navn, pappan sitt navn, og besteforeldrene har sparer også til han, vi gir 1500 pr mnd + alle penger han får i bursdag og dåpen og sånn :) står i voksen navn så vi kan spare så mye vi vil uten at overformydigheten tar over, det gjør de på 350.000

Anonymkode: ffa50...233

Overformynderiet er ingenting å frykte, de passer jo bare på kontoen til ungen blir 18 år.

Verre at ungdommen ikke får full støtte i lånekassen synes jeg.

Anonymkode: cde61...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Overformynderiet er ingenting å frykte, de passer jo bare på kontoen til ungen blir 18 år.

Verre at ungdommen ikke får full støtte i lånekassen synes jeg.

Anonymkode: cde61...f45

jo er jo dumt hvis barnet for eksempel har 750.000 da når han er 13 for eksempel

Anonymkode: ffa50...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

jo er jo dumt hvis barnet for eksempel har 750.000 da når han er 13 for eksempel

Anonymkode: ffa50...233

Hvorfor er det dumt?

Datteren min har 1,2 mill, hun er 13 år, og overformynderiet passer kontoen. Ikke noe problem det. Ikke vanskelig å ta penger derfra heller om man ønsker det, søknadskjema ligger på nett så det er bare å fylle ut hva pengene skal brukes til også blir de overført til konto i løpet av kort tid.

Nei, overformynderiet er jeg ikke redd for. Verre om ungen sløser bort pengene på russebuss og sydentur når han/hun blir 18 år.

Vi er nok enige, sparepenger er best å ha i eget navn og jeg ville aldri spart i barnets navn. Men det er ikke fordi jeg frykter overformynderiet (pengene til datteren min er en erstatning så de har ikke jeg spart).

Anonymkode: cde61...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...